16 Haziran 1960 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 29

16 Haziran 1960 tarihli Akis Dergisi Sayfa 29

Yy DÜNYADA OLUP BİTENLER Kıbrıs Hava değişti (Gesen haftanın ortalarında dört'ki- şi Esenboğa Hava Mıydanından Lefkoşeye doğru uçmağa hazırlanı- yordu. Bu dört kişiden birinin ziya- desiyle pembeleşmiş yüzü hayli asık- tı. Diğerleri neşeliydiler. Sevinçlerini kiye, İngiltere ve Yunanistan tara- ından resmen tenınmağa devam edi- len ve Adanın bağımsızlığına kavuş- tutu gün kara cübbeli Cumlhurbaş- kanının yanında Cumhurbaşkanı Yar- dımcılığı omakamına oturacak olan Dr. Fazıl Küçükten başkası değildi. Diğer üçü ise Kıbrıs Türk Kurumla- rı Federasyonu Başkanı Avukat Ra- uf Denktaş, Kıbrıs Hükümetinin Sa- vunma Beksm Avukat Osman Nuri Örek ve Tarını Bakanı Fazıl Pilümer idi Doktorun yüzünün asık olmaması, işin aslına bakılırsa imkânsızdı. Ger- çi, yeni Hükümetle istişare için gel- diği Ankarada kimse kendisine kötü muamele etmemiş, kimse kendisini azurlamamıştı. Fakat, değişiklik o- nun için muazzarıdı. Yakın dostları Menderes ile Zorlu şsâbık olmuşlar * Harb Okulunda mevkuf bulunuyor- lardı. Doktor için bu eski dostları kaybetmek, yenilerin kendisin! sâbık- lar gibi günlerce Hususi Kalem oda- larında obekletmemesine ve ansızın Bulvar Palas ile Park Otel arasında uçak seferlerine zorlamamasına rağ- men, çok önemliydi. Üstelik, şimdi kendisi için Bakanların kulakları di- binde bol bol şefantte bulunacak ba- zı yüksek memurlar da Dışişleri Ba- kanlığındaki eski nüfuzlu mevkileri- ni kaybetmiş bulunuyorlardı Fakat, müstakbel Cumhurbaşkâğı Yardımcısı için en öneli olan şey, 28 Nisanda başlayıp 27 Mayısta biten hâdiseler karşısında Kıbrıs Türkiüğü- nü temsil eden bir şahsiyete yaraşır tarafsızlığı ve olgunluğu göstereme- miş olmasının yeni Hükümet tara- fından öğrenilmesi idi. Ankarada Si- yasal Bilgiler ve Hukuk Faklültele- rinde çifte Namıkların mâsum tale-. be üzerine ateş açtırtukları günün ertesi günü Lefkoşedek! Celâl Bayar ve Adnan Menderes liaelerindeki kız ve erkek öğrenciler büyük bir heye- can içindeydiler, İngilterenin bir iş- gal devleti, bir müstemlekeci olarak kendilerine hiçbir vakit lâyık görme- diği bir istibdat ve ahjâksızlık idare- sinin Türkiyede kurulduğunu ve tam bir diktatörlüğe .doğru gitmek isten- AKİS, 16 HAZİRAN 4060 çim M N * e. Fazıl gücük Pek memnun kalmadı diğini çok iyi bilen, Atatürk İnkılâp- larına candan bağlı Kıbrıslı öğrenci- ler Anavatandaki kardeşleriyle ayni duygular içinde olduklarını belirtime- nin ateşiyle yanıyordular. Liselerde kız ve erkek talebe derhal hürriyet davasını destekleyen, şimdiki sâbık ve sakıt! hüviyetlerini haykıran dövizler hazırlamağa baş- lamışlardı. Nümayiş yapacaklardı. Öğretmenleri de onlarla beraberdi. Fakat, D.P. iltimasçılığının Kıbrnsa yolladığı birkaç dalkavuk durumu acele olarak Doktora bildirmekte ge- cikmediler. Doktor, -pek âlâ bilmez- likten gelebileceği- bu hâdiseyi haber alır almaz sabah karanlığında isim babası olduğu liselere koştu, nümayiş hazırlıklarını meydana çıkardı ve nli- mayişi durdurdu. Fakat Kıbrıslı Türk lerin heyecamı, o zamanlar milletldra- rası haber alma servisleri içinde muh- teşem bir anlayış ve tarafsızlık içinde çalışan EBC tarafından yapılan Türkçe ve İngilizce neşriyat ile gitn- den güne artıyordu. Gerçi, Dışişleri Bakarlığındaki gayretkeş memurla- rın süsleyip püslediği telgraflar EKiç!i- lik ve Konsolosluklara yağdırılmış, Londradaki çok kabiliyetli -fakat korkak- Büyükelçimiz Muharrem Nu- ri Birgi de -bırakalım Lefkoşe Rad- yosunun- Londradaki BBC'nin 5 naşriyalırı durdurması Için Hariciyesi nezdinde elinden gelen bü- tün gayretleri e Ain Birgi, İngiliz Hariçiyesihde duğu cevubı aldı B radyoydu. yaliliec azil in dikinden geçen özel bir kanun, İngil- tere Radyo ve Televizyon servisleri- nin tam. ve sarsılmaz muhtariyetini teminata bağlamıştı. İngiliz Harici- yesinin değil, İngiliz Kralijesinin bile gild. Lefkoşe Radyosu içinde olmadığından asgar! objektif- likten ayrılmamak şartiyle Kıbrıs halkının Türkiye olayları dolayısiyle aşırı derecede heyecanlanmamasının teminine çalışılacaktı.Ancak, Lefkoge Radyosunun İngilizce neşriyatı yine devamı edecekti. Nitekim öyle oldu ve neticede Kıbrıs Türkleri, hattâ Tür- kiyedeki kardeşlerinden çok, İngiliz radyo servislerinin hür haberlerinden bol bol faydalandılar. İstanbulda, An- karada, İzmirde her nümayiş olusun- da Lefkoşe, Magusada, Limasolda, Bafta, Kıbrısın her köşesinde Türk tin Rüştü Zorluya, Namık Gedike, Ethem Menderese ve hempalarına hakaretten geçilıniyordu. Bu sıralar- da Doktor Cenapları halkın heyecanı- na karşı gelemeyeceğini anlamış, Menderes lehindeki faaliyetini Lefko- şedeki birkaç Türk memuruyla temas ve dertleşmeye inhisar ettirmişti. Bayramı sevim gi Mayıs İnkılâbı haberleri Le/koşe- ye erişince bütün Türkler sokakla- ra döküldü. Her taraf öpüşen, sarmaş dolaş olan, birbirlerini tebrik eden Türklerle doluydu. Rumlar, Türkiye- de nihayet itibarlı ve haysiyetli bir idarenin kurulmasından endişeli, bu gcvinç gösterileri karşısında 8essiz bir seyirci durumundaydılar. Sevin- meyenler sadece Doktor cenapları ile etrafındaki birkaç yardakçı ve Lef- koşe Basın Bürosunun malüm ilti- maslıları idi. 27 Mayıs güneşinin A- navatanda doğımasiyle birlikte Lef- kKoşedeki kız ve erkek Türk liseliler derhal, bir yüz karası gibi okullarının kapısı üzerine asılı “Celâl Bayar” ve “Adnan Menderes” tabelâların: indir- mek İstediler. İşte, Doktor Conapları- nu eski rejime bağlılığı o anda bü- yük bir imtihan geçirdi. Doktor te- reğdüt etmiyordu. Kendisini Kıbrıs Türklerinin büylk çoğunluğunun ha- kikaten tuttuğunu sanıyordu. Hem “Anavatandaxi yeni Hükilmet D.P. yi kapatmanuştı ya! Allah bilir, eski anbapları yine iktidara goliverirler- di!" gibüerden hâyâalier de kurmuyor dağildi. emen ilselere gâber uliştir-