16 Haziran 1960 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 27

16 Haziran 1960 tarihli Akis Dergisi Sayfa 27

Üniversitenin açılışında bir öğrenci konuşuyor Gençlik copu susturdu Törenler Yaslı gittim, şen geldim.. Gens kız gözlerinde beliren iki dam- la yâşı elinin tersiyle sildi ve ba- şını öne eğdi. Aynı anda yanında bu- lunan arkadaşıyla göz göze geldiler. İkisinin de yüzünde acı bir gülümsc- me belirdi. İki Üniversiteli gözleriy- le anlaşmışlardı. Bir iki saniye öyle- ce kaldılar, sonra başlarım kaldıra- rak bütün güçleriyle haykırdılar: “Yaslı gittim, şen geldim..” Aynı sözler, aynı .anda binlerce genç üniverşitelinin ağzından. perde perde yükseliyor ve , korkusuzca İs- tanbulun hür havasına , karışıyordu. Binlerce üniversiteli Beyazıt Meyds- nında “Yaslı gittim. şen geldim” mar- gını söylüyordu. Evet.. Yaslı gitmiş- lerdi, Hemen hepşinin gözlerinin ö- nüne Üniversitenin Kapatılış günü ge: yordu. Yasiı gidilmişli. Arkada sa- N id - RAUF AKALTAN SAÇ, profil ve deniir işleri atelyesi say.n Ankaralıların emirlerine amadedir. Demir ve saç konstrüksüyon- larınız için en emin ve en ga- raz.tili müessese RAUF AKALTAN imalâthanesidir. Adres: Soğukkuyu açık sok No $ Ankara ME. AEİS, 16 HAZİRAN 1960 yısı bilinmiyen hürriyet şehitleri, sırt- 2 cop yaraları, vücutlarda kurşun izleriyle gidilmişti. Ama şen dönülü- yordu. Üniversite, şerefine lâyık bir gekilde açılıyordu. Hürdü, Muhtardı. Serbestti. Türk Gençliği birçoğunun şehid olduğu meydanda rahatlıkla toplanmış, hürriyet havasını alabildi- Zine bir rahatlık içinde teneffüs edili- yordu. İki genç kızın gözlerini nem- lendiren asıl sebsp arkadaşları Hürri- yet şehidi Turhan Emeksizin vurul- duğu yerde bulunmalarıydı. Ne var ki 'Turhanın şimdi aralamnda bulundu- ğundan emindiler. Üstelik kendilerini hiç bırakmıyacağını biliyorlardı. Beyazıt Meydanının hâli görüle- cek şeydi. Binlerce üniversiteli genç, ellerimde dövizlerle birbuçuk ay ön- cesinin savaş meydanını doldurmuş- tu. Dövizler çeşitilydi, Bazılarının üzerinde sakıt İktidar mensuplarının temsil! resimleri yapılmıştı. Sakıtlar dövizlerin bivinde o memleketi kemi- ren sülük, bir başkasında kemiği pay- laşamayan kediler olarak görünüyor- du. Ama dövizlerinen büyüğü, en haşmetlisi ve en çok göze batanı şuy- du: “Üniversite ve orduda tek siyaset vardır. O da Cumhuriyetin korunma- sı ve yaşamasıdır” 'Tören saat 9.30 da başladı. Elle- rinde dövizlerle Sirkeci cihetinden Teknik Üniversite, Öğretmen Okul- ları, Aksaray tarafından da diğer fa- külteler gruplar halinde geldi ve Be- yazıt meydanında birleşildi. Kalaba- lık şimdiye kadar görülmemiş bir ka- labalıktı. Açılış törenine halk da ka- tılmış, meydan hınca hınc dolmuştu. Üniversitenin büyük Kapısının önüne bir kürsi kurulmuştu. Tören, binler. ce kişinin birlikte söylediği İstiklal Marşıyla başladı. Daha sonra İstan- bul Üniversitesi Rektörü Sıddık Sa- mi Onar bir konuşma yaptı. Onar, a Kesik kesik ea Lsasen manzara vvetli ha- si bile m m ihtişam- daydı. Onarın konuşması kısa ve te- sirli oldu. Salut politikacılar bu ko- nuşmayı duysalardı, bu derece büyük kalabalığı yakalamışken, Onarın ne- den uzun uzun nutuk çekmediğine şaşar kalır, hattâ Rextörü ayıplarlar- dı. Rektör sözlerini “Bir daha böyle acı görmemenizi dilerim” diye bitirdi. Onardan sonra ordu adına genç bir binbaşı konuştu. Binbaşı Özgilneş, sakıt iktidarın ordu ve gençlik hak»- kında düşündüklerini kısaca htiâsa etli. Ordunun bu hareketleri dikkatle takip ettiğini anlattı. Anlatırken san- ki o giinleri yeniden yaşıyormuş gibi heyecanlanmıştı. Konuşmasını bitir- diğinde, Beyazıt Meydanını dolduran binlerce genç kendisini çılgınca ai- kışladıla.. Binbaşıyı, Üniversiteli bir öğrenci, onu İstanbul Barosundan bir avukat takip etti. Ve sonra Beyazıt Meydanı- nı dolduran binlerce gencin bir ağız- dan söylediği Atatürkün gençliğe hi- tabesi semaya yükseldi. Genç Üniver- siteliler Atalarına lâyık olmanın gu- ruru içindeydiler. Tören esnasında gözleri ışıl ışıl parlayan öğretim üyelerinin arasın- da bir kişinin, bir profesörtin solgun yüzü üniversitelilerin gözünden kaç- mıyordu. Üniversiteliler profesöre tö- ren devamınca mânalı mânalı baktı- lar ve hafifçe gülümsediler. Bu zat Birinci baskısı kısa bir zamanda enen Jeep, PICK'UP, STATİON - WAGON Kullanma, Bakım, Anza, Ye- dekparça ve Revizyonuna alt kitabın ilâveli İkinci baskısı çıkmıştır. 260 sayfa 159 şekil 17 lira fiyatla Ankara kitapçıların- da satılmaktadır. Ödemeli gön- derilir. Siparişler için: Hayri Eryılmaz P.K. No: 240 enişehir - Ankara m»