3 Ağustos 1960 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 34

3 Ağustos 1960 tarihli Akis Dergisi Sayfa 34

DÜNYADA OLUP BİTENLER Üstelik, politika anlayışı da ciddi in- sanların ondan uzaklaşmaları sonu- cunu doğuruyordu. 1952 seçim kam- panyası sırasında Demokratlar onu bazı iş adamlarından 16.000 dolar a- lp bunları seçim masrafları için ka- nuna aykırı tarzda kullanmakla it- ham edince, Ike'ın zoruyla Televiz- yonda görünmüş, bol bol ağlamıştı. Bir benzinci çocuğu olarak hayatta yükselmek, hattâ tahsilini yapabil- mek için neler çektiğini anlatmıştı. Ömründe kabul ettiği'tek hediyenin bir köpek olduğunu ve kendisini ra- hatsız eden vatandaşlarının hiç de- ğilse bir zavallı köpeciği rahatsız et- memelerini rica edip köpeğini de Te- levizyon kameralına çıkarmıştı. Ka- rısının vizon kürkü olmadığını ileri sürmüştü. Yani bol demagoji yapa yapa meşhur 16 hin. dolar hikâyesini ört bas etmenin ve bu paranın nere- den nasıl gelip nasıl gittiğini anlatmamanın yolun gayet mahi- rane bir şekilde bulmuştu. Ondan ön- ceki politika hayatı da pek parlak değildi. California'da (o siyasi hayata atıldıktan sonra, hiçbir ciddi fikir meselesi ve memleket dâvası üzerine eğilmemişti. Bütün mahareti, De- mokrat Partideki siyasi rakiplerine karşı -Senatör Mc Carthy'nin yaptı- ğından çok daha ustalıklı tarzda- ko- münistlik obulaştırmaktan ibaretti. Rusyaya mahrem evrak vermek it- hamiyle yargılanan, fakat bu suçtan hiçbir vakit mahküm edilemeyip, mahkemeye hakaret suçundan hapse atılan meşhur bir Amerikan diplo- matının, Alger Hiss'in dâvası, onun hitabet ve aynı zamanda demagoji a- lanında ne kadar büyük kaabiliyetle- re sahip olduğunu göstermişti. Nixon, bu vasıflarıyla muhafazakâr iş adam- ları oçevrelerinin sevgilisi (o olmuştu. Bu suretle de 1952 de partisinin Ge- nel Kongresinde Ike'ın yanında Baş- kan Yardımcısı adayı seçilmeğe mu-, vaffak oldu. 1952 ve 1956 kampanya- ları esnasında da Nixon'un işi, büyük Devlet adamı ve millet babası vasıf- larım taşıyan Ike'ın yanında, politi- kanın çirkef tarafıyla uğraşmak ve Demokrat Partinin ileri gelen şahsi- yetleri hakkında dedikodu uydurup, çamur atmaktı Fakat Nixon, daha sonra bu va- sıfların kendisini düşürdüğünü anla- dı. Akıllıydı. Yavaş yavaş Devlet iş- leriyle daha Ciddi şekilde uğraşmağa başladı. Ike'ın o hastalıkları ona bu imkânı fiilen de açtı. Amerikan sa- vunma politikasının en yüksek mer- cii olan Haber Alma Ajansı Kurulu- na başkanlık ediyordu. Yine Ike'ın hastalıkları, ona Amerikayı dünyanın pek çok yerlerinde temsil imkânım veriyordu. Lâtin Amerikaya ve Sov- yet Rusyaya yaptığı seyahatlerde hayli becerikli (o davranmasını bildi. Fakat, Amerikan halk oyunda bütün bunlar sahte tesiri yapıyor ve hakiki fikirlerini saklamak için girişilen o- yunlar intibaını bırakıyordu. Nixon bir aralık, Krutçefi Amerikaya da- vet ettirtenin kendisi olduğu intiba- ını yaratarak Hür Dünya aydın çev- relerindeki' durumunu biraz düzelt- tiyse de, sonradan Amerikan politi- kasının Zirve işinde uğradığı büyük başarısızlık onun da belini kırdı. Şimdiki hâlde, Amerikan halk o- yunu ölçen enstitüler, olmak üzere, Cumhuriyetçilerden De- mokratlara doğru önemli kayışların olduğunu göstermektedir. doğruysa, Hür Dünyanın namına sevinmek lâzımdır. Gerçek- ten, Hür Dünyanın istikbâli, Ameri- kanın Dulles dış politikasından ta- mamen sıyrılmasına ve bilhassa ge- lişmemiş memleketlerin bağımsızlık, demokrasi ve kalkınma dâvalarında onlara ciddi surette yardımcı olma- sına, bağlıdır. Bu isei Nixon gibilerin becerebileceği iş değildir. TÜRKİYE Şubeleri; İstanbul İzmir Beyoğlu Ankara Galata Yenişehir Kadıköy (Ankara) Osmanbey Adana Hasköy Çapa Beyazıt Edirne KREDİ BANKASI Sermayesi 20.000.000 TL Merkezi İstanbul HERNEVİ BANKACILIK MUAMELÂTI-BÜTÜN YABANCI MEMLEKETLERDE MUHABİRLER Telgraf adresleri Umum Müdürlük: Bankorgan- İstanbul 34 Şubeler: Bankor AKİS, 3 AĞUSTOS 1960