27 Mart 1961 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 4

27 Mart 1961 tarihli Akis Dergisi Sayfa 4

Cilt: XX, Sayı: 352 AKİS HAFTALIK AKTÜALİTE MECMUASI 27 MART 1961 YURTTA OLUP BİTENLER Millet Asıl düşman : Sinir! Bu satırlar okunduğu sırada ihtilal Nisandan itibaren başlayacak- tır. Fakat bu tarih en selahiyetli a- gız tarafından açıklandığına ve müh- let de sadece bir kaç gün kaldığı- na göre siyasi hayatının başlangıcı- nı Gürselin basın toplantısında o Ee söylediği ana isabet ettirmek doğru bir harekettir. Nitekim, daha o “Sözlerin üzerinden bir kaç saat geçmeden siyaset adamları ve siya- si teşekküller kolları sıvamışlardır. Şu anda hiç kimsenin şüphe etme- mesi gereken husus, verilen müsaa- deyle birlikte tozkoparan bir faali- yetin seçim gününe kadar memleket- te hüküm süreceğidir. Bu arada pek çok cerahatin, pisliğin de bazan in- sanın midesini bulandıracak tarzda akacağı unutulmamalıdır. En can sı- kıcı manzaralar karşısında bile ya- pılacak şey sinirlere hakim olmak ve asla hiddete kapılmamaktır. Açık hayatın en büyük zorluğunun bil- hassa ilk devrelerdeki aşırılıklara ta- hammül olduğu gözden uzak tutul- mazsa ve bu tahammülü gösterme- nin herkesten ziyade kudret sahiple- ri için vazife bulunduğu hatırlanırsa kritik devre mesut.şekilde neticele- necektir. Bunun için bu milletin ol- gunluğuna güvenmek, demokratik nizam içinde bütün aşırılıkların ce- miyetten gerekli tepkiyi kendiliğin- den göreceğini bilmek, politikacıla- rın, kalem erbabının, umumi efkara çeşitli yollardan hitap edenlerin hep melek olmadıklarını hesaba katmak şarttır. Bilinmelidir oki tozkoparan fırtınalar en sonda mutlaka diner ve eğer gözgözü görmez haldeyken bir yanlış adım atılmadıysa selâmete çı- kılır. Bütün mesele serinkanlılığı el- den bırakmamak, asaba hakim Ol- mak, tahammül göstermek, Demok- rasinin dertleri ve güçlükleri de bu- lunan, bir rejim olduğunu hatırlamak- tır. Zira bizim iyiliğimizi istemeyen- lerin de başımızı belâya sokmak için son meydan muharebelerini bu, önü- müzdeki kritik odevrede, verecekleri muhakkaktır. On aydan beri her te- şebbüslerinin sonunda ohüsrana uğ- 4 Bir seçim mitingin de halk topluluğu Yarınki Türkiyeden bir levha rayanlar için, aşılması zaruri kritik devre nihai fırsatı teşkil etmektedir. İsteki ve bilhassa dıştaki düş- manlarımızı elbette ki vatanseverli- gimizle, elbette ki olgunluğumuzla, elbette ki basiretimizle, elbette ki idealizmimizle, ama hepsinden mü- himi sinirlerimize (o hâkimiyetimizle yeneceğimiz gerçeğini, başta Gürsel ve M.B.K. üyeleri, hiç birimiz bir tek an unutmamalıyız. Devlet Başkanlığı Depar işareti Kahverengi elbiseli, güleç yüzlü a- dam, sağ koluna taktığı saatinin madeni kayısıyla oynıyarak, karşı- sında bulunan genç adamlara baktı "— Sorduğunuz bütün suallerin cevapları var" dedi. Sonra beş koltuk ilerisinde, sağ tarafta, sorduğu yeni bir suale ce- vap almak için ayakta bekleyen genç adama döndü: "— Sizin sualinize de cevap ve- reyim. Ayın birinden itibaren siyasi faaliyete müsaade edilecek" diye ilâ- ve etti. Salonun orta kısmındaki masanın etraf sıralanmış genç adamlarda bir harekettir başladı. İçlerinden biri tekrar ayağa kalktı ve: "— Tebliğin anahatlarından bir parça bahseder misiniz efendim" de- di. Masanın bas ucunda, arkalığı di- ger koltuklara nazaran daha yüksek, kahverengi deri kaplı koltukta otu- am, elindeki kırmızı renkli kurşun katanla oynıyarak bu arzuyu da yerine getirdi. Kahveren- gi elbiseli adamın ilk sözleri: "— Elbette bütün genişligiyle bir faaliyete omüsaade edilmeyecektir" u. Müteakiben de: — Adım adım gayeye doğru gi- dilecektir. Bu adımlarm ilki, teşki- lâtlanma olacaktır. Kongreler, kapa- lı salon toplantıları yapılabilecektir. Yalnız, ü i leri hemen sol tarafında oturmakta olan çıplak kafalı birinin pek hoşu- na gitmiş olmalı ki, yavaşça mırıl- dandı: "— Tabii,tabii..." Hâdise, obitirdiğimin o haftanın sonlannda bir gün, Başbakanlık bi- nasının üst katında, Bakanlar Kuru- lu Toplantı Salonundaki uzunca ma- sanın etrafında cereyan ediyordu. AKİS, 27 MART 1961