15 Mayıs 1961 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 35

15 Mayıs 1961 tarihli Akis Dergisi Sayfa 35

Karne nedir? Amerikan karne yalnızca rakam- ların sıralandığı bir sınıf geçme vasıtan değildir Karne verilirken nazarı itibara alınan şeylerden biri de çocuğun itiyatlarıdır. Çalışma iti- yadına ayrılan yer elbette büyüktür ama, çocuk arkadaşları ile nasıl ge- çinir, çocuk okul faaliyetlerine, jim- nastiğe, ne derece ilgilidir, nizamna- meye arzu İle mi riayet etmektedir ve bunun manasını anlamış mıdır, ye- ni şeylere karşı ilgi duyar mı, kendi- ne karsı itimadı var mıdır, zekası, diğer kabiliyetleri normal mıdır? İş- te bütün bu soruların cevaplandırıla- bilmesidir ki çocuğun yetiştirilmesin- de en oula rolü am Okul yesi çoc fizik, moral inkişaflarında sevk Ve idare ona alabileceği bilgiyi en verimli bir şeklide vermektir. Çocuk okula bir saat gecikirse İl- gili memur derhal eve telefon eder. Ailesinin bilgisi varsa mesele yoktur. rede çatık kaş, bağırma, baskı, ço- cuğa aşağılık duygusu aşılamak yoktur. Ceza vardır. Mesela okula geç kalan bir öğrenci herkesten geç çıkıp fazladan ders yapar veya ka- bahati ile mütenasip bir ceza görür. Servis kulda bazı yardımcı servisler var- O ır ki bunlar hakikaten önemli- dir. Bunlardan biri "Guldence Servi- ce" denilen rehberlik servisidir. A- merikada çocuk, söylendiği gibi, ak- lına esen dersleri alıp okumaz. Bu işte bilgili bir "rehber öğretmen" vardır, AKİS. 15 MAYIS. 1961 çocuğu yardım eder, daha doğrusu ondaki kabiliyetlere güre ona bir program çizer. Ama önemli dersleri kaytarmak diye birsey yoktur. "Ho- mebound instruction"da çok önemli- dir. Hastalık dolayısıyla uzun zaman okula gidemiyecek çocukların aya- gına giden öğretmenler (o çocukları yetiştirir ve onların sene (kaybedip ümitsizliğe düşmelerine meydan ver- mezler. "Substitute teacher" servisi- ne gelince bu, gayet pratik ve çok ta faydalıdır. Her öğretmenin yerini tu- tabilecek bir yedek (öğretmen var- dır. Moda Bluzun kazandığı önem Bu senenin yıldızı bluzlardır. Vak- tiyle, "bir bluz - etek" diye kü- çümseyerek bahsedilen kıyafet, bu- günün en güzel kıyafeti oldu. Artık bütün tayyörlerin içinde, hattâ yaz- lık küçük tayyörlerin içinde birer ta- ne çıtır pıtır bluz var. Bilhassa tay- yör ceketleri veya truakar astarları ile es kumaşlardan yapılmış bluzlar çok modadır ve giyimli bir kıyafet teşkil etmektedir. u sene bluzlar daha ziyade ete- ğin Üzen ie düşürülerek giyiliyor. E- teğin içine sokulan bluzlar bile bol pensle vücuda Yalnız, bir düğüm şeklinde bağlanan ince eşarp yakalar veya fiyonk şeklinde bağlanan yaka- la çok tutunmuştur. Klasik bebe ya- kalar veya klâsik şömizye yakalar ise azdır. Düz kumaşlarda olsun, emp rime kumaşlarda olsun baştan başa plise bluzlar çoktur ve bunlar başlı- başına süslü bir kıyafet teşkil ede- bilecek kadar revaçtadır. Astarı yü- zünden pahalı tâbiri bu sene birçok tayyörler İçin kolaylıkla kullanılabi- lecektir. Çünkü çok ağır ve kıymetli dantellerden yapılmış küçücük, kol- suz bluzlara refakat için tayyörler bu aynı danteller veya gipurlarla as- tarlanmıştır. Bir tanınmış Fransız terzisi "bu sene baharı yapan bluz- lardır" demiştir. Düz keten ve poplin- lerden etek üstüne düşürülecek şe- kilde biraz uzunca yapılan tam kol- suz, ekseri yandan düğmeli sâde bluz- lar ise, bir döpyes vazifesi görecek ve pratik kadın için kolay bir kıyafet o- lacaktı Gi ise renkli floştan tığla örülmüş bir küçücük bluz, dar bir etekle en kibar ve en yeni bir kıyafet olarak giyilecektir. Dekorasyon Şon senelerde bir matem rengi ol- maktan çıkan ve birçok İnşaat- larda, çeşitli şekillerde kullanılan si- yah renk, nihayet sofraya, mutfağa KADIN girmiştir. Siyah, göre bir canlılık ve banyoya kadar kanape yahut odanın muhtelif yerle- rine serpiştirilmiş, siyah yastıklar, yerde bir büyük siyah vazo, bir oda- ya hoş bir değişik manzara verebilir ama, yanyana yığılmış siyah kanape- ler, siyah kalın perdeler, kısaca siya- hın fazla kullanılışı otamamile aksi bir tesir yapar ve işte o zaman siyah gene eski iç karartıcı matem rengi özelliğini kazanır. mbeyaz bir örtü üzerine konu- lacak olan siyah sofra, tabakları se- senin yeniliğidir. Siyah fayans tabak- lar, siyah saplı şık çatal kaşık takım- ları, küçük bir siyah sofra vazosu, kalın plâstikten imâl edilen siyah kâ- seler, ekmeklik, tuzluklar, aynı za- manda bir eşarp vazifesi görebilecek kadar ince ve zarif siyahlı beyazlı keten peçeteler bu sene pek çok mo- dadır Birçok yeni mutfakların duvarla- rı çabucak silinen ve kir göstermeyen siyah vinileksle kaplanmıştır. Ame- rikada çok kullanılan pembe, mavi veya cam göbeği rengindeki tava ve kapların yerini, gene bizim bildiğimiz siyah tavalar ve kaplar almıştır ama, bunlar çabucak silinip parlatılabilen yeni maddelerden yapılmaktadır. Si- yah emaye bilhassa kullanılmaktadır. Siyah banyo küveti modası mem- leketimize çoktan gelmişti. Şimdi si- yahlı beyazlı havlular, siyah banyo sandalyaları da pek modadır. Hattâ birçok m siyah hanlarla kap- lamaktadırlar OPERATÖR - DOKTOR MUZAFFER ARGUN Doğum ve Kadın Hastalıkları Mütehassısı Muayenehane : Meşrutiyet caddesi No. | Tel: 127943 31