23 Ekim 1961 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 11

23 Ekim 1961 tarihli Akis Dergisi Sayfa 11

OLUP BİTENLER virdiler ve çeşitli temaslar yaptılar. Bunlardan biri, bizzat Başkan Gür- selin odasında, Gümüşpala ve (Dama- dan müteşekkil bir A.P. ekibiyle ya- pıldı. Başbakanlıkta, Gürselden Baş- ka, Rafet Aksoyoğlu, Sezai Okan Suphi Karaman ve Kâmil Karaveli- oglu da vardı. Uzun uzun konuşuldu. Konu, malüm Milli Koalisyon mese- lesiydi. Gümüşpala söylenenleri dik- katle dinledi ve prensip olarak fikrin mâkul olduğunu, ancak, karar vere- bilmek için mutlaka Genel İdare Ku- rulunun toplanması gerektiğini ifade etti. Osma ise. Genel Başkanının ya- nında bol bol kafa salladı. Toplantı bittiğinde, girdiklerinden bu yana tam bir buçuk saatin geçmiş olduğu- nu gören Gümüşpala pek heyecan- landı ve doğru Genel Merkezin yolu- nu tuttu. Bu sırada A.P. Genel Merkezinde kapalı kapılar arkasında yeni tertip- ler hazırlanıyor ve kararlar almıyor- du. İllerden gelen A.P. milletvekille- ri henüz mazbatalarım almamışlardı ama, şimdiden kendilerini ev sahipli- ğine alıştırıyorlar ve basına beyanat veriyorlardı. o Genel İdare Kurulu, Başkanlık odasının hemen yanında bulunan toplantı salonunda bir gizli celseye girdiğinde saat 16'ya yakla- şıyordu. Kurul eksik kadrosuyla top- landı. Başkan. Gürselle Gümüşpala a- rasında geçen omuhavereyi dinledi. Üyelerin en heyecanlı olanı Nuri Be- şer ve Kâmuran Evliyaoğlu idi. İkisi de yenilere göre daha eski oldukları için, meselelerin başlarına bir iş aç- masından endişeliydiler. bol konuştu ve mutlaka bir karara varılmasını temenni etti. Bu arada Gümüşpalaya da pek hissi hareket ettiği ima edildi. Nitekim saat 17'ye doğru Pala Paşa gazetecilere görün- meden yan kapıdan dışarıya çıkarıl- dı ve toplantının bilâhare devam e- deceği bildirildi. , Fakat basın men- YURTTA Evliyaoğlu kapının arasında görün- dü ve: "— Konuştuk. Hiç bir koalisyona C.H.P. ile birlikte girilmeyecek. nel İdare Kurulu yakında toplanacak ve bir prensip kararına varılacak. Fakat esas karar. Meclis Grubunun- dur" dedi, hemen sıvıştı. Bu gizli kapalı hareket tarzı bir gün sonra meyvalarını verecek, A.P. içinde daha baştan beliren anlaşmaz- lık gün gibi ortaya çıkacaktı. Nitekim, haftanın ortasında iki ayrı dinin sâlikleri bir araya gelince, kıyamet küçük ölçüde koptu. İki gruptan biri Evliyazadelerin başın- da bulundukları (oBaşgilci (o gruptu. Bunlar her halü kârda D.P. yi hort- 12 latmak niyetindeydiler ve Cumhur- başkanlığına Ali Fuat Başgilin gel- mesiyle gayelerine ereceklerinden e- min görünüyorlardı. Türkeşi tutan da bunlardı. C.H.P. ile hiç bir şekil- de koalisyona girmeme teklifinin ön- cüleri oldular. İkinci grup mütedil gruptu ve daha ziyade Emekli Su- baylardan müteşekkildi. Kampanya boyunca pohpohlanan eski askerler, bir noktada memleket menfaatlerini -başta Gümüşpala olmak üzere- di- gerlerinden başka ölçülerle ele aldık- larından, ilk çekişme o başladı. Pala Seçim Cilveleri- seçilmişlerdir. Gedik : Dr. miş olmasaydı, keşin yaşı bilinen vaziyeti ması halinde tir. Bayar: tiler, tıkları neticeleriyle Böylece Birinci takdirde Başgil: | İstanbul hocalık etmesini vurdukları Ali kün ışığı altında bekçisi Apaydın: Menderesin bütün Bunlardan en azından Adale Bakam adayıdır. mekanizmasının başına geçecek, Kayserideki ların statüsünü o tâyin edecek ve arzu ederse meselâ Salim Başol hakkında Yüksek Hakimler Kuruluna Namık Gedik, D. P. mesulleri arasındadır. Bilinen hazin sonunu eliyle ver- Yassıadadan en ağır cezalardan biriyle Onun İçişleri tırlanacak bir devirdir. Fakat A. P. li P nin Aydın milletvekili Melahat Gedikin İçişleri Baka- nı olarak Türk milletinin iç işlerini tedvir etmesi o hiç imkânsız değildir. Türkeş: Gürselin, 14lerden yaşları müsait bulunanları kendi kontenjanın- dan Senato üyesi yapması muhtemeldir. Alpaslan Tür- müsaittir. alan Türkeşle infazlar linen kararı alan M.B.K. üyeleri yanyana olacaklardır. Mamafih, Cumhurbaşkanının Gürsel değil de Başgil ol- Türkeş aynı yoldan Senatoya girebilecek- Cumhuriyetin Anayasasını ilâma bağlanmış Celâl Bayar, İl nayasası gereğince eski Cumhurbaşkanı sıfatıyla Sena- toda tıpkı M.B.K. üyeleri gibi daimi üye olacaktır. Üniversitesi milletvekili Burhan Apaydın, A. P. nin Bu sıfatla adalet mahküm- avukatları I tedbir alınması' baş vurabilecektir. için iktidarının 1 numaralı Bakanlığı devri, ibretle ha- bir kabinede A. Cumhurbaşkanı olduğu takdirde Bu takdirde, infazlar konusunda konusunda bi- Demokrat oyları avlayarak Meclise gelen par- bol keseden vaad ettikleri affı çıkarmaya yanaş- Yassıada birlikte bütün hukuki kurtulacaklardır. ihlâl ettiği Jkinci Cumhuriyetin o A- hükümlüleri, cezalarından talebelerinin, okendilerine Atatürkçülüklerine yediremedikleri ve başlarından alınması için Rektörlüğe istida ile baş- Fuat Jak olurlarsa Türkiye Cumhurbaşkanı Başgil, eğer tarafiarları muvaf- olacak, Atatür- Çankayasında oturacak ve Atatürk reformlarının hazırlanmış lâik Cumhuriyet Anayasasının sayılacaktır AKİS, 23 EKİM 1961