23 Ekim 1961 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 30

23 Ekim 1961 tarihli Akis Dergisi Sayfa 30

DÜNYADA OLUP BİTENLER Sovyetler 22. Kongre Aylardan beri gösterişli bir gayretle hazırlanan Sovyet Rusya Komü- nist Partisi 22. Kongresi geride bı- raktığımız hafta sah günü, Mosko- vada sırf bu iş için inşa edilmiş olan ve Kongre Sarayı adı verilen yeni binada açılmıştır. Hazırlık safhasında Sovyet basın ve radyolarının bildirdiğine, göre, par- tinin 9 milyon üyesiyle 28 milyon işçi bu yeni kongreye sunulacak olan ve- sikaları tartışmışlar, bunlar üzerin- de fikirlerini söylemişler, ilgili parti mensuplarından at almışlar ve neticede tam bir iimtabalaia var- mışlardır. Bu kadar geniş çaplı bir "demokrasi otezahürü"nden sonra toplanan kongrede de Nikita Krut- çefin okuduğu rapor ve program yüz- deyüz tasvip nidaları ve dakikalarca süren alkışlarla sık sık kesilmiştir. Açıklanmasında mahzur görül- meyen oturumları Sovyet vatandaşı- na televizyonla aksettirilen kongre- ye 9 milyon partiliyi temsilen 4500 delege iştirak etmekteydi. Yabancı memleketler komünist partilerinden 70 kadar delegasyon ve komünist blok memleketleri odiplomatik mis- yonları ile gazeteciler de toplantıda hazır bulunuyorlardı. Mühim yenilik- lerden birini de, bu sefer Batılı gaze- tecilere gösterilen itibar teşkil et- mekteydi. Gerçi bu yenilik 21. Kong- reden itibaren başlamış ve ilk defa o zaman Batılı gazeteciler açılış oturu- müzakereleri takip edebilecekleri ve fakat oturum devam ettiği müddetçe dışarıyla temas oedemiyecekleri ha- ber verilmiştir. Her ne kadar bu söy- lenenlerin iyi anlaşılamamasından ötürü bazı gazetecilerin salonda mah itibarlarının yerinde olduğunu kay- detmekten geri kalmamışlardır. Stalinden sonra üçüncü kongre Stalin odevrinde uzun seneler kongre Malenkof tarafından yerine getirilmiş ve bu suretle "Ve- AKİS, 23 EKİM 1961 liaht" da az çok belli olmuştu. Sta- linin ölümünden üç yıl sonra topla- nan kongrede müteveffa diktatör ikinci defa, bu sefer bütün siyaseti ve icraatile birlikte öldürülmüş, 20. Kongre tam mânasile Stalin aleyhta- rı bir tezahür olmuştur. "Şahıslara tapma", "Şahısları putlaştırma" di- ye adlandırılan hataların ortaya atıl- ması ve şiddetle takbih edilmesi su- retile yürütülen bu kampanyanın bu sefer 22. Kongrede de endirekt ola- rak ele alındığına şahit olunmuştur. Krutçef bu yoldaki hücumlarım baş- lıca iki koldan yürütmektedir: 1 — 1957 de "Parti damgasıyla tasfiye ir olduğu gru- ba yeniden saldırm. 2 — Kongreye delege gönderme- miş olan Arnavutluk Komünist Par- tisi idarecilerini tik", "gerici" "dogma- ve "Stalinci" tabirle- aleyhtarı" riyle suçlandırmak suretile... kongrenin ilk günü fasılasız altı saat müdetle okuduğu parti icraat rapo- runda 20. Kongreden bu yana siyase- tinin başarılarını serip dökmüştür. Bu raporun başlıca tema'sını "Sulh içinde bir ala yaşamak" prensibi ve bunun tatbikatından doğan "müs- bet" neticeler teşkil etmektedir. İkinci gün okunan parti progra- mında ise, rakamlar, istatistikler ve teknik detaylara dayanılarak şu hu- sus iddia ve isbat edilmek istenmek- tedir: Sovyet Rusya üç merhaleli bir tekamülün üçüncü safhasına var- mıştır: 1) Kapitalizmin rn ve proleterya diktatörlüğü, 2) Sosyaliz- min kurulması, 3) Komünist cemiye- tin tahakkuku. Sovyet Rusya iki merhaleyi geçmiş, üçüncü merhale-