23 Ekim 1961 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 32

23 Ekim 1961 tarihli Akis Dergisi Sayfa 32

KADIN Ankara Ev kadınına burs Küçük Cüneyt içeri girdi: koşarak bahçeden "— Anne, anneciğim, ne olur ba- na bir püskül örer misiniz ? Ama ko- caman olsun, Ahmedinki gribi. Kov- boyluk oynarken belime takacağım" dedi. Mavi gözlü, sarışın genç kadın, başını önündeki mozaik işten kaldır- dı, âdeta korku içinde: " Şimdi mi? Hemen mi istiyor- sun?" diye sordu. Çocuk bir an düşündü, sonra ta- vizkâr bir sesle: "— Yarın da versen olur" dedi. Doğrusu, gelmiyordu. gitti. beklemek te pek işine Uçarak odadan çıktı, Annesi arkasından şefkatle baktı ve gülümsedi. Sonra birden ciddileş- ti, yakında onu bırakıp gidecekti. Ayrılık muhtemelen bir sene sürecek- ti. Terinden kalktı, bir süre camdan bahçeye, baktı. Sonra eve, evin her köşesine ayrı. ayrı göz gezdirdi. Evi dünyası idi. Hayatta en büyük zev- ki, eşine ve çocuklara pasta hazır- lamaktı. Daima bir yenisini dener, ki- taptan öğrendiklerine kendisi de bir- şeyler katardı. Dikişi de severdi. El- biselerini, mantosuna kadar kendisi dikiyordu. Evini kendi emeğiyle meydana getirdiği zevkli, küçük eş- yalarla süslemişti. Mozaikten masa- lar yapmış, daha itinalı tablolar, pa- nolar üzerinde çalışmalar odenemiş- ti. Sonra çiçekleri vardı. İyi bakıl- dıkları için bir hayli obüyümüşlerdi. Onlara kim su verecek, kim Cüneytin püskülünü örecekti? Kendisini karam sarlıga kaptırmak üzereydi ki, birden toparlandı. Dış memleketlere birşey- ler öğrenmeğe gidecekti. Eşi, "bir sene nasıl olsa geçer" demişti. Anne- si de onun birçok vazifelerini üzerine alıyordu. Ev kadınlığının ufku ge- niş, diye düşündü. Öğrenilecek daha ne çok, ne çok şeyler vardı!.. Zevkle yapmak şartiyle ev işlerine doyum olmazdı ama, bilmek, herşeyi siste- me, bilgiye dayandırmak ta şarttı. İltekin Birol Ankara Kıs Sa- nat Enstitüsünü bitirmiştir. Bu ba- kımdan evlenip te ev sahibi ol- duğunda birçok işlere (o yabancı olmamanın Oomutluluğunu tatmış, ev kadınlığının bir meslek gibi bilgi istediğine inanmıştır. Eşi kimya mühendisi Rauf Birol kendisini her zaman desteklemiş ve ken- di kendini yetiştirmesi hususunda daima yardımcısı olmuştur. İltekin Birol Ankaradaki kadın derneklerine devam etmiş, ev ekonomisine ait bir- çok yeni bilgiler edinmiştir. Bu ara- da Türk-Amerikan Kadınları Kültür Derneğinde gıdalarıma mütehassısı Mrs. Ruth B. White ile tanışmış, be- raber yemek kolunu idare etmiştir. İş- te bu tanışma, İltekin Birola, çok iyi bildiği omutfak işlerinde bile daha birçok şeyler öğrenilebileceğini o öğ- retmiş ve ona yeni bir ülkü aşılamış- Derivit merhemdir AKİS, 23 EKİM 1961 Tabii A ve D Vitaminli YARA VE TANIK MERHEMİ DERİVİT pomat, iltihabı önleyici ve gideren yeni zaman tesiri tecrübe edilerek hazırlanmış faideli bir DERİVİT nerelerde kullanılır ? İltihaplı iltihapsız bütün yaralarda, tekmil yanık- arda, Ekzema. Sivilce, Ergenlik, Traş yaraları, pişik, idonmalarda, güneş yanmalarında Emzikli meme ve karın çatlamalarında Dış kulak yaralarında, ameliyat sonrası yaralarında sünnet yaralarında EC kadınların el ve yüz çatlamalarında emniyetle kullanılır. ELERDEN ARAYINIZ AKİS -Reklâm — 213 İltekin Birol Geniş wuk peşinde tır: Ev kadınlığım gündengüne da- ha itibarlı, daha zevkli, daha derin bir hale getiren yeni zihniyeti benim- semek ve bunu memlekete sokmak i- çin çalışmak... Ev kadınının çoğu za- man küçümseyerek yaptığı birçok işler, aslında toplum için çok önem- li şeylerdir. - Çocuk terbiyesi, evde bütçe tanzimi, aile münasebetleri, evi mutlu bir yuva yapmaya yarıyan bü- tün o gündelik ufak çalışmalar, as- lında hiç te küçük işler değildir. Ev kadınının az çalışarak daha fazla randıman alabilmesi, alışverişi, mut- fakta en iyi seklide gıdalanmayı az para sarfederek öğrenmesi, pratik, şık, fakat ekonomik şekilde giyinme- si hep bilgiye dayanan şeylerdir. Bun- lar kadın, aile ve toplum için çok önemlidir. Kapıya gelen kısmet Ev kadınlığını kıymetlendiren, bunu gelişigüzel yapılan bir iş olmak- tan kurtarıp sisteme ve bilgiye bağ- lıyan yeni zihniyet gündengüne oya- yılmaktadır ve Amerikanın, Avrupa» nın birçok bilgi merkezlerinde teşek- küller bu iş için kurslar açmışlardır. Böylece, yeni burslar da temin edil- miştir. Dünyanın dört bir e özellikle Afrika, Asya ve Takın gudan birçok ev kadınları bilgi mer- kezlerine gelip, ev kadınlığına ait çeşitli bilgiler edinmeye başlamışlar- dır. Kalabalık fabrikalarda çalışan kadınlara çocuk bakımı derslerinden başlıyarak, giyim, gıdalanma, demok- rasilerde kadının rolü gibi şok deği- şik konular ele alınmaktadır. 33