16 Nisan 1962 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 14

16 Nisan 1962 tarihli Akis Dergisi Sayfa 14

YURTTA OLUP BİTENLER Celâlettin Üzer "Bıkık o artık” Hareket ve bereket Toplantıdan bir kaç gün sonra, ger- çekten yeni haberler duyuldu. Bu sefer, A. P. den bir değil, üç millet- vekili istifa etti. Bunlar Celaleddin Uzer, Rauf Kıray ve Saki Zorludur. Üç temsilci de, aynı hizbin mensup- larıdır. Yani Gümüşpalayı bundan bir süre önce koalisyon fikrine itmiş, memleketin menfaatinin orada olduğu tezini savunmuş, partinin itidal kana- dını temsil eden kimseler... Bunlar da bir basın toplantısı yaptılar ve Süreyya Endikin görüşlerini tekrarla- dılar. Onların partiden ayrılışı sıra- sında Gümüşpalanın partiye, ortada tehlike bulunduğunu sandığı o sırada ihraç ettirtmiş olduğu kimseleri, yani müfrit bilinenleri almakta oluşu gözlerden kaçmadı. A. P. den itidal sahipleri teşkilâta sırtla- rını vermiş görünüp eski D. P. yi hortlatma sevdalıları tekrar girmek- tedirler Bu sırada bir takım safdil- ler de, işleri kendilerinin idare ettiği zehabı içinde oyuna gelmektedirler. A. P. nin 70 kadar milletvekili, bu trafikten haberdardır. Mecliste, Ko- alisyon daima ve her hal-ü kârda kâ- fi ekseriyeti sağlayacak durumdadır. Bu ekseriyet, A. P. içinde barınabil- mekten ümidi kesmiştir. Bunlar, nin- ni hacette bir Müstakil Grup olarak Hükümeti desteklemek ve sistemi de- vam ettirtmek kararındadırlar. Teş- hisleri bir gerçeğe dayandığından -"Türkiyenin meseleleri ekonomik ve sosyaldir"- her partiden taraftar bul- maktadırlar. Nitekim, M. B. K. nin İyi niyetli, ama politika tecrübeleri maalesef pek az -bu yüzden, çok sa- karlık yapmaktadırlar bir takım ü- yeleri de hareketi desteklemek için ortaya atılmışlar, ancak sıcak bir mi- safirperverliği Oo başta (görmemişler- ir. ş Buna rağmen, hareket bitirdiği- miz hafta içinde yüreklere su serpici bir mâna taşıdı. Anlaşıldı ki Hükümet yaşayacaktır ve Mecliste onun var- lığını tehlikeye sokacak bir o ekseri- yet yaratma hayali bir ham hayalden başka şey değildir. Zira Koalisyonun bir kanadı giderse, onu derhal başka gruplar istihlaf edeceklerdir ve ( bir kabine buhranı 1962 Türkiyesinde ka- tiyyen bahis konusu değildir. A.P. Kendilerini arayanlar Geride bıraktığını hafta içinde A. milletvekilleri ve osenatörleri arasında en fazla revaç bulan hikâ- ye, "Arnavudun tuz ekme" fıkrası du Hikâye malümdur. İki Arnavut bir tarlaya tuz ekmişler. Bir müddet sonra da çıkıp çıkmadığını (o kontrol etmek üzere tarlaya gitmişler. Tar- lada tuzla ilgili bir emare göreme- yince düşünceye dalmışlar. Bu sıra- da tarlanın üzerinde uçuşan sinekleri farketmişler, tuzları bunların yediği zehabına kapılmışlar. İşte ne olmuşsa bu sırada olmuş, sineklerden birisi, Arnavutlardan birinin alnına konmuş. Diğeri hırsla piştovu çekmiş, arkada- şının alnındaki sineği nişanlayıp ateş- lemiş. Sonra da meşhur lâfı osöyle- miş: "— Bir sizden, bir bizden!" Bitirdiğimiz haftanın oortasında, A. P. Genel Başkanlığı tarafından, yayınlanan tebliği görenler için hikâ- yenin neden revaç bulduğunu anlama- nın güçlüğü yoktur. Tebliğ, üç mad- deden ibarettir. Birinci maddede A. P. Büyük Kongresinin tarihi belirtil- mektedir. A. P. uzun zamandan beri teşkilâtın, bu isteğini sonuca bağla- mış, 9 Eylülde Büyük Kongreyi top- lama kararını almıştır. İkinci madde Başkanlık Divanı seçimi sonuçlarını vermektedir. Genel Sekreter ibaresi- nin yanında Şinasi Osmanın isminin tekrar görünmesi tarafların beraber- liğini ilân etmektedir. Ancak tebliğin üçüncü maddesi daha muğlaktır ve bu maddeyle hangi tarafın galebe çaldı- ğı pek belli olmamaktadır. o Üçüncü maddede, ihraç edilen milletvekilleri- nin durumuyla ilgilenmek üzere Yük- sek Hakem Kurulunun görevlendiril- diğini belirtmektedir, A. P, tüzüğü, partiden ihracı bir hismevzuu olan şahıs Meclis üyesiy- se - bir özellik taşımaktadır. Bu ki- şilerin ihracı ancak Yüksek Hakem Kurulu adlı, Genel İdare Kurulun- dan 3, Grup İdare heyetlerinden 3, Haysiyet Divanından 3, kişilik " tem» silcilerden müteşekkil bir topluluğun kararıyla mümkün olabilmektedir. Oysa A.P. den ihraç edilenler tüzüğün 81. maddesinin Ç bendine istinaden Merkez Yönetim Kurulunca ( işleme tâbi tutulmuşlar ve işin savunması bu yönden olmuştur. Yeni karar, ihraç edilenlerin bir ne- vi haksızlığa uğradığını teslim etmek- tedir, ki, bu sâdece ve sâdece A. P. Genel Başkanının bir yatırımından i« barettir. Nitekim tebliğden iki gün sonra talihsiz Nuri Beşerin dışında, A. P. den atılanlar A. P. ye alındı- lar. Al takke, ver külah O gün, başkentte bahar bütün gü- cüyle kendini hissettirirken A. P. nin Necatibey Caddesindeki Genel Merkezinin büyük salonunda yeni ve eski Genel'İdare Kurulu üyeleri ek- siksiz olarak toplandılar. Toplantıya zamanında gelen A P. Genel Başkanı oldukça sinirli, düşünceli görünüyor- du. 30 da başlayan toplantı, 13 e ka- dar aralıksız devam etti. Toplantı salonunu üyeler bir dakika bile ter- ketmediler. Sıcak bir hayliydi. Müza- kereler hararetli geçti. Toplantı gündeminin birinci mad- desi, yeni görev taksimiyle ilgiliydi. Genel İdare Kurulunun üyeleri ilk iş olarak bir takrirle gündem değişikli- İsmet Sezgin Ara yerde bir adam