16 Nisan 1962 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 19

16 Nisan 1962 tarihli Akis Dergisi Sayfa 19

İş paraya gelince... Komisyon, son muharebe vasıtası, olarak Anayasa Mahkemesi üye- lerinin ödeneklerini saklamıştı. Ko- misyonun metni, evvelâ reddedilmişti. Fakat, kendi maaşlarının Anayasa gereğince indirilmiş olduğunu unut- mayan her partiye mensup milletve- killeri, bu sefer Komisyona bir az da- ha yaklaşmakla beraber - 50 - 60 ka- dar fazla oy çıkmıştı . bu konuda ka- rarlıydılar. Neticede, Meclise göre. Anayasa Mahkemesi üyeleri, brüt 3840 lira aylık para alacaklardı. Bunun çok az olduğu ortadaydı. Ama, Cumhu- riyet Senatosu bu konuda son bir ü- mit teşkil ediyordu. Kuruluşu ve görevleri Anayasa Mahkemesi Kanunu Tasa- rısı, gelecek hafta ortalarına doğ- ru kanunlaşacaktır. Bu suretle, ka- nunlar ve yasama meclisleri içtüzük- leri aleyhine açılacak iptal davalarıy- la mahkemelerden itiraz yoluyla sev- kedilecek işlere bakacak (o Anayasa- ya uygunluğu denetme organı kurul- muş olmaktadır. Anayasa Mahkeme- si, ayrıca, Yüce Divan görevini ifâ edecektir. Bundan başka, Siyasi par- tilerin kapatılmasına dair bütün dâ- valara da bu Mahkeme bakacaktır. Bundan başka, siyasi partilerin gelir kaynaklarını ve giderlerini de bu Mah- keme denetleyecektir. Ayrıca, millet- vekillerinin ve senatörlerin yasama dokunulmazlığının kaldırılması karar- ları aleyhine iptal talepleri de bu Mahkemeye yapılacaktır. Bu Mah- keme ayrıca, kendi üyeleri içinden Uyuşmazlık Mahkemesi Başkanını seçecek ve ayrıca, Danıştay üyeleri- nin de seçimini yapacaktır, Bu Radar önemli görevleri olan A- nayasa Mahkemesi 15 asıl ve 5 yedek üyeden kuruludur. Bunların 4 tane- sini Yargıtay kendi üyeleri arasından, YURTTA OLUP BİTENLER 3 tanesini Danıştay kendi üyeleri arasından, | tanesini de Danıştay yine kendi üyeleri arasından o seçecektir. Cumhurbaşkanı da, -Başbakanın ve A dâlet Bakanının da imzasını taşıyacak bir kararnameyle - 2 üye seçecektir. Bunlardan bir tanesi Askeri Yargıtay yın göstereceği üç aday arasından o- lacaktır. Nihayet, Millet Meclisi 3 ve Cumhuriyet Senatosu da 2 üye seçe- cektir. Bunlardan birer tanesinin de Üniversitelerin gösterecekleri (o üçer aday arasından olması gerekmekte- dir. Bu suretle, Anayasa Mahkeme- sinde hâkim üyeler, hem de doğrudan doğruya yargı organları tarafından kendi üyeleri arasından seçilecek o- lan hâkim üyeler salt çoğunluğa sa- hip olacaklardır. Bu, bir bakıma tartı bir tarafsızlık garantisidir. o Ancak, bu hakim üyelerin de, modern iktisa- di ve siyasal bilimlerin öğrettiklerine açık olmaları kesin bir zarurettir. DURAN KARDEŞLER ÖKÇE FB. Batış Mağamna: Çarşı Kaju - İskeniler FABRİKA : Topkam Merkez Efendi Gümlilş Süyü Cad. YeniYol 2/4 AKİS, I6NİSAN 1962 Boğuzi No, 20-201 İSTANBUL 'Tel: 229ğ5 İSTANBUL AKİS — *47