20 Mayıs 1967 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 14

20 Mayıs 1967 tarihli Akis Dergisi Sayfa 14

DÜNYADA OLUP BİTENLER Yunanistan Faşizmin eşiğinde İngiliz ve amerikan basınının, as- keri yönetimin her davranışının arkasında büyük bir iyiniyet arama çabalarına rağmen, Yunanistanda yönetim hergün biraz daha faşizme yaklaşma yolundadır. Gerçi rejimin kuvvetli adamı İçişleri Bakanı Ge- neral Patakos ülkede demokratik düzenin yeniden kurulmasına çalı- şıldığını söylemektedir ama, kendi- sine "ne zaman?" diye bir soru yö- neltildiğinde, sözlerini başlarında tartmayan bazı politikacılar misali, "kuracağız dedikse, hemen kuraca- &ız demedik ya!" cevabını vermesi kimseyi şaşırtmayacaktır. Atmadaki gazeteciler, Yunanis- tanda demokratik düzene dönüşün ne zaman olacağını Patakosun ağ- -ından dolaylı yollardan öğrenme- ye çalışmamış değillerdir. Örneğin, kendisine, bu düzene dönüldükten sonra politikada kalıp kalmıyacağı- nı sormuşlardır. General Patakos. bu soruyu. "Eğer Yunanistanda de- mokratik düzen yeniden kurulduğu zaman yeteri kadar genç olursam, gene orduda kalmak isterim" diyo cevaplandırmıştır. Bu cevap da göstermektedir ki, Patakos bile de- mokratik düzenin Er konu- sunda fazla ümitli değildi Geride bıraktığımız haftalar İ- çinde batılı basını (o Yunanistanda demokrasiye dönüş konusunda ü- mide düşüren tek gelişme, darbe sabahı apartopar tutuklanan altı- bin politikacıdan birkaçının, bu a- rada ihtiyar Papandreunun serbest bırakılmasıyla askeri yönetimin ye- ni bir anayasa hazırlanmasını rarlaştırmasıdır. Atinada toplanan yirmibeş hukukçu tarafından lanacak bu anayasa, sonradan ka- muoyunun onayına o sunulacaktır. Gelen haberlere "bakılacak olursa, yeni anayasa, yürütme organının görev ve yetkilerini (o genişletecek, siyasa| partilerin, böyle olunca da parlâmentonun önemleri azaltıla- caktır. Gerçi bugün bütün dünya- da, yönetim organının yetki ve gö- revlerini genişletmek yolunda bir eğilimin yarlığı görülmektedir . a- ma, demokratik düzenlerde yürüt- me organları da seçmenlerin dene- tine bağlıdır. Başka bir deyişle, bu organlar da işbaşına, seçimle gelip giderler Eğer Yunanistanda, yürüt- me görevinden anlaşılan, yetki ve görevleri genişletilmiş bir Kralse, o 14 Mahkeme eliyle aldığımız tekzib Adalet Partisi büyük fedakârlıklarla kurulmuştur Şinasi Osma AP. İzmir Milletvekili 7 Sene evvel maksatlı olarak kaleme aldığım çoğunlukta hakikatlere uymayan mektup istismar vesilesi olmak- tadır. O günün karanlık hâl ve startları içinde yazdığım ve yayınlanır düşüncesiyle Akis dergisine gönderdiğim me, tubumda yazi zılı olan ve ağrandize edilmiş, bulunan ihtilal tasarrufları şahsıma ait olmayıp bit kumandanlık tasar- rufudur. Yalnız şu bir gerçektirki rağmen, CHP'nin kalesi olan bir memlekette, bütün bu tasarruflara Demokrat Partililer, başta İdarecileri olmak üzere, hemen hemen hiç denilecek kadar az mağdur edilmişlerdir. Çok iyi hatırlanacağı gibi Adalet Partisi filen 1961 Şu- batında kurulmuştur. Amma bu partinin gerek hazırlık safhasında ve gerekse kuruluş safhasında bir çok müşküllerle karşılaşılmış, örfi idarelerde hesaplar verilmiş, tehditlere maruz kalınmış ve hatta bazen de tavizler verilmiştir. Eminsu davasını ilk defa cesaretle ele alan Akis dergisinin sahi- bine, dergisinde yayınlanır düşüncesiyle, muhteva bakımından düşünüşüme ve mektup yazdım. Bu mektup rüşveti kelâm olarak bir anlayışıma aykırı olduğu gibi yapılan tasarruflara da uymamaktaydı. Amma, buna o günün hâl ve şartlan İçinde bir zaruret vardı. Şahitler: Malatya için GN Nazım ARDA, İnhisarlar Baş Müdü- Nasır YAZICIOĞLU, DP eski İkinci baş- zaman bir değil, beş anayasa yapıl- sa, Kralı seçim yoluyla denetlemek mümkün olamıyacağı için, kurula- cak yeni düzene demokrasi adını vermek bir aldatmacadan Öteye gi- demiyecektir. Zaten daha şimdiden öyle anlaşılıyor ki, olacağı da bu ur. Tedbir tedbir üstüne Geçtiğimiz ayın sonlarında Yuna- nistanda yönetime el koyan aske- ri hükümet, son birkaç hafta içinde ülkede demokratik düzenden arta- kalan son kırıntıları da temizlemiş bulunuyor. Anayasanın kişi hak ve anı Avukat Talât BARIŞ, Diş Tbb. Kemal ÖZM kü , bugünkü AP 11 Malatya mil- letvekilleri ve teşkilâtı) hürriyetleriyle ilgili hükümleri za- ten daha darbe sabahı yürürlükten kaldırılmış, suçlarının ne olduğu bilinmeyen altıbine yakın insan da- ha darbe sabahı Pire açıklarındaki Yaros adasına sürülmüştü. Bunun arkasından, yunan siyasal hayatın- daki en önemli solcu kuruluş olan EDA partisi; kanun-dışı ilân edil- miştir. Bilindiği gibi, yunan iç-sa- vaşının sona ermesinden iki o yıl sonra kurulan bu parti, içinde ko- münistler kadar sol kanada men- sup bazı aydınları da barındırıyor- du. Hattâ, son yıllarda, sosyalist ve 20 Mayıs 1967