20 Mayıs 1967 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 24

20 Mayıs 1967 tarihli Akis Dergisi Sayfa 24

5 İNE M A Hafif süvarinin hucumu"ndan bir sahne Ankara nire, Kırım nire? Filmcilk Dalaklava nire, Ankara nire? Ünlü , ingiliz tiyatro yazarı John Osborne ile yönet- men Richardson'un kurdukla- rı “Woodfall Film” şirketi, Ankara civarındaki o Saray- cık ile Peçenek köyleri ara- sında, "Hafif süvarinin hücu- mu" adlı tarihi bir filmin çe- virim işiyle uğraşmaktadır. inema — yazarımız Nijat Ö- zön, , geçtiğimiz , hafta içinde, yetkili bir kalemden okuya- caksınız. Ankaranın 30 kilometre kadar ba- tısındaki Sincanköyün içinden geçip bozuk ve çamurlu bir yolda birkaç kilometre daha gitmeyi göze alırsanız karşınıza küçücük bir köy çıkar. Bu, basık, eciş-bücüş, beyaz bakmalı duvarları olan evlerin üs- 24 tüste yığıldığı, daracık, iğri-büğrü, çamurlu sokaklarıyla tipik bir An- kara köyüdür. Adı, Saraycıktır. A- ma ,köye daha girişten itibaren hiç beklenmedik şeylerle (o karşılaşırsı- nız: İngiltere plâkalı kamyonlar, o- tomobiller, yerli oplâkalı bir sürü jip, minibüs ve yolun bir kenarında üstü kapalı, geniş bir açık hava de- posunda, geçen yüzyıldan kalma toplar... Köyün ilk sokağının başına gelince büsbütün şaşırırsınız. Çün- kü beyaz, ok biçimindeki bir levha- nın üzerinde ingilizce birtakım: si- nemacılık terimlerinin yer aldığını görürsünüz, ayni terimlere sokağın içindeki başka binalarda da rastlar- sınız: "Wardrobe", "Hairdresser", "Props"-... Köyün en geniş yapıların- dan biri bir marangoz atölyesi, bir başkası, terzihane - kostüm deposu, Öbürü "makiyaj salonu", bir baş- kası "kuaför" haline getirilmiştir. Bunlar, geçen yüzyılın ortasındaki Kurun savaşım konu alan "The Charge of the Light Brigade - Hafif süvarinin hücumu" filmini çevir- mek üzere gelen İngiliz sinemacıla- rının ikinci karargâhıdır. İlk karar- gâh başkenttedir. Her sabah saat 6'da, özel otomobiller, taksiler, mi- nibüsler Ankaranın en lüks otelle- rinden, ikinci ve üçüncü derecedeki otellerinden, evlerinden yüzlerce ki- şiyi alıp ikinci karargâha getirmek- te, buradaki hazırlıktan sonra da az ötedeki asıl çalışma yerine götür- mektedir. Garip bir âlem Asıl çalışma yeri, Saraycık ile Pe- çenek köyleri arasında kalan va- dinin gerisindeki tepelerin arasıdır. Saraycıktan gelip bu tepelerden bi- rini aşıncaya kadar dikkatinizi sade- ce, arı gibi işleyen irili ufaklı motor- lü araçlar çeker. Ama tepelerden bi- rini aştığınızda, önünüze, hiç bekle- mediğiniz bir manzara çıkar: tepe- ler arasındaki düzlüğe yüzlerce be- yaz çadır kurulmuştur. Bu çadırla- rın arasında çizmeli, kılıçlı, renk renk üniformalı, başları açık veya örtülü, favorileriyle sakalları birleş- miş, mavi gözlü, san veya kızıl saç- lı tipik ingilizler,” çamurlara bata çıka yürümeğe, koşmağa çalışmak- tadır, Orada - burada birkaç hint- li asker, setteki ingilizlerin en çok kullandıkları ve "başibozik" diye heceledikleri "başıbozuklara rast- 20 Mayıs 1967