20 Mayıs 1967 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 15

20 Mayıs 1967 tarihli Akis Dergisi Sayfa 15

AKİS radikal eğilimliler komünistleri o a- zınlıkta bırakmışlardır. e Kuruldu- ğu yıl yapılan genel seçimlerde yal- nızca 10 milletvekilliği kazanan EDA, en büyük başarıyı 1958 se- çimlerinde göstermiş ve 79 millet- vekilliği almıştır. Ondan sonra ya- pılan seçimlerde EDA'nm devamlı oy kaybettiği görülmektedir. Son yıllarda ise aldığı oylar yüzde 10 ile 15 arasında donmuş görünüyor- du. Fakat şimdi, hakkında alınan karar sonunda yunan halkının gö- zünde bir martir durumuna gelen bu solcu partinin, eğer Yunanistan- da demokrasiye, dönülürse, eskisin- den çok daha kuvvetleneceğinden şüphe edilmemelidir. Askeri hükümet, EDA partisini kanun-dışı ilân ettikten kısa bir süre sonra solcuların etkisi altında olduğunu ileri sürdüğü bazı başka kuruluşları da kapatmıştır. Bu ku- ruluşların sayısı üçyüze yaklaşmak- tadır. Onun hemen arkasından da, bütün siyasal partilerin lâğvedildi- gini bildiren bir kararname yayın- lanmıştır. Yeni yunan hükümetinin hışmı na uğrayan kuruluşlar arasında Eleni kilisesi de obulunmakta- Andreasın çilesi Fakat şu günlerde Yunanistanda hiçbir kuruluşun veya kimsenin başına gelenler, o ihtiyar politikacı Papandreunun oğlu Andreasın başı- na gelenler kadar acıklı değildir. Ordu içindeki solcu subaylar tara- fmdan kurulduğu ileri sürülen, fa- GEÇEN HAFTA DÜNYADA DÜNYADA OLUP BİTENLER kat bu konuda yapılan soruşturma ve yargılama sonucunda sanıldığı kadar korkunç görünmeyen Aspida teşkilâtına adı karıştığı oiddiasiyle, darbenin ilk gününden başlıyarak, yeni yöneticilerin hışmını üçerine çeken dreas Papandreu, geçen halta, bu konuyla ilgili olarak so- ruşturmaya tutulduktan sonra de- mir parmaklıklar arasına atılmış- tır. Bu arada, Andreasın kurşuna dizileceği yolunda bazı söylentiler de çıkmış, fakat bütün başkentler- de doğan tepki üzerine, darbeciler bu söylentiyi hemen o yalanlamak zorunda kalmışlardır. Bununla beraber Andreas hak- kında bugün yalanlanan söylentile- rin yarın gerçekleşmiyeceğini hiç kimse şimdiden kestiremez. ORTAK PAZAR — Altı Batı Avrupa devleti ara- sında kurulmuş olan Avrupa Ekonomik Topluluğu, denilebilir ki, geçtiğimiz hafta en hareketli günlerini yaşadı. Kendi partisinden gelen muhalefete rağmen Avam Kamarasından Ortak Pazara katılma kararını geçiren İngiliz İşçi Hükümeti, geçen Perşembe günü, Avrupa Ekonomik Topluluğunun Brükseldeki kapısı- nı çalarak, Topluluğun Bakanlar Konseyi Başkanı Van Elslande'ye İngilterenin Ortak Pazara ve Eura tom'a üye olmak istediğini bildirdi. İngilterenin bu müracaatının üzerinden yarım gün bile geçmeden, İrlanda ve Danimarka da aynı kapıyı çaldılar ve aynı isteği açıkladılar. OÖteyandan İngiltere. İrlanda ve Danimarkanın Ortak Pazarın kapısını çaldıkları sı- rada bu kuruluşun altı üyesi de, kendi aralarında, Av- rupa Demir ve Çelik Birliğinin, Euratom'un ve Ortak Pazarın | Temmuz 1967'de birleşecek olan yürütme or- ganlarının başına kimi getireceklerini (araştırmakla uğraşıyorlardı. Bilindiği gibi, 1965 Haziranında Ortak Pazar Komisyonunun ve onun başkam Dr. Haliste- in'ın yetkileri konusunda Fransanın çıkardığı buh- randan sonra, bu ÜÇ kuruluşun yürütme organlarının önümüzdeki Temmuz ayında birleştirilmesi kararlaş- tırılmıştı. Ancak, General De Gaulle'le bir türlü anla- şamayan Dr. Halistein bu haftanın başında Federal Almanya Başbakanı Klesinger'e yazdığı bir mektupla bu birleşik yürütme organının başına gelmek isteme- diğini açıklayınca, ortaya şimdi, bu görevi yüklene- cek bir adam bulmak sorunu çıkmıştır. Şu satırların 20 Mayıs 1967 yazıldığı sırada, Avrupa basım» Dr. Halistein'ın yeri- ne bulunan en kuvvetli adayın eski belçikalı bakan- lardan Jean Rey olduğu noktasında birleşmektedir. SURİYE — Suriyede işbaşına gelmiş bütün yöne- timlere güçlük çıkarmakla ün kazanmış olan Sam Çarşısı, geçen hafta Baas yönetimini bir kere daha uğraştırdı. Özellikle Müslüman Kardeşler teşkilâtı tarafından alttanalta yapılan kışkırtmalar sonunda çarşıda gene dükkânlar kapandı, esnaf gene greve çağrıldı ve Baas yönetiminin demir etti otoritesine rağmen, bu çağrıya katılanların sayısı hiç de az ol- madı. Suriyeli mollalarla yakın ilişkileri pek iyi bili- nen Şam Çarşısı esnafının galeyana gelmesinin bu de- faki nedeni, görünüşe bakılırsa, Suriye ordusunun or- ganı olan "Halk Ordusu", dergisinde yayımlanan bir yazıdır. Bu derginin başyazarı İbrahim Halasın im* zasını taşıyan yazıda, islâm dininin, arapları eski de- ger yargılarına bağlı tutan, kaderci bir din olduğu, bu yüzden arap halkının sefaletten kurtulamadığı ileri sürülmekte ve artık bu hurafelerin bir kenara atılması istenmektedir. Suriyeli omollaların bu yazı karşısında gösterdikleri tepki, Baas yöneticilerini e- peyee güç duruma düşürmüş olmalı ki, Baasçılar ge- çen hafta bir yandan bazı din adamlarını tutuklar- larken, öteyandan da İbrahim Halası işbaşından u- zaklaştırmışlar ve eski başyazarı Suriyede karışıklık çıkarmaya çalışan bir amerikan ajanı olarak suçla- mışlardır. BUNLAR DA OLDU