23 Ocak 1929 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

23 Ocak 1929 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

Sahife 3 Türk- Yunan müzakeratı Roma mahafili netice hakkında Atina 21 (Fos) — T! nikbindir rk-Yunan müzakeratı hakkında deveran eden ve tekzip edilen bedbinane şayialara rağmen Romadan gelen h: aberler neticei müzakerat hakkında pek nikbin bulunmakta ve müzakeratın betaetine ehemmiyet verilmemektedir. Roma maha- fili Türk-Yunan misakını imzalamak için M. Veni zelosun Ankaraya seyahat ihimalini müsait bir surette tefsir ediyorlar. Bu seyahatın Martta olacağı “söyleniyor. Tatavlada 500 ev yandı Yangın susuzluk, rüzgârın şiddeti, sokakların bozukluğu yüzünden pek ziyade (baş tarafı birinci sahifede ) Bu esnada yangın tevessü et- mişti. Rüzğarın anafor yapacak gürette sağdan, soldan esmesi it- faiyenin vazifesini mükülâta sevk ediyordu.. Saat 12den sonra Beyoğlu ve İstanbulun bütün grupları faaliyete başlamışlar, fakat yolların çok gayrı muntazam olmasından itfaiye arabaları işliyememiştir. Yar ok feci ve o nispette elim bir manzara arzediyordu.. Bir sokakta bir kaç ev yanmış, 5 sokak yangın tahribatına uğra- miş, diğer bir mahalleye atlamış ve burada da bir kaç evi yaktık- fan sonra diğer bir semte geç- mişti. Bu suretle yangın Tatavların müntehasına kadar dayanmış ve sabah saat 7,5 ta söndürülebi- miştir. Yanğın — Ayatanaş — sokağını yaktıktan sonra, Kâhaya Leşki ve civarını kâmilen Rize sokağını kasmen , Direkçi başıni Tulumbacı yokuşunu tamamen , yokuşbaşını kısmen, kavurma, Sarı Aleksi , Çerkeş, yeni Mahalle ”- Çeşme meydanı, Fırın sokaklarını tamamen | yakmıştır. Yanan evler, sabahleyin yapılan tahkikata göre, 500 olarak tespit edilmiştir. Vapurlar tipiden | dün akşam hareket edemedi Dün akşam saat yediden itibaren | kar giddetli bir tipi halini aldığın- dan Şirket ve Seyrisefain vapurları hareket edememişlerdir. Bu münasebetle iskeleleri ,lerce halk birikmiştir. Vapurlar ancak gece yaisına doğru hareket edebilmişlerdir. Ikdamin Ankara muhabiri kefaletle tahliye edildi Ankara 21 (A.A) — Ikdam gazetesinin efkâr umumiyeyi teh- iç eder suret ve — mahiyette vadis vermekle maznun Ankara Muhabiri Ali Süreyya beyin mu- bakemesine bu gün devam edilmiş ve vaki olan müracaatı lzerine uma ileyh Üç yüz İira nakdı | faletle tahlipesine ve muhake- (mesini mezkür gazete — mes'ul | 'müdürü hakkında İstanbul - ceza Mahkemesince — ikame — olunan Gava ile tevhiden İstanbulda deva- 'de biu- tevessü etti Yanan evlerden başka Tatavla karakolu bir mektep de vardır. Evinden yangın çıkan yani tevkif edilmiş ve ihtilâttan menolunmuş- bar. Nüfusca zayiat “yoktur. Yalnız bazı adamlar yüz ve gözlerinden yaralanmışlardır. — Harikzedelerin eşyası mühalaza altına alınmıştır. Zabıtanın raporu * Zabıta yangın hakında şu raporu tanzim etmiştir : f Tatavlada — Adalar ” sokağında 47 numeroda oturan demirci Ale- ko ile bakkal yaninin evinden yangın çıkmış ve 400 hane ile dükkân yanmıştır, Bu meyanda Tatavla polis karakolu da muh- terik olmuştur. iki yangın daha Bundan mada dün gece iki yangın daha olmuştur: 1 — Kadıköyünde Mühürdarda Kız orta mektebinde pıyano ders- hanesinden gece saat 20 radde- sinde yangın çıkmış derhal yetişile- rek söndürülmüşti 2 — Galatada Arkadi “Söka- ğında Dimitrinin rakı fabrikası dan yangın çıkmıştır. Yangın fab- rika tamamen yandıktan sonra söndürülebilmiştir. Tayyare ihtifali mesi mucibince her sene yapıl- makta olan tayyare şehitleri ihtifali merasimi bu sene de 27 Kâ, sani pazar günü — saat (11) de Fatih belediye parkındal desi meydanında icra edilecekti 66 nın uskuru koptu Şirketi Hayriyenin 66 numerolu vapuru, bu gün Paşabahçeden 7 yi 45 postasını yapacaktı. Lâkin, heyhat! yapamadı. Zira, vapur, tam Paşabehceye yaklaşmıştı ki, uskuru kopuverdi. Şirketi Hayriye — vapurlarının sağlamlığına, doğrusu ya, hayranız! Otomobil kazaları Şoför - Mesudun — idaresindel 2383 numerolu otomobil dün ge Koca Mustafa Paşada 16 yaşla- rında Vehbi isminde bir çocuğa Tina ve evrakı davanın takımı ile mezkür mahkemeye gönderilmi “karar verilmiştir. » çarparak — yaralanmasına — sebep | Arnavutlukta tatil günü | Roma(Hususi) -Arnavut kralı Ahmet Zogö bir emirname neşrederek Cu- ma tatilini Pazara tahvil iskân idaresi memurları Hazirandan sonra vazifeleri bi- teceği için iskân memurlarından bazılarının fi getirerek çalış- madıkları anlaşılmışlır. Dahiliye vekâleti Istanbul vilâ- yetine - gönderdiği bir tamimde iskân urlarını - istikballerinin temin edildiğini, binaenaleyh fü- tür getirmiyerek vazifelerine dik- Kat etmelerini bildirmiştir. Kalp sektesinden vefat Kadıköyünde Talimhane meyda- nında oturan Riza Paşa dün Yel Değirmeninde Ali efendinin kah- vesine giderken yolda kalp sek- tesinden vefat etmiştir. E GöNÜN HABERLERi B * Çarşıkapıdaki türbe — Çar- şıkapıdaki türbenin kaldırılması için Emanet tekrar Dahiliye V.ne müracaat etmiştir. Sultanahmetten Beyazıta kadar gelen geniş cad- deye mani olan bu türbenin bir an evel geriye çekilmesi müna- siptir. * Defterdarlık memurları dak- tilo öğrenecekder — Hemen bütün devair, daktilolar almakta, ayrıca yeni” bütçelerine daktilo almak üzere tahsisat vazetmektedirler. Yalnız — Defterdarlık, — hariçten daktils — almamağa, — bütün mevcut memularının makine ile yazı yazmayı öğrenmelerini mec- buri kılmağa karar / vermiştir. Maliye vekâletinden bu günlerde yazı makineleri gelecek ve Def- terdarlık memurları muayyen bir “müddet zarfında bunların tarzı istimalini öğreneceklerdir. * Hapishane tahkikatı — Ha- pishanci umumide bir müddetten beri milkiye müfettişleri tarafın dan yapılmakta olan tahkikat hi- tam bulmuştur. Şikâyetler tetkik ve doğru olan- ları tespit edilmiştir. Milkiye mü- fettişleri, Hapishane - tahkikatına ait fezlekeyi ihzara başlamışlardır. Ufak tefek mes'üliyetler tespit edilmekle beraber - memurlardan kimseye işten el çektirilmesine | lüzüm görülmemiştir. * Köyceğiz su altında — Muğ- Janın Köyceğiz kazasında yağmur- lardan çaylar taşmış, mahalleleri su basmış, civardaki ğöl de taş- mıiş. Su istilâsına maruz kalan ahali diğer taraflara nakledilmiştir. Hükümet daireleri de münasip ma- hallere taşınmıştır. Kasaba içinde kayıklar işlemektedi * Beynelmilel talebe kongrası için İstanbulda ihzari kongra — Bu sene Peştede akdedilecek olan beynelmilel Talebe kongrasında Balkanlı talebenin müşterek efkâr ihtiyaç ve arzularının tespiti için | anlaşmak üzre şehrimizde ihzari bir kongranın inikadı derpiş edil- mektedir. Beynelmilel kongra, Balkan murahhaslığını Türk talebe | cemiyetine teffiz etmiş olduğun- dan ihzarat ve faaliyete başla- mıştir. Şehreminimizin avdetinde kon- granın İçtima zamanı tayin ve gelecek murahhasların ihtiyaçları İLikreis gğilscektir.. | Tıp fakültesi ve doktorlarımız hakkında — yaptığımız — tetkikata devam ediyoruz. Dün bu hususta mütalaasın almak üzere Morg üdürü Saim beye — müracaat ettik. Saim bey bir dakika dü- şündükten sonra hiç bir şey söliyemeyaceğini beyan etti. Gülhane hastahanesi - Dahiliye muallimi Abdülkadir Lutfi bey de “bu husus hakkında ifade vere- mem.,, dedi. Kulak, burun muta- hassıslarından Ihya Salih bey Ak- şamın dostu olduğunu, fakat ken- disinin mazur- görülmesini beyan etti. Müracaat ettiğimiz diğer dok- torlardan göz hastalıkları müte- hassısı Şakir Ahmct bey şu be- yanaâtta bulundu : — Bir doktor mesleği haricin- deki işlerle iştiğal ederse mesle- ğini ciddi surette takip edemez, hem kendisi mutazarrır olur, hem de hastaları.. Bendeniz 30 senedir. emrazı ayniye hastalıklarile işti- ğal ediyorum. Mesleğimden hiç bir zaman ayrılmadım. Bir doktor için her gün tetebbü edilecek şeyler vardır. Fakültede — bulunmadığım için fakültenin bü günkü vâziyeti hak- kında bir şey söyliyemem. Zanne- derim ki hocalar derslerine de- vam ediyor ve derslerile alâkadar oluyorlar. Bizim zamanımıza nis- Bursadaki muhakeme ; Dikici İsmail Reisi cum- hur olacakmış! Tıp fakültesi ve doktorlarımız Doktor Şakir Ahmet beyin beyanatı “ Fakülte eyidir, yalnız hasta azdır, fakülteyi Istanbula nakletmelidir betle fakültede vasait şimdi yüz- —— de 99 daha fazladır. Mamafi- ben fazla: beyani meütad | laa edemem, yalnız şunu söyliye- yim ki çalışmadan mektep bir şey yapamaz. Avrupadan Hoca getir- mek taraftarı değilim. Devri i: datta da Hoca getirmişlerdi, bi talebe istifade etmedi. Fakültenin Haydar paşada kab Mevkiinin — doğru değildir. Fakülteyi hastası çok olan ls- tanbul cihetine nakletmek müna- siptir, hem hastalar için daha — istifadelidir.Hem İstanbul hastahancı lerini birer mektep haline kalbet- — mek mümkündür. Neşriyat ve terakkiyatı ilmiyeyi ihtisas sal olanlar takip eder- ler. Bir hekim terakkiyatı tıbb'yeyi takip etmezse doktor olamaz. Ayni ihtisasa mensup doktodlar — arasında teşhis farkı olabilir, fakat şunu iyi bilin ki Türkiyede 'teşhis olunmayacak hasta yoldur. — Avrupada ne yapılıyorsa memle- ketimizdede ayni yapılıyor. — — — Tıp talebe cemiyeti Tıp talebe cemiyeti dün iç ederek Fakülte müderrisleri kındaki son ” neşriyatı protesta etmiş ve bu bapta bir neşretmiştir. 4 ığı hasebile hasta adedi fazla — Dünkü muhakemede maznunlardan bir kısmı mühim itiraflarda bulundular Taklibi hükümet teşebbüsü ile maznun olarak Bursada — tevkif edilenlerin muhakemelerine dün devam edilmiştir. İlk olarak laz Ali isticvap edilmiştir. Ali ilk ifade- sinde dikici İsmailin kendisine 400 kişilik bir çete teşkil ettiklerini hükümeti basarak Cemali hapis- haneden kaçıracaklarını söyledi beyan etmişti. Bu defa ilk beya- natını inkâr etmişti Bundan sonra Dikici istievap edilmiştir. Dikici, Alinin inkâr ettiklerini kâmilen itiraf eylemiştir. Badehu İbo istievap edilmiş, o da inkârda bulunmuştur. Maznunlar bahsı geçen bombadan maksat balık bombası olduğunu - söyliye- rek tevilde bulunmuştur. Öğleden sonra ikinci celsi mutebaki maznunlar isticvap edil- mişlerdir. Bunlar da te; haberdar olmadıklarını söylemiş- lerdir. Sun'i sirke ile turşu Şehremaneti sun'i sirke ile ya- pılan turşu satışlarını menetmiştir. Fakat bu men keyfiyeti yalnız bakkallara tatpik ediliyor. Bakal- lar cemiyeti bu hususta Şehrema- netine müracaat etmiştir. 900 çuval aşırmışlar İranlı Ali ile Hasan İsminde iki arkadaş Eminönünde İranlı kanımın dükkünndan 900 tane SAYAL osnmuslardır... inde mühim rol alan itirafatta bulun Abdürrezzak, — Güvur iki lira verdiklerini, dikici şehrin leşkiyası olduğunu, kahves — sine gidene ” yandım allah . lür> küsünü çağırttığını, dikicinin para — için hocaya gönderdiklerini, evliya hocanın teşkilâta dahil olduğunu, dikici İsmailin taklipte muvaffak oldukları takdirde reisicumhur, olacağını Eşrefin Ali Hikmet P. yerine geçeceğini, Hidayet Sait, Kademin kendilerini püskülsüzün kahvesine götürdüğünü, Çerkesce konuştuğunu, kendilerine - depo- da silâh ve cephane var mı? sorduğunu söyledi. stievap hitam buldu, ayın (28) ine talik edilen muhakeme mühim bir safhaya da- hil olmuştur. O gür muvacehelere başlanacaktır. Si * Bir günde 3 defa ceza B Bakır köyünde veli Ef. isminde bir bakkaldan belediye memur- ları bir gün zarfında üç dafa ceza almışlardır. Belediye beyeti 7 nevi madde üzerinden ceza almıştır. Bakkal bu hadiseden dolayı Bakkallar cemiyetine şikâ- yet etmiştir. — Güretkâr bir hırsız Fındıklıda Salı pazarında Bedia hanımla Aleksandr. isminde bir — ecnebinin — evlerine düu d hursız girmiş ve öte beri çı z