28 Ocak 1929 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

28 Ocak 1929 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

——— Sahife 3 Memur maaşlarına zam | Bir iki sene içinde maaşlar azami dereceyi bulacak Ankara 26 (Hususi) oğlu Şükrü B. keni maaşlarına zam yapı ran bir muharririmize — Maliye vekili, Saraç e, bu sene memur tp yapılmıyacağını so- | demiştir ki: —Kanun bu sene meclise gelecek; her halde kanunda tayin edilen nen bu sene vermesek bile, behemehal bir zam yapacağız. Memur maaşları, bu suretle bir iki sene içinde âzami dereceyi bula- caktı Cevat bey Yunan hariciye nazırının bir mek- tubunu getiriyor Atina 29 (Fos) — Cevat B. bu gün İtalyan vapurile Istanbula hareket etti. Cevat beyi vapura kadar protokol müdürü leşyi et- miştir. Söylendiğine göre Cevat Bey Türk-Yunan meseleleri hak- handa Yunan hariciye nazırı M. Karapanosun Tevfik Rüştü beye hitaben bir mektubunu hamil bu- Tunuyor, Cevet B. müzakeratın bir an evel intacı hususundaki temenniyatını şifâhen de arzede- ğini vadetmiştir. Süreyya Paşa İstanbul mebusu Süreyya paşa, ınlarda nezfi dimagiden Mebusumuz, çok şükür, ciddi bir tedavi neticesi, tehlikeli hastalığını atlatmış, ve, dün, An- karadan şehrimize gelmiştir. ken- disine “ geçmiş olsun! ,, deriz. Bir hırsız cürmü meşhut halinde yakalandı Aksaray sakinlerinden Vehbi dün tramvayla Şişliye giderken sabıkalı takımından Osman ya- mna - yaklaşınış ve cebine sokmuştu'.. Osmanı cürmü meş- hut halinda yakalayan — Vehbi nkesiciyi polise taslim etmek temişti Bunüun üzerine Osman çekerek Vehbir müştür. Cüretkâr yetişenler tarafından yakalanmıştır. Kurşun hırsızı yakalandı bıçağını nin iar Meşhur- kurçün hirsizi Hamdi, | dün Beşiktaşta bir evin kursun borularını sökerken yakalanmıştır. Hırsızlık vakaları Üsküdarda Atlama da La- zari efendinin dükkanına hırsız girmiş 30 lira para çalarak kaç- miştr Balıkçı Hamdi isminde bir adam kumkapıda un tüccarı Hasan efendinin girmiş öteberi çalarken yakalanmıştır. ılııııııie Temlik işi İzmirde şimdiye kakar 650 tem- Pk muamelesi ikmal olunmuştur. Bunlardan bir kısınının tapuları için muamelei lâzimeye tevessül olunmuştur: Yuanan | hırsız etraftan | potekli | maaş derecesini ay- Ankara müzakeratı Yunan murahhas- ları gene talimat bekliyorlar Ankara, 26 (H.M.) — Yunan murahasları, hükümetlerinden ta- Timat bekledikleri için Ankara müzakereleri bir kaç günden beri tavakkuf etmiştir. Yunan murahaslarının mütema- diyen talimat beklemeleri, işleri tehir ediyor. 13 yaşınî; bir çocuğun cinayeti Trabzon 27 (H. M.| — Bura- da 13 yaşında bir çocuk iki kişi öldürdü. katil verdiği ifadede kardeşinin intikamını aldığını söy- liyor maktüllerden birinin annesi deli oldu. Trabzanda bir garson kız yüzünden garip bir hatise Trabzon, 27 (M.M) — Burada Güzel Osmanın gazinosunda tuhaf | bir hadise oldu. Zabıtaca vilâyet bududu. harine sevk edilmesine karar — verilen garson — Neclâ karakola gitmek istememiş ve polis memurları cebir. istimaline mecbur olmuşlardır. Bunun üzeğine gazinodaki müşteriler işe müda- hele etmişlerdir. Bu sırada güzel Osman Neclâyı için genç kadını akalı dün gece Ayasofyada arkadaşı Ahme- din kızgın bir demirle yüzünü | | yakmıştır. Eski ıevneîdlî disini & üne banım (: efen efendi dün Hasan ve İsk wın. nun ki arkadaşım göndererek kendisini eve çağırtmıştır. Mem- ki arkan cevabı. verince Hasan ile kadını fena halde döv- er ve yaralamışlardın. Yangın - başlangıcı Beşiktaşta Valde çeşmesinde oturan Arap Mehmedin evinden yangım çıkmışsada — derhal — yetişilerek söndürülmüştür. | ret | tabirler yerine. tam türkçe keli- V üzerine derhal> | 8 yaşında bir çocuğa çarparak Adli tabirler Arapca tabirler ” kâmilen kalkıyor Ankara (H.M.) — Yeni yapılan adliye kanunlarında, eski arapça meler kondu. Meselâ : Murafaa yerine “davaya duruşma,, Kaziei muhkeme yerine “davanın kat'ileş- “derdest,, yerine üddei şahsı , yerine li sabıka irca,, yerine “eski hale getirme ,; yerine “dinlemi Mud.anyada garip bir hadise Bursa, 26 — Dün sabah Mu- danya hükümet konağında şöyle bir hadise vukua - gelmiştir. Mu- danya Maliyesinin ihtiyar odacısı altmışlık Süleyman ağa yemek ta- tilinden istifade ile daire sobasını tamir etmek istemiş bu münase- betle yukarda bazı takırtılar ol- muş. Bu gürültü üzerine aşağı sa-| londa yanız başınaoturan - hakim Sami bey mâni olmak istemiş. Odacinın “Beyim, şimdi yemek tatilidir. Bu gibi ufak tefek tamiratın tatil zamanlarından mada saatler- de yabılması imkânsızdır.» cevabı odacıyı — naza> füna aldırmışür. odaci maruz kaldığı bu muame- leyi protesto zımnında istida ile muddeiumumiliğe müracaatla tah- liyesini istemiştir. müddeiumumi de / kanuni — şekline — tevfikan mes'eleyi tetkik ederek odacının masumiyetine kanaat ve odacının tahliyesini emretmiştir. Fakat hakim bey mütcakiben derhal muhakemeyi küşat ve ceza L halda- buna riavet Ç| GünüN HABERLERİ kanununun 526 ve 565 inci mad- delerine temas ettirmek suretiyle muhakemeyi rüyetle emre mul lefet cürmünden odacıyı tevkif- haneye — göndermekle — beraber muhakemesini yevmi ahare talik etmiştir. Mudanya müddeiumu- misi, keyfiyetten Bursa ağırceza müddeiumumiliğini haberdar et- tiği gibi Kaymakam Valiye ve Malmüdürü da Defterdarlığa arzı malümat eylemişlerdir. Ağır ceza müddei umumisi de ayrıca vekâlete yazmıştır. Mevkuf Sitleyman dahi — telgrafla ağa iki arkadaş arasında Bebek Hasan ile kel Abdi, dün kavgaya — tutuşmuşlar, — neticede Hasan Abdiyi bacağından Abdi de Hasanı sol böğründen yara- lamıştır. Otomobil kazası 3—794 numerolu otomobil dün latadan geçerken Şeref isminde mecruhiyetine sebebiyet vermiştir. Şofi adan sonra kaçmıştır. för Saimin idare: rolu - otomobil | de 4 yaşında bir çocuğa parak na sebebiyet | vermi | Küfürün neticesi |: Fatih sakinlerinden Bedri dün zilzurna sarhoş olduğu halde ar- kadaşı Ahmede küfür — etmiştir. Ahmet de bıçakla bedriyi baca- ğandan varalamıştır. Ütedir. >* Mektep inşaatının münaka- sası — Encümeni daimii vilâyet Cemiyeti Umumiyei Belediye Emanetin mesai tarzı şıddetle tenkit ediliyor Bu günkü içtimaın içtimaım çok hararetli olacağı tahmin edilmektedir Cemiyeti Ummiyei Belediye bu günkü içtimanda 1927 senesi masraf hesabi kat'i mazbatasını müzakere edecektir. 1927 senesin- de Emanet 6,307,058 lira sarfet- miştir. Tetkiki hesabat encümeni ha- kiki ihtiyaçlar nazarı ” dikkate ksızın bütçenin tanzim edil- zikrederek tenkidatta bulunuyor. Encümen mazbatasında diyorki; “Şehrin ana ihtiyacına tahsis edilecek para ne kadar çok o- lursa o ihtiyacın daha ucuz ve daha kolaylıkla tatmin edileceği söz götürmez bir hakikat iken muhtelif maddelerden parça parça imha sütununa çekilen mikdarın yekünuna bakılınca mütcessir ol- mamak kabil değildir. Encümenin - yaptığı — tetkikata göre 1927 senesinde Emanet, me- murlarına - 2,199,700 lira maaş tevzi etmiştir. Emanet Zabıatai Belediye için 195,160 lira vermiştir. Yekünu yüksek olan bu paraya rağmen Beledi vazifelerin ihmal edilmesi tenkit ediliyor. Encümen Zabitai Belediye me- murlarının Belediye cürümlerini takip ve Belediye müdürlerine arzetmekle — mükellef — oldukları zikrettikten sonra diyor ki: ““ Zabitai Belediye - memurları çarşıdan ayrılmazlar. Şuabatı ida- riye müdiranı da bu memurların faaliyetlerini kağıt üzerinde kar- şilarlar. , dedikten sonra bu şe- * Mason balosu— Türkiye Maş- çaki Azamının senelik balosunun 14 şubat perşenbe akşamı Pera- palas salonlarında itası takarrür etmiştir. * Şubat maaşı — Memurinin Şubat maaşı önümüzdeki cumar- tesi gönü verilecektir. * kazanç vergisinde tadilât ya- pilacak — İslâhatı maliye encü- meni kazanç vergisinin tatbikatın- da mükellefler lehine olmak üzere bazı tadilât yapacaktır. Bu hususta yapılan tecrübelere müstenit bazı tetkikat icra edilmektedir. * Muhtar intihabatı bitti — Mahallelerde yapılmakta olan hey- eti ihtiyariye intihabatı bitmi; Mazbatalar Vilâyete gönderilmek- bu gün içtima ederek şehir dahi- linde inşa edilecek 25 mektebin makasaya koyacaktır. | yah geliyor — 28 Kânunusanide — İngiliz. bandırahı “Adriyatik,, vapuru ile limanımıza 1 600 İngiliz ve Amerikan seyyahı gelecektir. *« Baro heyeti — Baro heyeti | umumiyesi dün akşama doğru toplanmış ve saat 13 buçuğa | kadar müzakeratta bulunmuştur. | Çünkü içtimada heyeti idare -ra- | poru tetkik ve tasdik olunmuş, yeni bütçe kabul edilmiştir. Baro heyeti umumiyesi 16 gün sonra heyeti idarenin —münhal Azalarıyla ikinci reis intihabatını yapmak üzre tekrar toplanacak- kilde tanzim edilen zabıt varaka- larının mütemadi itirazlara sebe- biyet verdiğini, Emanet muavin- lerinden birinin sabahtan akşama kadar bu kabil. evraki imza et mekle meşgül - olduğunu işaret ediyor. Encümen bu mesainin ne havas yici zaruriyeye bir fayda temin ,ne de magşuş erzakın satılmasına mani - olunamadığını ehemmiyetle heyeti umumiyey& arzediyor ve Esnaf — teftişatıni Belediye müdürlerile sıhhiye me- murlarının müştereken ifa etmelei rini ve Zabitai Belediye" memur- larının ancak mevkileri tespit ile | meşgul olmalarını münasip ZaU el 'nusıf kadroya ımd.n sonra bir ....ıî"'ı"&îî esnafa — ceza — verildiğini — izali ediyor . Encümen masrafların ve müba- yaatın icrası suretini bir çok tete kik ve münakaşa ettikten sonra şu esasları tavsiye ediyor: 1 — Sıhhiye müsseselerinin se- nevi ihtiyaçları için bir merkezi depo vücude getirmek. 2 — Mübayaatı — bir elden Tian imuz (at B zasyon ve saireden bahsettikten sonra fen işlerinin merkezde top- muvafık 've giadete eai lerek mazbataya nihayet veriliyor. Hesabı kat'i mazbatasi bir çole tenkidatı ihtiva ettiği için bu — günkü müzakeratın çok hararetli — olacağı tahmin - olunuyor. Yeni esham ve tahvilât borsası kanunu Esham ve tahvilât borsası lâyı- hası B. M. meclisine sevkedilmiş- tir. Bu lâyıhayaa göre azayı asli- yenin türkçeye vukufu, acentele- rin lâakal orta tahsili görmüş ol- maları lâzımdır. Borsadan simsar sınıfı kaldırılmaktadır. . Acenteler maliye vekili tarafındantayin edis lecek ve başka hiç bir işle meş- gul olmayacaklardır. Esham ve tahvilât vergisi 20000 de birden binde yarıma iblâğ olunmuştur, gümrüğünde bazı yeni tayinler yapılmıştır . Galata Gümrük mü- dürü Faik B. tekaüit edilı yerine İstanbul ithalât m. Nimet B. tayin edilmiştir. Diğer tayinler şunlardır : İthalât müdürlüğüne muavin Memduh, muavinliğe Medhi Beyler, Istanbul baş müdürü İbrahim Bey de teftiş hey'etine Calınmış, yerine müfettiş İsmail Hakkı B. tayin edilmiştir. * İskân müdürü Umumisi — İskân müdürü Umumisi Hacı Mehe met bey Ankaradan İzmire gide- rek oradan da şehrimize gelecektin * Mübadele Komisyonunda | ders — Muühtelit mübadele kos misyonunda Türk heyeti murahe * hasa müşaviri - ve - memurlarına Galata saray lisesi müdürü Fethi B. tarafından harflerimiz hakkın- da ders vermiştir. Derslere — devam - edilecektir . Dün Türklerden mada komisyons da bulunan diğer memurlar da derse iştirak etmişlerdir.