24 Mart 1929 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

24 Mart 1929 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

— İ | i | “24 Mart 1929 —— AKŞAMDAN AKŞAMA B ae Kediler musikısi (Ya mart ayında?! ) Düakü nüshamızda bir garip fıkra biri, halkın vu- hunu tahlil etmiş; ve, anlamış ki, halk, son seneler zarfında, caz- bandı, garip bir musike olmak üzere pek beyenmekteyken, artık bundan da bıkmiş; cazbandı kâfi derecede garip ve acaip bulmu- yorlarmış... Müusikişinas düşünmüş, taşınmiş: * Daha acaip, daha yanık ses- ler veren bir musi Daha acaip manzaralı bir musi Bu, ne olabilir, yarabbi, ne ola- bi Ve, bulmuş!!.. Bulmuş: Bir çok kediler toplamış: bunları, ( do, re, mi, fa, sol, lâ, si - ve: * do bemol, ve bemol, mi bemol, fa bemol, sol bemol, tâ bemol, Si bemol ) diye sesleri noktasın- dan - tasnif hepsini de, teker, teker, yalnız, başları ve kuyruklarını — ortada — bral mak süretiyle kutulara koy- müş; hangi noktaya basmak lâ zımsa o noktadan sesi alan ke- dinin kuyruğunu çekiyor ve hay- yancağızı bağırtıyormuş... — kei ler, böylece, miyavladıkça hoş bir musiki hasıl oluyormuş!..! Dinliyenlere, fransızca tabiriyle “Bon amuzmanl,, demekten gayrı elden ne gelir?. Yalnız, bi Bu nevusul musiki aleti, sene on bir ay, çalmabilir. Lâkin, barlar, mart ayında kapayacaklar mi, ne ya- nokta var: / pacaklar? Zira, bu ay zarfında bu kadar kedi bir araya glirse, kuyrukları çekilmeden yekagaz olarak miyavlıyacaklardır! (Vü T Hiddet etmiş! Belediye reisinin cebinden yarım lira çıkınca .. Kuşadası-Selçuk yolu üzerinde | otomobiller soymaktan ve başka soygunculuk, katil ve saire irtikâbından maz- nun muühacir — ibrahimle Süleyman ve arkadaşlarının mu- hakemelerine ik ” « siği le devam . olunmuş- Bu celsede Selçuk Bele- diye reisi ” Şemsettin mezkür yol üzerinde soyulmuştu. Mumaileyh, — makamı — riyasetten sorulan suallere şu cevabi verdi: “—Hadise günü ben 4 arkada- şımla — otomobilin içinde idim . Yolda - ilerlerken bir otomobil ördük. — Bozulmuş — olduğu Folun ortasında - durüyordu. bu otomobile yaklaştığımız zaman | İbrahim elinde bir mavzer taban- olduğu halde ansızın. kar çikti, ve : — Kıpırdamayın ! Dedi. Müteakiben bizi aşağı endirdikten sonra paralrımızı aldı. Ben de bir tabanca ile yarım lira vardı. Bunları aldıktan sonra : — Sonra Belediye reisi olacak- sın, sen de başka para yok mü, çıkar bakalım ! Dedi. Bu sırada daha ilerde başını bir tayyare başlığı ile sak- lamış başka birisi daha doruyurdu. Fakat kim olduğunu anlıyamadım.,, Reis bey maznun İbrahime teveccühle me diyeceğini sordu. Mazaı — Hayır. efendim, olmalı! benzetmiş asrar etti ve diğerini tanıyamamı Odiğım söyledi. Muhakeme - talik oolundu. Arap | bey de | | hane olacak, ana sınıfları hocalarıda | | © | azaları, Mektepleri teftiş Hususi ve ecnebi | mektepler teftiş ediliyor Maarif Emini Behçet Bev şeh: rimizdeki bilcümle hususi mektep- lerin esaslı bir ıurılle teftiş edil- mesine karar veri Ecnebi ve ekalliyet mektepleri de bu meyanda teftiş edilecektir. Şehrimizde 247 ecnebi ve ekalli- yet mektebi varbır. Müfettişler teftişleri hakkındı verecek- leri gibi noksan gördükleri husus- ların ikmalini de mektep -idaresine | bildireceklerdir. Bu noksanlar sür- | atle ikmal edilecektir. Mekteplerde ana sınıflarının 50, diğer sınıfların 60 talebeden fazla | mevcudu olmayacak, sınıf sıraları | sıhhi ve son sistem olacaktır. Talebe her sene çiçek ve saire aşısına tabi tutulacak, haftada bir gün muayene edilecektir. — | Ana sınıflarına bilhassa ehem- | miyet verilmektedir. Ana sınıfları | talebesi için ayrı bir Jimnastik- başka sınıfta ders alamayacakt Mekteplerdeki bütün haritalar | türkce olacak, terbiyei bedeniyede kumandalar türkce verilecektir. Türkce derslerinde behemehal türkce izahat verilecektir. Türk mekteplerinde — tedrisat günde 5 saattır, bazt ecnebi mek-| teplerinde günde 6, hatta 9 saat okutuluyor. Maarif Emaneti bu hususta | vekâletten talimat talep etmiştir. | Gelecek cevaba göre hareket edilecektir. 9 eylül sergisi izmirdeki sergi bu sene açılak mı? Fransanın mühtelif şehirlerin- den gönderilen mektuplarda bu sene 9 iştirak stenildiği zikredilmekte hakkınde izahat talep olunmaktadır. İzmir ticaret odası iktisat vekâ- | letine muracattla bu sene serginin | açılabilmesi — için 100,000 liraya | karip tahsisat istemişsede henüz | cevap alamamıştır. İktisat Vekâleti ticaret mınta- sına gönderdiği bir tahriratta mı takanın sergi hakkındaki mütale- asını sormatadır. Tuhaf şey! Mersin gazeteleri yazıyor: Hapishanede bir sene hapse mahküm iskender namında bir ermeni var. Bu adam hapishane arkasında bir imalâthane tesis etmiş, —hapishaneden — serbestçe r, imalâthanesinde çalışıyor | para kazanıyor. İskendere haftada iki gece de evine izin veriliyor. Haber aldığımız bu halin haki- kat olduğu teeyüt etmiştir. Bu lutufkârlık neye ecaba? izmirde büyük bir | Kaplan avı yapıldı | İzmirde, cıkan Ahenk gazetesi yazıyor: İzmir avcular cemiyeti muhtelif kaza merkezle- | rinden gelen avcuların iştirakiyle | Çine ve Mailas havalisinde mu- arzam bir kaplan avı tertip el | mişlerdir. Unkapanından Yenikapıya imtidat eden Gazi caddı Yenikapı kısmi açılmıştı. Unkapamı kısınının tevsiine baş - Tanmıştır. Resmimiz burada istim- lâk ve hedmedilmekte olan bina- ları gösteriyor. Nevruzu tesit Nevruz münasebetile evelki gün iran sefaretinde merasim yapıldı, her taraf çiçeklerle süslendi. Yu- karıdaki resim 'bu merasimde sefir ile iran mektebi talebesini göste- riyor. Bahar bayramına rağmen Şehzadebşi tiyatroları Bu ramazan havalar karlı ve soğuk olduğundan Şehzadebaşında | pek kalabalık yoktu. Bir kaç gün- den beri soğuklar - bir. parca hafifledi; geceleri Şehzadebaşi çok kalabalık oluyor. Resmimiz tiyat- rolardan birinin methalini gösteri- yor. Gizlice kaçmış, fakat gelirken yakalandı İzmirde Türk Katolik olan Con isminde bir çocuk hakkında po- lisçe takibât yapılmaktadır. Con, bundan 8 ay kadar evel hastalanmış, bir vapurla gizlice Yunanistana kaçmış, bu defa tek- | var İzmire gelmiştir. Fakat polisler kendisini yaka- lamış ve memleketten ğizlice kaç- tığından dolayı hakkında tahkı- kata başlamıştır. 22 liraya çıkan bir kavun Afyonkarahisarın Şuhut kaza: sında Ali Osman Ef. tarafından Tayyare cemiyetine teberru edilen bir. kavun, cemiyet tarafından müzayedeye vazedilmiş ve 2200 kuruşta nahiye sulh hakimi Şükrü | beyde kalmıştır. | Mübadele komisyonu Bitaraf azanın süratle tayini rica edilecek Muhtelit mübadele komisyonu bitaraf azasından M. Holştadın memleketine - gittiğini yazmıştık. Ceneral Doleranın vefatından ve M. Holştadın — mezuniyetinden sonra komisyonda bitaraf olarak yalmız reis M. Rivas ile kâtibi ümumi M. Simon kalmıştır. Bu itibar ile bitaraf azanın noksanlığından — dolayı — umuümi içtimalar yapılamayacaktır. Halbu ki komisyon son içtimaında, garbi Trakya — ahval etmek ve icap yerinde tatbik eylemek umumi içtimalarının Gömülcinede yapılmasına karar verilmiştir. Komisyon Garbi Trakyaya git- dikten sonra umumi içtimalar beh- emhal yapılaçak ve komisyon hey'ti umumiyesi — garbi. Trakya işile müste mirren meşgul ol Bu itibarla komisyon iç rına devam edebilmes veffa Ceneral Doleranın yerine iğer bir zatm — süratle intihabı ile izâmı Cemiyeti Akvamdan rica edilecektir Seyyahlara Kohnferans Evelki gün limanımızda bulu- nan bir seyyah vapurunda seyya- bin cemiyeti heyeti bir konferans vermiştir. Bir seyyahat acantası seyyahların - konfranstan - haber- dar olmadığını heyete bildir miştir. Fakat Sevyahin cemiyeti reisi Reşit Saffet Beyin teşebbil- süyle a de halledilmiştir. konfe-) Yeni tramvay hattı sehzadehîş—-uııkapa- nı hattı için hazırlık Fatih - Edirnekapı — Tramvayı küşat edildikten sonra Şehzade- başı - Unkapanı tramvayı yapıla- caktır. Bu itibarle Gazi caddesi üzerinde istimlâkâ başlanmıştır. Fatih - Edirnekapı istimlâki bir çok ihtilâfı mucip olmuştu. Bu suretle iş mahkemeye düşüyordu. Halbuki Gazi caddesi üstündeki istimlâklarda ihtilâf çıkmıyor. Bu cadde üzerinde istimlâk he- men tamamile bitmiştir. Şimdi yalnız istimlâk edilecek 20 bina kalmıştır. Mahpuslar biçak gönderen Bozaci yakalandı Kuşadası yolunda otomobil yol- cularını soyan ve muhtelif cinayet- ler yupan Arap Hasan ile İbrahim İzmir ağır Ceza mahkemesinde muhakeme edilmek üzere Adliye binasının alt kısmındaki mahzene götürülmüşü. AAli nsmında bir ekmeğin içine iki dane biçak saklayarak bunlara “göndermiş, fakat Jandarma neferinin dikkati sayesinde mes'ele meydana çıka- rılmıştır. Bo $ ci Ali yakalanmıştır. Mersin keçileri arasında sari hastalık Mersin köylerinin - ekserisinde | keçiler arasında sari bir hastalık vardır. - Bunun köylerdeki Bozacı bir için bütün keçiler karantina — altına alınmıştır. Günler Eski bir polis memuru anlatı tıyordu — Dikkat edin cumartesi v pazartesi günleri çıkan gazeteler cerh, cinayet, kavga, döğüş ha berleri ile - doludur. Haftanın — öbür. — günleri — cu | Tartesi” ile pazartesiye nispeter kavgasız, gürültüsüz, cerhsiz. ci nayetsiz geçer... Çünkü hafta or tasında her kes işi gücü ile meş İdur. Halbuki cuma ve pazar günleri - kafayı çeken bir vak'ı çıkarır, cumartesi, pazartesi gün- leri de gazetecilere iş Polislere nazar günüdür, cumartesi sarhoşluk günü, pazartesi ve sal inlerinin ismi yoktur. çünkü b günlerde bir şeyler olmaz. amba gelin- kaynana ve Haa avgalarının günüdür. Beç gün, erkekler daireleri, vazifeler meşğol oldukları için kocaları ile kavga edemeyen kadınlar, birbi lerine sataşmağa başlarlar. Kay: nanalar gelinlerine musallat olur, gelinler kaynanalara, komşular da birbrin oca — kavga: Çünkü — erkek y a eğlencesizlikten bunalmıştır. kar din: — Yarın nereye gideci Diye tutturur, erkek eksci aksi bir. cevap verir ve sonra da kızıl kıyametler kopar Cinayetlerin, cerhlerin, kavga- ların çoğu ay başlarında - olur . Çünkü bu esnada her kes para ldır. ve her masanın üstünde de dolu bir rakı şişesi durur. Ayım ilk günlerinde hırsızlık , yankes- , dolandırcılık vak'aları şayanı hayret derecede azalır. Bunların yerine cam kırmak , biçak çekmek. evlere taaruz etmek kadınlara sataşmak hadiseleri kair olur. Ayın ortalarına doğru kav- galar, gürültüler, cinayetler yavaş yavaş azalır ve hırsızlıklar başlar. Ayın son yedi günü hırsızlık yankesicilik, dolandırıcılık hafta- sıdır. Bu hafta içinde pek nadi- ten cinayet olur. Zirâ kimsenim kimseyi öldürmeğe hali yoktur, herkes midesinin derdinde, para aramakla meşğul, Bü besapça ayın ilk haftasın- dan hayır yok, son haftasından da kezi Kalıyor ortada on beş gün.. Bu on beş gün içindeki cuma, pazar, çarşanba, perşenbeleri bir tarafa birakın.. Kala kala karşı- nızda bir cumartesi, bir pazartesi bir de salı kalır.. Şu halde cinayetlerin cerhlerin, kavgaların önüne geçmek için e iyi çare bütün günleri cumartesi, pazartesi, salı yapmak ve ayları onundan başlatıp yirmisinde bitir- Hikmet Feridun Şirketlerin vaziyeti İktisat Vekâleti şirketlerin vazk yetleri hakkında malümat istemiş- tir. Ticaret Müdürlükleri buna dair malümatı — hazırlayrak — göndere- cektir. Bartına pamuk tohumu gönderilecktir Bartında Ticaret odası Bartında tecrübe yapılmak üzre Adana lasından pamuk tohumu Tühtü bey Şehrimizde —bulunan Konya mebusu ve İzmir Halk fırkası müfettişi zühtü B. bu gün İzmire gidecektir.