16 Nisan 1929 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

16 Nisan 1929 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Yeni bir ittifak Rusya bir ittifakı murabba teklifetmiş Roma, 13 (fos) — Berlinden gelen telegraflara göre Rusya, Türkiye, İran ve AAfganistan ara- teklif etmiştir. Müsakkafat tahriri Zonguldak 14 (Hususi) — Mü- sakkafat tahriri komisyonu tahrir işlerini - bitirmiştir. - Mükelleflere vergiler için ihbarnameler veril- miştir. Hemen hemen bütün mü- kellefler ihbarnamelerdeki isabet- sizlikten bahısla itiraz etmişlerdir. Gazi Hz.nin heykeli Zonguldakta rekzedilecek Zonguldak, 14 (Hususi) —Yeni Hükümet konağı önünde Gazi Hazretlerinin heykelleri için top- lanacak tebçrruata Sit hazırlıklara başlanılmak ıız_ııedır b Ankara köprüsünün inşaaitı bitti Zonguldak 14 ( Hususi) — Zonguldakla Devrek arasında ve Üzülmez deresi üstünde yapılan büyük Ankara köprüsüuün inşaatı itmiştir. Köprü 40 bin İiraya mal olmuştur. — | Bir ragbi maçı Paris, (A.A) — Ragbi maçında Londra takımı 6 sayıya aarşı 12 sayı ile Paris takımına galip gel- iştir. Paris futbol takımı ile Madrit takırmı bire karşı birle berabere kalmışlardır. Leh kahinesi Varşova 14 (A.A ) — Kabine ü sürette teşekkül etmiştir: Başvekil M. Switalaki, Hariciye nazırı M. Zaleski, Askeri işler nazırı Mareşal Pilsudaski, Dahiliye nazırı M. Skladkowski, Ma'iye ili M. Matuszowski. Leon Bium kazandı Natbon, 14 (A.A.) — Mebusan matelleinde ” imhal mebualuk içi Yapılın ' falikapla sösiyalistlerden M. Leon Blum kazanmıştır. Amerika filimleri ve fransa Paris, 14 (A.A.) — Amerika sefiri amerikan filimlerinin ithali hakkında bir nota vermiştir. Bu nota umumi bir mahiyeti haizdir, yalnız Fransayı istihtdaf etmekte. Altın £ 209 Tramayay Blekarik Çek Fiatları Lamdra — Gzerine | Fark , Nüyork Aanstetdim Viyar AT Yanlarında rakamlar müsmele gürmeyen eeki #iyetleri gösterir. nakın Kadri Raşit paşanın köşkü civarında î arazi kayıyor | Bebekte Kadri Raşit Paşanın köşkü civarındaki arazi heyelâna başlamıştır. Heyelân gayet sürat- lidir. 25-30 metroluk bir arazi tamamen kaymıştır. O civar sakinleri derhal zabıta ve belediyeyi vaziyetten haberdar etmişlerdir: | Şehremaneti heyelân mahalline bir fen heyeti göndererek tetki- kata başlamıştır. Zabıtaca heyelân mıntakası civarında İâzım gelen tedbirler alınmıştır. | | Çakı ile karısının “ kulağını kesti Dün — karagümrükte bir — aile facıası olmuş, bir adam genç karısını öldürmeğe teşebbüs et- miştir: Karagümrükte sakin Nigâr Hanım bundan bir müddet evel zevci Sabri Efendiden ayrılmıştır. Zeçv ile zevcenin bir birlerinden ayrılmalarına sebep yoksulluktur. Dün Sabri, Nigâr hanımın evir gitmiş ve karı koca arasında mutat kavgalardan biri başlamıştır: Bir aralık sustalı çakısımı çık: ran Sabri Nigâr Hanımin sol kulağını keserek firar etmişt Şişede durduğu gibi durmaz ki.. Karagümrük sakilerinden kun- duracı Sabri efendi dün Balatta Nesimin lokantasına giderek iç- meğe başlamıştır. Bir az sonra sarboş olan Sabri; - dükkünda ne kadar bardak, tabak, şişe, cam varsa kırmıştır. Bu esnada büyük bir cam parçası Sabri efendinin kolunun damarlarını kesmiştir. Ağır surette yaralanan Sabri efendi. hastah: neye kaldırılmıştır. Bakırköyünde bir çocuk bulundu Dün gece Bakırköy belediye | dairesinin önünde 10 günlük bir çocuk bulunmuştur. Yapılan — tahkikatta — çocuğun Emine isminde bir hizmetçi tarafından terkedildiği anlaşılmıştır. Emine hasta olduğı için hastah: neye, çocuk da Darülâcezeye gönderilmiştir. HNisan balığı Manisa hastahanesindeki deli rin kaçtığı hakkında 1 Nisan ni hamızda yazdığımız Manisa telgra- finın - Puason — davril — olduğunu tavzih ederiz. kadının marifetleri Emine ve Sünbül isminde iki kadın dün Kasımpaşada Serkis Efendinin dükkânma gir gorap, meni çalmışlardı istinyede yangın İstinyede sakin sandalcı Sabı nin oturduğu evden yangın çıkmış derhal söndürülmüştür. Romahyada fırkaların vaziyeti Bükreş 14 (A. A.) — Sabık maarif nazırı M. Perovici - ile Averesco hükümeti — zamanında maliye müsteşarlığında bulunmuş olan M Manoelesco halk fırka- sından çekilerek milli köylü fırka- sına intisap ettiklerini lerdir. işler ve eşarp ne buldularsa | doğruya yunan baş mürah- hası çarşamba günü gidiyor Mühtelit mübadele - kamisyo- | nunda Yunan baş mürahhası M. Diyamandopulos dün Atinadan şehrimize — gelmiştir; - çarşamba olmadığı takdirde perşembe günü | Ankaraya gidecektir. M. Diyamandopulos vasi tali- matı. hamil olduğunu, bu defa cereyan edecek müzakeratın her | halde bir itilâf ile neticeleneceğini ümit ettiğini söylemiştir. Süreyya opereti Bursaya Bursa Tayyare cemiyeti tara- | fından vaki olan davet üzerine Süreyya operet heyyeti Bursaya | gitmiştir. Heyyet26 Türk artisinden müteşekkildir.On kişilik bir orkestra | artistlere — relakat — etmektedir. Süreyya opereti Bursada 3 temsil | verdikten sonra şehrimize döne- cektir. Dikkatsizlik neticesinde bir genç kız ağır sürette yandı Feriköyünde — oturan arabacı Mehmet — Ağanın kizi Hikmet Hanım dün gece mangal başında uyürken üzerine kıvilcim sıçra- mıştır. Neticede genç kız vücü- dunün / mühtelif - yerlerinden ağır sürette yanmıştır. Opera ve operet | Üperetten evel operadan bahsetmek aceledir Kiymetli Akşamın dünkü nüsha- sında “ Öpera mi? Operet mi? ,, erlavhalı bir fıkrada , Konser- vatuar muallimlerinin kanaatına göre tük musikisi esasen hazin olduğu için ve operet doğrudan şen parçaları - temsil ettiğinden bizde operet değil operanın tesisi muvafıktır , şek- linde bir haber yazılı i Konservatuar muallimlerine at- fen ve ummiyet ifade eder bir tarzda yazilan bu fıkrayı bizzat konservatuarın — muallimlerinden olmam - hasabile tekzip etmeye mecburum . Bu suretle beyanatta bulunmadığım gibi, hiç bir zaman böyle bir kanaaatta da de; Her musiki, karakteri itibariyle mühtelif cephelerinden hem ha- zânhem şen olabilir. Türk mu: sinin karakteri umumiyetle hazin olsa bile şen ve neşeli unsurları hattâ mebzulen ihtiva etmektedir. Esasen bizde şimdiye kadar ilmen tatmin edecek bir mahiyette ope- ret ve ya opera bestelenmemiştir ve şimdiden sonra bestelenecek operet de bir uşşak ve ya hicaz | faslının sahneye naklinden ibaret olmayacaktir. Bilâkis garbın sahne musikisi ine türk musikinin şen ve hazin unsurlarını intibak ettirmek suretile — yapılacaktır. Elverir öperet — besteliyecek — sanatl © unsurları bulmaya ve neş'eli karakterlerini meydana çıkarma- ya kabiliyetli olsun. Operet mi? operamı? meselesin- deki kanaatıma gelince derim ki: Bizde henüz olmadan operet mevcut öperet olan elemanlara ve için —lâzım malik olmadan operadan bahsetmek biraz aceledir. Muhiddin Sadık | Maaş lâydime Lâyıha dün meclise tovdi edildi Maaş lâyıhası dün Büyük Millet Meclisine tevdi edilmiş, bu mü- nasebatle maliye vekili Şükrü bey bir nutuk irat etmi Baremde birinci sınıfa temyiz ve şura birinci reisleri, baş müd- dei umumi, müfettişi umumi, bü- yük elçiler, diyanet reisi, birinci ferikler, — Başvekâlet — müsteşarı dahildir. İkincide bütün müsteşarlar, bi- rinci sınıf orta elçiler, birinci sınıf valiler, — Rüsumat, Posta, Tapu umumi müdürleri, Ferikler, Adliye, Maliye, Dahiliye teftiş reisleri, Hariciye ikuk —müşaviri, şanileri vardır. Üçüncü derecede ikinci sınıf valiler, ikinci sınıf elçiler, diğer teftiş reisleri, Şura azaları Emni- yeti umumiye ve İskân umum rleri, Muhasebe umum mü- dürü, Fırka kumandanları, livalar vardır. Dördüncüde bütün umum mü- dürler liğer baalar, Gğ ledük | müsteşarları vardır. | Birii smıf müsdeyidler” B inc, | ikinci sınıf mümeyizler 9 uncu W dereceye birinci sınıf kâtibler | ömmcu döreüsye özbükdkr Albüci, yedinci — derecelerde — müdürler onuncu — derecede hesap tetkik yazckarleri Yardir: ; Vilâyetteki küçük memurlar bilâ istista her biri zam görmektedir. Her sini memur a: bu sene / hazirandan maya başlıyacaktır. Kanuna/ nazaren tekaüt edile- cek memurlardan birinci derece- dekiler 150 lira, ikinciler 125, | üçünculer 100, dördüncü 90 be- şinci 80, altıncı 70, yedinci 55, sekizinci 45. dokuzuncu 35, onun- cU30, 1 25, 12inci 20, 13ncü 16, İdncü 14, 1Sinci 12, 16ner 10, 17inci 6 lira üzerinden tekaül edileceklerdir, Askeri rütbelerin maaşları Askeri rütbelerin yeni maaşları şöyle olacaktır: Zabit vekili 90, mülâzım 110, birinci mülâzim 125, Yüzbası 135, kidemli yüzbaşı150, Binbaşı 175, Kaymakam 200, Miralây 275, Mirliva 375, Ferik 575 liradır. Buna mukabil zabitana verilen birer nefer tayini zammı kaldırıl- maktadır. Edirnekapı tramvay hattı bitmek üzere Fatih-Edirnekapı tramvay hattı tesisatı ikmal edilmek üzeredir. Çift hattan biri Fatib tramvay istasyonundaki makasa rabtolun- muş ve bu. kısımdaki / ameliyat bitmiştir. Diger hattın makasla birleştiril- mesi bir hafta içinde biteceki Çift hattın ortasındaki - büyük kaldırımın iki — tarafına dikilen ağaçlar büyümüş ve — İstanbulun en güzel caddelerinden biri olmuştur. Yunus Emre ihtifali Halk bilgisi derneği tarafından bu gün Yunus Emre ihtifali yapı- lacaktır. İhtifal Darülfümun konfe- ans salonunda saat dörtte olacak Edebiyat fakülteği talebesi lise yin onuncu Sınif talebeleri buna iştirak edecektir. İhtifal esnasında Yunus Emrenim, hayatı hakkında malümat verile şürleri okunacaktır. *4 Nisan 1925 Billul HABERLERiİ Eı Kadriye H. tahkil | Kadriye Hanımla — nüfekas tahkikatın müsbet neticeler verdiği, ezcümle maznımların bazı bi unsurlarla teşriki mesai vaziyetler sureti katiyede tesbit edildiği söyleniyor. Kadriye H. tahkikatiyle N meş- gul olan istintak heyeti bu tah- kikatın bazı” noktalarını / tenvir etmek maksedile dün Kadıköy Osman ağa mahallesi heyetinin malümatına müracaat etmiş akşam geç vakitte İtalyan hastahanesine — giderek — orada tahtı tedavide bulunan bir kadın isticvap ediltniştir. * İlmi ıstılahlar — İlmi ve fenni istılahları merkez heyeti dün Darülfünun Emini Dr. Neşet Ömer Beyin riyasetinde içtima etmiş ve Fakülteler tali komisyonlarından gönderilen kelime ve tabirleri münakaşa ve tesbit etmiştir. Dünkü içtimada “D,, harfinin ihtiva ettiği ıstılahlar ikmal edil- iştir, bunlar Dil heyetine gönde- rilecektir. * Anadolu hattının mübaya: ası — Hükümetçe mübayaa edilen Anadolu — hattı. ve Haydarpaşa limanı bedelinin ilk taksitli ola- rak 1,933,581 İsviçre Frangı, yani — 476,618 Türk lirası, sabık şirket emrine Döyçe Banka tevdi edilmiştir. Mukavele mucibince hattın ve Timanın bedeli 60 küsur senede mukassaten tesviye edilecektir. * Bir casus maznun - beract etti — Memnu askeri mıntakada elinde *bir harita olduğu halde dolaşırken yakalanan ve casusluk cürmiyle birinci ceza mahkemesine V verilen Herman isminde bir Alma: gn mühakemesi dün intaç edil - mişt Heyeti hakime, maznunun ca- susluğuna dair bir delâil buluna- madığından beraetine karar verdi. * Hamdi bey — Viyana Se- firimiz Hamdi B. yarın gelecektir. * Afganistandan gelenler — Afganistana giden heyetin aile- leri bu sabah şehrimize gelecek- lerdir. x Fer'iye sarayları civarı deni: ze mi kayıyor— Beşiktaşta Fer'iye sarayının bulunduğu sahada kısmi bir inhidam ve heyelân başlamş- tır. Heyelân tedrici surette ol- makta ve bu kısım arazi denize doğru ilerlemektedir. Bu heyelâ- nin akıbetinden endişeye düşen Fer'iye sarayının yanında bulunan bir kömür teciri deposunu tahliye etmek mecburiyetinde kalmıştır. Esasen — indif bir — hadise neticesinde teşekkül eden boğa zın bu kısmındaki heyelân inkişaf ederek ve bu kısım araziyi tehdit edecek olursa arziyat mütehassıs- ları için tetkik edecek bir mevzu çıkmış. olacaktır. AKŞAM Yevmi, Siyasi güzete İDARENANE — acımusluk sokağı Telgraf adresli #Akşam, istanbul, Telefon 1 yazı İşleri çi Telefon 1 kdare işleri içim ABONE ÜCRETLERİ Türkiye içini Seneliği 1700 lt memleketler için : Seneliği 30007 nit aylığı 1600) Üç aylığı 900 kuruştur. miş olduklarını isbat eden bazı — ihtiyar 4 j