12 Nisan 1929 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

12 Nisan 1929 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

Sayfaya ait küpürler

Balık fiatı Dün bir okka barbunya 5 liraya satıldı.. Son bir iki hafta zarfında et, balık fiatlerinde büyük bir tereffü...
 Maaş kanunu Memurlara verilecek asgari maaş miktarı Memur Maaşları hakkında kabul edilen asgari miktarın bu seneden itibaren
 Süt işi ne olacak? Pariste sütün İitresini 12 kuruşa satıyorlar Emanet mahafilinde bu işi halliçin hiç bir teşebbüs eseri...
 Yeni bütçe Meclisin her gün ictima etmesi muhtemeldir Ankara 10 (Hususi) — Bütçe encümeni vilâyetlerin umumi idaresine dair
 - Adalar. ar elektiriği Hisse senedatı Içln bir heyet teşkil edildi Adaların elektrikle tenviri müteşebbisleri dün öğleden
 Kadın hâkimiyetinin bir tecrübesi İngilterede viski  satanlarla meyhane sahipleri telâşa düşmüşler, içki müptelâsı kocalar

l' î | Haberleri Sene 1 Ü— H n AKŞA CUMA — 12 Nisan 1929 Her gün 8 sahife ti $ kuruş -— Anadoluda nehırler taşıyor “Kadın hâkimiyeti- nin bir tecrübesi İngilterede viski — satanlarla meyhane sahipleri telâşa düşmüş- ler, içki müptelâsı kocalar endişe içindeler, çapkın erkekler şimdi- den tedbirler alıyorlar. Kadınların koltukları kabarmış, ihtiyar dip- lomatlar genç kızların önünde | diz çöküyorlar. Fakat, bir parça sevda tebessümi istemek için değil, tek bir rey dilenmek için. İngilterede, erkek saltanatı bitmek üzere, Artık, kadın hâkimiyeti başlıyor. kadın müntahiplerin ade- beç milyondan hüğiüieler İ “Yaşttlr doldurmuş bütün kadınlara intihap hakkı - verdiler. Şimdiye kadar, yalız otuz bir yaşını geçmiş ka- dınlar bu hakka malikti. Ö deki Mayıs nihayetinde, di fazla arttı. İngilte. rede yeni intihabat yapılıyor. Her tarafta, adec rey atacak kadınların erkeklerden daha - fazla, üç nisbetinde.. Fırka- ettikleri mebus namzet- | leri arasında 66 kadın ismi var. | Bu tecrübenin neticesi, yaltız İngiltere için değil, bütün dünya için çok mühim olabilir. Avrupa- 1 hemen bütün memleketle- ide kadınlar mebus- ölabiliyor, fakat hiç bir yerde, İngilterede olduğu gibi, bütün genç kızlara intihap hakkı verilmemişti. En muhafazakâr addedilen İngilizler bu işte en ileri gittiler. Kadınların / intihabatta - hâkim olmaları, Avam kamarasına hâkim olmaları demektir. Avam kamarasına hâkim olmak, İngil mukadderatına — hâkim Kadınlar İngiliz siya- | olurlarsa ne çıkar? kestirmek terenin olmaktır. setine hâl Bunu/ şimdidı kin değil, ancak, nebuslar meclisinde kadın varsa, oralarda behemehal içki aleyhinde cereyan uyanıyor, kadın - hakkı, kocaların — vazifesi, ev, ahlâk, 'namus meseleleri en başa geçiyor, cemiyet “için faydalı — kanunlar çıkıyor. İngilterede, kadınlar, tam manasile, — saltanatı ele almca, | hiç şüphe yok ki, erkeklerin bu | günkü yaşayışları aleyhine karar- İar çıkacak, — kadınlar — koci Jarı — terbiye —eden — fırkalara | rey. vereceklerdir. - Çünki İngi- | diz kadınları, kocalarının çok içtiklerinden şikâyetçidir. Netekim, Avam Kamarasına ilk giren kadın mebus, Lady Astor, kürsiye çıkınca, kocaların meyhanelerde kalarak €ve geç gelmelerinden - şikâyet etti. her nerede, Fakat, bazıları diyorlar ki, ka- dinlar rey verirken kendi fikirle- rine göre hareket etmezler, i lâle sahip değildirler, ya kocal rinın, yahut babalarının fırkasına rey veriler. Eğer öyle ise, ve İngilterede de böyle olursa, kadın, kalbinin kurbanı olarak ebediyyen erkek tahakkümünün esiri kalmaya amalıküm demektir. Necmeddin Sadık Balık fiatı Dün bir okka barbunya 5 liraya satıldı.. Son bir iki hafta zarfında et, balık Hfiatlerinde büyük bir tereffü vardır. Balık en pahalı maddeler arasına dahil olmuştur. Hele barbunya - balığı havyar fiatine yaklaşmaktadır. Dün harbunya beş liraya kadar satılmıştır. Kalkan balığı da 180 kuruştur.Şimdiye kadar satılmayan tatlı su balıkları piyasada görül- mektedir. Bu balıklar da 100 ku- ruşa satılıyor. Hlsse senedatı için bir heyet teşkil edildi Adaların elektrikle tenviri mü- teşebbisleri dün öğleden sonra Şehremini Muhiddin beyin riyase- tinde bir içtima yapmışlardır. İç maa Emin Âli, kâtip zade Sabri, Avni, Cafer, Keresteciyar, Hamdi, Talat, Murat oğlu, Nuri- Emanct Şinasi beyler iştirak etmişlerdir. İçtima Muhiddin - Bey işin bir tarihçesini yapmışt iptidal sermayesi bin liradır. Bu miktarın 30 lirası Emanet, 10 bin İirası iyet tarafından temin edi- Neticede müessislerden başka, Sabri, Cafer, Nemli zade Mithat, Avram Hayim, Keresteciyan, Or- fanidis, Mavromati, Murat oğlu, Kâzım Şinasi Beylerden mürekkep bir aksiyon komitası teşkili takar- Bu heyet, beheri 25 ibaret olan hisse senetle- tevzie çalışacaktır. Heyet rini Pazartesi günü saat 3te Emanette toplanacak ve faaliyeti, tarzı için bir program tespit ede- Yenı butçe Meclisin her gün ictima etmesi muhtemeldir Ankara 10 JHususi) — Büt- | çe encümeni vilâyetlerin umu- İ mi idaresine dair olan lâyıha- ifrn © tetlikatını || | Lâyıha yakında heyyeti umu- | miyede müzakere edilecektir. | müzakeresine — başlanacaktır. Meclisin her gün toplanması, haftada dört günün bütçeye (| tahsisi muhtemeldir. Maaş kanunu Memurlara verilecek asgari maaş miktarı Memur Maaşları hakkında kas bul edilen asgari miktarın bu se- 'neden itibaren verileceğini yaz- mıştık. — Verilecek asgari maaş şudur: Fevkalâde derece 1000 lira, irinci derece 550, ikinci 500, altıncı derece 225, yedinci derec 150, sekizinci derece 125, doku- zuncu derece 110, onuncu derece 100, onbirinci derece 90, on ikin- ci derece 80, on üçüncü derece 65, on dördüncü derece 55, on beşinci derece 45, on altıncı de- | rece 35 ve on yedinci derece de 125 diradır. Bu maaşlar tevkifatsız tam ola- rak memurlara - verilecek - fakat 'yel vergisini memurlar diğer her mükellef gibi ayrıca ödeyecekler- dir. Bütçede tasarruf yapmak sı retiyle ve Vekâletlerin gelecek se- 'ne tatbik edebilecekleri evsaf ve azami maaş İisteleri de şunlardır. Evsat liste birinci dereceden itibaren on yedinci dereceye kadar 575, 525,450,350,300, 250,175,150, 125, 110, 100,90,75,65,55,45 ve 35 liradır. Azami maaş Jistesi de sıra ile 600, 550, 475,375,325,275, 190, 160,135,120,110,100,90,80,70, 50, ve 40 liradır. Bu listelere göre ufak memur- ların maaşatında hemen hemen hiç tebeddül yoktur. Lâyıhadaki bir maddeye göre âli mektep mezunu olmyan bugünkü memur- | dar yedinci dereceden daha yukarı- V ya lerfi edemiyeceklerdi Adalar elektiriği için dün emanette içilm eden heyet Süt i; ışı ne olacak? Pariste sütün İitresini 12 kuruşa satıyorlar Emanet mahafilinde bu işi i halliçin hiç bir teşebbüs eseri gorulmiiyor Fransız gazetelerinde okudük: İlkbaharın gelmesi üzerine Pariste sütün litresi bir frank altmış san- Üüme iumiş, diğer şehirlerde “de süt istihsal yerlerine uzaklıklarna göre 85 ile 65 santım arasında satılacakmış. Bir frank altmış santim on iki buçuk kuruş eder. Bu kadar ucuz fiate satılan sütün sıkı bir kon- troldan de — hatır- hyarak * Acaba birde süt meselesi ne hâldedir?,, Diye düşündük. Bizde süt işi elân l—ıılledıkııı— miş bir meseledir. Buna da sebep emanet mahafilindeki garip ehi ruhiyedir. — Şehremanetinde her ne sebeplen olduğu - bilinemez tuhaf bir kanaat vardır: Bu günkü vesaitle iş görülemez. Bu düşünce sebebile emanet me- murları işi tamamile gevşetmiş- lerdir. Müdürler ancak on birde iş başına — geliyorlar, on ikide yemeğe çıkıyorlar, İkide tekrar vamı ikinci sahifede ) Bahar hanım