12 Nisan 1929 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

12 Nisan 1929 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

Masa başında devri alem Serlavhamı görünce; — Hiç masa başında devri alem olur mu? Diyeceksiniz.. Neden olmasın? Olur mu? - Olur.. Bakın - anlata- yım da dinleyin. Sabahlayin tam saat sekiz bu- Çukta masama oturur ve yazmağa bağlarım: Çinde dahili muharebe- ler.. Yaz bakalım yaz, yaz bakalım yaz.. Bitti mi - bitti. Haydi ben Monte karloya, kumar masasının başına .. Bilmem ' ne Mehracesi bu kadar kazanmışl.. Fi'ânca İngiliz lordu bu kadar kaylsetmiş.. Bir kadın kumarda kaybettiği paraların acısı ile inti- har kalkmış! Yaz, mütemadiyen yazl Beş dakıka sonra / neredeyim - bilin bakalım? Efganda.. Asilerle karşı karşıya, Kral Amanullah taaruza geçmiş, asiler şöyle kaçıyorlarmış, - böyle kaçıyorlarmış.. Alın size bir sütuna yakın yazı, Buda bitince bir koşu Parise koşarım.. - Haydi cızırda cızır Pariste paskalye... Yortu münase- beti ile seyyahate çıkanlar... yal- diz sen Lozar istasyonun —dan ide 40,000 / yolcu Tabii ben de onlarda beraber... Allahını seven bizi tutmasın .. Sen Lazardan hareket ederim. Artık Montekarlo sizin Nis benim.. Ta İspanyaya kadar yolumuz açık .. Bu muazzam seyyahat nihayet yarım sütun içinde yani şöyle böyle 50 satır arasında nihayetine| erer.. Bu da bitince kalır bizim mu- 'tat Amerika seyyahati.. —— Her gün hiç olmazsa bir data-| meşhur sinema payitahtı Holivuta şöyle bir uğrarım.. Öyleya, bakalım ne var ne yok?. Hangi yıldız hangi flmi çeviriyor?. Konstans Talmaç evlendi mi? Emil Yaninğs dostumuz. ne alemde? Billi Dov Mamastıra çekiliyor mu, çekilmiyor- mu?. Şarlonun ” hastalığı adam akıllı geç mi?, Con Cilbertle Greta Garbonün aşkları ne mer- kezde? Duglas Fayerbanksın oglu Bebe Danyele bir aşk mektubu yazmış, bakalım ne oldu? Holivuttan dönüşte Nise ugrar sık sık kendisinden bahsettiğimiz ahbapın — Bankkor Mehracesini yokların — ve daire — müdirinin kaçırdığı — sevgilisi ile servetini bulup bulmadığını iskandil ederim. Bu iş de yirmi satır yazıya bağlıdır. Bundan sonra işim biter, tam bir kahve içip dinleneceğim za- man aklıma — gelir: Az daha unutacaktım... — İngiltere kralının sihhatini sormadık! Gördünüz mü — yaptığım işi Hemen bizim şimendüfere atlarım. Cızır de cıçır.. Çızır de cızır ver elini İngiltere... Nasıl şimdi masa başı alem yapılacagına aklınız kesdi İş bu kadarla kalsa gene la devri di? bazen işküzarlığım tutarda kurun vüsta, kurun ulâ hattâ taş devrine kadar da uzanırım. Şu gazeteci- lik amma da garip meslektir ha. Hikmet Feridun Matmazel Müsolini Atinada bulunmakta olan M. Müsolininin — kın cuma günü Tevere — vapuru ile — Atinadan Venediğe avdet edecektir. Matmazel — Müsolini — Atinada İtalyan - Yunan bankasının resmi küşadında hazır bulunmuştur. Üsküdar tramvayı Ha, ydn;aşa kısmı|| her halde inşa edilecek Usküdar - Haydarpaşa tramvay mühtelif müesseselerin demir yolları mühendisleriden İrfan Bey tarafın- dan tetkik edilmiştir. Bazı tadilât yapılması lâzım gel diğine kani olmuştur. Şirket, İrfan beyin bu fikri üzerine müteahhit- lerle tekrar temas etmeğe başla- mıştir. Aldığımız malümata göre şirket, yeni hattan büyük faydalar temin edeceği fikrindedir. Şirketin senelik masrafı 100 bin lira içindedir. Yeni hattın te- sis masrafından başka bu miktar- dan fazla hiç bir masrafa ihtiyaç görülmiyecektir. Memur, malzeme ve araba çoğaltılmayacak, ancak günde 8,10 lira amele ücreti ile mazot masrafı ” ve saire için 50 lira kadar bir masraf yapılacaktır. Halbuki bu hat yapılan hesap- lara göre günde 200'den 400 liraya kadar varidat temin ede- cektir. Hat, Haydarpaşadan Göz- tepeye kadar 7 sene zarfında temdit — edilecektir. Bu kısmın birden ve yahut tedrici olarak verilmesi için idare meclisi bir karar verecektir. Anonim şirketler z Tarda hükümet namına kimler bulunacak? Anonim şirketlerin senelik iç- timanda kaç komiser bulunacağı bir “mesele — olmuştur. Ticaret kanumu — muücibince — şirketleri, içtimaında İktisat vekâleti namına bir komiser bulunmaktadır. Eğer bu şirket imtiyazlı bir şirketse bir de Nafia komiseri bulunuyor. Bu - daireler - namına hangi komiserin ictimada buluna- cağı halledilmiştir. Alâkadar Ve- kâletler her iki komiserin de bu- lanmasına — müvafakat — ci Fak-” mesele bu süretle bitmemiş- tir, Şirket içtimalarına Şehrema: 'neti komiserleri, kambiyo borsası şefleri de dabil olmaktadır. Bu | diğı l suretle bir içtimada hükümeti tem- sil eden dört zat bulunmaktadır. Şirket ictimalarında kaç kişinin bulunacağı — iktisat — vekâletinden sorulmuştur. Mezbahada yeniden bagırsak temizleme yerleri açıldı Mezbahada kesilen hayvan ba- ğırsaklarını 10 sene müddetle temizlemek ve mübayaa etmek hakkını M. Peltman isminde bir Alman derühte etmişti. Fekat bu, bir imtiyaz mahiyetinde olma- için — mezbahadi başka temizleme yerleri açılabilir. Müte- abit, bağırsak işlerinin münhasıran kendi uhtesinde bulunması için alâkadar tacirlere bazı müşkilât gösterdiği için şikâyetler vuku bulmaktadır. — Mezbaha — idaresi bunu nazarı dikkate almış ve yeniden temizlenme yeri tesis etmiştir. Bu yeni temizlenme mahalleri daha sıhhi olduğunden şikâyetle- Te nihayet verilmiştir. ŞEHB HABERLERİ İlkbahar günleri başladı. Sokak- larda çiçek satanların mıktarı gittikçe çoğalmaktadır. Bu adam- lar $ kuruşa güzel” bir. büket çiçek satmaktadırlar. Gene izdiham Son zamanlarda tramvaylar gene fevkal'âde kalabalık olmağa baş- lamıştır. Bilhassa akşam Üstleri şehrin kalabalık istasyonlarından tramvaya binmenin imkânı yok- Tayyae piyankosu bugün çeki liyor. Dün şehrin her tarafında seyyar piyanko bayileri büyük bir faaliyetle bilet satmışlardır. Yeni bir meslek: Şimendüfercilik Hükümet Avrupaya talebe ğönderecek Anadolunun — şimdiye kadar örmeyen yerlerinde aatı, süratle devam ediyor. Yakın bir zamanda mem- İşkeli bir baştan bir başa kadar lemir yolu ile geçmek mümkün olacaktır. Demir " yol” inşaalma verilen — ehemmiyet — yüzünden memleketimitdeki şimendüfercilik bir meslek halini almıştır. Şimendüferciliğimizin —inkişafı için hükümet, Avrupaya talebe göndermeğe karar vermiştir. Bu talebe şimdiye kadar gön derilenlerden bir. misli fazla ola- caktır. Talebenin içinde mühendis- lik, makinistlik, şefdöteren vazi- felerini görecek gençler buluna- caktır. Talebenin bir kısmı Belçi- ka, diger kısmı da Almanyaya sevk edileceklerdir. Ekmek fiatı Gelecek hafta | 20 para düşeceği | ümit ediliyor Hariçten gelen unlardan alın- makta olan ğümrük resmi tenzil edildi fakat ekmek fiatlerinde hâlâ bir tenezzül yoktur. Gümrük resminin — indirilmesi mevzuu bahs olduğu zaman bu fikre taraftar — olanlar bu . sayede ekmek fiafinn laakal 4-5 kuruş düşeceğini iddia etmişlerdi. Biz bu iddianın dağru olmadığını, ancak Adana ve Mersinden buğday gelmeğe başladığı zamak ekmek | Hatının düşebileceğini söylemiştik. Vakayı bu tahminimizi teyit V etti, şimdiye kadar ekmek düşmedi ve fiatların inmesi Adanadan gelecek buğdaya zar edilmektedir. Şehrimiz piyasasına gelen malü- mata göre bu senenin ilk Mersin malı 15 inden şehrimize gelmek Üzere hazırlan- mıştır. Bu mallar, nihayet ayın 16 ve ya 17sinde şehrimize gelecek- tir. Bu hafta mahallinden gönde- rilecek olan mahsulün ilk partisi piyasaya çıkar çıkmaz ekmek atlarında 20 para kadar bir tenez- zül kabil olacaktır. Tütün satışı — nisanın sonra İnhisar idaresinin varidati gittikçe artıyor yetler hakkında tü müdürü Behçet B. bir mize şu izahatı vermiştir. n İnhisar idaresi icap ettiği zaman tütün ihraç edebilir. Tütün tacirlerinin bu işten yesi doğru değildir. Bu şikâye İerine Kargı verileğek bajkâ “bir cevap yoktur. Behçet B. inhisar” idaresinin yeni sene bütçesi hakkında da şu Malümatı vermiştir: — İdaremizin varidatı gittikçe artıyor. Bu seneki varidatımız 24 müyon liradır. Geçen seneki vari- dat 17 milyon küsurdu. Varidatın artması tütünlerimizin sarfiyatın- dan — ileri ” geliyor. - Sarliyatın tezayüdüne — kaçakçılığın — da azalması sebep olmuştur. Eski- sine nazaran k: halk idarenin ti | etmeğe başlamıştır. Hariçteki sarfiyatımızda arla- caktır. Bunun için bir grupla mukavele yaptık. Bu gürüp âltı sonra — Avrupanın mühtelif. yer- lerinde fabrikalar ve satiş yerleri açacaktır. Ormanlardan sahile yol Son zamanlarda ormanlarımızı işletmek — üzere bazı şirketler teşekkül etmiştir. Fakat orman- darımızın ekserisi sahilden uzak | yerlerde — olduğundan — nakliyat | kususunda müşkülat - çekilmekte netice itibarile keresteler pahalıya mal olmaktadır. Şirketler hükü- mete müracaatla hariçten gelen mallara rekabet edilebilmesi için fabrikalardan sahile doğru yollar Harici meseleler İngilterenin refahı tehlikede mi? İngiltere bir müddetten beri ik bir iktisadi buhran geçiriyor. Bu buhran gün geçtikçe şiddet- lenmekte İngilterede işsizlik, sefa- let artmaktadır. Bu günkü buhran hakikatte yeni bir şey değildi 1880 senesinde başlamıştı. Fakat hiç bir zaman bu derece şiddet- lenmemişti. Bir zamanlar İngiltere bütün dünya piyasasına hakimdi. Her kes Büyük Beritanyanın müşterisi idi. İngiltere ciban iktisadiyatını avucunun içinde tutuyordu. Lâkin yavaş yavaş rakipler çıkmağa başladı. Bilhassa Amerika ve Almanya İngiltereye dehşetli reka- bet yapıyorlardı. Almanya — rekabet — sahasmda Amerikadan daha ileri gitti ve biraz sonra İngiltere bile Alman malları ile doldu. İngilizler bu hale mani olmak için çok çalıştı- lar, Lâkin muvaffak olamadılar. Bu esnada Harbı umumi başe ladı. Maharebede senayi büyük roller oynadı. Ordu için her şeye ihtiyaç vardı. Hükümet mütema- diyen eşya satın alıyordu. Bütünm fabrikalar faaliyete geçti, yeniden bir çok imalathaneler açıldı. İkti- sadi buhran zail oldu ve işsiz kalmadı. Harp bitince fabrikalar birden- bire doldu, iş azaldı. Diğer taraftan İngiliz parasının yükseldiği, ingiliz mallarının satılmasına mani oluyor, eski müşteriler daha ucuz eşi arıyorlardı. Bu yüzden de İngiltere bir çok müşteri kaybetti. Buhran yeniden baş gösterdi. Sanayi erbabı paranın kıymetini altın derecesine çıkarmak süretile yapılan mali islahatın sanayi ha> yalını daha ziyade sıktığını, bube siddetlendirdiğini söyliyorlar. İngilteredeki —iktisadi buhran — — şiddetlendikçe fabrikalar, maden> ler kapanmağa başladı. O kadar ki İngilterede sanayi mantıkaların- da işçi üç ailesinden yalnız birine iş düşmektedir. Semaya doğru yükselmiş baca- ları, mühteşem fabrikaları ile bu gün İngilterenin bariçten iktisadi vaziyeti mükemmel görünür. Lâkin bu fabrikaların coğu makinelerini dürdürmüş, amelesini — savmış ve kapılarını kapatmnıştır. Şimdi bütün İngiltere tek bir baş hahinde bu iktisadi buhrana karşı nasıl çare bulunacağını dü- şünüyor. Muhafazakâr tahfif edemediği kitlere uğrayoı İngiltere intihabında en ziyade nazarı dikkate alınan nokta bul- ran meselesi İntihap mücade- lesi hep bu mesele etrafında olacaktır Adanada feyezan Seyhanın ayaklarından olan Sa- mantı irmağı gittikçe kabarmak- tadır. Seyhan henüz eski halini muhafaza etmektedir. Seyhan - bu ziametli seddini yararak bir kaç köyü istila etmiştir. Suların Ha- dırlı seddinde de tahribat yapıp yapmadığı malüm değildir. Kız kaçıran Faik yakalandı Bergama kazasının turanlı nahi- yesinin kadı köyü karyesinde oturan İbrahim kızı Bahriye, göç beyler karyesinden Faik namında bir şahs tarafından kaçırılmıştır zabıta Fayikı yakalayarak Adliyeye ükümet buhranı şiddetli tene son - feyezanında yapılmasını istemişlerdir. vermiş kızıda evine teslim etmiştir. M_-——_____—____—___