2 Mayıs 1929 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

2 Mayıs 1929 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

“fuzlu âzasından biri olan Bespalof — Paris 30 (A.A.) — Mütehassıs- * yet dün gece birbirleri ile kav- 2 Mayıs 1925 1 mayis Amele bayramı şehrimizde sakin geçti Bu gün mayısın biridir. Amele bayramı şehrimizde pek sakin geçmiştir. Hiç bir tarafta toplan- | ma ve $airg Glmamıştir. Paris 30'(AA.) — Bir Mayista nümayiş apılmasının önüne geç mek, için alıdat tedbirler neticesi olarak zabıta geceleyin bir çok ecnebiyi tevkif etmiş, - bunlardan yirmi altisinı kudüttan - dişarı çe karmıştır. Moskava - internasyonalinin nu- bu meyandadır. Mesai konfede- rasyonu / kâtibi. Davilleaks de tevkif edilmiştir. İran - Hicaz Tahran 30 ( AA ) — İran hü- kümeti İran ile vehabi kıralı İbnis- sönt arasındaki iyi münasebatı muhafaza ve idame etmek için zaruri olan muahedelerin aktini müzakere etmek üzre Hicaza bir mümessil göndermeğe karar ver- Pariste bir alman musiki heyetinin konserleri Berlin 30 ( Hususi ) — Bir al- man müsiki heyeti Pariste kon- serler verecektir. Dün akşamki ilk konser büyük bir muvaffakıyet — kazanmışlır . Konserde — harbiye nazırı M. Penlöve, Alman şefiri ve sair bir çok zevat bulunmuştur. Tamirat meselesi lar rapor projesinde bazi tahsisat: yapmağa başlamışlardır. Salâhiyet- ftar mahafilin alman / gıpunun Young komitesi tarafından tavsiye edilecek olan kati sureti halli kabul edeceği ümidinde bulunduğu zannolunuyor. Raporun tesvidinin “Pantecote, tan evvel bitirilmesi muhtemeldir. iki Fransız tayyaresi müsademe etti Reima 30 (ALA) — İki İransız askeri tayyaresi 300 metro irtifada müsademe etmiştir. İki kişi telef olmuş, diğer iki kişi de paraşüt sayesinde kurtulmuştur. Bir çocuk havuza — düşerek boğuldu Kızıltoprakta — oturan — Şükrü efendin 4 yaşındaki oğlu Ferit dün İstanbul Ağır ceza- muhake- mesi reisi Nusret Beyin bahçe- sindeki bavuza düşerek boğul- muştur. Bene bir kadın ııuehnl ” Dün akşam Taksir nelerden p Sadullah Muharremi kama ile ehemmiyetli — surette yaralamıştır. —— * Samatyatla bir vaka — Samatyada oturan Mehmet efendi ile şimendüfer amelesinden Hida- | gaya — tutuşmuşlardır. — Neticede Hidayet Mehmet efendiyi sol küreği altından bıçakla cerhetmiş- akalanmıştır. Tevkifanede bir intihar Bir'cinayet maznunu ken: disini duvardan aşağı attı Bu sabah Tevkifanede cinayet maznunu Faik isminde biri intihar etimiştir. Maznunlar hava - almak- üzre Bahçedeki tarasaya çıktıkları za- man Faik beş metro yükseldikten kendisini yere; atmıştır. Maz- 'nun- biraz ;sonra vefat. etmiştir. Faik bir aydan” beri her intihar edeceğinden bahsedermi Emanet heyeti akşama geliyor Konvansiyonel treni bu sabah 9,12 de gelecekken — Avrupada geçiktiğinden ancak akşama doğru gelecektir. Emanet heyeti de bu trenle vasıl olacaktır. Unkapanı köprüsü Gazi ( Unkapanı ) köprüsünün projesini yapacak olan fransız mühendisi M. Piju <mayisin altı- sınde şehrimize gelecektir. Fran- sız mütehassısı gelince - derhal projesini yapacaktı Bulgar muallimleri Bu gün 17 erkek, 30 kadın muallim ve 5 maarif müfettişinden mürekkep bir Bulgar tetkik heyeti şehrimize gelecekler ve — bunlar, Bulgar mektebine yerleştirilecek- Şehremaneti ve Maarif eminliği bulgar —maarif — müntesiplerine fazami teshilât gösterecektir. Bir köy hekimi attan düşerek öldü Şilede hükümet tabi fatı ile neticelenen feci olmuştur. Şile Hükümet doktoru Şakir bey Ahmetli karyesinde bir hastaya giderken — yolda atı ürkmüştür. — Azgın hayvan suvarisini yere atmış ve baygı bir halde bastahaneye - getirilen Şakir bey vefat etmiştir. Vazi- fesi başında ölen Şakir bey eski ve kıymetli bir köy hekimi idi. Yüzügü alınca kaçmış Pangaltıda Meşrutiyet cadde- sinde oturan Halit Beyin hizmet- çisi Gülşen 30 lira kıymetinde bir yüzüğü çalarak evden kaç- mıştır.. Gülşen “sonradan / yaka- lanmıştır. Sartoşlük- yüzünden Galatada kömür amelesinden Mecit sarhoşlukla birbir- leri ile kavgaya başlamışlardır. Macit Aliyi bıçakla -3 yerinden yıvalımw > ç Olümnnbül kazası otomobil pışmışlardır. Neticede her kullanılmayatak derecede hasara uğramışlardır. 1-321 mümerolu otomobil Kos- kada Alâeddin Bey isminde bir zata çarpmış ve ağır sürette yaralanmasına sebebiyet vermiştir. Şoför Celâlin idaresindeki oto- mobil dün Galatadan geçerken kuldırma çarpmış ve çamurluğu kırılmıştır. Sobrandî yagın İı;tima salonu. ve bazıkısımlar yandı Sofya 30 (Hususi) — Sobran- yada bir yangın çıkmıştır. Yan- ginda içtima salonu ve bütün Sobranya Feislerinin resimlerinin asılr bulunduğu -salon yanmı Kütüphane ve evrak dairesi tarılmıştır. ingiltere-Fransadan alacağını istiyor Paris'30 (Hususi) — İngiltere hükümeti, Fransadan, İngiltereye olan börcu hakkındaki 926 itilâ- fının tasdıkını istemiştir. Amerika Rusyayı tanımayor Londra 30 (Hususi) — M. Hover, Amerikanın Rus sovyet tanımak teklifini red- isviçre bahriyesi matem içinde Berlin 30 ( Hususi) — Zürih gölünde iki nakliye vapuru balt mürettebattan iki kişi boğulmuştur.| itayya kral ve kraliçesi Sardenyada Roma 30 ( Hususi ) — İtalya kral “ve krali refakatlarında prenses Ciovanna ve Mafalda bulunduğu halde, — Sardenyada Kalyari şehrine vasıl olmuşlardır. Burada Aaçılâcak olan serginin *küşat resmini. yapacaklardır. BDOrR Galatâsaray mektep şampiyonası Mevsimin en şayanı dikkat at- letizm müsabakası 2 mayıs per- şembe günü Taksim Stadyomunda icra ediliyor. Galatasaray mek- tep Şşampiyonası namile tertip olunan bu müsabakalarda İstan bulun hemen hemen en yeni at- letleri karşılaşacaktır. 26 nisanda seçme - ve 30 nisanda ise döl final olarak yapılan ” seçmeler- den sonra nihai müsabakalar Taksim stadyomunda bir kat daha ehemmiyet kesbedecektir. Mektep şampiyonası namı verilen bu gibi atletik - oyunlar “memleketimizde ilk defa olarak icra edileceği gibi bu hareket aynı zamanda dikkat bir çığır açmış olacı Dünya atletiziminin hakimi olan Amerikahlar şehir müsabakaların- dan ziyade kolej şampiyonalarına ehemmiyet verirler. Bir çok dünya şampiyonları — ve “rökordmenleri Amerika darülfünün talebeleridir. Aralarında atletik maç yapacak kadar bu işe küvvetle - sarlan Galatasaylılar “bu. nevi- maçlarla istikbalin şampiyonlarını emekleri bahasına ” hazırlıyacaklardır. Şiniflar —arasında — haftalardaı beri devam eden heyeçan 929 mevsiminin ilk müsabakasına ümi- din fevkinde bir ehemmiyet ver- miştir. 2 mayıs Perşembe günü saat tam üç buçukta başlanacaktır. Müsabakalar program sırası ile şudür : 3,440, 100 -. - 3,45, yi lama - 3,50, 400 -m.- atlama, 4,10, üç adım. 4,15, 800 -m; 4,25, 200 -m. 4,30; uzun | atlama. 4,40, 4 X 100 bayrak, 5, | 4 X 400. 5,15. “sinden sonra okuyup yazmak halk | benzetmekte herkes serbesttir.. " geliyor aP Edebıyatımız ne halde — (Baş tarafı birinci sahifede ) Milli zaferi takip eden sulh ve istikrar seneleri uzun — müddet devam ve ikt vaziyetimiz | terakki ederse iyatı ve güzel sanatlerimizin atisini parlak görüyorum.. — Bu dediğiniz, —belki salon edebiyatı için doğru olabilir. Lâkin harp mücadele, iktisadi ve siyasi buhranlar, sınıf hareketleri güzel eserler tevlit edemez mi? Yani harp, mücadele, buhran esnasıhda güzel eserler - yazılma- miş midir? — Evet yazılmıştır.. Lâkin milli mücadelelerin , milli — zaferleri terennlm eden eserlerin en kuv- vetlileri en güzelleri mücadeleden sonra ve salh devirlerinde yazıl- mıştır. Bir vakayı bir. hadiseyi güzel tasvir etmek için ondan biraz uzaklaşmak lâzımdır. Harf — inkilâbının — başlanğı- cında zaruri — olarak — tevellit eden muvakkat müşkülât devre- arasında o kadar süratle tevessü edecektir ki matbaacılık, kitap- çılık ve bittabi edebiyat hitap edeceği kari kitlesinin -kesafeti dolayısı ile mütemadiyen ilerleye- cektir. — Orhan Seyfi Bey Burhan Cahit Beyi size benzetmiş ne der- z? — Evvelâ umumi cevap olarak şunu söyleyeyim.. Edebiyat saha- sında bana filân ve ya filân zatı Fakat ben kendim, kimseye ben- zemek istemem ne kadar naçiz olursa olsun sanatte - şahisiyet taraftarıyım... * — Belki bü benzetiş mevzula- mınızın ve - tiplerinizin aymı mu- hitlerden alınmış olmasından ileri — Köy hayatı, mahalle hayatı, kibar salon — hayatı, müharebe meydanları, — sanayi — mühitleri; bütün bunlar esas- itibarile bir şey demek değildir. Edebiyyatta mübim nokta her ne muhite âit olursa olsun mevzuun, — hadise- nin, bir takım eşhasın hakiki ve sanatkârane bir surette yaşatılma- sıdır. Yoksa cansız kuklalar ve üslübsuz bir yazı en yüksek ma- hafili tasvir etmek istese bile tamamen edebiyat haricinde kalır. Vaktile Fransada yüksek maha- file ait bir çok hikâyeler yazmış olan. Jorz Öneyi meşhur münekkit| edebiyat haricine Hatırlarsınız değil Jül Lö Metr tebit etmişti.. Aarasında en güzel roman, hikâye Şiir, nesir yazanlar kimdir efen- dim? — Edebiyatı cedideyi “takip edenler arasıda bu güne kadar bence en güzel edebi . romanları Yakup Kadri bey yazmıştır. Yakup Kadri beyin eserleri arasında tercih ettiğim Nür baba- dır. Bununla “beraber daha vüsi ve daha karışık - mevzulara'temas eden son iki romanında we kadar heyecanlı sahifeler var. Hamdullah Suphi beyin hitabe- leri asil ve nefis edebi parçülar- dır.. Rüşen Eşref bey pek mües- Sir mensur. şiirler neşretmiştir. Falih Ruki bey — kuvvetli keskin - kalemli, —edebi k hikâyeci olarak Mahmut | 'i beyin bazı eserlerini be- gendim.. | — Şairler ? 4 — Şairler arasında Yahya Ke- “bir ilham getirmişlerdir. Faruk Nafiz bey ince ve hassas şiirler yazmıştır. f Nurullah Atâ Beyin kulakları çınlasın. Bu mülâkatı okuduktan- sonra evelce yazdığı gibi genc: — Akşamın anketçisi bu sefer de İzzet Melih beyi yeniler hak- kında şöyletememiş.. Diyecek, diyecek amma haksız Ben İzzet Melih beye yenileri dı #ordüm, yalmız güldü.. Ne yapa- yım kismet bü kadarmı — Beyfendi kendi kendinizi masıl buluyorsunuz? — Becen? Küçük. yaşımdan beri — edebiyatı fasılasız - olarak sevdim.: Edebi ceryanları yakın- dan takip etmeğe çalıştım ve çalışıyorum.. Fakat memleketimiz- deki hemen her edeyiyat rüüntesil gibi sanatın yanmda başka işlerle meşgul olmağa mecburum ve bu mecburiyet istediğim kadar eser yazmama maalesef mani olmuştur. Bununla beraber sanatte gaye çok yazmak'değil yaşayacak eser- ler vücude getirmektir.., — Şimdi. yeni l:inıy yazıyor müsünuz? — Uzun bir roman yazmakla meşgulüm... — Ben kaçayım efendim.. Sizi fazla rahatsız etmeyeyim .. ; — Aman efendim ne oldunmuz.. Size büyük bir ricam var, gaze- teleri takip edemiyorum. Anketi- mizin — çıktığı — nüshaları — Serkl Doryana gönderirseniz, pek ama. pek memnun olurum.. Hikmet Feridun Hamiş — Dün çıkan Mehmet Rauf beyin mülâkatında laymetli romancımız Aka Gündüz beyden bahsedilirken “sun'iyet,, kelimes. “sui niyet,, diye çıkmıştır, yanlış H. F. ları — Mayısın 25 inde beynele milel Ajanslar kongrası Tarapya- da toplanacaktır. Kongraya 45 kadar Ajans murahhasları iştirak edecektir. Küşat — merasimi ya Tevfik Kâmil Bey ve yahut Mat- buat Müdi Ercüment Ekrem Bey tarafından yapılacaktır. Kongra bir hafta devam edecek Anadolu Ajansı ve İstanbul Şeh« remaneti tarafından ziyafetler ve- rilecktir. Murahhaslar refaketle- rine - Matbuat erkânından mih- — mandarlar tayin edilecektir. » Bir idam hükmünün infazı — Kilista topal zade Hikmet efen- dinin katili Karaca örenli Mehmet hakkındaki idam hükmü bu sabalı infaz edilmiştir * =n. ıı;:ıklıı L la sıcaklar paşlamıştır. ret gölgede 37 ye çıkmıştır. el Dezlet bankası için tetki- — Devlet bankası için geti nlcn mütehassıs M. Müller iktisat meclisinde mevcut vesail özerinde tetkikatta bulunmakta- ır. Tetkikat on beş daha Ka ada Z İDARENANE — acımuzluk sokağı Telgraf ağresi ı “Akşam, istanbul, Telefon 1 yazı işleri içim ati 1686 Telefon v idare İşleri içier vi MS4 Gönderilen yazılar, aahibine do alilmer. ABONE ÜCRETLERİ Türkiye içini Seneliği 1700, altı #ylığı 300, üç aylığı $00 kuruş. Eenebi merleketler için : Seneliği 30007 alı aylığı 1600;. Gç ayliğı 900 kuruştur. mal ve Ahmet Haşim beyler Hazmımıza — yeni- bir “yeni Güzeteml, Tünlerden es'diye aat şene |