2 Mayıs 1929 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

2 Mayıs 1929 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

zihniyeti Hayat Fırtına- inci aslıı Sinemadaydı » diye bir filim seyrediyorduk. muma. üç erkek vardı. Filmin Mevzuu, aşağı yukarı şöle: ic Bir adam, bir deniz kazası ne- icesi, bütün hafızasını kaybediyor. k, ayıldığı tarihten itibaren kendini biliyor. Ve, tedavi olmak üzere, emrazı aklıye mir aB Jarından birine başyuruyor.:Doktor, çoduklük' azedenin karısile imiş Kazadan, sonra, (kadınla lenmiş, Çocukları olmuş. Buna gmen, doktor, meslek aşkile, stasına ameliyat yapıyor. Hast: Tiyat muvaffakıyetle neticelendil Maziye ait hiç bir şey hatırla- miyorum!,, diyor. Çekilip gidiyor. Mevzu, bu... Bu mezvun, erkek arkadaşlarım üzerinde intibaı pek garip oldu; hepsi birden: — Ne gayrı tabit şeyl -dediler.- Haydi, insan, sevdiği karısından, alle saadetinden, kendi hüviyetinden| sarfı nazar etsin... Bunları anla: Bunlar pek mümkün; lâkin milyon-) servet?.. O, birakılır mi?... lim pek gayrı tabil... Hey gidi 20 inci asırlılar! Dedikoducu Japon donanması yeni inşaat için bir milyar pen sarfedilecek Amerikadan sonra — dünyanın aa büyük bahri devleti olan Ja - ponyanın bahriye bütçesi fevkallâ- de artmıştır. Meclisi mebusanda kabul olunan yeni bahriye bütcesi * 268,000,000 pen yani 240 milyon Türk lirası kadardır. — — Bütçeye — dair - ceryan eden müzakere — esnasında — Japonya- zan müstakbel bahriye İnşaatı hakkında bazı ifşaat y: N Hükümet hatiplerinden biri ta- rafından verilen malümata naza- ran Vaşington bahri mukavele- sinin müddeti — bittikten sonra Japonya -hükümeti mevcut saffı harp gemilerinin - tebdili — için 7sifınn.ono İngiliz lirası sarfede- cektir. Bundan başka hafif harp ge- inşası için de 35,000,000 lirası sarfedilecektir. n mukavelesi - tecdit iği, yahut yerine başka bir mukavele yapılmadığı takdir de Japonya hükümeti yalnız yeni harp — gemilerinin — inşası için 112,000,000 İngiliz lirası yani bir milyar Türk lirası sarfedecektir. Rus eşyasını türk vapurları naklediyor. Ruslar son zamanda harice kö- mür kereste çimento hayvan ihra- çına başlamışlardır. Rus hükümeti bir türk vapur kumpanyasile bir mukavele yapmıştır. Bu mukavele mucibince bir türk vapuru Oddesa ve Marsilya arasında” işliyecektir. Bu hafta içinde bu vapur Rüsyadan Mar- silyaya ham şarap nakline başlı- yacaktır. Diğer bir vapur da Mısıra hâyvan ve fıçı kerestesi naklet- mektedir. Şu vaziyete göre rus ihracat eşyasını hariç pazarlara taşiyan törk vapurlarıdır. Ne kazanıyorlar? Kasaplar şirketi ile değirmencilerin “kazançları “Şehrimizde en ziyade pahalı 'Glan mevat arasında et ve ekemk bilhassa nazarı dikkati ce Halkın birinci” derecede gıdasını leşkil eden bu iki şey ne-dem bu kadar pâhalıdır. — © şirketinin bir senede 203 bin kü- sur bin lira temettü elde ettiğini göz önüne getirmek etin neden çok pahalı olduğu hakkında bir fikir vermeğe kâfidir. Şirket sermayesi ne nisbetle yüzde 70 kâr etmiş oluyor Neden ekmek bir türlü ucuzlamıyor ? Bunu da bir değirmen şirketi- nin- pilançosundan anlamak kal dir. Bu şirketin bir senelik temettüü 230 bin, sermayesi ise 600 bin liradır. Dünyanın hiç bir yerinde mevaddı gıdaiye üzerine bu kadar kâr görülmemiştir. — * Pilânçolardaki bu rakkamlar karşısında ihtikâr yoktur. sözü ne kadar garip kalıyor! Bardaki çocuk Neşriyatımız nazarı dikkate alındı Beyoglunda bir barda 11 yaşında çocuğun bütün insani hisler hari” cinde dans ettirilmekte, canbazlık yaptırılmakta / olduğunu — yazmış ve vali beyin nazarı dikkatini celbetmiştik, Vali Muhiddin bey dün bir muharririmize : celbetti, dünden — itibaren bu çocuğun oynamasını menettim., demiştir. Vali beyin bu kararını büyük bir memnuniyetle kayde- diyoruz. Benzin sarfiyatı artıyor Memleketimizde benzin sarfiyatı artmaktadır. 927 senesinin ista- tistiklerine göre Türkiyenin bir | senelik petrol sarfiyatı 50 bin, benzin - sarfiyatı ise 25 bin tondu. Son bir iki sene zarfında bu miktarın —arttığı — görülmüştür. 927 senesine nazaran bi fiyatı yüzde on artmıştır. Sarfiyatın çoğalmasına sebep iren otomobil, elerdir. Lokanta vagonlarını teftiş Yataklı vagonlar şirketinin va- ğon restoran müfettişi bir. kaç gün sonra şehrimize gelece ktir. Lokanta vagonlar müfettişi bir kaç aydan beri yataklı vagon- ların diger hatlarında bulunıyordu. Müfettişin vazifesi yemek pişir- me - işlerine nezaret etmek ve Sonra garsonların ne suretle ser- vis yi ını kontrol etmektedir. Müfettiş icabında servisi ken- disi idare etmektedir . Gelecek olan müfettiş Ankara hattında bir kaç hafta çalışacak, sonra Halep hattında vazıfesine devam edecektir. Deniz hamamları Deniz hamamları geçen sene | emretmiştir. — Neşriyatınız nazarı dıkkatımı lağamlar İstanbulun —bazı cihetlerinde sokağa akan lağamlar — vardır. Bilhassa — Kasımpaşada — bunlar fazladır. yaz yaklaştığı için bu lağamları kapatmak lâzımdır. Bozuk yollar Bir kaç günden beri bozuk sokaklardan bahsediyoruz.. Res- mini dercettiğimiz — sokak Ak bıyıktadır. Bu sokaktan otomobil, araba ile degil yaya olarak geç- mek bile kabil değildir. Bahçelerde faaliyet Bu sene kış çok soğuk geçti, bu. yüzden bahçelerde - faaliyet olmadı. Son - günlerde havalar in bahçıvanlar faaliyete | Bu münasebetle çiçek pazarındla tohum alım satımı da canlammıştır. Rusyaya ihracat meselesi Ticaret odası meclisi bu gün fevkalâde bir içtima aktedecektir. Bu içtimada Rusyaya vakı olan ihracat işleri müzakere edilecektir. İçtimada zahire borsası tali- matnamesinde bazı tadilât yapıl- teklif c “Saatte 6 kilometro | Madrit belediyesinin otomabil | kazalarına karşı bulduğu çare Madrit şehrinde otomobil kaza- | larının - fazlalaşması ” belediyenin nazarı dikkatini celbetmiş ve yeni ir nizamname neşrolunmuştur. Bi vizamnameye göreber hai gi bir kazaya sebebiyet veren şoför derhal tevkif ve çarptığı yaralarının ise altı sene, ölürse on iki sene hapse 'mahküm edil- mektedir. Bu kanunun den beri | kazalar hiçe inmiştir. Şoförler sokaklarda saatta altı kilometro süratle gitmekte, hatta çocuk ve ihtiyarların geçecegi zaman ara- balrını temamen — dürdürmakta- dırlar. Şark şimendüferi Kışın yolların kapanmaması için hatı tahkim edecek Bu sene hüküm süren - şiddetli kış yüzünden Trakyada - yollar kapandı, günlerce Avrupa ile muvasele kabil olmadı. Şark şimendüferler idaresi bu hali — nazarı dikkata — alarakç diger senelerde bu. kabil vaka- ların tekerrür. etmesine meydan vermemek için esaslı tetbirler ittihazına * karar / vermiştir. Bu cümleden olarak Çerkes köy ile Çatalca arasında bulunan yarma- lar tahkim edilecek ve buralarda karın toplamasına mani olacak tetbirler ittihaz olunacaktır. Şark şimendüferleri idaresi bu yaz işe başlıyacaktır. Ameliyat bir kaç ay devam edecektir. 1500 alman seyyahı geliyor Mayisin 11 inde Monteçirento vapurile 1500 alman seyyahı ge- lecektir. Mevcut tercemanlar kâfi gelmediği için almanca bilen da- rülfünun gençlerinden 10 efendi daha istihdam edilecektir. Kömür fiatleri Rus kömürleri gittikçe piyasamızı istilâ ediyor Maden kömürü fiatleri yeniden artmıştır. Evelce de yazdiğımız ömür fiatlerini Zonguldakta Ereğli şirketi tanzım etmektedir. Bundan evvel kömür 13 lira 25 kuruşa satılıyor. Şirket son günlerde fiatlere 25 kuruş zamyapmıştır. Türk kömürlerine yapılan bu zam Rus kömürlerinin sürümüne amil olmaktadır. son bir ay zarfında — şehrimizde 120 bin ton Rus kömürü satılmıştır. - Bu mıktarın bir kısmı transit olarak başka memleketlere sevkolun- muştür . Rus kömürleri Kardif köür- | lerile de rekabete başlamıştır. Kar- dif kömürlerinin buraya kadar masrafı 13 şilindir. Ruslarınki 6 şilin masrafla geliyor. Aradaki nakliye farkından Ruslar istifade etmektedir. . Ruslar sön zamanlara İtalya ve Yunanistan da kömür satmağa başlamışlardır. Şu vaziyete -göre Türk — pazarlarımız İngiliz - Rus kömür rekabetine sahne almak- tadır. Emanet heyeti bu gün geliyor Avrupada bulunan Fen müdürü Ziya, mektupçu Osman ve fen mütehassısı Burhaneddin beyler- | den mürekkep heyet bu gün şehrimize avdet edecektir. Konserve fabrikaları müşkül vaziyette Bu sene konserve yapan fab- rikalar müşkül bir mevkide kab- mışlardır. Bunun sebebi sebze kıtlığıdır. Bir çok fabrikalar meseimlik bzelerin konservesini yapmak için Adanadan sebze celbine mecbur olmuşlardır. Tabü bu sebzeler fabrikalara pahalıya mal olmaktadır. Bu gidişle konserveleri pahalı yiye- ceğiz. HARICI MESELELER İran - İrak Şark — hükümetlerinden — İran ile Irakın arası çoktan açık idi. İrakta İran tabaasından 300,000 > kişi vardır.Kapitülasiyonlar Irakta hâlâ devam eylediğinden İran tabaasına Avrupalı ecnebiler ile müsavi muamele gösterilmiyordu. Bundan dolayı İran hükümeti Irak hükümetini tanımıyordu. Şimdi bu mesele hakkında iti- lâf hasıl olduğundan iki kükümet arasında münasebet tesis olunuyor. ( Taymis) sin Tahran * muhabiri bu hususta” şu malumatı gönder- miştir : İrak kralının mektubumü Tahrana getiren İrak murahhası Rüstem Haydar Bey Şah tarafın- dan kabal edildi. Şah kral Feysala İrak hükümeti hakkında dostane hissiyatını izhar etti Şahin — tetevvücünün — üçüncü senci devriyesi münasebetile Irak murahhasları şerefine sarayda bir Reisi nuzzar tara- fından da bir ziyafet verildi. Ziyafette İran baş vekili İran hükümetini İrak hükümetini tas- tik eylediğini ve keyfiyeti telgraf- la Bağdada haber verdiğini bil- dirdi. Bağdattan - bildirildiğine göre İran hükümetinin Irak hükümetini tasdik etmesi Bağdattki - siyasi bir memnuniyet Türkiye ile müna- sebatını tanzim etmiş olan. İrak, bu süretle diger komşosu ile arasında muallak olan meseleyi de “Troçki tehlikesi . Bütün Rusya bu mesele ile meşgul imiş! * — “Deyli Meyl,, yazıyor: Moskovada intişar eden resmi gazetelerin verdiği malümala na- zaran Troçki İstanbulda ikamet eylediği halde Rusyada Stalin aleyhindeki faaliyet ve hareket- leri idare ediyor. Troçkinin taraftarlarından bir çoğu Sibiryaya nefyedilmiş ise de bunların - yerine — yenileri ” zuhur eylemiştir. Umum komünist - içtimalarında Stalinin taraftarlarının en ziyade bahsettikleri mevzu ,, Troçki teh- likesi ,, dir. Bunlardan Kaganoviç bir içti- | mada demiştir ki: Troçki hareke- tüni ha olunduğunu zannetmek çinnettir. Bilakis komünist fırkası haricinde ve dahilinde komünistler faaliyettedi. Artık Troçki hareketi komünist fırkasının dahili bir ihtilâli değildir. Belki mukabil bir ihtilâl hareke- tidir. Bundan sonra Troçki taraf- tarları / görüldükleri yörde bilâ süal ve mahkeme kurşuna dizil- melidi Bakalları tahdit Bakallar cemiyeti bu hususta müracaatta bulundu Son senelerde şehrimizde bak- kalların adedi artmıştır. Bakkal- lardan başka - pazar yerlerine giden esnaf ta çoğalmıştır. Erzak fiatlerinin artmasını bak- kalların çoğalmasının da tesiri olur yor. Bakkallar cemiyeti bakkab Tarın tahdidi için alâkadar makama müracaat etmiştir.