5 Mayıs 1929 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

5 Mayıs 1929 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

aShife 2 Ecnehı kömürler Zonguldak ticaret, ve sanayi odasında bir içtima Zoguldak 3 ( Hususi ) — Tica- | rıl ve Sar odası fevkalâde bir içtima ıkled ek Madenciler ce- irler - hak- Bi kararı müzakere Ticaret odası ecnebi kömürleden ton başına 540 kuruş resim alınmasının temini için lıu | kümete müracaata karar vermiş Zonguldakta kömür amelesinin yevmiyesi Zanguldak 3 (Hususi)— Ki mantıkasının “üçte birine olan fransız sermayeli Ereğli mür şirketi yakınlaşan Kurban bayramı dolayısile amelesini ka- tak için bazı çarelere te- l etmiştir. irket , amelenin nisan istihkakının - tediyesini talik etmiştir. Bu hal amele ve çarşı piyasasını epi sarsmıştır. Geçen bayramda da şirkel ayni suretfe hareket etmiş olduğundan piyasada hisse- sahip ayı bayrama dilecek derecede bir - buhran vardır. Orman yangını Polonez köyü civa- | — rında 800 dönümlük orman yandı Poloner köyü civarında bir or- mandan yl::): çıkmış, yirmi dört saat devam etmişlir. Bu müddet zarfında 800 dönümlük arazi da- bilindeki ağaçlar yanmıştır. Yaptığımız tahkikata göre yan- | gın yol kenarında yakılan bir | aleşten çıkmıştır. - Ateş ormana Xsirayet etmiş,dört kola ayrılmıştır. Yangını haber alan Beykoz kaymakamlığı vaka mahalline jan- darma kıtaatı göndermiştir. Ayrıca Polenezdeki köylüler de yangını bastırmak için yardım etmişlerdir. Yangına dün akşam Üsküdar jandarması da muavenet etmiştir. Yangın nihayet akşam — dörtte söndürülmüştür. Beykoz kayma- kamlığı yangın hakkında — tahki kata başlanmıştır. 4 Mayıs 1929 Alüm ; aSi ahi slkraz D Düyunü mürahbi moEs İagiliz iram - Kameli tahvilatı Va Esham eee eeei zas Tramvay Şirketi ” Tekor » “ | anes Tahvilât Amadolu O0 4 | m » Aradolu l “ Tüncl 90 $ ines Tremmay Bite Bekvik eei Çek Fiatları Londea Nüyorlke Sofya ğ Bükeş —. Beca —Z Cencwre Berlin Viyana Ş DAT Yanlarında satilas — işareti " olan rakamlar müamele görmeyen ceki fiyelleri göslerir. a çadrldeki Ballar FAmorikar Ekapren bankası tarafından verilmiştir. LN (120 köylü Köylüler okuyor Köylerde okuyup yazanların miktarı çoğalmaktadır H, 3 (Heeoi) — Wilek mektepleri B. kurslarının imtihan- larr bitti. Muvaflak olanlar yüzde doksan nisbetindedir. Bunların da ekserisini kadınlar teşkil ediyor- Millet mekteplerinin nafi tesirlari bilhassa köylerde görülmektedir. Evelce bir — tek — okuyucusu olmayan Ereli köyünde — şimdi kırk yedisi kadın olmak üzere mükemmel şurette okuyüp yazmaktadır. Mübadele işleri bitmek üzeredi Atina 3 (Fos) — Salâhi mahafilce temin edildiğine göre mübadele meselesinin de - nih: itilâf bir kaç günlük meseledir. Kati netice için T. Rüştü B. in avdeti bekleniyor. -Son dakika Berlinde mağazaları yağma ediyorlar Berlin.3 (ALA.) — Bu gün “Wwedning.. mahallesinde karga- şalık yeniden başlamıştır. Spartakisler “polis — mevküne hücum — Cetmişler, — pencerelere bir çok taş ve cam şişe atmışlar, kamyonları ” devirmişler. bunlarla ve çimeto çuvallarile barikatlar yapmışlar, tramvay telefon tellerini | koparmışlar 30 mağazayı yağma | etmişlerdir. Zabıta mahallenin etrafını sarmış evlerde taharriyat yapmış, saklı “silâh aramıştır Dünden beri” ölenlerin miktarı altıyı bulmuştur. Tathir ameliyesi devam etmektedi Gümrük memurları İstanbul memurla- rı şark vilâyetle- | yine gönderilecek Umum gümrükler müdürü İhsan Rıfat B. tarafından ihzar edilen bir programa göre Türkiyedeki bütün gümrüklerin memurları arasında tebeddülât yapılacaktır. Tespit edilen bu karara göre İstanbuldaki gümrük memırları şark, Trakya memurları cenap vilâyetlerile, Karadeniz sahilindeki memurlar da cenup Ak deniz sahili memurlarile - becayiş edesi| ceklerdi Bu program bir kaç sene sonra diger semt ve vilâyetler arasında tatbik edilecek, bu suretle gümrük memurları az zaman zarfında hemen bemen bütün vilâyetler mizde çalışmış olacaklardır. Şark - vilâyetleri memurlarile becayiş edeck olan İstanbul güm- rük memurlarından mühim bir kısmı şark vilâyetlerine gitmek istemediklerinden istifaya teşebbüs etmişlerdir. BDün gîcevki yangın Karagümrükte — sakin efendinin — evinden — dün yangın çıkmışsada bemen söndü- Tülmüştür. | | Vahidettin | gelmiştir. | berbat oynayan Mt arıları “Izmirde dün de büyük yarışlar yapıldı İzmir 3 (A A.) — Muhasebi hususiyenin 1929 senesi İlbaharı için lertip ettiği at yarışları bu gün Bucaalanda yapılmıştır. Birinci (tecrübe ) dört ve daha yukarı yaşta ve hiç koşu kazanmamış arap at ve kısraklarına mahsus idi. Mesafesi 400 metre olan bu koşuda yüzbaşı Osman beyin kü* çük Mebrukü birinci, yüzbaşı Kâzam - beyin Nerimanı ikinci, Nüzhet beyin Uçakı üçüncü gel miştir. İkinci Çilkbahar ) koşusu 1929 senesi zarfında kazandığı ikrami- yeler yekünü 700 liradan fazla olmıyan dört ve daha ziyade yaş- taki halis kan ingiliz at ve kıs- raklara mahsus ve mesafesi 1800 metre idi. Bu koşuda yaver Ahmet beyin İnoresti birinciMi Benesin namına beyin firitnavi Üçüncü ( İzmir Sipahi ocağı ) koşusu - (Handikap) üç ve daha yukarı yaştaki yerli ve arap at ve kısraklarına mahsus” ve mesa- fesi 2800 metre idi. Fikret beyin Karacabeyi birinci, Balcı zade Hakki beyin Karace- beyi ikinci, Şükrü ağanın Kısmneti üçüncü gelmiştir. a Dördüncü ( İzmir büyük mü- kâfatı ) koşusu ( Handikap YoL0pha Ziyade yasta ölan lis kan İngiliz at ve kısraklara mah> sus idi. Mesafesi 2800 metro olan bu kuşuda binricinin ikramiyesi 1200, ikincinin 200, üçüncünün 100 dira ü Celâl beyin Kapgiri Suphi paşanın - Bananı Rahmi / beyin Mis- tingeti üçüncü gelmiştir. Beşinci (Dokuz Eylül) koşusu mesafesi 2000 metro idi. Mehmet ağanın Obyanı birinci Kara Osman zade Osman beyin Hadidi ikinci Ferhat ağanın Meb- $ Mayıs 1929 —— Edebıyatımız ne halde (Baş tarafı birinci sahifede ) ikâyelerimdem - bazılarını - saya- yım : Ferhünde kalfa Mahalleye mevkuf, Raife — Molla, Ayini gikem, Çolak Mesut , Sabık ve Tâhik, Altın nine —Alltın ninede koyu bir garp ko- kusu yokmudur? — Peki önu saymayın.. Fakat ben Altın ninenin mevzuunu biz- zat kendi âilemin içinden aldım.. Bundan sonra kırda aşk, bir koş dadı, Ramiz Hota ve saire... — Lâkin bizim hayatımıza uy- mayan tamamile “Avrupai hikâye- de var: Meselâ Bravo maestro gibi. — Fakat o hikâyemdeki Ma- cötro tipi çok sevdiğim meşhur bir Türk edibinin kocasıdır., Ve ben bu mevzuu İstanbuldan al- dım.. Lâkin zannediyorum ki her şeyden evl yazdıklarım beşeridir. Ve bu da bir muharrir için kâfi Peğil midir? — Babis bu vadiye girşmişken sorayım.. Dünkü eserler mi daha ziyade bizimdir, yoksa bü günkü- ler mi? — Elbette bu günküler.. Bunun sebebini bir kaç şeyde aramak lâzımdır.. Evvelâ lisan.. Namuk levresinden sonra lisanın sadeleşme safahatı ma- lümdur. Türkçe bir yandan sadeleşirken bir yandan da bütün garp İisan- larında mevcut olan seyyaliyet kabiliyetini — iktisap ediyordu . Bir aralk sanatı tezyin tarik- lerinde aramak hatasına düşen Edebiyatı cedideden sonra dü- şünüldükü — Türkçeyi ne ka- dar — yabancı kayıtlardan aza- de tutarsak o kadar kemale doğru — götürürü z.. Ve bu. gün nesilden — evelki , hattâ daha evelki nesle mensup olan Hüse- yin Cahit başta, arapça ve acem- ce terkiplerden, cemilerden sakın- mağa başladık. Şuna eminim ki son neşi- Asık- ları ne olursa - olsun - kendi ah- fadına tamamen türkçe bir lisan bırakacaktır.Bir kere lisan itibarile bu günün eserleri daha bizimdi, dT SDt Dünkü maçlar beklenil- miyen neticeler verdi Galatasaray, bir zamanlar 20 gol ile maglüp ettiği Vefa ile güçlükle berabere kaldı Dün; Taksim stadyomunda lik maçlarına devam edildi .. Fener- bahçe oldukca iyi bir oyundan sonra eksik kadro ile çıkan Süley- maniyeyi 6-2 yendi. Beşiktaş - Beykoza — gelince epi halecanlı olan bu müsabaka bir bire beraberlikle neticelendi . Birinci devrede oyun mutevazın devam etti, ve Beşiktaşın bir gol atmasıyla neticelendi. İkinci dev- rede Beykoz büna bir sayı ile mukabele * ederek — beraberliği temin etti. Beykozlular çok - çalıştılar ve muvaffak oldular Galafasaray Vefa maçına lince, bir buşuk saat mütemadiyen Galatasaraylılar bir kaç sene” evel yirmi sayı ile | yendikleri Vefa takımı kârşusunda | beraber kalmak suretile şereflerini güç hal kurtardılar. Vofalıların kaçırdıkları bir kaç fırsat Galata sarayın çok büyük talüme en bü- yük delildir. İstanbul şampiyönu Galatasa- raylılar için dünkü maç manen acı bir mağlübiyettir. Top tuta- mayan, pas veremiyen , şüt çeke- miyen — muhacimler, — muhacim hattının — peşinden ” gidemiyecek kadar yerinden kıpırdayamıyan muavinler üst üste İska geçmek suretile falso yapan müdafilerile Galatasaray takımı talün bir cil- vesile mağlübiyetten kurtuldu. Maçtan, maça” sahaya çıkan artık yıpranmış oyunculara - hâl term çok açık bir hakikatı için göz — kapam: pahalıya - mal görmemek Galatasaraya k çok Bir “hafta sonra Misırlrala kafta sonra ise “Ayusturyalılarlı karşı maç yapacak Galatasaray takımı kendini bu takımlar kar; sında hurdahaş olmaktan kurta- rırsa ne mutlü.. | dersler olduğuna şüphe yoktu betleri içinde bir çok müfit — - 2 haysiyes — kıskanır Mi timiz olduk. İstiyoruz ki bizim de bir şeres — fimiz, bizim de bir varlığımız, bizim de bir lisanımız, bizim de bir edebiyatımız olson.. Bu duygu —— musibet senelerinden daha ziyade müteessir olan genç neslin ruhunda daha ziyade kökleşti. - Bundan diğer nesilleri muvaheze ediyo- rum zannedilmesin her nesil zama- nına refakat eden hadisatın tesiri kabiliyeti her arızadan nesline geçmiş nesillerin bir rüçhanı varsa oda gençlerin bü- yükleri pek çok okurlardı..ve hâlâ onlardan kalanlar pek çok okur- lar.. Meselâ Hüseyin Cahit, Yakup — v Kadri, Ahmet Haşim ve bütün hemsinleri kütüphaneler — devir- mişlerdir ve devirmektedirlerdir. Çok- yanılmak - isterdim. lâkin — gençler ya mutalaada ihmal göster — riyorlar, yahulta bir program al- 'tında okumuyorlar... Döndüm dolaştım, gene 5 eski klasik suale geldim: ' — Bu günün en kuvvetli yazır — cıları lir beyfendi? 4 — Sırf edebi manası ile bu * günün en kudretli ve kıymetli ro- mancısı elbette Yakup Kadri bedir. Mamafi Yakup Kadri beyi yadederken meselâ Aka Gündüz, — Reşat Nuri, Bürhan Cahit, Pey: Safa, Ay Han, Mahmut Yesari, Selâmi İzzet, Nizameddin Nazif — beyleri ve büsbütün başka ve — sevimli bir hususiyete malik olan Ercüment Ekrem beyi unu- tuyorum zannedilmesin... Şairlere gelince.. Tamamen gençler hakkında söz söyleyecek — kadar hazırlanmış değilim... Fakat — sualınize cevak vermiş olmak için, —» Halit Fahri, Faruk Nafiz, Orhan Seyfi, Yusuf Ziya beyleri zikre- — deyim.. — Ahmet Haşim Bey ? — Ahmet Haşim Bey mamen — hüsüsi — ve bir kaydetmeksizin - geçmek — kendi — kendime affetmiyeceğim bir günah — Bu günkü türkçenin tekâmü- lünde en bariz misalleri kimlerin eserlerinde görüyorsunus..? — Yukarda zikrettiğir den bazılarına dönek İâzum gele- cek, fakat bu külfeli ben size bırakıyorum.. Mademki munbasırafi nesirden bahsediyorsunuz diğer emsalinden - sarfınazar — mesalâ Ruşen — Eşref — beyin — nesrini zikredeyim.. Damla damla onun mümtaz şahsiyete malik bir üstadı — isimler T Bti desdim Si fazla rahatsız etmeyeyim.. — Ne oldunuz, daha trene 25 dakika var.. Hikmet Feridun 4 Antika desti Bundan bir kaç gün evel çiçek pazarına bir amele bir desti bule muştur. Desti. kanalizasyon ame- liyatı esnasında meydana çıkmıştır. Amele destiyi bir kaç kişiye göstermiş, doksan liraya kadar müşteri bulmuştur. Destinin asarı atikadan olduğu anlşılmaktadır. Amele tarafından kime satıl meçhuldür. Moda deniz klübü Dün Moda deniz kulübü sene- lik içtimanı aktetmiştir. İçtir da - klübün bir senelik faaliyeti * izah edilmiştir. Bundan sonra idare heyeti içtimâina geçil halk fırkası kadıköy muteme Niyazi Tevfik B. riyasete intihâğ edilmiştir.