5 Mayıs 1929 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

5 Mayıs 1929 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

HARICİ MESELELER iki eski dost tekrar anlaşacaklar mı? Almanya ile İtalya arasında dostluk tesisi için bir müddetten beri bazı faaliyetler göze çarpıyor. Bu cümleden olarak iki hükümetin siyasi —ricali birbirlerine — karşı dostane bir lisan kullaniyor, gaze- teler hararetli makaleler neşredi- yorlar. Almanya ile İtalya arasında lostluk tesisi yeni bir şey değildir. İtalyanlar öteden beri almanlar karşı büyük bir takdir hissi ile mütehassistirler. İtatalya umumi muharebede itilâf zumresine iltihak ettiği zaman bile bu hissini açıkca söylemiş, Almı -ile değil Triyeste ve “Trentino havalisindeki yüz binlerce italyanı Almanlar arasında da lara karşı dostlük. hissi vardır. Muharebeden evel İtalya / iktisa- diyatında almanlar mühim bir rol oynadıkları gibi elân İtalyada Alman — sermayesi — ile çalışan büyük müesseseler vardır. Bu hissi alâkalardan — başka maddi menfaatları da iki h#kü- Metin anlaşmasını emrediyor. Bu- nn için harbın biraktığı izler geçer geçmez iki eski müttefik ara- sında tekrar anlaşma temayülleri başgösterdi. Son haftalar zarfında, İtalyanın okunan — gazetelerinden bu €en çok biri olan, Tevere gazetesi mesele ile bilhassa meşgul olr tadır. Tevere gazetesi — neşreti son bir makalede diyor ki: “Maziyi bir tarafa bırakmak 've istikbali düşünmek lâzımdır. İtalya ittifakı müsellesse hiyanet etmiş, yahut harbe almanlar se- bep olmuştur gibi düşüncelere bir sünger çekmelidir. Harp iki bü- yük milleti bir müddet birbirin. den ayırmıştı, fakat bu harpte bile Almanya Fransa ve İngil- tereye — karşı, — İtalya ise AÂvusturya ile mücadele edi- yordu; iki millet arasında bir düşmanlık yoktu. Şimdi eski rabılayı tazelemek lâzımdır.. Tevere gazatesinin bu makalesi alman matbuatı tarafından çok İyi karşılanmıştır. Şimdi daha ağır başli italyan gazeteleri de bu le ile meşgul olmaktadır. Bu gi cereyana - bakılırsa yakın bir zamanda bir Alman - falyan dostlak misakı akdine inkizar edilebilir. KKK İzmirde komünistler tahkikatı Komünistler hakkındaki tahki- kata İzmirde devam olunmuş ve İstanbuldan getirilen mevkuflar- dan elektrik müfettişi Ferit efen- di müstantik Ali Rıza Bey tara- fından istiçvap edilmiştir. İstanbuldan gelen komünistler- den Mayer, Roben ve Hasanın istiçvapları dün akşam Üzeri polis üdürlüğünde bivmiş ve her üçü ikkında tevkif müzekkeresi ke- gilerek umumi hapishaneye gön- derilmiştir. izmirde zehirli sütlerden | 7 kişi hastalandı Son günlerde İzmirde bozuk itlerden zehirlenenler çoğalmağa yaşlamıştır. Ticaret odası mua- melât müdürü Hayri bey ile Arapfırınında 3 kişi, Alston tütün kümpanyasında 3 amele sütlerden ehirlenmiştir. Zamanında yapılan Fenni müdavat neticesinde hepin'n bayatı kurtarılmıştır. 20-25 derecesinde tenezzül var İlkbaharla beraber inşaat mev- simi — ğeldiğinden yeniden bina inşası için belediyelere müraca- atlar çoğalmıştır. Son günler zarfında belediye leri mütemadiyen inşaat ruh- satiyesi vermektedir. Bazı günler sekiz on ruhsatiye veriliyor. | — İnşaat, geçende de bahsettiği- miz gibi en ziyade Şişli ve Maçka tarafındadır. . Şi caddesi. üzer kâmilen büyük apartmanlar yapıl- maktadır. Caddeye yakın olan arsalar ve tenis yerleri de kâmi- len dolmuştur . Maçka cihetine - gelince şimdi 'en büyük ve en mükellef apart- manlar bu semtte yapılmaktadır. Yakın zamanlara hadar bostan halinde olan yerlerde bile inşaat başlamıştır. Fakat buralarda sokaklar pek dar bırakıldığından iki taraf. do- lunca evler hava ve güneş ala- mıyacaklardır. İnşaatın " çokluğu ve iktisadi bületir gökkübilandrenn laker ları yüzde 20-25 derecesine du; müştür. Ev kiralarında tenezzül daha çoktur. Bir çimento şirketii senelik kârı Bu sene en fazla kâr eden şirketlerin ticaret mi eti ta- rafından tetkik edildiğini yazmış- tık. Bu şirketler arasında bir çimento şirketi de bulunmaktadır. Bu şirket bir senede 400 bin lita kâr temin etmiştir.. Şirketim sermayesi ır. Ekmek fiatı Sert buğday fazla konursa 40 para düşecek Şehrimizde yenilen ekmek yüz- de 60 yumuşak, yüzde 40ta sert undan imal ediliyor. Muamele olduğu halde yumuşak büğday ununün çuvalı 1365, sert buğday da 1269 ku ruşa satılıyor. Yalnız sert buğdaydan imâl edilmiş ekmeği İstanbul yeyemi- yör. Ancak- yalnız sert buğdaydan ekmek yapıldığı halde ekmeği | aka ucuüz yemek kabil olacaktır. Türkiyede, Eskişehir - havalisi müstesna olarak, hemen her taraf yumuşak buğday yetiştiriyor. Ma- mafi bu sene diğer bazı yerlerdi ve Eskişehir, Çifteler ve havalisin- de geçen senelere nispeten daha fazla sert buğday yetiştirdiği anla- | şılmıştır. Bu itibarla bu sene İstan- bula mebzul miktarda sert buğ- day vürud edeceği tahmin olunu- yor, Emanet ekmeğe karıştırılan sert buğday miktarını çoğaltmağa muvafakat ederse ekmek fiatınn 40 para daha düşeceği tahmin ediliyor. İstanbul ve Kadıköy havagazı şirketleri İstanbul ve Kadıköy havagazı şirketleri ile elektrik şirketi ara- sında cereyan eden müzakerat hitam bulmuş ve bu iki şirket elektrik şirketi tarafından satın alınmıştır. Kadıköy ve Üsküdar elektrik imtiyazı Kadıköy havagazı şirketine ait olduğundan bu suretle| Anadolu cihetinin elektirik tenviratı da elektrik şirketine geçmiştir. İnşaat çoğaldı | Kiralarda yüzde | Hayat pahalılığı yüzünden 10- kantalara gidenlerin mıktarı eski- sine nispetle yarı yarıya azalmış- tır. Gündüzleri yemeğe evlerine gidemiyenler karınlarını ucuzca doyurmak için bakkal, ahçı, pi- yazcı dükkânlarına rağbet edi- yarlı Son günler zarfında seyy: çılar da çoğalmıştır. Yukariki resimde gösterildiği gibi bazı sey- yar ahçılar çarşılarda dolaşıp bağı 12 buçuk kuruşa yemek sa- tıyorlar. Adanadan gelen sebze Bu sene kişın şiddeti dolayısi- le şehrimiz bahçelerinde pek az sebze yetişdiğinden — Bu ihtiyaç Adanadan gelen sebze ile telâfi ediliyor. Her gün tren Adana- dan sepetler içinde olarak bir kaç vagunluk sebze getiriyor. Sokakların tamiri sebep muhtelif şi çukurlar açmasıdır. Mamafi dırımlar. fenni bi kal surette ve bir temele istinat etmeden yapıldığı için hızlı geçen bir otomobil ve ya kamyon da çöküntüye sebe- biyet vermektedir Kığlık kömür gelmeğe başladı Her sene, kışın şiddet geçer geçmez, mart manlarda yeni kömür yakılmasına | ve nisanda piyasaya yeni kömür çıkarılmasına — başlanır. Halbuki bu sene mayısa ka/ dar kış devam ettiğinden vak- tinde kömür yakılmamış ve yeni kömür hâlâ şehir piyasasına gel- memiştir. İstanbula civar ormanlarda kö- mür yakılmasına ancak 15 gün- den beri başlamıştır. İlk istokun bu hafta içinde şehrimiz iskele- lerine gelmesi bekleniyor. İlk is- tok mühim miktara baliğ olaca- ğından fiatlerin bir iki kuruş düşeceği tahmin ediliyor. Türk kadını Ressamlarımız yalnış fikirleri tashih edecekler Memleketimizin geçirdiği çok büyük inkilâplara rağınen hâlâ bugünkü Türkler ve — bugünkü Türkiye hakkınd Avruga ve A- merikada birçok yanlış fikirler vardır. Bu cümleden olarak Türk ka- dınını diger şark memleketleri kadın tiplerile karıştırıyorlar. Bi- leklerinde halhal gözlerinde sürme uzün örgülü, şalvar ve cepkenli, nargile içen, zenci - halayığına yorgunluğunu — dinlendirmek- için dizlerini oğduran eski arap hali- felerinin sarayındaki - kadınlarla Türk kadınını karıştırıyorlar. Bundan başka Türk güzeli de- nilince — kırmızı yanaklı, abi ve kara kaşlı, kara gözlü ip tasavvur ediliyor. Aldığımız malümata göre res- sam larımızdan bazıları türk kadın güzeli hakkındaki yanlış telekki ve kanaatları tashih etmek üzere ferace, yaşmak devrinden başla- yarak bu günkü kadın kıyafet- lerine kadar geçen devirlerin bü- tün istihalelerini ayrı a) cekler ve Türrk kadın güzeli en- müzecini de muhtelif tavur ve vaziyetlerde tasvir eden tablolar yapacaktır. Bu tablolar renkli albümlerle teksir edilecek ve hem şehrimize gelecek seyyahlara tevzi edilecek, hem de Avrupa ve Amerikanın muhtelif merkezlerine gönderile- cektir. Bu suretle bu günkü Türk kadını daha iyi tanınmış olcaktır. Seyyah celbi Emanet bir program tanzim ettirecek Cemiyeti ” Belediye, şehrimize seyyah — celbi için sarfedilmek ve emanet tarafından istenilen tahsisat mazbatsını son içtimaında ait olduğu encümene havale et- miştir. Şehrimize her sene bir çok seyyah geliyor. fakat bu seyyah- ların şehrimizde kaldıkları müddet pek azdır. Bundan başka seyyahlar şehri- mizi tamamile anlamadan avdet ediyorlar. Emanet, seyyah celbini ftanzim etmek iç bir komsiyon teşkil edecektir. Bu komisyonda, seyyah getirmek meselesi tetkik edilecek ve seyyahları - uzunca müddet şehirde tutacak şeylerin neden ibaret olduğu araştırla- caktır. Bu tetkikat neticesinde bir ça- lışma programı tanzim edilecel Limon suüstimâli muhakemesi Geçen sene Ruüsyaya yapılan ihracat esnasında Aydına tefrik olunan Limon hissesi etrafında sui istimâlatta bulundukları idde- ası mahkemeye — verilmiş olar Aydın, Nazilli ve Sökedeki al; kadarların “muhakemele asliye ceza mahkemesinde/ başlı mıştır. Memurini muhakemat encume- ninin mumaileyhim hakkında ver- miş olduğu İüzumu muhakkme kararı okundu, fakat Şurayı dev- let tarafından bu hususta verilen mazbatanın evrak arasında bulun- madığı — görüldüğünden, Aydın vilâyetinden istilâm olunması ka- rargir olmuş ve muhakeme 3 Ha- zirana talik olunmuştur. Ucuz et hakkında bir müracaat Dedikodu 7,500 liralık tek taşlı pırlanta yüzük — Duydunuz mu, Mükerrem bey, Şermin hanıma tek taşlı bir pırlanta yüzük almış!... Son günler zarfında kulaktan kulağa fısıldanan en büyük de- dikodu budur... Bu haberi iptida üç beş kişi bil üç beş kişiye söylediler, bu üç beş | kişide başka üç beş kişiye haber verdi, bu suretle Mükerrem beyin Şermin hanıma tek taşlı pırlanta yüzük aldığını duymayan kalmadı!. Bir çokları bu yüzük hakkında tafsılât ta veriyor: Pırlantası iri fındık kadarmış, tahkik etmişler, Mükerrem bey bu yüzüğü tamam 7500 liraya satın almış... Şermin hanım hoppa bir genç olarak tanınmıştır; fakat Müker- rem çoluk çokcuk sahi başlı bir adamdır. eskiden beri tanıde- ğım içini hemen koşup hakkında-” ki dedikoduları anlattım. Fakat o, hiç bir telâş eseri göstermeden cevap verdi: — Doğrudur azizim doğrudur.. Hattâ yüzüğü 7500 € değil, ta- mam 12 bin liraya satın aldım. — l — Ne şaşıyorsun, anlatayım da bak, hakkım yok mu... 15 sene evel evlenmeğe, karar verdiğim zaman küfük bir memurdur. bii © zamanki vaziyetime bir kız aradım ve bulunca evlen- dim..Bir müddet sonra memuri- yet hayatından çekildim, ticaret- le meşgul olmağa başladım ve çok şükür servet sahibi oldum... İS sene evelki Müerremle bu günkü mükerrem arasında dağlar kadar fark var, Fakat bizimki hâlâ eski S00 kuruş maaşlı me- mürün - karisı vaziyetinde, para sarfetmekten bile çekinmiyor imdi sen söyle, bu günkü vaz re beni anlayan bir kadınla görüşmek ve ona küçük bir hediye almak bir kabahat midir?... | (Dedikoducu) ağır Çafer B. namında bir zat Ema> nete müracaatla piyasadaki et satış — fiatl rekabet etmek üzere husu: ü yapacağı bu rekabet teşebbüsünde Emanetin muzaheret — etmesini rica etmişti Emanet, bu zatın teşebbüsleri- ne müspet veya menfi surette müdahele edemiyeceğini, yalnız açacağı dükkânlârda iddia ettiği ucuz et sâttığı takdirde, sırf halkın menfaatına olmak üzre bu fiatları da ilân edeceğini bildir- miştir. Şişli ceddesindeki binalar Şişlide Osman beyben tramv: deposuna kadar cadden tarafındaki binaların — önlerinde bahçeler vardır. Bu binalar, vaktile Dinşa edilirken ileride bir kısmın yola terkedileceği düşünülmüş ve bu maksatla birer küçük bahçe bırakılmıştır. Son zamanlarda bazı kimseler bu bahçeyi bıramayarak doğru- dan doğruya cadde üzerinde bina inşası için teşebbüste bulunmuş- Fakat bu hal caddenin tini bozacağından vuku bulan müracaatler kabul edilmemiş- tir. Musakkafat ve arazi vergileri Musakkafat ve arazi / vergisi- nin 1929 senesinde itibaren tez- yit edileceği rivayet edilmişse de bu haber teeyyüt etmemiştir. Maliye tahakkuk şubeleri 1929 senesi musakkafat ve arazi ver- gilerini 1928 senesine göre tahak- | Te ettiriyor.