5 Mayıs 1929 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

5 Mayıs 1929 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

Sahife 5 — Cam ve porselen üstüne yağlı boya Sayfiyeye —giderken — kaymetli bardak ve tabak — takımlarını mek makul değildir. Bunlar göç esnasmda değilse yazın faz- laca gelen misafir telaşı kınlıp ziyan olur. En ve ucuç şeyler taşımakdır. Vakaa insan, bilhassa köyde zaif şeyler görmek ister - habu ki ucuz takımlar olüm düz, kaba şeylerdir. Bunun da kolayı var; yağlı boya ile süslemek . Cam avani şeffaf olmak itibarile daha kolay boyanır çünkü intihap, edilen resim altın- dan yapıştınlarak üst tarafından boyamağa müsaittir. Boyaları eney cinsinden olmalı ve ilk tabakası kuruduktan sonra kat sürülmelidir, Boyanacak yerler evvelâ ispirto ile iyice silinip temizlenmelidir. Yapılan şekiller basit olmalı, ter- cihen bir ve ya iki renk kullaml- malıdır. Meselâ muhtelif vaziyette mavi kelebekler şöylece tabak arasında isi sade ve ya bardağın etrafına dağıtmak, yahut — iri turuncu papatyalar ile iktifa etmek hem kolay güzel bir takım weydana getirir . “Şekilleri evvela siyah çin mürek- kebi ile çızerek ortalarını renkli boya ile doldurmak işi pek nulay- laştırdığı — gibi diger renklerle tezat teşkil ederek letafetini arttirir. En sonra resmin etrafındaki siyah çizğiyi bir defa daha tek- rar etmek muvafıktır. Böylece boya ile tezyin edilmiş takımlar sıcak su ve sodaya mü- 'te hammildir. Düz camdan tabaklarla gizli bir meyva takımı meydana getir- mek için evvelâ tabakların ctr: fına siyah boya ve ya mürek- keple ince bir kafes resmederek müntazam fasılalarla iki kırmızı benek ve üç yeşil yaprakdan ibaret kirez dalları serpivermek küfidir. Gül resmi için bana şen kolay gelen usul evvelâ koyuca penbe- den başlıyarak tedricen açık renk- lere inmek üzre içiçe üç daire hem resmederek ortasına sarı bir nokta koymaktır. Güller sarı olacaksa ortalarına birkaç siyah nokta ko- yolur. Yeni banyo kıyafeti Amerikada yeni bir banyo kı- yafeti moda olmuştur. En ziayde Kaliforniyada taammüm eden bu kıyafetin şayanı dikkat ciheti sol omuzun açık birakılmış olmasıdır. Yeni modanın Avrupaya da sira- yet edeceği zannolunuyor. Faydalı malümat Zeytin yağı — Sıcak bir kabın cilâh masalar- üstünde - bırakdığı lekeleri izale >der. Saçı ve cildi besler. Müsavi mıkdarda petrol yağı ile kaziğlrılar -k eşya cilâsı istihsal edilir. güzel bir Süt — Beyaz göderi eldiven- Azmış çamaşırlara renklerini iade etmek için kay- narkeni süt ilâve etmek kâfidir. Sabun ile beraber küf lekelerini çıkarır. leri temizler. kaynatılırsa | ıyı gıyınmek ıçın bol para değil, zevki selim lâzım Bir elbiseyi yi bir ka, kac şekılde giymek ve Giyeceğini isabetle g intihap etmeği bi- len cidden zarif bir kadının müta- addit — tuvaletlere ihtiyacı yoktur. Bu tarzda bir kadımın kıyafetinde — tam manasile “son ma- da,, telerruata na- diren tesadüf edil- diği halde, gene onun içeri girme- si odadaki diğer şık kadınları özen- İ miş, bezenmiş, gös- termeye — kifayet eder. Giydiği modeb lerden hiç biri , modaya tapan zümre tarafından intihaba şayan addedilecek şeyler olmamakla beraber her zaman ve mekâna uyğ ve mümtaz duk kadınlar giyim meselesine çok dik- kat etmeğe mecburdurlar. Resmimizde görülen tuvaletler- den biri siyah şarmöz, diğeri beyaz Jorjetten yapılmıştır. Siyah, icabında uzun kollu dentel / bir. bliz. ilâvesile büsbütün — başka bir şekle gireceği gibi beyazın belindeki kuşağın açılarak makamında — kullanılması ve' ya renkli bir kuşak ikamesi gibi tadilâta müsaittir. Etekleri eteğin içine sokularak bir kravat bağlayarak tayör vari “giyilen aynı bluz, yakası içeri kıv- nlip üstüne emprime bir. mendil bırakılmak süretile tamamile farklı bir kazak meydana getirir. Zarif bir kadının mutlaka bir takım İacivert tayörü ve bir kaç lât yapmak kabildir ift yıkanmağa gelir cins deriler- GF REm D e kollara dikilen hasır ve ya keten süslerin kolayca değişmelerin temin için bunlar jakete iri düğ- melerle tefrik edilir. Bu sene pek moda olan jabo- lar sayesinde icabmda tayörün fazla ciddi manzarası tadil edilir. Velhasıl iyi ek bol par dan ziyade zevki selim ve fikiri icada mütevakkıftır demek yanlış olmaz. Macar köylü kızları bayramlık kıyatetleri ile Avrupada medeniyet ve yek- nesek kıyafet çok ilerlediğ halde bir çok yerde, bilhassa kandılar arasında eski kıyafetler hâlâ caridir. Bu kıyafetlerin en garipleri Macaristanda ve diğer merkezi Avrupa memleketlerindedir. köylerinin bir çoğunda kıyafeti - gayet gariptir. Bunlar son derece geniş eteklik giymektedir Bir kaç kişiyi Macar kızların istiap edecek kadar geniş olan bu etekli pilileri — kola ile katılaştırı olduğundan Macar köylü kızları kuluya konulmuş bebeğe benzi- yorlar. Köylü Macar kızları düğün ve eğlenceye - gittikleri zaman son derecede hoş bir manzara teşkil ediyorlar. Köylü kızları — gayet utangaç oldukları için bu gibi merasimde bir kenara çekilerek kendi aralarında konuşurlar. elbisede tadi- — | Madam Pestruha tesadüf eder, evlenmeği İngilterede çingene meselesi !... Bütün fırkalar çingenele- re kur yapmağa başladı' Dünyanın her | tarafına dağılmış | olan çingeneler- den' İagitterede |B de bir. kaç #f le — vardır. 7 Alfred, Duglâs İngiliz ismi . Bunlar İngi- lizce komuşurlar. Fakat yaşayışla- ı dünyanın her hangi bir nokta- sındaki diğer çin- genelerden fark- sızdır. İngiliz çingeneleri bütün çingeneler hayat sürerler. Bunların da çer- geleri vardır. Bu çergeleri her mevsim bir yerde kurarlar. İngiliz çingeneleri yaz mevsimini umu- miyetle - Londranın at yarışlarma mahsus çayırları cıvarında geçirirler. Son zamanlarda çergelerin yarış mahalli cıvarında çirkin bir man- zara teşkil ettiğinden kaldırılması ortaya atılmış, bunun üzerine ortaya bir mesele çıkmıştır. Çingeneleri mudafaa edenler yalnız kendileri değildir. Kırlar- da ve yarış mahallerinde çinge- nelerin hayatını görmeğe alışan bazı İngiliz ” ricali “ Cingeneleri müdafaa — cemiyı ihadiyesi,, namiyle teşkilât vücuda getirmiş- lerdir. Maruf — İngiliz meb'uslarından bahriye binbaşısı Loker Lampson ile Ley di Smit çingenelerin ka- rargâhim ve haklarının mahfuz kalacağını temin eylemişlerdir. Yakında yapılacak olar batta çingenelerin reyler fırkalırının propaganda memurları çingeneler ârasında mak- istiyen fırkaların hepsi çin- gene taraftarı / kesilmiştir. Bu fırkaların propaganda memurları het vü ünrestleri öratlk bize larn arzularını soruyorlar. Aşıkının dılını kesmış' Lehistanın Krakovi şehri cina- yet mahkemesi geçen hafta çok garip bir dava ile meşgul olmuş- tur. Bu muhakemede davacı şeh- rin en tanınmış avukatlarından M. Goltblât, maznun olarak ta kibar bir aileye mensup olan Madam, Pestruh isminde genç bir dul kadın bulunuyordu. Davanın esası şudur: M. Goltblât bu kış bir baloda dul kadını çok beğenir ve o ge ceden beri kadının peşi sıra koş- mağa başlar. Madam Pestruh iptida yüz vermez. Fakat avukat aşkını, ve razı olmazsa / intihar edecegini o derece heyecanlı bir surette anlatır ki, dul kadı ri- hayet y ve düğün tedarikâtına intizaren ekser geceleri bir arada geçir- meğe başlarlar. Aradan aylar geçer, avukat hazırlığı bir türlü ikmak edemez. Bu aralık kadın, avukatın kendi- sine karşı olan aşkının sönmeğe | | başladığım, hisseder ve M. Gölt- blâtın başka bir genç kızın peşine düştüğünü haber alır. Bundan mugber olan genç ka dostuna bir şey söylemez, fakat intikam almağa karar verir. Bir mülâkat günü Goltblât uyumakta iken kadın çantasından çıkardı; keskin — makasla — avukatın dilinden bir parça keser. Hissettiği müthiş ıztırap üzerine uyanan avukata madam Pestru Beni bu. dille igfal etin , şimdi' beni eskisi gibi sevmiyor- kosuyorsun, bari o zavallıları be- nim gibi bir hale gelmekten Mubalaza edeyim, sen 'de cerani bul,, der. mecbur olur | başka kadınların peşinden | Aşıkının dilini kesen leh dilberi madam Pestruh Avukat derhal doktora koşar ve uzun tedaviden sonra güçlükle konuşabilecek hale gelir. Şimdi avukat mahkemeye mü- racaatla, kadın aleyhine dava açmıştır. Göltblât: “Benim ka- zancım dilimin sayesindedir. Mah- kemede gayet güzel söylediğim için — şöhret — bulmuştam. —Bu gün güçlükle — konuşabiliyorum, artık hiç bir dava ile meşgul olanyyacağım. Bunun için madam Pestruhdan tazminat talep ediyo- rum, demiştir. Mahkeme müzakeredem sonra madam Pestruha cerh mesi elesinden dolayı bir sene | mahküm etmiş, fakat avı | tazminat talebini reddetmiştir