8 Mayıs 1929 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

8 Mayıs 1929 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Sahife 2 Meclisin tatili | Bayramdan evel tatil yapılması muhtemel Ankara 6 ( Husust) — Büyük Millet Meclisi bayramdan evel tatil olunacaktır. Ruznameye dahil maddeler seri bir surette müza - kere edilmektedir. BDemir yolları kongrası İzmir 6 (A.A.) — Demir yolları kongrası bu gün Aydın demir | yolları idaresinde ilk içtimamı — aktemiştir. İçtimada Devlet demir yolları | umum müdür muavin Rıfat, ha- reket reis muavini Nüzhet, mü- fettiş Kemal ve malzeme reisi Şaban beylerle Şark demiryolları, Kasaba, Mersin-Adana demiryolları mümessilleri hazır bululunmuşlardır. Vapurdan çıkarken Bakkallar cemiyeti kâtibi ayağını kırdı Bu sabah 7,30 Kadıköyünden hareket eden Kalamış vapuru köp- rüye yanaştığı sireda, yolcuların çıkmaları için verilen iskele munta zam konmamış, bu sırada vapurdan çıkan bakkallar Cemiyeti umumi Fethi beyin ayağı kaymış, vapurla iskele arasında kalarak | diz. kapağından — yaralanmıştır . Fethi B. daha büyük bir kazaya maruz kalmadan yolcular tarafın- dan kurtarılmıştır. İskele memur- larının daha dikkatli hareket et- meleri Tâzımdır. Kör Yusuf dün gece eski dostunu bıçakla yaraladı Meşhur sabıkahlardan kör Yusuf dün Galatada eski dostu Alek- sandraya rast gelmiştir. Bir aralı sarhoşlukla bıçağını çıkaran Yusuf Aleksandrayı - sol kaşı üzerinden ehemmiyetli süretle yaralamıştır. Bu günkü hava Yşilköy rasat merkezinden ve- | len malümata göre bu gün hava hafif bulutlu olacak, rüzgâr ka- rayel esecektir. Gece hararet do- kuzdur. Sabahleyn 16 olmuştur. Alün : 8525 Tünel 0f $ Tramvay Blektrik Çek Fiatları Nüyork Amsterdam Safya, Roma Cenevre Viyana B Yanlarında Onakan — işareti - olan sakamlar münmele görmeyen ceki fiyetleri gösterir. a çedveldeki fiadlar TAmerikan TRprri | çarpmış ve bundan Alman komünistler Berlinde yeni bir nümayişe hazır- lanıyorlar Berlin 6 (A A.) — Gazete- lere nazaran komünistler 1 Mayıs kurbanlarının * Friedrichsld , te müşterek bir mezara defnetmek ruhsatını istihsal için her çareye baş vurmağa ve bu münasebetle büyük bir nümayiş icrasına cena- ze merasimi için umumi bir girev ilân etmeğe karar varmişlerdir. Polis komünist enternasyona- linin alman şubesinin merkezi olan Karl Liebknecktin evinde taharriyat icra ve bir çok vesikalar müsadere etmiştir. iki otomobil kazası oldu, üç kişi yaralandı 1 — Kâzam isminde ehli- yetnamesiz bir şoför dün Beşik- taşta Osman isminde bir adama n sonra yaya kaldırımına çıkarak İzmitli piyazcı dükkânının içine girmiştir. Dik- | katsiz şoför yakalanmıştır. 2-1-444 — nümerolu — ötomobil Üskeidarda Balaban caddesinde eti bayriye — memurlarından | Nimet Hammla, oğlu — kemale çarpmıştır. Şoför yakalanmıştır. Fındık Fatmaya rakip çıktı Meşhur- Fındik Fatmaya son zamanlarda bir rakip çıkmıştır. | Bu rakip" Zülfiye isminde bir genç kadındır.. Şimdiye kadar bir çok marifetler işliyen Zülfiye /dün Eyipte Osman ağanın 27 lira parası ile hesap defterini aşırmış- tır. Zülfiye yakalanmıştır. Kırmızı yıııııuna döğüştürken kan çıktı Beyoğlunda oturan Morduhay ile arkadaşı Kirkor dün kırmız yumurla döğüştürürken birbirleri ile kavgaya tutuşmuşlardır. Neti- cede Kirkor bıçakla Morduhayı | yaralamıştır. Kasaplar şirketi hak- kında tetkikat Ticaret müdüriyeti kasaplar şir- keti hakkında tetkikata başlamıştır. Dün Ticaret müdürü Muhsin Hay- van borsası komiseri Kemaleddin beyler geç vakte kadar bu işle mesgul olmuşlardır. Bu içtimaa yerli şirketler ko- miserleri de iştirak etmiştir. Ya- pilan — tetkikat — şehremanetine “Mahremdir. kaydile,, — bildiril - — Bu hüsusta alâkadarlar Celâl Sahir Beyin evlenme merasimi İktisat vekâleti erkânından Hakkı beyin — kerimesi Sevim Hanım ile meb'us Celâl Sahir beyin evlenme Mmerasimi dün Ankarada icra ıdılmqı Dün gı:ılı yangın Karagümrükte oturan Osman efendinin evinden yangın çıkmış, derhal yeti; * Şirketihayriyede — - Şirketi- hayriye idare meclisi dün Nec- mettin Beyin riyasetinde topla- narak Gıykî’e :ıı: muhtelif ğkr hakkında tetkikatta bulunmuştur. Bu içtimada Boğaziçinin inki- şafını temin için şirketçe yapıla- eak teshilât husunda da tetkikat yapılmıştır. Şirketihayriyenin — yeni Altın- kum — vapuru da — önümüzdel banlası tarafından verilmiştir. Timanımıza gelecektir. EG N HABERLER El Bazı cezaları tecil Hükümet kabahatların affı, bazı cürümlerin, takibat ve cezalarının tecili hakkında hazırladığı lâyıhayı Medise — göndermiştir. — Lâyıha kabahat fiillerinden dolayı mahküm alarını affediyor. Memurlar vazifelerine ait iş- ledikleri cürümlerden, efradı as- lik vazife veya sır fatlarından ütevellit cürümleri tecile tabi değildir. rza, mala, cana karşı vuku bulan tasaddi ve taarruz adam öldüren, kanuni es- babı muhaffefe ile veya ırz ve mala cana karşı işlenen cürümlerde üski geri kangakiy göre' Tar'an zindbelite gö dşü, hh ŞDV! şeriki cürüm sanılarak asıl faillerine nazaran daha hafif bir ceza ile mahküm olmuş veya aynı sebeple mahküm olacaklardan bevalarının H hai lürecilerii gezi kalan çekalümetecil olanar. Şapkayı vesile K derlilik emniyeti dahiliyesini ihlâlden do- | ve yi büzelüküdilar hükümlere göre mah- Tei olanların UAY cezdilar tecil olunur. Hususi kanunlarda yazılı tazminat kabilinden olan para cezaları tecile tabi değildi * Türk güzel sanatlar Bir Musiki şubesinden: — Salaburg da “Ürleliri, zatermyünle' e- essisesi tarafından 1929 Temuz, Ağıstk lirdi çefdedköürerin benli melünclkeri Haa zelk cak kurslara Türkiyeden iştiraki jarzu eden zevatın daha fazla ma- lümat almak için Cuma günleri 11-13 arasında Gülhane Parkı dahilinde Güzel Sanatlar bî(lıgı musiki şııbeımı mnllclzdın rica W olunur. * Yeni gümrük tarifeleri — Gümrük tarifeleri Jâyıhasını tetkik | eden iktisat ve maliye “encümen- lerinden müteşekkil encümenin bazıladığı ” mazbala tabeilmek- tedir, “ümeümen'n 1108 ). bilük. sahife tutan mazbatası, mazbata muharriri Mardin mebusu Ali Riza Bey tarafından tanzim olun- D * Darülbedayi Antalyada — Darülbedayi Antalyaya gitmiştir. İ temsili / Türkocağında - vere> B * Yol vergisini vermiyenler— Vat yeyallk yermiyedlerin Kaz” hca - Beykoz - yol zevklerine başlanmıştır. Vilâyet muhasebei hususiye müdürü bu işin takibine memur edilmiştir. Mumaileyh tah- sil şubelerine giderek İisteleri çıkarmakta ve vermiyenlerin isimleri| Polis merkezlerine verilmektedir. ** Ajanslar kongresi programı tesbit edildi — Ajans kongresı programı tesbit edilmiştir. Kon- greye 48 ajans mümessili ak eyliyecek, kongra Tarabyada Tev- GK Kümü Boyin Tiyattnde. tay- Tanacaktır. Emanet ve ajans ida- Tzi terafindan “siyületler keşide edilecek, gece eğlencesi yapıla- caktır. di mRğk Zöle sişek İltnerde inese Rularüya gilecek- lerdir. W İK wSi Üde $e maneti bir nevi taksi kullanılması için tetkikata karar vermiştir. Bunun için emanet muavini Hamit Höyün Tlyanntimde Hp kamlyor teskil odileçektir. İktisap S Kemal Ömer beyin de dahil o! cağı bu komisyona şoförler ce- Hiyelinilen iki gi İştirak çde cektir. x “Alemdar “vüpür çirliz Alemdaç vepue yöktliea bir a pür- satın aldığı- yazılmıştı . “Bu haberin doğru olmadığı anlaşıl- mıştır. olanların c | 8 Mayıs 1929 Edebıyatımız ne halde (Baş tarafı birinci sahifede ) ikret edebiyatı gelinceye kadar, Türkiyede, cenebi Tisanı bilmek bir hünerdi. Muallim Naci için ozaman adamlarının en büyük medhi şu idi: “Fransızcadan şiir tercüme edebilir! , O devirde türkce —eser okuyanlar çoktu. Babiâli caddesi, üstadlar, tilmizler, ve heveskârla dolu idi. Fikret edebiyatından sonra, — fransızca okuyuş, Türk elitini ikbalden düşürdü. — Peki, ikbal mevküne sahip türk elitini nasıl yetiş- — Türk eliti, ancak beynelmilel kiymetleri ” ölçu olarak almakla yeniden vücut bulabilir. Beynelmilel edip, şair ve muharrirlerini bir firenk lisesi talebesinin seviyesine ve ehemmiyetine indirir. İlk hoca- mız, mahalle mektebi hocasıdır: Ona, bize alfabeyi — öğretti borçlu olduğumuz - hürmet, onu ikir adamlarının en aşağı rütbe- sine bile çıkaramaz. Namık Ke- mallerin ve bize gelinceye kadar hepsinin hürmet hisseleri ne kadar büyükse, fikir ve sanat rütbeleri rütbeleri o kadar küçüktür. — Demek ki, sırf milli, met leketimize munhasır şöhretler kâfi bizim için, bizim aramızda gibi ölçüleri terk- etmeliyiz: Avrupadan Amerikaya 48 saate gidildiği, ve Fransız kütüphanesinin üç günde İstanbul dükkânlarını - kapladığı devirde, edip, romancı, şair, ressam, ancak bütün milletlere kendini tamta bilen, kendi tadımı verebilen adamdır. Meselâ Ahmet Refik bey, Alman- bir tarih bahsi iç'n kendisini dik- katle —dinletemezse — Türkiyede müverrih olamaz! — Peki ama, son neslin hiç bizmeti olmadı mu? — Son neslin hizmeti şu oldu: Dilimizi biraz "düzeltebildik, nah- vimizi, ince düşünce ve duygula- ri kalıplayacak tarzda yoğurmaya başladık. 1314 gazete dili ile, 1929 gazete dili arasında beş asırlık fark göze çarpar. Yakup Kadrinin Ahmet Haşimin ve diğer genç sanat adamlarının yaptığı en büyük iyilik, onların ve onlar gibi olan- ların gündelik gazeteyi okuyan- larca, okunabilmesi ve anlaşıla- bilmesidir. Bu bütün edebiyat adamları, tini çizemiyen bir âleminde büyük bir adımdır. Ve şurasını da unutmamalı ki/ henüz biz, bütün üdebamız lügat yap- maya uğraşıyoruz: Lügat... in en ham malzemesi ! — Şu halde, çocuklarımıza ör- 'nek diye göstereceğimiz milli bir sanat şöhretimiz yok mu? — Türk çocuklarının gözü ö- 'nünden kendi örneklerimizi kaldı- rarak onlara: “Ne- sanatta, ne ilimde, ne edebiyatta, hiç bir şeyde, varacağınız. hedefler biz değiliz; uzaklara” bakınız!, diye- biliriz. Fransızlar, Anatole France gibi bir sanatkârın - şimdiden ölmüş olduğunu söyliyorlar. Biz onun bir sayfasını yazmamış olan edipleri- mize nasıl lâyemut diyebiliriz? Türk - çocuklarma, — onları n örnek ve hedef gösterebiliriz? Son türk edebiyatcılarının ken- dilerine yetişmeyi ideal sandıkları ve dizlerine kadar çıkamadıkları frenk örneklerin kendileri çoktan l unutuldular... — Sanatta böyle, ya tenkit sahas sında kudretimim nedir? — Şiir, nesir, roman — hayat, insan ve her şeyi frenk örneke lerden adapte edenler oldu. Bun- lar Kiç olmazsa yazılarma ken- dilerinden bır. şey verdiler. Türk edebiyatının en büyük — fakrı tenkitte | En çok yapılan tenkitl... Bu münakkitler, kendilerinin yapamadıkları eserler üstünde, kendilerinin Glmıyan — mücerret ve umumi fikirlerle hüküm sür- mek isterler: Dünyanın en sırna- şık tüfeylileri, yabani orman ot- larından sonra, türk münakkit leridir. Ne beyenmedikleri esk yapabilirler, ne de beyendikleri kendilerinindir ! — Bu neslin, tarihe kalacak hiç bir eşeri yok mu? — imdi bizde şahsiyetler eser değil, şahıslar ” lisan — ameleli yapıyor. Bu dili, gelecek nesiller eser yapabilecek kadar yontabi- lirsek, bu, tarihde, bizim, ancak devrimizin — ismini — hatırlatacak anunim eserimiz olacaktır. Düşününüz, nelerden bahsedi- yoruz: Biraz fikir ve duygusu olanlar için Anadolu ve İstan- bul ne büyük kaynaktır! Hek pimiz onu, en küçük ânlarına kadar duyduk, gördük, dük. Bu milli dastan için bir kaç satır yazıldise, ihtilâl zama- 'nında “ Temps ,, gazetesinin baş sütununda bir fransız muharriri tarafından yazıldı. Kendimizi inkâr etmek ve ettir- mekle ilk hakikati sezmiş ve öğ- retmiş olacağız! — O halde ne yapmalı? — Yapabildiğimizi — yapıyoruz. Daha fazlası için bu memlekette fikir ve sanat ocakları olmalıdır. Bizim, otuz. yaşında, yeni fikir i bi yazdığımız, yeni” bir keşif gibi konuştuğumuz şeyler, bu günkü garp medeniyetinde orta mektep çocuklarının basit "eşya dersleri, dir. En önce, garp medeniyetinin vasati zevk ve kafa seviyesini bulmak, ve oradan hiz. alarak yakarı fırlamak! Bu vasati seviye, şimdi, başımız üstünde, kökü en yüksekten kap- lamış bir bulut perde gibidir. Onun üstündeki beyaz ve aye dinlık gök, — bize esir gibi meç- huldür. Çocuklarımiz, bizim yaşı- mızda adam gibi olabilinek için daha on beş yaşında, bizim üstat bildiklerimizden akıllı, ve zevkli olmalıdırlar. Türk inkilâbının en güzel ve öz hassası cesurluktur! Cesur konuşalım!, — N, S. * Ankaraya giden Darülfünun heyeti — Darülfünun işleri için on gündür Ankarada bulun: ü ini — ve fakülteli reisleri dün şehi çelmişler. Neşet Özük seya- hat hakkında şu izahatı vermiştir. — Darülfünun Barem kanunun- daki mevkii M. Vekâletince tezek- kür edilmektedir. Dil encümeninin müteaddit —içtimalarına — iştirak edildi. Fakülte reislerile, Söz ki- tabınn ihtiva edeceği ıstılahlar hakkında uzun uzadıya müzakere- lerde bulunmuş ve bir çok nok- talarda mutabık kalınmıştır. * Adalar elektriği mes'elesi— İsviçre — fabrikalarından — birine mensup bir grup Emanete mü- racaat ederek Adalar clektrik şirketine tesisat yapmak suretiyle iştirak etmek istemiştir. Bu teklif esas itibarile -kabul olunarak mü- zakerata başlanmıştır.