8 Mayıs 1929 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 7

8 Mayıs 1929 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 7

3 dakika için 24 bin lira Filim şirketlerinin masrafları hayret edilecek derecededir. Sinemalarda bi ve alâka ile seyrettiş kaça mal oluyor?.. Bunlardan bir kısmı için çok para sarfedildiğini hepi oruz, fakat bu para- 'nın miktarı hakkında esaslı malü- matımız yoktur. Bir sinema mecmuası neşrettiği makalede bu hususta inanılmaya- cak, rakamlar zikrediyor. Bu mec- muanın verdiği malümata “göre büyük Ffilimler için en aşağı 4-5 'yüz bin dolar yani bir mulyon lira sarfedilmektedir. Bu filimler içinde bir milyon dolardan fazlaya mal olanlarda' vardır. , Son zamanlarda Avrupadaki fi- lim şirekteleri de çok masraflı büyük filimler çevirmeğe başla- mışlardır. Bilhassa tarihi filimler yüz binlerce İliraya mal olmak- tadır. Filim şirketlerinin masraflarına misal olmak üzere geçende Paris- te çevrilen bir filim zikrediliyor. Senaryosu Moris Dekobra tarafın- dan hazırlanan "Kartiye Laten, ismindeki bu filimin bir parçası Gar dö Liyonda cereyan ediyor. Gündüzleri Parisin bu en kalaba- lk istasyonunda filim çevirmek kabil olmadığı için gece yarısın- dan sonra filimi çevirmek için tertibat alınmış, istasyona prö- jektörler, bir çok vesait getiril- miştir. Bu saatte İstasyonda kimse bulunmadığı için kalabalık yapmak| üzere 300 kişi getirilmiş, bir tren hareket ettirilmiş, havanın yağ- mürlü olması lâzım geldiğinden suni surette yağmur yağdırmak için tertibat alınmıştır. Bu sahnenin filime çekilmesi ancak 3 dakika sürmüştür: Bu 3 dakik için 300 bin frank, bizim para ile 24 bin lira sarfet- mek lâzım gelmiştir. Bu küçük misal sarfedilen paranın ehemmi- yeti hakkında bir fikir veri Rus soviyet intihabı halka bedava gösterilecek Rusyada yakında Sovyetler için intihabat yapılacaktır. Bu intiha- bat münasebetile bir çok propa- ğanda — filimleri — bazırlanmıştır. Bunların içinde en mühimleri şun- lardır; Sovyet idaresinde Mosko- va, Sovyet daima ileri, Çarlıktan Sovyet devrine, 1905 ilk Sovye- tinde bir mebus. Soviyetler intihap münasebetile halkın reyini kazanmak için sine- maya çok ehemmiyet veriyorlar. Sovyet idaresi lehinde olan filimler ber tarafta halka bedava olarak gösterilecektir. Filimler en küçük köylere kadar gönderiliyor. Bundan mada “Asya üzerinde fırtına,, ve saire gibi filimler de halka bedava olarak göterilmekte, bir çok yerde bu münasebetle filimler çevirilmektedir. ü Klara Bov hatıratını neşretti Bu yüzîlen Holivutta karı koca kavgaları birdenbire çoğaldı Meşhur amerikan yıldızı Klara Bov, sinema hayatına ait bazı hatıralarını geçende neşretmiştir. Klara Bov yeni çevirdiği filminde Bu hatırat içinde en şayanı dikkat olan kısım, sinema artist- lerine - katiyen evlenmemelerini Klara Bovun babıraları çok me- | favsiye eden parçalardır. Klara raklı ve eğlencelidir. Geçenlerde bu amerikan yıldır zından bahsederken, gayet ağır dramlar oynadığı halde - hususi hayatında son derece şen ve eğ- lenceyi sever olduğunu yazmıştık. | arasına Aalan bir. erkek Klara Bovun hatıratı de kendisi gibi şen ve neşelidi Bovun fikrine göre sinema artisti- nin iyi bir aile teşkil etmelerine imkân yoktur. Her gün bir çok genç adamlarla öpüşen bir ka- dın bir çok gözel kızları kolları kabil değil sadakatini muhafaza ede- mez ve baştan çıkar. Klara Bov bu yüzden Holivutta vuku bulan kavgaları, boşanma- ları anlattıktan sonra kendisinin böyle gürültülerden uzak kalmak Pa Zat r. Bu sanat- eei padei bu yüzden bir çok kan 0ca baş göstermiştir. Klara Bov bu gürültülere kulak asmıyarak her'zamanki neşesini muhafaza etmektedir. Lon Şaney tüccar olacakmış Meşhur Lon şaney, eski ragbeti göre- miyor, Çoktan — beri yeni bir - filim çevirmekte olan Lon Şaney geçen Nisan ayı ipti larmda, calışiığı stüdyoda birden- bire hastalanmış, ve bu yüzden ÇİNGEN ENİN ÂŞKI ismindeki teehhur etmiştir. Lon Şaneyin son filimlerinde çeksi gibi muvaf. fak — olamadığı iddia edilmekte- dir. Lon Şaney son çevirdiği « Çingenenin aşkıl > fitiminde.. sinemadan çekılmesı muhtemel| Amerikada“çin- genenin —aşkı filminin bitmesi sabırsızlıkla bek- leniyor. Lon Şa- ney bu filimde de, eski filimle- rinde gösterdiği muvaffakıye gösteremed takdirde San fransiskoda tica- retle iştiğal eden amcazadesinin nezdine gidecek ve sinemacılıktan vazgeçecektir. Sinemalara mevzu bulmak güçleşti Moris Dekobra Hindistanda ilham aramakla meşgul Sinemacılık rakki ediyor. Amerikada Holivut, Los Ancelos gibi sinema şehirleri teşekkül etti. Avrupada da stüd- yoların, sinema şirketlerinin mik- tarı gittikçe artıyor. Bu stüdyo- larda gece gündüz filim çevriliyor. İptidaları her hangi bir filim için mevzu bulmak kolaydı. Hal- kın hoşuna gitmiş binlerce ro- manlar, tiyatro piyesleri vardı . Bunlar küçük tadilât ile sinemaya yarayacak bir hale- getiriliyordu. Fakat az zaman zarfında bu pi- yesler ve romanlar tükendi. Bu- 'nun üzerine daha eski eserlere müracaat edilmeğe başlandı. Bu eserlerden sonra sıra tarihi vak- alara geldi; insanların ilk devre- lerine, peygamberler zamanına kadar avdet edildi, bütün bu ve- kayi filime çekildi. Son seneler zarfında sinema şirketleri ciddi müşkilâta tesadüf etmeğe başladılar. Bir çok değerli artistler yetiştiği halde filim için iyi mevzu bulunamıyor. Her gün filim şirketlerine binlerce senaryo gönderiliyor, fakal bunların içinde işe yarayanı pek az bulunuyor. Bu vaziyet dolayisile filim mu- harrirliği en kârlı bir sanat halini almıştır. İyi bir senaryo için yüz binlerce dolar alan sanatkârlar görülüyor. Meşhur fransız romancısı Moris Dekolbra buişi çok kârli bulmuş ve filimler için mevzu bulmakla meşgul olmağa başlamıştır. Moris Dekobra cazip ve meraklı mevzı lar bulmak üzere Hindistana git- miş, bütün Hindistamı gezdikten sonra Afgan hududuna Peşavere kadar gitmiştir. Fransız romancı- sının bu. seyahatından iyi filim ve roman mevzuları ile avdet edeceği tahmin olunuyor. Sinemanın bir faidesi Almanyada, halkın sefaletini gösteren bir filim heyecan uyandırdı Son günler zarfında Berlinin sinemalarından birinde “Valden- burgta açlık, isminde bir filim gösterilmiştir. Bu filim Almanya- nn bazı taraflarında halkın ne halde bulunduğunu gösterir bir vesikadır. - Filim hiç bir hazırlık yapılmadan, hiç bir artist kulla- nılmadan açıkta çekilmiştir, Filim bütün Almanyada büyük bir heyecan tevlit etmiş ve par- lemento - tarafından ” bir tahkik heyeti teşkili kararlaştırılmıştır. Bu filim sinemanın içtimal hayat nok- tasından ne kadar kiymeti oldu- ğuna bir delildir. Yapılacak — tetkikat filimdeki sefalet sahnelerinin doğru oldu- ğunu gösterirse bir çok gürültüler kopacağı, istizahlar vuku bulacağı tahmin edilmektedir.