8 Mayıs 1929 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

8 Mayıs 1929 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

M bil | 1 — Pas renği saten ve ipek müslinden mürekkep bir manto yaka ve kolların zineti pek yeni 2 — Koyu nefti zemin üstüne sarı emprime krepdöşinden hafif bir tuvalet sarı şifon volanlarla süslenmiştir. 3 — Siyah şarmözden yapılan bu pek kibar jaket çıkarılınca altın- dan beyaz bir akşam tuvaleti çıkıyor. Uzun etek Eteklerin uzadığını her gün işidiyoruz. Tek tük uzun tuvalet- lere de tesadüf etmiyor. famma ekseriyet gene bildiğinden şaşmıyor. Pariste Lonşen yarışla- rında alınmış bazı resimlerden ekseriyeti dizlere kadar kasacık kıyafetlerin teşkil ettiği anlaşılıyor. Büyük terzihanelerin en mükellef modelleri uzun etekli olduğu halde bunları alan müşteriler bir kola- yım bulup gene kısa etekli olarak meydana çıkıyorlar. Vakıa eteğe ilâve edilen her santimetronun kadının yaşına da okadar sene zammettiği ” muhak- kaklır. Ancak kaç senedir. kız- eden - annelerin nmeleri zamanı geldi T bile, Kısa eteğin her hususta zerafet ve Kullanışlığı inkâr edilmemekle beraber bilmem ki kadın şeklini biraz daha esrar perdesi ile ört- mek daha cazip olmuyormu? Her şeyden sarfınazar bu sene bir türlü potlar, volanlarla nip insanın korsaj kısmını kalı laştıran - kollarla kısa etek hiç imtizaç etmiyor. (Medici) tarzı yakalar, çiçekli - ve makışlı kumaşlar daha ziyade uzün eteğe yakışıyor. Hele ©o kalçalara kadar inen kısa akşam jaketleri eteğin içine sokulan sabah blüzleri hep ete- gin üzamasını icap ettiriyor ama bakalım bu hususta moda ressam- larımı yoksa , müşteriler mi son sözü söyleyecek. Bademli pasta 5 yumurtayı iyice döğerek yüzer /gram un, ince toz şekeri ve tere- yağı ile yuğurunuz. 125 gram ayıklanmış ve döğülmüş badem, rendelenmiş yarım limon kabuğu ve bir çay kaşığı karbonat ilâve ederek yağlı bir tepside ve mute- dil bir fırında pişiriniz. Tamamile soğumadan üstüne ince toz şekeri Serpiniz. mi, kıa mı? Kadınlar arasında Askı moda oldu Erkekler hıfzıssılhaya muvafık olmıyan askı modasını bırakmış- lar bunun yerine deri kemerleri | ikame etmişler. Tuhafı şudur ki erkekler askı- bırakınca derhal kadınları benimsemişler ve bilhassa Kali- | forniya plâjlarında Amerikalı ka- dınlar - ipek gömlek — üzerine taktıkları pek zarif askılar kul- lanmağa başlamışlardır. Fakat ilâve edelim ki kadın askıları inciler ve diğer kıymetli taşlarla süsledikleri ci- hetle pek pahalıya mal oluyor. şunu TUYA o eden sokak muharebeleri | iki dakika bırakılacak olursa he- Kuzu etleri Kuzu eti bahar safalarının ha- | tırlı misafiridir. Çok körpe olan buet fazla pişince nefasetini ka) bettiği gibi pek- az pişmiş yeni mesi de caiz değildir. Kızarması — için eni güzel usul furunda. pişirmek isede tencerede her tarafı kızartıhp üstü örtülerek su ilâve — etmeksizin — buharile pişmeğe terketmek de muvafıktır. Etin rayıha ve Jlezzetini ihlal et- memek için beraber verilecek sebzeler aym bir kapta ihzar edilmelidir. Kuzunun başlaması o kadar iyi olmaz halbu ki buhar ile pişmiş kuzu çok lezizdir. Bunun için bir tencereye su doldurup üstüne bir kevgir vazederek eti koymalı ve kapağını örterek ateşe oturtma- ldır. Su kaynamağa başlayınce buhar eti pişirir. Bu kaynar sudan, içinde patates, havuç, ispanak ve ya bezelya gibi sebzeler kaynatılmak süretile istifade edilir. Bilhara bunlar etin etrafına dizilerek üzer- lerine de eridilmiş tereyağı limon sıkılmakla yapılan bir salçe dökülür. Kuzu etinin her türlüsü ile im- tizaç eden bir salça da şudur: orba kaşığı kıyılmış maneyi 2 BŞ A LE meli, bir bardak sirke ilâve ede- rek şeker eriyinceye kadar karış- tırmalı şişeye koyup ağzını sıkıca kapayarak —aylarca — muhafazası mümkündür. Ancak bu taktirde süzerek nane kırıntılarını çıkar- malıdır. ' Kuzmun” ciğer, böbrek, yürel ve külbastısını — yağlanmış bir tabağa dizip üstünü diğer yağlı bir tabakla örterek soyu kayna: mağa başlayan bir tencereye ka- pak gibi oturtmak ve on dakika sonra el çabukluğu ile tabakları çevirerek her iki tarafını pişirmek muvafıktır . Sonradan her parçanın üstüne kıyılınış maydanoz ve ya dere otu ile karıştırılmış tere yağından fındık büyüklügünde bir parça konur., tabağın etrah yağda kr- zartılmış ince ekmek dilimleri ve patates yahut ispanak ezmesile süslenin Güller leylaklar zevklerinden göndermek için sarılp yerleştirilmezler ise yerlerine varıncaya kadar hırpa- lanmış solmuş bulunurlar. Bunları demet halinde bağlayıp gündermek hatadır. Bir sepet ve ya bir kaç yerinde delikler açıl- mış bir mukavvâ kutu tedarik et meli, içine bir kat nemli çim ve ya pamuk döşeyip ince ipek kâ- nt yaymalı. Her çiçeğin başını aymı ayrı ipek küğıt Te kundaklamalı. Hep başlar bir sıraya gelmek Üzere bir sıra çiçek dizerek kutunun tam ortasına bir iki tutam çım koymalı ve bunun üstüne başları ilk sıranın sap tarafına tesadüf etmek üzere bir sıra daha çiçek dizilmek suretile derince bir kuy- sabah — serinliğinde koparmalı ve pek açılmışlarım intihap etmeyerek aralarında kon- calar bulunmasına d melidir. Sepetin kapaj iki kat ince kâğıt yaymak lazımdır. Bu çiçekleri yerde kâ- atlar arasından çıkarılınca sapları hemen sıcak suya batırılarak bir nüz koparılmış gibi terü taze olurlar. » Berlin muhabirimizin mektubu Berlinde 3 gün devam Berlin 3 (Hu- süsi — muhabiri mizden) — Bu sene 1 Mayıs Berlinde çok gü- rültülü geçti, şehrin bir çok noktalarında kan- h mührebeler oldu, — yüzlerce | insan yaralandı, binlerce halk tev- kıf edildi.. Bu gün mayı- sın ilcü olduğu halde elân tama- mile sükün te- essüs edememiştir; şehrin bazı noktalarında müsademeler devam ediyor. Mamafih ilk heyecanlı devir. geçmiştir, yavaş yavaş sü- kün avdet etmektedir. Bu sene Berlinde 1 m: bazı hadiseler olacağı komünist- lerin hazırlığından belli oluyordu. Fakat hadiselerin bu kadar kanlı bir şekil alacağını kimse tahmin etmemişti. Müsademe nisanın otu- zuncu günü akşamı başladı ve birdenbire kızışarak mayisin ilk günü adeta bir muharebe halini aldı. İki taraf tüfek, bomba ve metralyüz kullandı. Mayısın birihci günü gibi dün de sokaklar hümayişçilerle do muş ve ayni şiddetle harp devam etti. Sokağa çıkmak çok tehlikeli bir hal almıştı. Bütün panjurlar ve pencereler kapalı idi. Sokak- ta tesadüfen bulunanlar büyük binaların havlularına iltica eyle- mişlerdir. Herman ştrase kismen seddolunmu; Yağmur gibi kurşun yağdığın- dan polisler sert bir sesle müte- madiyen — «Strase frcilm yani « sokakta bulunmayın! » diy€ bağı- rıyordu. Zabıtanın ve halkın gale- yanı son dereceye gelmiş idi. ” Berlinde motosikleti polisler Akşama doğru Nevkolu de vaziyet fenalaşmıştı. Ateş artıyor- du. Komunistler muhtelif. sokak- larda barikatlar - yaptıklarından bunların arkasından ateş ediyor- lardı. Geceleyin saat on bucukta bü- 'tün zabite kuvvetleri, zırhlı oto- mobiller ve ” mitralyöz - bölükleri: tahaşşüt eyledi. Polis müfrezeleri el bombaları ve karabineler ile mücehhez idiler. Bundan sonra zabite kuvvetleri umumi hücuma başladılar. Pencerelerden kim görünür ise polisler tarafıdan derhal üzerine ateş ediliyordu. Harp meydanları perojektorler ve tenvire mahsus havai fişenkler vasitasiyle aydın- latılıyordu. Tabii bütün — vesaiti nakliye tatil edilmişti. Komünistler planı kücük zabite müfrezelerini - mütemadiyen izaç ederek ortalığı velveleye vermel Lâkin halk heyecana geldiğin- den küçük müsademeler sokak muharebeleri şeklini aldı. Maktüller binnisbe az olmakla beraber mecruhlar pek çoktur. İlk günü 30 polis yaralanmıştır. Mecruhlar yüzlerce ve mevkuflar binlercedir. Parasını nasıl sarfetsin? Nevyorktan Londra gazetelerine bildiriliyor: 10,000,000 dolar serveti olduğu tahmin olunan Amerikalı milynner M. Harol Smit umum servetini teberru eylemeğe hazırlanmıştır. Yalnız milyoner her şeyden evel milyonlarının en makul bir yolda sarf ve tahsis olunacağından emin olmak istiyor. M. Smitin dört kız torunu vardır. Lâkin bunlara makul bir miktardan fazla para bırakmak istemiyor. Çünki — mumaileyhin kanaatına göre kendi sayile kazar nılmayan paranın insanı israfe sevkeder ve fazla zevk bedbahtlığı intaç eder. Binacnaleyh milyoner, servetini 'en ziyade hazırlayabilmiş olacak ve en az zarar veren bir surette sarfına ve tahsisine yol göstere- cek adama 20,000 vereceğini ilân etmiştir. Londra gazetelerinden bu biri akıl müsabakasından bahsederek diyor ki : Amerikalı milyonerin on milyon dolarlık servetini en nafi enaz zararlı bir surette sarfı için ken- disine akıl gösterilmesini müsa- bakaya koymuş olması parayı kazanmaktan ziyade akılane ve ha- kimane bir surette sarf etmenin ne kadar güç olduğunu isbat ediyor. Amerikalı milyoner paralarını tetkikatı fenniye, maarif, umuru hayriye park ve sanayüi nefise koleksiyonu gibi şeylere — tahsis | 1 ı Harolt Smit eylemekte tereddüt ediyor. Bu ibi teberruatta bulunanlar iyi bir. remşehri , diye karşılanıyor. Lâkin gene bu teberruların bozuk ciheti vardır. Farzedelim ki milyoner serve- tini fenni ve hayri işlere tahsis eylemek istemiyor, yalnız etrafın- daki hemcinslerinin saadetini t min ve terviç etmek istiyor. 'nun için ne yapabilir. Bizim mize göre 20,000 İngiliz lirasını kendisine gökten inmiş bir nimet 'addedecek adamlardan yüz kişi- nin listesini yapmalıdır. Sonradan — servetini tevzi — eylemelidir. mumaileyh ensali atiyenin sel hyacağı met,, ten daha kıy- mettar hareket göstermiş olacaktır. bir