3 Temmuz 1929 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

3 Temmuz 1929 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

3 Temmuz 1929 İ RREEÇ PZ Dahiliye vekili Şükrü kaya B. Er- zurumdan Karsa vasıl oldu Kars, 7( ALA ) — Dahiliye vekili Şükrü Kaya Bey, ordu müfettişi lezeddin, kolordu kuman- danı Sedat paşalarla birlikte saat 14 te şehrimize gelmiştir. Misafirlerimiz , — müstahkem mevki kumandamı, vilâyet erkânı ve halk mümessilleri tarafından Selim nahiyesinde istikbal edil- mişler ve — şehrin askeri mektepler, esnaf - cemi- yetleril ve kesif bir halk tarafın- dan karşılaşmışlardır.. Vekil Bey Sarıkamıştan gelirken Selim ve Benlikaryelerine uğramış ve halkın samimi tezahuratı ile yaşasın cumhuriyet sadalarile kar- şılanmıştır. Müşarünieyh köylerde bir müd- det tevakküf ederek ehali ile hasbehalde bulunmuşlardır. Nadir han kaçmış Paris 1 (A. A.) — Afganis- tandan gelen bazı haberle naza- ran Nadir hanın karargâhimu düşman kabileler eline düşmesi üzerine firar ettiği rivayet olunuyor. Sırp - bulgar hudut hadiseleri Roma, 30 ( Fos) — İtalya gazeteleri Sırp - Bulgar hudüt hadiselerini — kemali — dikkatle takip —ediyorlar , ve> vaziye- tin vahim ve fenalaşmağa müstcit — olduğunu — söyliyorlar . Vaziyetin vehametine bir delil de Belgrattaki Bulgar sefiri Nesiçin Sofyaya munasabatı gösterilebilir. Gazeteler bulgar — efkâ, miyesinin pek müteheyyiç oldu- ğgünu ve bükümeti şiddetli bir waziyet almak için tazyik ettiğini yazıyorlar. Gazetelerin istihbarına göre Bulgar hududu buyuna da- Şilmiş olan Sırp ” komünistleri iğtişaş çıkarmak için Bulgaristana Anadek IT Anadolu T Tünel Of 5 Tramvay Hektrik Çek Fiatları Lendra — Gzerine | Paris » Küyork Amterdam Sofya | Bökrer | | Rema Cenerre Berlin Viyana methalinde | Türk - Yunan Müzakeresi bugün başlıyor Ankara 2 (telefonlağâ— Muhte- | Kit mübadele komisyonundaki aza bu sabah Ankaraya vasıl oldu. Bugün * hariciye — vekâletinde müzakereye başlanıyor. M. Papa yeniden talimat aldı. Bu defaki talimatın Iduğu söyleniyor. Yunan - maha- müzakeratın bir neticeye il ran edeceğini ümit ediyor. Ankarada ziraat enstitüleri Ankara 2 (Telefonlağ) — An- karada yapılmakta olan' ziraat enstitülerinih inşaatı devam ediyor. 1930 senesinde bu inşaat bite- cek ve Ankara en kuvvetli ihtis müesseselerine malik olacaktır. Sıvasta fırtına Ankara, 2 (Telefonla) — Sıvas havalisinde fırtına yüzünden bir çok telgraf direkleri yıkıldı, mu- haberat münkati oldu. Tamirat için tedbir alındı. İsveçliler Türkiyede iş yapmak için müracaatlar çoğlıyor Ankara, 1 — Türkiyede ilk | defa iş alan İsveç grubunun mü- Sait vaziyetinden cesaret alan muhtelif İsveç sanayi ve maliye | grupları hükümete son günlerde mühtelif işlere ait tekliflerde bulunmaya başlamışlardır. Bu me- yanda bir grup Nafia vekâletine müracaatla su şelâlelerinden isti- fade ederek şehirlerin elektrikle tenviri için teklifte bulunmuştur. Bu grup yapacağı işleri faize tabi bir nevi istikraz şeklinde teklif etmektedir. Elektrikle ten- | vir sayesinde hariçten ithal edi. len benzin ve petrol ile mevaddı muharrıkenin ithalâtı ebemmiyetli gürette azaltılacaktır. Grüp bu | teklifinin, sanayüin ilerlemesinde | ibaşlıca Amil olacağını iddia et mektedir. Ancak hükümet, malâm olduğu üzre, hiç bir mecburiyeti olmadıkça istikrazla ve faizle na- fia işleri yaptırmamak kararında olduğu gruba müsbet cevap veri- Teniyeceği tahmin edilmektedir. Diğer taraftan Türkiyede zehirli krom madenleri ve Li leri işletmek üzre bir İsveç grubu hükümete müracaat ettiği gibi, İsveçte de bir şirket hal nde teessüs etmiştir. Bu grup — işlet- mek istediği madenlerin nümune- leri üzerinde tetkikat yapmış ve müspet netice almıştır. Sermayesi 500,000 İsveç koronudur. Guruba iştirak seden muhtelif. firmalar sermayeyi bir buçuk misline çıka- racaklardır. 3 Trabzonda bir çete tenkil edildi Trabzon 1 (Hususi | — Jan- darma müfrezeleri Rize - Of hu- dudunda,meşhur şaki koç ve Turap oğullarından üçünü sağ olarak, ikisini de meyyiten istisal etmeğe muvaffak olmuşlardır. Takibat şiddetle devam etmektedir. Bir çok dehaletler vuku bulmaktadır. Mütemadiyen çalışan mahalli za- bıta haydutların faaliyetine mani müsait olmaktadır. Fena bir adei Bir genç kız gelinlik elbisesi sırtında öldü Nazilli 29 (Hususi) — Nazillide düne ait bazı cal âdetler hâlâ yaşamaktadır. |Anlatayım da dinleyin: Nazillinin oturan Emine kız bundan man namında - bir aışanlanmıştır. Geçen gün Durasallı " köyünde isminde bir genç şir müddet evel Os- delikanlı i gencin düği feri yapıldı. Nikâhtan sonra bütün ev halkı sokâk kapısı önünde diye toplandılar, gelini “ya heyi, büyük bir atın üzerine bindir Gelin yola çıktı.. Epice zaman bir yürüyüşten sonra nihayet düğün alâyı madın evinin önüne geldi. Nazillideki âdetlerin en garil şadur Gelin alayı güveyin evine geldiği zaman kız tarafı tabancalarını çı- karırlar ve damat evinin bacasına ateş ederek yıkarlar.. Erkek ta- tarâfı da tabancalarını havaya sı- karak güya kendilerini müdafaa ederler.. Bu uzun senelerden kal- ma manasız bir âdetfir. O günü de Osmapın evine ge- dindiği zaman gelin tarafı silâh- larını çıkardılar. Lâkin bu esnâda gayet feci bir kaza oldu. Emine kürdelelerle — süslü beygiri ile Osmanın evinin önünden geçer ken köylülerden on altısı bacaya ateş ettiler.. Evvelâ: — Bitti Diye acı bir feryat - işidildi Ondan sonra Emine, beyaz elbi- seleri kanlar içinde olduğu halde attan aşağı yuvarlandı, biraz sonra | beyğir de yere yıkıldı. O da iki yerinden vurulmuştu... Bu müthiş vaka bir anda gün alayını karma karışık- etti. Bağıranlar, çağıranlar, kaçanlar!. Kız tarafı gayet ağır yaralanan zavallı gelini bir ağaç gölgesine kaldırdılar.. yarasını soğuk - su ile yıkadılar. Lâkin biraz sonra | Emine gelinlik elbiseleri sırtında | olduğu halde aldığı yaraların tesirile vefat et İşaret verilmeden ateş ederek vakaya sebep olan köylülerden bir çoğu kaçmıştır. Dördü yaka- landı. Tahkikat yapılıyor. Trabzonda bu sene mahsul çok iyi Trabzon (Hususi) Bu sene mahsul fevkalâde iyidir. Feyizli yağmurlar — kuraklık ve latlık tehlikesini tamamile izale etmiştir. Selim Sırrı bey geliyor Trabzon 1 ( Hususi ) — Teftiş için şehrimize gelen terbiyei bede-) niye müfettişi Selim Sırrı bey perşembe günü İstanbula hareket edecektir. Fordun İiman şirketi ile mukavelesi Ford mücssesesile liman şirke- ti arasında bir mukavele aktedi- leceğini yazmıştık. Liman idaresi meclisi bugün bu mesele hakkı da bir içtima aktedecektir. (ç timada mukavele tasdik edilecek- dir. Fordla Liman şirketi arasında- mukavele gelecek hafta içinde imza edilecektir Bir cinayet Rus Cemiyeti akvam dairesinde Vehbi isminde biri öldürüldü Dün gece saat 23 buçukta Beyoğlundar rus Cemiyeti akvam binasında esrarengiz bir cinayet olmuştur. Gece yarısına doğru Galatasa- ray polis merkezinin telefonu çalmış telâşlı bir ses: — Aman rus Cemiyeti akvam binasına hırsız girdi, yetişin .. Diye bağırmıştır. Bunun üzerine derhal — polis memurları” vaka mahalline gitmişler ve içeri gir- dikleri zaman uzun boylu sarışın bir adamın yerde kanlar içinde, ölü olarak yattığını görmüşlerdir. Polis memurları yerde henüz ağzından duman çıkan bir brov- mik tabancası da müşahede etmiş- lerdir. Yapılan tahkikat netice- sinde bu adamın rus Cemi- yeti akvam müstahdemininden Vladimir ve Danyal isminde iki rus tarafından öldürüldüğü anla- şılmıştır. Polis bu iki rusu tevkif etmiştir. Cesedin üzeri aranıldığı zaman bir nüfas tezkeresi - bulunmuş, bundan da maktulün Vehbi Hasan ismini taşıdığı anlaşılmıştır. Tevkif edilen ruslar Vehbinin sir- kat maksadı ile cemiyet binasına girdiğini söylemektedirler. Halbuki Rusların Vehbiyi casus zannederek - öldürmeleri ihtimali gayet kuvvetlidir. Bu cemiyet Ce- nevredeki rus cemiyeti akvamı mesai bürosunun İstanbul acenta- sıdır. Vekil Lençikof isminde bir adamdır. Tahkikat devam etmek- tedir. Gaip bir çocuk Pangaltıda - Harbiye — mektebi civarında Kolacı Agop, geçen cu- ma günü tenezzüh maksadile ve refakatında zevcesi ve çocukları olduğu halde Rumeli hisarına gitmiş, bir müddet deniz ke- narında, bilâhara dağ” eteğinde oturmuşlardır. Azop, akşam geç vakit avdet edeceği sırada oğlu 12-13 yaşlarındaki Artini bir mendil ıslatmak ve saati öğren- mek üzere sahile göndermiştir. Artin uzun müddet beklendiği halde ana ve babasının yanına favdet etmemiştir. Çocuğun denize düşüp boğolduğu zannedilmiş ise de sahildeki halk böyle bir kazayı görmediklerini söylemişlerdir. Bü- fün taharriyata rağmen çocuk İşülenemeleltir. - Çacağva akibeli meçhuldür. Hürriyetiebediye tepesindeki cinayet Evlki gün Hürriyetiebediye civarında Mürüvvet isminde bir kadını yaralayarak vefatına sebe- biyet veren terlikçi Necip usta ve arkadaşları vakadan sonra kaçmışlardı. Bunlâr dün Beyoğlu jandarması İtarafından yakalanmışlardır. Kadının kimin tarafından yaralandığı henüz malüm değildir. Hudut haricine çıkarılanlar Uzun zamandan beri genç kız- ları fuhşa teşvik eden Trabulus- bir garpli Hasan baba isminde Şahsım zevcesi Katina ile milli budut haricine sevkedilme- sine karar ver Hasan baba ile zevcesi di miştir. Taassup - tesamüh ( Baş tarafı birinci sabifede ) tesamöh henuz yoktar. Bunun mi sali meydandadır: Bu memleket yalnız politika, din gibi yarı hişe | mevzularda değil, ilim gibi, edet biyat gibi tamamile akli mevz larda muarızını küfür ve cehalı tehdit etmeden, fikir meselelerini ihtirasi ve şahsi endişeler) karışı dırmadan, sövüp saymadan, hakik ü bir münakaşaya — devata edebilmiş iki kişi gördünüz mü? zamar Fikir münakaşaları —her kavgaya müncer — olur. Çünki, eski devirlerin taassup an'ane ve terbiyesiyle yetişmiş olan bizlerde, henüz — tesamüli d hür düşünce ve hakiki ilimya rdımcısı teşekkül etmemiş- tir. Hayatın her sahasında, ilâyı kelimetullah için fi sebilullah ihada giden, ve karşısındakini muhakkak kâfir addeden mute- kitlerin taassup hamurundan yuğ- rulmuş ihtirasile hareket ediyo- raz. Tesamüh... Medeniyet ve hayatına girmek için fikren ve rühen bü. mühim — tebeddüld geçirmeliyiz. Necmeddin Sadık İstanbulun manzaraları Şehrimtzin muhtelif manzaraları iki nusha olarak hazırlanacaktır. Bu albümlerden biri Hariciye, iğeri de Dahiliye vekâletlerine takdim edilecektir. Emanet, — al bümlerin mükemmel — olmasın! &hemmiyet veriyor. Bugünkü hava Yeşilköy —rasat — merkezindem verilen malümata göre bugür Hava oçık olucaktır . Rüxgür şik mal ve şark arasından hafif olaş yak esecektir, sıcaklık bugün ar- tacaktır. gece bararet 14 tü . Sabahleyin saat dokuzda 20 glnuşbur. Dün azami hararet 25 ti Marmara Adalar denizi Trakyı mıntakalarında hararet 20 idi. Trabzon ve Giresona yağmur yağmıştır. Veremli inekler imha edilecek İktisat vekâleti mühim bir ta- mim göndermiştir. Tamime göre veremle mücadele için İstanbul- daki ineklere tüberkülöz aşın tatbik edilecektir. Bu iş için vilâ» yet baytar müdürü Rasim beyim ssetinde bir komisyon teşkil edilmiştir.Mücadele bu sene baytar mektebinden çıkan gençlerle Emaş | net baytarları tarafından yapıla caktır. İ Istanbulda 4000 inek vardır. Tüberkülin aşısı neticesinde ver| remli olduğu anlaşılan inekler derhal imha edilecektir. x£ Erzurum hattı — Erzuruma idecek olan hattın üç sene zar- fında buraya varması için yeni bir karar verilmiştir. — Kararın tatbiki için tedabir. alınmaktadı — venlsl SürelrailE hal Sabık Preveze meb'usu Ham- di bey bu gün Heybeli adada vefat etti. -Merhum kırk - seneyi mütecaviz bir müddet mubtelif bizmetlerde bulunmuştu. Tesalya ve Balkan harbinde fevkalâde — yararlık — göstermiştir Mevlâ rahmet eylesin, Teşekkür Geçenlerde vefik eden Tetnyiz mahkar mesi eshak reislerinden pederim Hacl ülüsi beyin cenaze merasiminde bulu Uzanlarla — mektap ve telgrafla taziyet Tutfunda - balunan zeyata- bstün aild Giradı mamına tesekkür ederim yemuria müdürü —.