3 Temmuz 1929 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

3 Temmuz 1929 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

* ZSAMDAN AKŞAMA MFİEIIIllnlIllTI yi ının 27 sinde, bir neş- davasından - beraat / ettim. elce “temyiz harcı, diye def- erdarlığa yatırmış olduğum S liranın mahkeme kararı mucibince İstirdadı için hemen o gün müraca- Atta bulundum. “Bir istida yaz!, de- diler. İstidayı nerde yazayım? Kâat yok; kalem yok ! Dışardan alayım a yazayım derken vakti ge: mişiz. Daire kapandı. Ertesi gün istidayı yazdım. * Eh, öbür. gün Filân bir kere uğramalı | ,, imişim. Uğradık, “ Daha olmadı. Yarın !, | Bu “ yarın , ve “öbür gün,, lerin gonu gelmiyeceğine kanaat geti dikten sonra, gazetemizde Adli istihbaratı ile meşgul olan arka- daştan, işimi takip etmesini rica | ettim. Üç beş gün, sıra ile, akşam | üzerleri: “Bugün olmadı. amma, yarın muhakkak biter inşallah !, ledi. Nihayet: " Sizin oraya gölmeniz dâzım , diyerek e iceyni bilirdi. Beş İiranın, bu- günkü günde, ehemmiyeti mi olur? Hakkımdan — vazgeçecek - tim; lâkin: “Madem bir kere işe başlanmış, şu parayı alayım,, dedim. Adliyeye kada> gittim. Çok şü- kür 1 Aldık ! Amma neyi ? Para- yı'mı? Yooook! Daha durün hele | Azıcık sabır ! Defterdarlığa gidilecek . “ Yola çıkmışken bir de oraya uğrayalım ! , Havale. Bir havale daha 1... Boş bir ma- sanın başında / stop .. Memuru mahsu gelmemiş .. Memur Bey geldi.. Fakat, isminin Tahsin olduğunu öyrendiğim bu zatın önü mahalekallahi. “Vekâletten emir gel- dil Hiçbir tediyat yapamayız!, diye herkesi - savıyordu. Arkadaşımla ben yaklaştık: “-— Efendim, bizim- ki öyle her kesin alacağı para nevinden değil. Kendi paramız! Yatırmıştık. — İstirdat — edeceğiz! Hem 5 lira. Gidip gelmiyelim., Memur Bey, kendine mahsus rafetler yaparak sözde bizim bu husustaki cehaletimizle alay etti. “Hele bu 10-15 gün zar- fında uğrayı uğrayı verin İ ,, dedi. İstihbaratla teveggul eden hayır- perver. arkadaşımı . Defterdarkiğa esasen her gün bir kere uğramak- ta idi. Akşam üzerleri : * Daha emir gelmemiş!, , “Daha gelme- mişt,, , “Daha olmadı!,, , “Olmadı bostan, bitmedi karpuz!, *diyordu.. İş sinirime dokundu. Nihayet dün, yani tenmmüzün . 1- darlığa - kendim bekledim. Tahsin Beyin âciz bir vatandaş gibi boynumu büküp çıktım. Yarım saat intiz dan sonra şu cevabi aldım. — Evrakınızı sıraya koyarım. — Sıraya koyduğunuz takt bu iş ne zaman biter, Beyefi — Artık o ciheti Allah bilir. — Evet, Beyefendi, Allah mu- bakkak bilir. Fakat, takriben ne zaman? — Bunun “ takriben .i yok ! Bugün evrakınızı sıraya koyarım. Beklersiniz, sıranız akşama kadar gelirse ne âlâ! İşiniz. benden çıkar. — Şayet sıram akşama kadar gelmezse ? — Beklediğiniz, yanar ! Yarın, gene nöbete girer: — Nöbete bu günden girsem de parayı yarın, öbür gün, yahut dört gün sonra mukarrer bir zamanda alsam olmaz mı — Olmaz! Her gün nöbete yeniden girilecek! Akşama kadar Sıranız gelirse âlâl — Gelmezse ertesi gün yeni baştan nöbetl — Peki, hergün icin ayrı sıra yapacağınıza alelümum sıra yap- Sanız da erbabı. mesalih böyle sıkıntı çekmese? — Evrakınızı saklıyamayız — ©O halde, mersil Çünkü, Bana bir mevzu Tahsin Bey, bu son sözüm üze- rine, bana biraz daha mültefit davrandı; ve diger erbabı. mes; lihten müsaade alarak — benii evrakımı sırasız rüyet etmek tek- | lifinde bulundu ise de, ben, istis- | nai müameleye razı - olmadım. | Kâatlarım - şimdi oradadır. Her gün — Defterdarliğa bir / kere uğryacağım. Emanet birakılmış beş lirayı aradan iğirdat ede bilmek için, ne müşkt Tarifeler Şirketlerin tarife- leri yeniden tesbit edilecek Bütün hizmeti umumiye şirket- lerinin 3 aylık tarifelerinin tesbiti müddeti gelmiştir. Geçen defa Havagazı - şirketlerinin - tarifeleri tesbit edilmemişti. Kömür fiatları hakkındaki noktai nazar ihtilâfı Fiatların tesbitine imkân bırak- mamışti. Bu defa artık. bu ibtilâfın kö- künden halli için mukaveledeki sarahata binaen Şehremini Muhid- din B. hakem olacaktır. Bu tarifelerden sonra tramvay, elektrik, telefon, terkos, Kadıköy su şirketleri tarifeleri tesbit edile- cektir. ikmal imtihanları Maarif vekâleti maarif. eminli- e yaptığı bir. tamimde orta mekteplerde ikmale kalan talebe- lerin yalmız ikmale — kaldıkları zümreden — imtihan — edilmelerini nları / bakkındaki yalnız bu sene / tatbil edilecektir. Gelecek sene zümre imtihân- ları kaldırılacak ikmale kalanlar umümi imtihana tabi tutulacak- lardır. Eczacılar cemiyeti Yeni kongreye Anadolu- dan da mürahhas gelecek Eczacılar cemiyeti, bundan evel yalnız İstanbul eczacılarından mü- rekkeptir. Geçenlerde - toplanan çemiyet kongrası yeni bir heyeti idare ir iş Bu yeni de yalnız İstanbul eczacılarını temsil ettiğin-| den memnuniyeti mucip olmamış, cemiyet Türk eczacılar cemiyetine intikal ettiğinden bütün türkiye eczacılarını temsil etmek lâzım geldigi iddia edilmiştir Bunun üzerine heyeti idare ge- çen perşembe günü içtima etmiş- " Yeni kongre 25 Temmuzda inikat edecektir. Bu defaki içtimaz yalnız İstanbul eczacılarınm değil bütün Türk eczacılarının iştirakile | bir idare heyeti intihap edilecektir. Kongraya İstanbul eczacılarından başka Adana, Ankara, — İzmir, Samsun, Bursa eczacıları mürah: hasları iştirak edeceklerdir. İstanbul eczacıları da Anado- ludan gelecek mürahhaslar ade- dince stanbuldan de murahhaslar iştirak edeceklerdir. * Eczacılar cemiyeti — Tür kiye Eczacılar cemiyeti riyasetin- den: 26 temmuz cuma günü saat 'on dörtte Beyoğlu halk - fırkası binasında umumi heyet içtimar yapılacağından asli azanın son aidat makbuzlarını hamilen teş- rifleri rica olunur. Manisa orta mektebinden bu sene neşet eden efendiler tarafından müsamere verilmiş, müsamerede memurin, talebe velileri hazır bulun- muştur. Resmimiz talebeden mürekkep bir grupu gösteriyor. Manisa orta mektebi Yatacak yeri olmayan kimselerle havanın imnüs den istifade ederek geceyi Tak- simde, caddenin ortasındaki kana- peler üzerinde geçiriyorlar. Sabah- ları erken geçenler hemen her kanapenin üzerinde bir zavallının uyuduğunu görüyorlar. Son günler zarfında burada öğle uykusu kestirenlere de sık sık tesadüf ediliyor. Adalarda tur Yaz münasebetile tadil günleri adalara fazla rağbet ediliyor. Adaya gidenlerin çoğu, eskisi gibi, eşeklere binerek tur yapmakta ve yahut Hristosta çamların altında hasırlar üzerine uzanarak uyku kestirmektedir . — Resmimiz — tur yapan bir kafileyi gösteriyor . Liman faaliyeti Bir ayda limanımıza kaç vapur geldi? Bir ay zarfında limanımıza 599 vapur girip çık mıştır. Bunlardan 130 tanesi türk sancağını bamil olan vapurlardır. İkinci derecede İtalyan vapurlarıdır. ki yekünu 1lde balığ olmaktadır. Üçüncü derecede İngiliz vapurları gelmek- tetir. yekünu 105 dir. Gelen / vapurlar. arasında hbir tane Yugoslavya bir tane Leh vapuru da vardır. İtfaiye Mütehassıs gelinceye kadar islahat yapılacak Şehremaneti 3 aylık müddetle Viyanaya itfaiye efradı göndermek tasavvurunda idi. Fakat Viyana itfaiyesi müdür muavini İstanbul itfaiyesini / tanzim. etmek / üzre eylülde — geleceğinden, ayrı bir külfet olmamak için iltniye efra: dının / Viyanaya — gönderilmesine lüzum görülmemiştir. Viyanalı mütehassıs gelinceye kadar, itfaiyenin tanzim ve tekâ: mülü için Emanet bazı ihz: bulunacaktır. Bu ihzarat, müte- rakki beldelerdeki itfaiye —teş- ilâtına muvafık şekilde yapıla- caktır. Avrupanın bir çok yerlerinde İtfaiye teşkilâtı, yangın söndürmeye) ait levazım ve alâtı ihtiva etmiyor. Sari hastalık, her türlü kaza ve deniz kazalarına karşı alınacak tedbir- lere ait techizat ta vardır. Yangınlar için motöru kuvvetli ve. fadla, m çıkaran bir tek mar kine kullamılıyor. Bizdeki itfaiye teşkilâtını da yangınlar için yalnız bir cins makine ile techiz ederek © kazalara ait teşkilâta ehemmi- yet verilmesi düşünülmüştür. Vilâyet yolları Yollar 10 sene dayanacak şekilde yapılacak İstanbul idarei ” bususi) vilâyet dahilinde yaptırdığı yollar, şimdiye kadar ancak bir kaç sene mukavemet edebilir, aradan bir iki kış geçer geçmez derhal bo- zulurdu. Bu daha ziyade yol inşa- atında kullanılan malzemenin fe- nalığma atfedilmiş, bir kaç sene evel nazarı dikkati celbetmiş ve Nafia Vekâleti müfettişler gön- dermişti. Bu sene İstanbul vilâyeti yol- larının mükemmel bir tarzda ya- pilması — muükarrer — olduğundan Vali vekili Mubiddin B. ile mec- lisi umumiye vilâyet azaları inşa- atın hiç olmazsa 10 sene müddet- le mukavemet edecek - sürette inşası lüzumunu alâkadarlara bil- dirilmiştir. Tütün inhisarında Dün akşam çıkan (3487) numa- ralı nüshanızda “Tütün inhisa- rında kadro meselesiden dolayı bir ihtilâf,, sernamesi altında aslı olmayan bazı beyanat gördüm. 1 — Umum müdür muavini değilim. Ziraat şubesi müdürü 've aynı zamanda evrakı nakdiye komisyonu kâtibi umumisi bulu- nuyorum. 2 — Ankaraya azimetim yeni evrakı nakdiye mübadele işleri için idi. 3 — Umum müdürlük ve-ida: re meclisi arasında ihtilâf oldu- gundan haberdar bulunmadığım gibi kimseye de bu bapta bir | şey söylemedim, ve beyanatta bulunmadım. Ziraat şube müdürü: Adil Haydarpaşa tramvayı | Şehremaneti — muavinlerinden Hamit B. Üsküdar - Kısıklı tram- vay hattının Haydarpaşa ve Ana- dolu yakasına - doğrü temdidi mukavelesini imza etmk üzere Ankaraya — gitmiştir. Hamit B. yeni mukaveleyi emanet namına imza edecek ve mukavle emanct- ten şirkete devredilecektir. Yalova kaplıcaları ne halde? Bursa 26 ( Hususi) — Geçen sene gezdiğim Yalıvayı, bu sene de gördüm. Denilebilir bu uzun yıl zarfında yalıvanın yegâne kazancı, dağ hamamlarına - giden şosedeki köprülerin yapılmış olma- sıdır. Büyük yoğurt imalâthanelerinin hesaplarında, geçen seneye nispetle, pek fark yok. Hattâ bu seneki alât biraz daha - durgundur. Daracık bir belediye bütçesi içi mahbus kalan nahiyenin, esaslı işler yapabilmesini zaten imkân da yok. Şimdi Yaluvanın en taze mev- zuu ilhak meselesidir; Bir tarafta Karamürsel Yaluvayı bırakmamağa öbür yanda Bursa, burasını ken - dine ilhaka çalışıyor. Dağ hamamlarına gelince: Kos- koca hamam havzasında- eski bir tabirle - şayanı kayt hiç yok ve asayiş berkemal.. Bu; zairler <aşağı yukarı - eski bir medeniyet harabesinde gezenler gibi, dağ hamamlarından: Vah, vah,, pek yazıkdl , teessüflerile ayrılıyorlar. Hamam vadisine yüksekten ba- kan iki büyük binadan biri olan kumarhane, talana uğramış vaziye- imuhafaza ediyor. 164 odalı mu- azzam otelin odalarında ise, ge- cen sene gördüğümüz - aynaları vaktile aşırılan - kırık gardırop- lardan bile eser kalmamış. Yalnız, geçen yılla bu senenin farkı şu: Geçen sene hamamlar bakımsızlık ve pislik içinde uyuk- lıyordu. Yeni mustecir, biç olmazsa bir kaç duvara badana vurinuş ve harap bir köşkün tahtalarıle, öteki harap köşkü tamire çalışıyor. Eger, bu harekete imar adını vermek caizse, Yaluva dağ ha- mamları ihar ediliyor demektir. Fakat henüz hiç bir hamam, içine — irilip yıkanılabilecek gibi değil- lir. PRîiıgir. büyük Lpım'ni kırık pencerelerinden alabildiğine girip öbür taraftan çıkıyor. Şayet Yalova bu bakımsızlıkla baş başa birakılacaksa / hamam zairleri - daha bir çok seneler - sadece tabiatin güzelliği ile ikti- faya mecbur olacaklardır. — R.R. AAA Tekirdağı haberler — İlk mektepler tâtil edil ların - imtihanları - yapılmaktadır. Bulğaristandan gelen muhacirler iskân bususunda müşkülât göre mektedirler. Bunların izalesi için yeni valinin gelmesi beklenmek- tedir. Caddelerin parke taşile döşen- me ameliyatına devam edilmek- tedir. Yanan yerler de yapılmağa başlanılan — kârgir — bihalar da bitmek üzeredir. Tekirdağ güzel bir şekil almaktadır. Deniz banyolari açıldı, sıcaktan bunalanlar soluğu denizde almak- tadırlar. Şehir muallimleri el'an maaşlarını almadılar, sebebi bir türlü anlaşılmıyor. Tekirdağ valiliğine tayin edilen sabık Urfa valisi geldi, işe başladı Maarif vekâleti müfettişlerin- den Ekrem bey ilk mektepleri ve orta mektebi teftiş etmekte- dir. Geçen akşam orta mek- tep son sınif. talebesi okumak senesinin sonu münasebetile Türk ocağında bir vedâ müsameresi verdiler. Türkçe muallimi Mustafa terbiyeye —ait — kıymetli sözlerile başlayan müsamere pek parlak ve canlı oldu. — w Talebe “ümidin güneşi,, piyesi- le Çin dansında çok muvaffak oldular,