5 Temmuz 1929 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

5 Temmuz 1929 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Harsızlar, Dolaundırıcılar, Yankesiciler “Kapıları, pencereleri sım sıkı kapamadan — uykuya — dalmayın, sonra evinizi soyarlar..., Muhterem polis müdürü bey, halka böyle nasihat ediyor. Evin kapısını ka- pamak âdettir. Fakat, bize öyle geliyor ki, bir memlekette, bir şehirde asayişin tarifi şudur: “Kapıları açık bi hırsızlık o kadar az ki, kadar müteyekkiz ve o derece kudretli ki, hırsızlar değil kilidi zorlamak, açık kapıdan bile gi- remiyor!.. İnşallah bizde de böyle olur. Şimdilik: Ne yapalım, her yer cennet olmaz ya? der, teselli buluruz. Fakat polis müdürünün de hakkı var. Hırsızlık - vakaları ” çoğaldı. Çünki ne kadar hirsız; yankesici- | varsa hapishaneden dışarı fırladı, hükümetin merhamet ve atifetin- den istifade ettiler. Bunlar piyasâya çıkınca, derhal eski san'at ve mes- leklerine koyuldular. Bunun önüne geçmek kabil değildir. Bunların hepsi tekrar deliğe tıkılıncaya kadar... Hırsızlığı ve yankesiciliği meslek haline getirmiş olanlar tıpkı afyon, morfin müptelâsı gibidirler. Bun- ların adam olmasına imkân yok- tur. Hapse atarsınız, döğersiniz, serbest kalınca tekrar çalarlar. Bunlar — mutlaka değildir, hastadırlar. Cemiyeti beşeriye bonları ebedi mücrim addeder. Fakat hapisha- neye girdikleri zaman salâh bul- mazlar. — Affedersiniz, çıkarlar, gene çalarlar, Meselâ kayatında “elinden Ka çıkmış, | öldürmüş bir katil - eğer katil sınıfından yetişmiş bir cana- var değilse- bu cürmünü bir daha tekrar etmez. Kanun bu gibileri affetmiyor : Fakat hırsız- darı kolaylıkla affeder, ve onlar da hiç bir zaman adam olmazlar. içtimal — vicdan, insan hayatına kastedenleri cemiyetin en aşağı mertebesinde addeder. Halbuki, tek tük katiller, cemiyeti beşeri- yeye, sürü sürü hırsızlardan daha çok mu muzirdir? Hırsızları, yankesicileri hapis- haneler islâh etmek şöyle dursun, kis daha fazla meharetle yetiştirip ortaya atar. Hapishane- lerde bunların hususi - muhitleri, kendilerine mahsus bir âlemi, kendi lisanları, hocaları, dersleri yardır. Hapishaneler bunlar için âli mekteptir. zabıta © tıkları zaman daha büyük meha- retle icrayı sanat ederler. Onun için, bu sınıf insanlar azalmaz, gittikce çoğalır. Bunun çaresi, hapishaneye ge- len bu gibi mücrimleri birbirinden ayırmak, onlara cebren yeni bir iş, namuslu bir sanat öğretmek, namuslu hayatın zevkini vermek, onları mesleklerinden soğutmaktır. Yoksa, hırsızlar, yankesiciler ha- pishane ile cemiyet arasında devri daim yapmağa mahkümdurlar. v k Bugünkü hava Yeşilköy rasat — merkezinden verilen malümata göre bugün hava kismen açık, lasmen bulütlü olacaktır. Rüzgâr şimal ve şark istikametinden esecektir. Sıcaklık azalacaktır. Gece hararet 13 dü sabahleyin 22 çimuştur. Bugün Trakyaya ve şarki Anadoluya yağmur yağacak ve fırına olacaktır. fena adamlar | | alâkadar | melidirler. Fransa -Amerika Gazetelerin Ame- | rikaya hücumu devam ediyor Paris,3 (Husu: rikaya 1 ağustosta vermesi lâzım gelen borç taksitinin kânunuevele tehir edilmesi hakkında vuku bu- lan teşebbüse Amerikanın red cevabı vermesi Fransada çok fena bir tesir yapılmıştır. Mutedil ve ağırbaşlı gazeteler sükünetlerinini muhafaza ederek Amerikayı mazur gördükleri halde diğer bir çok gazeteler Amerikaya şiddetle hü- cum ediyorlar. Fransız efkârı umu- miyesi hissedilecek derecede heye- can içindedir. Ankaranın imarı Ankara 4 ( Hususi ) — Mimar M. Yansen yarın Ankaraya gele- cektir. M. Yansen geldikten son- ra Ankaranın imar plânının tat- hazırlıklarına başlanacaktır. Komünistlerin muhakemesi İzmir 3 — Komünistlerin mu- hakemesine dün kalabalık halk huzurunda devam edildi. Maznun- lar göğüslerine kırmızı çiçelkler |—Fransanın Ame- | takmışlardı. Enver cebinden oraklı | çekiçli - bir mendil — çıkararak ; “Yasak olduğunu - bilmiyordum, işledim. Sokakta bu mendiller satıldıktan sonra benim işlememden ne çıkar? , Bazı isticvaplardan iler hakkımdaki mühlet len, Hikmetin sabıkasına istifsara henüz cevap gelme diğinden Hikmetin yazısının lekrar tetkiki için ehli hibreye tevdüne karar verilerek muhakeme 8 tem- muza talik olundu. Manisa valisi bey İstanbula müteveccihen hareket i. Nusret beye Kırkağaç kay- makamı Memdub bey vekâlet etmektedir. Beyoğlu cinayeti Cemiyeti akvam mesai büro- sunda bulunan — ölü — hakkında tahkikata devam olunmaktadır. Morg ceset üzerinde yaptığı tetkikatın raporunu bugün vere- Diger / taraftan — ölünü Bıçak çekmiş Kumkapıda oturan Nuri ismin- de bir şahıs h içtikten sonra kiracisi Sakine hanıma bıça cekmiştir. Bir aralık Sakine hanım: —Yangın varl Diye bağırması üzerine mahali vakaya itfaiye gelmi Okutalım, Okutalım!. (Baş tarafı birinci sahifede ) ocakları, bu işde gaye itibarile olması lâzım — gelen maarif cemiyeti, ve diğer bütün cemiyetler, birlikler önümüzdeki sonbahardan itibaren halkı okut- mak için seferber vaziyetine gir- Maarif Vekâletinin merkezi ve ilmi teşkilâtı, bütün bu umumi hareketin nazımı olur. Her halde, bu kış, şimtliye ka- dar görülmedik bir kesafet ve hararetle, umumi cehalet müca- delesi açmalıyız. Maarif vekilimi- zin azmi ve çalışkanlığı bu lerimizi çok arttırıyor. Necmeddin Sadık Telefon haberleri Yunanlılara jcevabımız bu akşam | tebliğ ediliyor Ankara 4 (Telefonla) — Yu- nan müurahhaslarının - teferruata ait olarak - ileri sürdükleri 13 nokta hakkında cevabımız hazır- lanmıştır. Bazı noktalar şayanı kabul görülmüş, bazı noktalar hakkında da mutevassıt bir tek- difte bulunulmuştur. Bu akşam saal yedide hariciye vekâletinde hariciye vekilinin riyasetinde ikinci içtima akte- dilecek, bu içtimada cevabımız tebiliğ — edilecektir. — letimada tünüğn noktalar, hakkında itilüf edilmesi muhtemeldir. Mahsulün tezyidi iktisat vekâleti bu hususta tedabir alıyor Ankara 4 (Telefon) — İklisat vekili gelecek sene mahsulün daha —ziyade — arlırılması — için pazarlığa başladı. Başvekil İsmet paşa Hz. Bu işle bilhassa alâka- kir» bey dün İsmet Paşayı ziyaretle uzun — müddet görüşmüştür. ğ Yapılan — hazırlıklar — arasında nafia vekâletinin de sulama hu- susunda mütalâası alımıyor. Nafiaca mahsulün tezyidi için sulama işine ,sok ehemmiyet verilmiştir. ha İsmet paşa Hz. Ankara, 4 (Telefon) — Başvekil İsmet paşa Hz. ancak temmuz nihayetinde — İstanbula — hareket edecektir. İsmet paşa İstanbulda bir ay kaldıktan sonra İzmir tari- | kiyle Ankaraya dönecektir. | Kitapçılar heyeti Ankara, 4 (Telefonla) — Ala- | cakları avans ve kitap tabiyeleri hesaplarını hazırlamak üzre Anka- rada kalmış olan mütebaki kitapçı- lar dün maarif vekili ile görüşerek bütün mesaili ballettiler. Kitapçılar gördükleri hüsnü ka- bülden çok memndurlar. Taksim stadyomu yarın kapılarını halka açıyor Galasaray klübü atletleri yarın Taksim stadyomunda büyük müsa- bakalar yapacaktır. Bu münase- betle klüp stadyomun kapılarını halka açacaktır. Arzu eden girip müsabakaları seyredebilecektir. $ Galatasaray — klübü - riyase- tinden : Bu cuma günü öğleden sonra saat birde Galatasaray klübünün senelik atletizm bayramı icra edilecektir. Davetiyeler tamamen yetiştirile- memiş - olduğundan İstanbuldaki meb'us beyfendilerin, askeri ve mülki erkâmı bükümetin, berri ve bahri erkân ümera ve zabitanın, Cemiyeti " Belediye ve Vilâyet Umümi Meclisi azası ile C. H. Fırkası rüesasının ve bütün spor- cularla sporu sevenlerin Taksim stabyomuna teşriflerifi rica ederiz. $ Galatasaray Klübü riyasetin- den: Galatasaray futbol, atletizm, | denizcilik, boks şubelerine mensup bütün sporcularının spor elbisele- rile, bu cuma günü saat 12 de klüpte bulunmaları. Pa. Fi vaknla oldağu | tığıyaraya girmiş ve biçare adamın Borçlar meselesi Avam kamarasın- da M. Makdonal- dın bir nutku Londra, 3 (A.A) — Kralın nut- kuna verilecek cevabi ariza hak- kında yapılan müzakerat esnasın- 'da M. Makdonald, borçlar mese- lesinin halli konferansına telmih ederek kendisi için hali hazırda Young plânı hakkında beyanatta bulunmanın mümkün - olmadığını Mümaileh, İngiltere hükümetinin olan hiç bir ücu etmiyeceğini, Zım böyan etmiştir. M. Baldıvin - muhafazakârlar- ların fırka gayretile Biç bir. su- rette mühalefette bulunmayacak larını, hükümete muavenet ve mu- zaberette bulunacaklarını, yalnız her iki tarafın biraz nefislerine Yoldan - geçerken - düşen bir taş hastalığı aşıladı ve biçare genç öldü Dört gün evel Fenerde garip bir ölüm “hadisesi olmuştur . Memleketi olan / Kayseriden yeni gelen Ali oğlu Ali isminde bir adam bundan dört gün evel Fenerden geçerken ayağına büyük u Ehemmiyetli surette yaralanan Ali tedavisi için hastahaneye kaldı- rılmışsada dün şiddetli titremelerle pilan müayene- anlaşılmıstır. Bu mikroplar taşın aç- 4 gün içinde ölmesine sebebiyet vermiştir. Başka mikropların bulunması ih- timaline mebni Alinin ayağına taş düştüğu yerde tedabir Şüpheli Kazancı ustası Mustafa pehlivan dün toprak almak üzere Hacı Osman hayırına gitmiş ve orada birden bire vefat etmiştir. Cesedi jandarma tarafından bulunmuştur. İstanbulun en — pis yeri ! ” (Baş tarafı 1 inci sahifede) yazılmış, balıkhanenin Saraybur- duna ve ya Salacık sahillerine nakli istenmişti. Fakat gerek Sa- raybununu, gerek Salacık piya- Sa yerine uzak gürülerek bu mü- racaatlar kabul edilmemiştir. Bunun balıkhanenin bir parça aslahı ve temizlenmesi düşünülmüş tuzlanacak - balıklar | için kullanılacak deniz suyunun Haliç sahillerinden değil, Saray- burnundan getirilmesi düşünül- müştür. Fakat bu teşebbüs hiç bir netice vermemiştir. İstanbul halkı, kendi sahillerinde — tutulan — ter balığı, balığı, balikhaneye dıktan sonra mülevves bir berrak temiz | uğra halde | alıyor. — Bahıkhanenin — ve - balık | pazarının bu günkü berbat haline Rihayet vermek zamanı çokstan — gelmiştir. Emanet bu mesele ile esaslı sürette meşgul olmalıdır. program ve projeler Ankara, — İmar müdürlüğünüh büro ve plânının tatbikine ail program, projeler M. Yansenir huzurile hazırlanacaktır. Müdürş ün — yapacağı iki — milyonlukl — | istikraz — için —henüz muııkere başlamamıştır. - Müdürlük idare” meclisi reisliğine Falih Rıfkı Bey tayin edilmiştir. * Aliye H. meselesi — Aliye hanım hakkındaki müstantık tah- kikatının hitam bulduğunu yaz- mıştık. Müstantık Cemal B. tah- kikat evrakını dün müddei umu- milğe tevdi edecekti. Fakat son dakikada yeni bir şahidin daha dinlenmesine lüzum görülmüştür. Tahkikat evrakı dün akşam geç vakit müddei umumiliğe ve- | rilmiştir. * Mahmut Muhtar Paşa- Emin Âli Bey davası — Mahmut Muhe| tar paşa aleyhine muhtelit hakem mahkemesindeki umumi ajanımız Emin Âli B. tarafından bir hakaret davası açılmıştır. Mes'eleyi sulhan halletmek için Mahmut Muhtar paşa tarafından Necmettin Mol - İa B. tevkil edilmiştir. Mumaileyb bu gün Emin Âli Ble görüşecektif, * Yeni pullar — posta idaresi yeni pullar tabedecektir * Ragıp bey geliyor — Mos- | kova Sefirimiz Ragıp Bey mezu- 'nen memleketimize gelmektedir. Dünkü kazalar 1 — Dün Galatada 588 nur ralı otombil Veli isminde bir maki- niste çarpmıştır. 2 — Kömür amelesinden Ali Süleyman — dün — kuruçeşmedeğ geçerken 102 numaralı otomobi- lin sademesine uğrayarak başındı ağır surette yaralanmıştır. ü 3 — Şoför Sabrinin idaresii deki 448 numaralı otomobil dün Arnavutköyünden geçerken Canik- * vapuru kaptanı Nuri Beye çarp- üşbüy İ J Ehemmiyetli surette yaralanan Nuri bey tedavisi için hastah: şoför - derdest 4 — Kuleli lisesi talebesin: 608 numaralı Hüseyin efendi Fıımâu kıı]n::hııl bir otomobilin altında kalmış ve yaralanmıştır. $ — Şoför Feyzinin idaresinş — deki otomobil taşta kum yi giden hususi tramvay arabasına 4 Temmuz 1929 KERCA Dahili tatikraz Düyümü muvalihlde. Tngilir lirası Rümeli tahvilan Esham İş bankanı Anadolu şimendileri Teamray şirketi Terkos Balya Çiment> Tahvilât Azadolu Of 45 Anadali Anadolu Tünel Of Tramvay Blektrik Çek Lendra — Üzeriz Nüyork Amsterdam Safya Bükreş Roma Cenerre Berlin Viyana BEE Yanlarında nakis — işareti — olar zakamlar Muamele görmeyen el fiyetleri gösterir. Ba çedveldeki fistlar “Amerikan Fkaprest bankası tarafından verilmiştir.