5 Temmuz 1929 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

5 Temmuz 1929 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

S Teramuz 1929 AKSAMDAN AKŞAMA Gene imlâ meselesi ll fakıt gazetesi muharrir Mehmet Nureddin Be, , hkakkında bir makalı Mişti. Nureddin Bey, ezcümle, moktaya —itiraz ediyordu: Bi #mana,,, “imar, gibi kelimelerin, Dil Encümeni azasından Ahmet Cevat Beyin idare ettiği bir mec- muâ da dahil olmak üzere, bazı tevkutelerde, kaideye — mugayir 'iğmar,, Bbinaenaleyh, işareti “halinde irfinin uzatma lanılması; — öbürü, ismi haslar- dan sonra bir *,, kesme işareti Ankara'nın konulması . — Mess İstanbul'da, gibi... Mehmet Nu- teddin Bey, bunları bidat sayıyor. Halbuki, dikkat ediyorum: . Siz, yazılarınızda — “g, harfini u a işareti — yerine — kullanma- Makla beraber <» yi ismi haslar Tn sonuna koyuyorsünuz. - Buna gebep nedir? Lütfen izah edi- » — İlkmektep — muallimle- inden A, Kümil Efendim, * ğ , harfini uzatma İşareti olarak arada sırada kuk lanmağa başladıklarını ben de görüyorum. Fakat, bunun böyle Olması lâzimgeleciğine dair Dil Encümenince isdar edilen bir ka- haslardan sonra mecburiyet vardır. başındaki raporda, 15 fede, (Descartes'in) cuttur. İsmi hasların asli imlâları ile yazılması kaide ittihaz olunduğuna göre, bu usul tatbik edilmezse, ekseriya, ismi hasın nerede bitip lâhikanın nerede başladığı belli olmaz. — Birçok karışıklıklar tevellüt eyler. Mese- — lâ, Jack London'dan tercüme etti- #im romanda “Leclere,, ismi has- "Lecleree,, diye getirsem kimse okuyamaz.Halbuki — “ Leclere'e , gekli pek vazıhtır. © Karpuz, kavun, üzüm V4 FELURE ) Mraya kı ve külliyetli — mıktarda Kikavun * götirilmiye başlanmıştı “Civar vilâyetlere vapur. ve şi , mendüferler - vasıtasıle / külliyetli mıktarda karpuz ve kavun ve sair meyva gönderilmiştir. Bu müna- sebetle fiyatlarda geçen senelere nisbeten mahsus derecede bir tezayüt görülmektedir. İ İzmirin Balçova bağcılarından molla Salih efendi ilk defa bağın- dan üzüm kesmeğe muvaffak olmuştur. Mumaileyh ilk mahsul- den bir sepet hazırlayarak İzmir C. H. Fırkasına hediye etmiştir. AKŞAM Yevmi, Siyasl gazete İDAREHANE — acımusluk sokağı Telgraf adresi: “Akşa: Telefon 1 yazı. İşleri Telefon « idare işleri işin : ASA Günderilen yanlar, aahibine inde ABONE ÜCRETLERİ Türkiye içini Seneliği 1700, l ayhı S00, üç aylığı $00 kuruş. Ecnebi memleketler için * Seneliği 3000) at aylığı 16007 Üç aylığı 900 kuruştar. Suryedeki emlâklar satılıyor. Suryede emlâki bulunupta ak, vesaire işlerini takip, imek isteyenler 56 Muhlis Saraceddin beye mü- , Tacaat etsinler. - ci - —— ideye rastlamadım. Ancak, ismi | fını ©'osız olarak mefulu ileyh haline numarada | Beykozun bütün köylerine telefon konuyor Beykoz — kaymakamlığı - kendi mıntakası dahilindeki köyleri bi birine — telefonla “rabtedecektir. Köyler arasındaki telefon tesisatı tamamlamış ve her köy arasına teller gerilmiştir. 10 güne kadar Beykoz kazası dahilindeki —- bütün köyler birbirlerile — mükâlemeye imkân bulacaktır. Harpten evel Beykoz ile Polo- nez köyü arasında konan telefon mütareke senelerinde tahrip edil- mişti. Halbuki yazın şehirden bir çok aileler tenezzüh maksadile Polenez köyüne gidiyorlar. Bu itibarla hem inzibat, hem de say- fiyedekiler için, müstacel işlerde bir kolaylık olmak üzere evelce mevcut tesisat “tanzim edilmiş ve kopmuş teller birbirine rabtedil miştir. Bu hafta içinde Beykoz ve Polenez köyüne birer makine konacak ve derhal muhabereye başlanacaktır. Tekirdağ ticaret odası Tekirdağı ticaret odası hak- kında bazı şikâyetler olmuştur. Bu hususta tahkikata şirketler komiseri Remzi B. memur edik- miştir: Remzi B: dün Tekirdi Şaındau şehrimize gelmiş tahkikat raporunu Ticaret — müdüriyetine vermiştir. Sokaklar sulanıyor| Fakat hafifçe serpilen su derhal uçuyor... ehremaneti sabah, akşam bi- B neyk:âın tar raflarını sulamakla iktifa ediyor. Bu sulama esasen kâfi derecede olmadığından bir iki saat sonra güneşin tesirile ortalık kuruyor. Emanet dünden itbaren İ: yeden Sarıyere kadar boğazın Rumeli sahilini, Adalar ve B kırköyünü sulamağa başlamıştır. Boraları mahalli — itfaiyesi su- loyor. —Beyoğlu ve — İstanbul cihetini de nezafeti fenniye ara- özleri sulamaktadır. Nezafeti — fenniye — müdüriyı idaresinde çalışmak üzere Avrı paya sipariş edilen 3 arazöz bir ay sonra şehrimize gelecektir. Bu takdirde Nezafeti fenniyenin emrinde 8 arazöz bulunacaktır. Yeni arazözler geldikten sonra bunlar Adalar, Üsküdar ve Kadı köyüne tahsis edilecektir. Yeni arazözler geldikten sonra Üsküdar ve Kadıköy semtleri başlanacaktır. Margarin fahrikası şehrimizde bir margarin yağ f.ıhşnkı_-u açmak uıeırergbaı B seler sıhhiye vekâletinden müsa- ade istemişler ve vekâlet de key- fiyeti şehremanetine bildirmişti. Emanet margarin hakkında uzun uzadıya tetkikatta bulunmuş- tur. Bu tetkikat üzerine emanet vekâletten bazı noktaları istizah etmek lüzumunu hissetmiştir. Ema- netin kanaâtına göre marğarin yağı imali bir takım şartlara tabidir. Bu şartlara riayet edilirse mar- garin yağı yapılabilir. Aksi tak- dirde çıkacak — mahsul mahlüt yağdır ki mahlüt yağ, kanunen memnudur. | sulanmağa Vihtilaf , başlığı ile neşredilen havadiste inhisar idaresi tütün bayiliklerini tedrici bir surette Mektep talebesi a artistlerinin resimlerini koleksiyon yapmak adeti gittikçe teammüm ediyor. Resmimiz bir kısım tale- beyi kart intihap ederken göste- riyor. Küçük esnaf Şehrimizde küçük esnafın mık- tarı gittikçe çoğalmaktadır. Çar- #ılarda henüz 10 - 12 yaşında bir çok satıcılara tesadüf edilmekte- dir. Resmimiz mendil satan bir çocuğu gösteriyor. Emanette malf müzayaka Şehremaneti, geçen — haziran içinde kanalizasyon şirketine külli- yetli miktarda para verdiği için henüz temmuz maaşını memurla- rına verememiştir. Bundan başka Hazirana ait ücretler de verilememiştir, Emanetin Türkiye Milli bankasına olan borcu | Şehremanetinin Türkiye Milli | bankasından istikraz ettiği para- 'nın tesviyesi hakkındaki sulhname dün Türk - İngiliz hakenp mahke- mesinde tescil edilmiştir. İtilâ me tesçil edildiği deki hafta hamillere ilk taksit verilecektir. Afyonda sıcaklar Afyonda şiddetli sıcaklar baş- lamıştır. Hararet derecesi gölgede 30 dir. Tütün bayiliği Tütün inhisarı İstanbul başmü- düriyetinden: “ Tütün — beyiyesinden çıkan maluline devretmek - niyetindedir. Bunun için de bir kaç senelik müddet tayin edilmektedi, liyor. Muhterem gazeteni ğimiz ilânda gösterildi; her kesten evvel hak sahibi olan malüller, şehit yetimleri, malül mütekaitler davet olundu. Bu ze- vat dükkân tedarik ve bilfül bayilik yapmak için müddeti zar- fında — müracaat ederlerse — hiç | birisi hariç kalmamak üzere ta- lepleri derhal yapılır. Meselenin bu süretle tavzihini rica eyleriz efendim. B —— Halk şarkıları Konservatuvar muallı im(z ri seyahata çıkıyor Konservatuvar muallimlerinden mürekkep bir heyetin Anadoluda seyahata çıkacağıni evelce yaz- mıştık. Heyetin bu ay sonunda e gitmesi muh- Heyet en evel Trabzona — uğrayacaktır. — Trab- zon ve buna cıvar şehirlerde bir müddet bulunarak Karadeniz şarkılarını toplayacaktır. Konser- vatuvarın halk şarkıları serisinde yalnız - Karadeniz ve Erzurum halk şarkıları yoktur. Bu noksanlık bu seyahat esna- sında ikmal edilecekt Heyetin seyahat günü henüz tespit edilmemiştir. Bunun için sada mühendisine intizar edil- mektedir. Mühendis elyevm İspanyada İs- panyol şarkılarını plaklara geçir- mekle meşguldür. Yakında şeh- rimize geleceğini telgrafla bildir- mşitir. Belediye cezaları Yeni af kanunu üzerine kaba- hat nevinden olan Belediye ceza- ları da affedilmiştir. Bu suretle affedilen ve kanunun tatbikinden evel tahakkuk ve tahsil edilme- yen cezaların mikdarı 100 bin Tiraya baliğ oluyor. Bu suretle Emanet kendi büt- çesinden 100 bin lira kadar bir tahsisat kaybetmiştir. Bu 4,5 ay zarfındaki SÜ dezir bi 5 senelik program Emanette bir “—komisyon tetkikata başlıyor Dahbiliye Vekâleti, her vilayet ve belediyeden 5 senelik bir faaliyet programı istemişti. İstanbul - vilâyetinin S senelik programı bir kaç sene evel hazır- lanmış ve o zaman Ankaraya gönderilmişti Şimdi 5 senelik faaliyet pro- gramını şehremaneti de tanzim edecekti Bunun için yakında bir komis- yon toplanacaktır. Ancak, Emanette hakim olan kanaata göre 5 sene- lik faaliyet proğramının tamamen tesbiti maddeten imkânsızdır. Şehremanetinin varidatı her an | tahavvül ettiğinden ve her sene varidatından bir kısmının kesil- mesi itibarile mustakbel faaliye- tin derecesini şimdiden tespite imkân görülmüyor, [ MEMLEKET HABERLERİ I Yenikoza mahsulü Bursa, 1 ( Hususi ) — Uzun yıllardan 'beri koza, tohum ve ipek ficaretine sahne olan (Kozaheni), bir haftadır. yeni koza mahsulü: nün alışverişi ile canlanmağa başladı. Bu hana civar cadde ve meydanlar, koza yüklü araba ve otomobillerle dolu. Bu seneki koza mevsimini, ge- iki kilo yüz gramlık yaş kozası ile İsmetiye köyünden Saime H. açmıştır. Bu Hanımın mâhsulü teberrüken 300 kuruşa satılmış ve borsaca kendi: ca nakdi mükâfat dir. Fakat alışverişin asıl bizi baş- Jayalı bir hafta oldu ve döküm denilen bu hız, önümüzdeki hafta daha ziyade artacaktı Kora fiatları hayli ktir. Şimdiki halde vasati 140-150 ku- ruşa giden koza, bu fiatı, geçen sene seyrek bulmuştu. Şehirde ki mensucat fabrikala- rının fazla mal almaları ve yeni mahsulün, geçen senekinde ziya- de randemanlı olması, fiatı, Avrupa piyasasından fazlaya çıkarmıştır . Eldeki rakamlara göre, bu yıl tohum, — geçen seneye “nishetle azdır. Sene başındaki kuraklık, müstahsılı, dut -yaprağının bere- keti hakkında şüpe ve tereddüde düşürmüştü. Fakat mevsim çok güzel geçti- Zinden, bu hal böceklerin geniş sahalarlada - serbestçe beslenme- Sini temin etmiş ve neticede bir paketten 30 kilo alınırken, rand- Mman 40-50 ye çıkmıştır. Şehirde “açılan — tohumlardan başka bu sene harice ( — Rusya, İran ve Bağdada) 5900 kutu to: hum - sevkedilmiştir. Kozacılığın bu yıllarda geçirdiği dikkate şayan bir safha vardır: Yaş kozanın azalarak, kuru koza- cılığın rağbet görmesi. — Buna, kurutmasiştim fırınlarının artması tesir etmektedir. Koza borsası, miştir. “Tursunlu, da başlanmış olan üçüncü fırın da bu günlerde bitecektir. Bu süretle - köylü, yaş olduğü için elinde fazla tutmadığı mah- sulünü, canı istediği zaman Sat- mak imkânını elde etmiş buluna- caktır. Mensucat fabrikalarına gelince Bir sene içinde göze batacak - hatta bir rivayete göre kendile- rine zarar verecek- derecede ar- tan bu imalâthanelerin yekünu şimdiki halde 4dü buldu. İçlerinde en mühimleri Hacı Sabri, Şevkizade, dokumacılık şirketi ile, son aylarda yapılan Japonların fabrikasıdır. Tekmil fabrikaların, beheri günde 13 metro kumaş dokuyan 310 tezgâhı vardır. Fabrikaların artması krepdöşin ve krepdamur gibi - mensucatın dokunmasını çok - yükseltmiştir. Diğer taraftan fiatlar hayli düş- müştür. En iyi krebin metrosu 225 - 250 kuruştur. Bursada Koza hanında Koza satışından bir manzara —— L L