9 Temmuz 1929 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

9 Temmuz 1929 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Brşıyrlar mı? | Eski rumen veliahdı zevcesile karşılaşıyor Belgrat, 7 (A.A.) — Rumanya prenseslerinden — Helen — ile kral mişelin Bled te bulunduğu sıra- da prens Karolun da oraya gele- ceği teeyyüt ediyor. İPrenses Helen / sabık Romen veliahdı. Karolun zeveesi, küçük Kral Mişel de oğludur. Bunlar yeni vaz'ı hamleden Sırp kraliçesini ziyaret için Blede gitmişlerdi Sabık veliaht Karolun da hem- şiresi olan Sırp Kraliçesini ayni zamanda ziyarete gitmesi bir ba- rışma husülü muhtemel olduğunu anlatmaktadır. | Bavyerada fırtınadan ölenler Berlin, 8 (ALA) — Welt-Am- Montag, gazetesi son zamanlarda Bavyerada hüküm sürmüş olan fırtınanın 34 kişinin ölümüne sebep olduğunu yazıyor. —— Büyük orman yangıni Hsöres 8 (A-A) — Askeri kuv- vetler orman . yangınının - sirayet dairesini tahdide ve civardaki sanatoryomda bulunan 200 çocu- a kamtarmağa. muvaflak olmuş lardır. Tenis maçları Lamden TUA A.) — Framsa Cachet, Wienbledonta tenis ma- çının finalını kazanmıştır. Misir. krali ” Dijon, 7 (A.A.) — Mütenek- kiren seyahat etmekte olan Misir krah Fuat Cenevreden buraya Zonguldakta iskân işleri Zonguldak 7 (Hususi) — İskân umum müdürü Hacı Mehmet bey şehrimize gelmiş ve iskân işlerini teftiş ettikten sonra Samsuna hareket etmiştir. 1008 metro kaldırım Bartında büyük bir yol faaliyeti vardır. Belediye bu sene içinde şehirde 7000 metro mikâbı asfalt kaldırım inşa edecektir Altını — aza, yakamlar münmele görmeyen eaki fiyetleri gönterir Bu çedveldeki fatlar “Amerikan Ekapren" bankanı tarafından verilmiştir. | racaklardır. İsmet Paşa Hz.lerinin HAB Telefon haberleri Yunanistanla itilâfa doğru İtilâfnmame bir iki gün | içinde parafe edilecek Ankara, 8 ( Telefonla ) — Yu nan esfiri M. Papa, dükü ictima- dan sonra itilâfnamenin teferruatı üzerinde hasıl olan vasi anlaşma esaslarını telgrafla Atinaya bil- dirdi. Yarın cevap gelmesi muh- temeldir. Yunan sefareti erkânı muvafık cevap geleceğini ve itilâfnamenin parofe edileceğini katiyetle teyit ediyorlar. İsmet Paşa Hz. Ankara 8| Telefonla | — İsmet paşa Hz. bugün saat üçte Hu- kuk mektebinde yapılacak şaha- detname tevzü merasimine iştirak edecektir. Başvekilimiz saat 18 de hususi bir trenle İstanbula hareket buyu- refakatında aileleri ve yaverleri bulunmaktadır. Ankaranın imarı M. Yansen şehirde tetkikat yapıyor Ankara 8 (Telefonla) — Mimar M. Yansen Fırka salonunda / tat- bikat plânını yapmağa başlamıştır. M. Yansen refakatindeki mü- hendislerle — beraber — İstasıyon, Yenişehir ve havalisini gezmiş, tetkikatta “bulunmuştur. - Bugün imar plânma — dahil olan Ziraat TERlE GAO gezerek Düi bikat plânının ayın on beşinde bitmesi muhtemeldir. Plâna naza- ran Meclisten Saman pazarına kadar olan cadde tevsi edilecektir.. Demir yolu inşaatı ilerliyor Ankara 8 (Telefonla) — Demir yollar inşaat reisi İzzet bey An- karaya döndü. Kayseri-Sivas hattı üzerinde azami surette calışılmak- tadır. Kayseri - Ulukışla hattında 100 / kilemetroluk artazide tesviyei — türabiye — yapıldı, 4 aya kadar ray ferşiyatına baş- Tanacaktır. Ki - Bahkesir hattında bugün büyük bir tesviyei turabiye faaliyeti vardır. Balıke- sirde 20, Kütahyadan Balıkesire ismet Pş. Hz.nin Pen- dikte oturacağı köşk Pendikte - İsmet Paşa H.z in B. tarafından gezilmiş- tir. Köşkün karşısında bir polis karakolu teşkil edilecektir. Gök yüzünde bir hadise — | Dün gece semada bir şahap | sukutu Mmüşahede edilmiştir. — | Bü sukut saat 10 u 20 gçe vakı | olmuş etraf aydınlık içinde kal- | mıştır. Semadaki bu parıltı 8 saniye kadar devam etmiştir. —| Kandilli rasathanesi bu semavi | hadiselere bu aylarda sık .ııkw tesadüf edildiğini söylemiştir. Tophane antrepoları Bu gün Tophane antrepoları idare heyeti, oda ikinci veisi Hamdi beyin riyasetinde içtima edecektir. Bu içtim: re heyeti- nin son içtimar olacaktır. İçtimada antrepoların tasfiyesi — görü; cektir. Yeni bir hadise — Sırp toprağında bir bulgar çifcisi rüldü Sofya 7 (fos) — Sırp - Bulgar hududunda ve Sıp toprağı dahi- linde bir cinayet yapılmıştır. Mak- tulün bir balgar çifçisi olduğu Atina, 7 ( Fos ) — Sofyadan gelen telgraflara göre büyük devletler sefirleri aralarındaki ihti- lâfların halli ve hudut hadiseler önüne geçilmesi için Sofya ve Bel- grat kabineleri nezdinde doslane bir teşebbüste bulunacaklardı Havzada bir kız kaçırma vakası Havza 7 (Hususi) — Şehrimiz- | de garip bir kız kaçırma vakası olmuştur. Gece dört beş şahıs validesi ile birlikte misafirlikten dönen bir genç kızın üzerine atıl- mışlardır. Şakilerden biri kızı bir otomo- bile sokmuş ve son süratle şehir haricine doğru haçmağa başla- mışlardır. Haydutların izleri henüz bulunamamıştır. Teftiş seyahatı | Zonguldak 7 (Hususip — Jan- | /darma umum kumandanı — Zeki paşa ile gümrük umum müdürü İhsan bey, sabık iktisat vekili Rahmi bey. mebusumuz Niyazi Asım bey dün İzmir vapuru ile şehrimize gelmişlerdir. Misafirlerimiz vali ve — erkânı vilâyet tarafından karşılanmıştır. Zeki paşa, Rahmi, İhsan, Niyazi Asım beyler şehirdeki - bilümum müessesatı, — maden, - ocaklarını ç ikten sonra lekrar vapudınnı[ ip hareket etmişlerdir. Talebe kongresi Bu akşam Bebekte bir ziyafet verilecek Balkan talebe kongresi bugün öğleden sonra darülfünun merasim salonunda içtima edecektir. Cel- seyi darülfünun emini Neşet Ömer bey açacak ve bir nutuk söyliye- cektir. Türk talebe birliği reisi de nutuk irat edecektir. Kongrede — Balkan — milletleri | talebe: birliklerinin umumi (l yaçları tespit edilecek ve bey- | nelmilel kongrelerde hep birlikte | hareket etmek için mukarrerat ittihaz — edilecektir. — Kongreye Türk talebe birliği namına Tahsin | Bekir, Halit ve Naşit Beyler iştirak edecektir. Talebe birliği tarafından bu akşam Bebekte Turkuvazda bir | ziyafet verilecektir. Dünkü kazalar 1 — Şoför Fuadın idaresindeki 12 numaralı ötomobil dün Şişhane yokuşunda Lca isminde beş ya- şında bir çocuğa çarpmıştır. Le- anın sağ eli kırılmıştır. 2 — Selimiye efradından Ali oğlu Şehsuver dün Üsküdardan | geçerken Ahmedin idaresindeki | stomobilin sademesine uğramış- | | tır. Neticede Ahmedin bir. baca- ği kırılmıştır. 3 — Balatta 62 yaşında Kar- los efendi Müminin idaresindeki arabanın altında kalarak ağırca yaralanmıştır. den bir arkadaşını öldürd | den yaralamıştır. Devlet Matbaasında | Devlet matbaası, mühim miktarda musevi müessesesine ihale edil | ve verilen kâğıtların | tahkikat hakkında Bir cinayet Bir genç sarhoşluk yüzün. birini de yaraladı Dün gece saat bir de Üskü- darda feci bir cinayet olmuştur: Üsküdarda — oturan — Harbiye mektebi efradından İliya mezun olduğu in dün gece Niko ve iki arkadaşı jli idarda Beyler oğlu | tiyatrosuna gitmişlerdir. Üç arka- daş oynanılan komediyi seyretmiş- ler ye tiyatrodan çıktıktan sonra Vahanın meyhanesine uğrayarak bir kaç kadeh de rakı içmişlerdir. İşte bu sürette yola çıkan üç sarhoş bir aralık aralarında ağız kavgasına başlamışlardır. Bu kav- ga büyüdükçe büyümüş bıçağını sıyıran Niko asker İlyanın üzerine yürümüştür. Niko bir hamlede İlyayı beş yerinden, Mihalı da sağ ticede İlya aldığı yaraların ile polise ifade vermeden . Mihal tedavisi için has- tahaneye kaldırılmış katil de der- | dest olunmuştur. Vaka hakkında tahkikat icra edilmektedir yapılan tahkikat ( Baş tarafı birinci sahifede ) bir kaç gün evel mübayaasına girişilen kâğıt münakasasının yol- suzluğu iddiası takip etmiştir. İlk ihparı yapan (H,..) matbaası sahibi (H...) beydir. bey de, Devlet matbaası- nun makine münakasasına girmiş olduğunu, fakat makinelerin, ken- di gösterdiği fiattan daha yüksek bir para mukabili, diğer bir fab- rikadan alındığını iddia ve bu hususu ihpar etmiştir. Ait olduğu makam, Devlet mat- baasının makinelerinin ne suretle mübayaa edildiğini sormuştur. Bu tekikat devam ederken, mübayaa edeceğini - ilân alınacak — kâğıdın kapalı zarf ve aynı zamanda da pazarlık suliyle mübayaa edile- ceği yazıldığından, bu ilânı bazı mühim ticarethaneler yolsuz telekki edip, münakasaya iştirak etmemiş- ler, ve pazarlık neticesi, kâğıt bir . yolsuz yapıldığını muvafık olmadığını meseleyi maliye vekâletine ihpar etmiştir. İşte maliye — müfettişleri bu moktalar üzerindeki iddia ve ih- parların doğru olup olmadığını tetkik etmektedir. Rıdvan Nafiz beyin bir muharririmize beyanatı Maarif vekâleti heyeti teftişeye | reisi Ridvan Nafiz bey Devlet matbaasında yapmakta bulunduğu bir muharri- | larım fişli Moskova ve Nankii sefirlerimiz Moskova büyük elçimiz Hüseyi, Ragıp ve Nankin m: slahatgüzi vımız Hulüsi Fuat Bler, dün saş| 18te “Novrosiski, sovyet vapuryj ile ve Odesa tarikile şehrimize gelmişlerdir. Hüseyin Ragıp ve Fuat Biler Tokatlıyana — misaf | olmuşlardır. Moskova sefirimiz seyahatı hak- kında demiştir ki —-“Yarın veya öbür gün Ankaraya gidecek orada kısa bir müddet kaldıktan sonra İstanbul tarikiyle Moskovaya avdet edeceğim. ,, Hulüsi Fuat Beyin beyanatı Nankin maslahatgüzarımız Hu- lüsi Fuat B. şu beyanatta bulunmuğ- tur : — * Türkiye - Çin siyasi mü- nasebatı dostanedir. İki devlet | arasında bir muhadenet muahe- desi akti için Vaşington sefirimiz Muhtar B.le geçen sene İstanbulu ziyaret eden Çin heyeti reisi ve sabık Çin Hariciye Nazırı — olup elyevm Vaşingtonda Çini temsil eden M. Sesinu arasında müza- kerat cereyan etmektedir. Bugün Çinde hükümet olarak bir hükümet vardır ki o da Milli Çin hükümetidir. Merkezi Nan- kindir. Bunun haricinde tessüş etmiş bir hükümet yoktur; askeri gruplar ve kumandanlar vardır. * Mustafa Abdülhalik Bey — Milli müdafaa Vekili Mustafa Abâ dülhalik B. dünkü Ankara trenile saat 14 buçukta ailesile - birlikte şehrimize gelmiş ve Perapalas oteline mazil olmuştur. Vekil B. şehrimizde 15 gün kadar istira. hat edecektir. * Sağdan, soldan — itiraz — Bakkallar cemiyeti de Ticaret odasının hayat pahalılığı grafik- lerine itiraz etmiştir. * Rusyadan çevrilen deriler Türk malıdır.. — İktisat Vekâleti ticareti hariciye müdürü Avni B, Rusyaya ihracat hakkında İstan- bulda yaptığı raporu vekâlete tak» dim etmiştir. Ögrendiğime taporda sevkedilen malların Türk malı olduğu tasrih ediliyor. B hususta mahkeme kararı keyîlı ediliyor. x4 Dil heyeti — Dil encümenin yakında İsmet Paşa Hz. nin riyar setinde bir içtima aktetmesi muhi temeldir. Bu içtimada ilmi ıstılahs tetkik olunacaktır. * Saray burnu parkı için bir ihtilâf çıktı — Bebek bahçesinin yanındaki meydan için Defterdarş lıkla, Şehremaneti arasında çıkari ibtilâf henüz halledilmedi. Bu mesele bitmeden iki daireyi daha çok uğraştıracak yeni bir mesele daha çıkmak üzeredir. Bu da Sarayburnu parkının ciheti aidi- yetinin tayinidir. Defterdarlık bu- rasının hükümete ait “olduğunu iddia ediyor. Gayri mübadillere tevziat Yunan emlâki icar - bedelini gayri mübadillere tevzi edildi malümdur. Şimdiye kadar iki rimize şu beyanatta bulunmuştur. — Umumi teftişat için İstan- bula geldim. Bu meyanda bir maarif “müessesesi olan devlet matbaası işlerinide teftiş ediyorum. Gazetelerde tahmine müstenit şayraları hayretle okudum. Yalmız devlet matbaasını değil bir- kaç günden beri İstanbul lise ve orta mekteplerini de leftiş ediyorum. Teftişat biter bitmez ankaraya gideceğini, teftişlerini bir raporla | vekâlete — bildireceğim — ihparat hakkında bir şey diyemem. Zaten bir. beyanat vörmeğe — mezün değiliz.” liste tevzi edilmiş ve bir kısım gayri mübadiller bu icar bedeli den istifade etmişlerdi. Tevziat komisyonu, bu defa şimdiye kadar tevziattan — istifade etmiyenlere para verecektir. Bunun için ihza- hyor. Üçüncü liste bu hafta ikmal edilecek ve nihayet KA AAA İ Ğİ İ Müldürüleelmetünin | İ önümüzdeki hafta içinde tevziata —4 - başlanacaktır. Adanadan üzüm geldi Adanadan ilk üzüm dü şehrimize gelmiştir. Adana üzümür ekseri semtlerde 100 kuruşa sa- | tılmaktadır.