9 Temmuz 1929 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

9 Temmuz 1929 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

5 _Kdanada üç feci 9 Temmuz 1929 Züğürt tesellisi Bir komşum var: İrat ve akar sahibi. Ayda 400 lira geliri var. Kendisile, aynı mektepte okuduk. Aynı terbiyeyi aldık. Aramızdaki yeğane fark, onun, babasından mirasa konmuş bulunması; ve bu mirasının, kendisine 400 lira ge- tirmesi.. Benim de ayda 400 |i kazancım var. Bu parayı ele ge- çirmek uğurunda sabahtan akşa- ma> kadar, kan ter içinde kalı- yörüm. Akşam üstü, yorgun argın eve döndüğüm zaman, ağaç altında hasır iskemlesine uzanan komşum: — Ne mesut adamsın! - diyo- Tüm - benim. çalışmaktan imanım gevrediği bir sırada, sen hiç ken- dini zora sokmadan nefsi nefisi yaşatacak kadar parayı tıkır tıl alıyorsun ... Bütün günün senin... Gez, toz, eylen... Komşum, acı acı gülüyor: — Gez, toz, eylen mi?l. İlâhi.. aşarım aklınal.. Nerede?.. Nasıl? ivelemirde, çalışma saatlerinde ey- lence mevcut - değildir...- Sonra İstanbulun eylence mahalleri hem 'on parmakla sayılacak derecede Mahduttur; heni de, bunlar, biri ine benzerler... Her - gününü ihtiva etmek üzere, bir aylık ey- lence programı yapabi Bir akşam - Bomonti - bağçesine git,,, ertesi akşam Küçuk Çiftlik Parkına,, — sonra , Arnavütköy akıntı burnuna,,, sonra, kalamışta Belvüye,,, sonra Bebek Bahçesine,, Sonra / Fluryaya,,, sonra Taksim bahçesine,,, sonra Adaya,,, sonra, Novotniye,, sonra, bunlara ben- zer daha bir iki yerel — Binne- tice, eski repertuara —dönmek mecburiyetini — duyacaksınız . , Hem, bu derece — yekdiğerine müşabih yerlere gitmek için nak- Tiyat sıkıntısı çekmenin ne lüzümu var? İstanbulun eylence mahalleri bunlardan ibarettir. Ah, azizim, eylencenin, ancak çalışdıktan sonra zevki çıkıyor... Halbuki, ben, 400 lira iradım var diye sây kabiliye- tini de kaybettim... Akşama kadar evde siftiklenmekten çatlıyorum, Patlıyorum. Yoook eyer dehşetli #engin olsaydım da bugün Nice, Yürin Monte- Karlo dolaşa bil Beydim diyeceğim yoktu... Lâl 400 lira geliri olacagına, mesa: isine mukabil 400 lira ücret almak bin kat müreccahtır. Bu mantıki istidâller karşısında; — Desen e ki, ben senden mesudum? - biye sordum, Komşum: — Elbette! - cevabını verdi. Ben de artık, tesellimi buldum. ( Dedikoducu ) cinayet oldu Adanada, Karamezra köyünde feci bir cinayet olmuştur. Rifat ve Hüseyin isminde iki arkadaş bir para meselesinden dolayı kav- gaya başlamışlardır. Bir aralık Rifat bıçağını çekmiş arkadaşını bir kaç yerinden yaralamıştır. Hüseyin de aynı biçakla arka- daşını muhtelif yerlerinden cerh- etmiştir. Neticede iki gavgacı aldıkları yaraların tesiri ile Mmüşlerdir. 2 — Gene Adanada Ali minde bir çingene karısının baş- kası ile kaçacağını haber almış 've biçakla zevcesini öldürmüştür. 3 — Adanada kafa tası ezil- miş bir ceset bulunmuştur. Katil de maktülde mechuldür. | Sinopta mı yoksa Kibrit fabrikası başka yerdemi yapılacak Kibrit inhisarı tarafından Sin- nopta bir fabrika açılacağı yazıl- mıştı. Fabrikanın yapılacak olan yerde tetkikat y: İnhisar idaresinin teftiş heyeti Hüseyin Avni B. bu gün re Sinoptan şehrimize — gelecektir . Avni B. mal inde yaptığı tet- Avni B. aynı zamanda berabe- rinde çalal taşı kumu nümuneleri getirecektir. Bu taş ve kum nü- müneleri mühendi#'mektebi labra- tuvarında tahlil edilecektir. Bu suretle o arazi üzerinde fabril min yapılıp yapılamıyacağı anla- şılacaktır. Helvacılar şirketi İzmirde Şekerciler ve Tahin helvacılar. Şirketinin teşkili için Türkocağında bir içtima - yapık malları temiyeti reisi Ziraat Bankası Mü- dürü Şekerci ve Helvacılar hazır bulunmuşlardır. —Şi limted şirket olıt!ktıı. Deniz sporları için bir klüp Kalamışta deniz sporlarile meş- gul olmak üzere bir klüp teşkil edilmektedir. Klübün müessisleri arasında Esat paşa bulunmaktadır. Klüp faaliyete geçer geçmez kotra yarışları tertip edilecektir. üt ve yağ Bakkallar cemiyeti iki fabrika açmak istiyor | Bakkallar cemiyeti bir marga- rin iç yağı fabrikası ve birdi yağ tasfiyehanesi - yapmak için şehremanetine müracaat etmiştir. Bu fabrikalar bakkallar koape- ratifi tarafından idare edilecektir. Şehremaneti bakkallar cemiye- inin müracaatına henüz cevap ver- mi Bundan başka Bakkallar cemiyeti bir süt takimhanesi aç- mak için de Emanete müracaatta bulunmuştur. Emanet bu müracaatı da tetkik etmektedi Adliye müfettişleri Trakyaya gittiler Istanbulda bulunan adliye mü- fettişleri Trakyaya hareket etmiş- lerdir. Yedi kişilik bir guruptan ibaret olan adliye müfettişleri Trakyanın her tarafını teftiş edeceklerdir. Teftiş seyahatı tam bir devam edecektir. Müfettişler tiş neticesini de Trakya a sinin vaziyeti hakkında mühim ve mufassal bir rapor — tanzim edeceklerdir. Uşak şeker fabrikası Bu sene Uşak havalisindeki mahsuller iyi vaziyettedir. Pan- carlar henüz tarladadır. Bu seneki rekolte Uşak kaza merkezinde 6000-ton, Eskişehir ve sair müb- hakatta dahil olmak üzere 25,000 tondur. Şeker fabrikası; senede elli ton işleyecek vaziyette olduğuna göre bu sene altı ay faaliyette bulu- nacaktır. Fabrikanın tesis edildiği seneki Sıcaklar basınca Şehirden say- fiyelere doğru bir akın başlamış- tır. Her gün Köprü iskelesinden yüzlerce kişi vapurlara binmekte ve şehirden uzak - iskelelere çık- maktadır.. Cuma ve pazar günleri Ada fevkalâde kalabalık - olmaktadır. Bir çok gençler, bazıları açıkta, bazıları banyolarda denize gir- mektedirler. Dün pazardı. Hava da pek sıcak olduğundan halk fevç fevç Adaya, Florya, Altın Avrupada tetkik seyahatı Bu yaz 10 hâkimden mürekkep bir gurup Avrupada mesleki bir tetkık seyahatı yapacaklardır. Bu hâkimlerin bir kısmı İstan- bul hâkimlerinden olacaktır. Hakimlerimiz. ondan sonra her sene tetkik seyahatları yapacak- lardır. Hâkimlerimiz tetkik seyaheti neticesinde — intibalarınm — adliye vekâletine bildireceklerdir. Adana hapishanesindeki mevkufler Adana hapisanesinde — elyevm 311 erkek, 15 kadın mevcut olup bunlardan 185 kişi hafif ceza kıs- mında, de ağır ceza kısmında bulunmaktadır. Ağır hapis kısmındakilerin 80 i erkek beşi kadındır. 28 erkek, 3 kadın âdi hapis, 95 erkek 2 kadın mevkuf, 20 erkak 4 kadın icra borcundan, 18 erkek bir ka- din verği borcundan mevkuf ve 3 erkek te berayi tedavi hastanede En kuçuk otomobil Meşhur sinema artisti Konrad Nagel küçük otomobil meraklısıdır. Holivutta, oyuncak addedilecek kadar küçük otomobille gezer Resmimizde sanatkâr bir arkada- şıyla konuşürken görülüyor. Oto- pancar miktarı 4,000 ton, ikinci sene 9,500 ton idi. | mobile davet edilen bu zat nereye bineceğini — düşünerek — başını kaşıyor. Son mühlet Çakmakları ihpar müddeti bitiyor Çaktak Te ZMN soara » Bu müddetten sonra dükkânında beyanname — vermeden çakmak bulunan kimselere kaçakçı muame lesi yapılacaktır. Kaçak çakmak- Jarın beherinden beşer lira ceza alınacaktır. Maarif vekâleti talim ve terbiye heyeti reisi Mehmet Emin B. dün şehrimize gelmi; Tetkik seyahatı Yazın gelmesi ve sıcakların başlaması üzerine muhtelif mes- lek erbabı. tarafından seyahatler tertip edilmektedir. Bu sene doktorlar Anadoluda bir tetkik seyahati yapacaklardır. Avukatlar İsviçre ve Almanyaya gideceklerdir. Bu sene kadın sup bazı hanımlar da Avrupaya giderek Viyana, Berlin, Paris ve Londrada kadın cemiyetleri ile temas edeceklerdir. Bu seyahat iki ay kadar devam edecektir. cezai tahvilden mütenebbih olma- dığı anlaşılarak memürin kanunu- nun 30 inci maddesi mucibince memuriyetten — ihracına — karar verilmişt Çocukların sıhhatı vekâletinin musip bir tamimi Maarif vekâleti mekteplerde hastalıkları hakkında şu lamimi göndermiştir. — - * Çocukların sıhhatı her şeyin fevkindedir. Mini mini 'yavruların sihhatlerile alâkadar olmayan ve sıhhi afetler karşısında lâkayt kalan müesseseler hakkında çok şiddetli davranılacaktır. Görbüz bir nesle malik olmak isteyen ve bunu kendisine bir umde olarak kabul eden Türkiye cumhuriyeti sıtmalı bir nesle mali- kiyeti asla istemez. Mekteplerimizde sık sık tesa- düf edilen sıtma, trahom, verem gibi hastalıkların dikkatsizlik ve bakımsızlık yüzünden olduğu şüp- hesizdir. | Badema bu gibi sıhhi mesele- lere ehemmiyet Vverilmesi tavsiye edilmiştir. Bedeni terbiye mektebi talebesinin kampı Bedeni terbiye muallim mekte- bi talebesi dünden itibaren kilyos- ta bir deniz kampı kurmuşlardır. talebe kampta deniz sporlarıyla meşğul olacaktır. Kadıköyde avcılar kulübü Kadıköy — avcıları - tarafından bir kulüp teşkiline teşebbüs edil- miştir. Kulübün riyasetini Prens Abbas B. kabul etmi Dinamit köylünün elini parçaladı Bartinin Kazpunar köyünde feci bir vak'a olmuştur. Kanlı ” oğlu Satının eline geçirdiği bir dinamiti karıştırırken birden bire patlayan tehlikeli madde sağ elinir maklarını uçurmuş ve yü: mühtelif yerlerini yaralamıştır. Muhit nezlesi İnsan bir günde, İstanbul için- de ne ayrı ayrı ne başka başka muhbitlere girip çıkıyor.. Dün ihtiyar bir dostuma sabah kahvesine — dayetliydim. — Sabah saat tam sekizde küflü bir tok« mağı, paslı bir çivi üstüne iki üç kere vurdum.. Rezeleri yerinden oynamış sarsak kapı gıcırdıya gicir- daya açıldı. kablettarih ormanlara benziyen alelâcayip bir bahçeye gidim.. Bu bahçe görülecek bir bahçeydi.. Baldıranlar sarmaşık- lara, sarmaşıklar boğürtlenlere, böğürtlenler haşaşlara, haşaşlar yılan yastıklarına, yılan yastıkları katır tırnaklarına, katır tırnakları yaban çilekleine, yaban çilekleri deve dikenlerine, deve dikenleri eğrilti otlarına, iğrilti otları firenk üzümlerine karışmıştı. Agaçların arası sarmaşık nevinden otlarla örtüktü. Bahçede ancak dağ tepe- lerinin, kuş ucmaz kervan geçmez yerlerinde yetişen bir çok nebat da vardı.. İhtiyar dostumun evi işte bu kablettarih bahçenin yanında ka- piları eğrilmiş, pencereleri bir tarafa sarkmış köhne, tahtadan bir bina.. Yosunlu havuzun ” yanındaki, kaba hasıra oturduk, büyük fin- canlar içinde köpüklü kahveleri- mizi içtiktikten sonra saatlerce havadan sudan bahsettik. Korna sesleri, tramvay gürül- tüsü buraya vızıltı halinde bile gelmiyordu .. — Etrafa baktıkça insan, şehirde mi, köydemi, yoksa balta girmemiş bir orman ortasında mi olduğum anlamıyordu.. Özleye “doğru bu kurunmusta evinden çıktım. Bir işim olduğu için aynı sokaktaki büyük tütün * fabrikasna — girdim.. - Birdenbire makine sesinden başım döndü.. Hamam külhanından buz deposuna / giren bir adam nasıl hemen nezle olursa ben be © köhne evin köhne bahçesinden bu hareketli fabrika hayatı içine girince mehit nezlesine tutuldum, epi müddet etra- fımı şaşırdım. Düşü nün o çıtsız bahçeyi bir de bu makine gürü- türlü sebze konservı O kotunun içine kaşığı her dal- dırışmızda ayrı bir sebze çıkıyor. Gâh -patlıcan, gâh domates, ğah kabak, gâh fasulya, bamye.. sokakta iç içe muhit, Bir. ki semtler bir bin alem... bin bir mir inel Yapılan tetkikata göre İzmirde veremli bi ek mevcuttur. Baytar mi Belediye riya- Şetine yazdığı bir tezkere ile, İneklere İstanbul /şehremanetinin yaptığı gibi muntazam bir vasıta ile Verem “aşısı yapılmasını, bil- dirmiştir. "İDAREKANE — Yelgr Telete Telelen £ idare adresli “Akşam, istanbul, vyam işleri; içine ati 1686 Ti içlmi ı DaSa Gönderilen yanlar, sehibien inde elümen ABONE ÜCRETLERİ Türkiye içine Seneliği 1700, ai aylığı 900, Gç aylığı S00 burüş. Eenebi memleketler için : Seneliği 30007 ai alığı 1600 Gç aylığı 900 kunuştur,