July 30, 1929 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

July 30, 1929 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

İntihar vakası Kocamın mektep arkadaşların- gan bir başbelâsı dostumuz Ün- #an Bey vardır. Ünvan Bey, mektebi bitirdiği günden itibaren, bir iş tutmamış; o meyhane in, bu kumarhane benim do- Taşmış ; - babadan kalma hanlarını Apartımanlarını, kızgın tavaya kı Sulmuş sadeyağ - parçası gil eritmiş .. Derken, işi: “aman şuradan beş lira borç veri . Mmesleki iktisadisine vurmuş. O dosttan harç, bu dosttan borç, bir müddet de öyle geçinmiş. Lâkin, alınan borçların geri geb- Medigini gören ahbaplar, son zamanda Ünvan Beye metelik koklatmaz — oldular . Hattâ, kocam bile, hesabın yüz - lirayı geçtiğini görünce bundan bir ay evel “pasol,, dedi ; kestirdi, at Alacak verecek defterini kapadı — Gayrı benden sana hayır yok! Kendine bir iş bul, Ünvan!- dedi. Ünvan Bey, evelki sabah, bizim eve geldi. Sefil, pejmürde bir halde... Ahladı, ofladı; yandı, yakıldı.. Hayatının mahvolduğun- dan bahsetti: — Benim için bir kurtuluş ça- | resi kaldı! - dedi. — Aman deme, Ünvan! — Vallahi. — billâhi.. —Artık, kararımı verdim. —Etme, Ünvan, v eyleme, irsünüz —nasıl — intihar edeceğimi... Yalnız bir kama, ya- | hut, tabanca bulsam... Ah, bir ömreder misiniz, getirsini.. (Kocama hitaben:) ku- Zum, sen de, Süreyya, bana şu içeriki nefis cıgaralarından bir tane ver. bana bir su Ben suyu, kocam da cıgarayı getirdik. Ünvan, suyn içti; rayı tellendirdi: — İntihar - edece; edeceğim! - diye — söylenerekten çıktı, gitti. “Aradan bir saâf geçtikten sonra| bir de kocamın yazıhanesine yak- laştım ki nenin farkına varayım? Çekmedeki revolverin yerinde yeller esiyor! Eyvahl Beynimden vurulmuşa döndüm... — Koş, Süreyyal KoşlÜnuvan'a koş! Biçarecik, intihar için bizim tabancayı almış... Aman koş, şuna mani ol! Kocam, deli gibi, evden fırladı. Ben, azap içinde, keder içinde: “Ah ne ettik de,,, ne ettik de. diyerekten... Nihayet, Süre; Tumoruna geldi: — Ne olmuş? İntihar etmiş mi?| — Hayır, kumar 9) , alalına, mo- Hat Boğaza makine yağı ve mazot dökenler Boğaziçinden geçen bazı vapur- lar denize makine yağı, mazot dökmektedir. Bu yüzden Boğaziçi pislenmektedir. aa. Bilhassa banyo yerlerinde de- nize girenler bundan - şikâyet ediyorlar, Deniz ticareti müdü- riyetinin nazarı dikkatini celb- ederiz. Türk sigaraları İnhisar -Avrupa- daki satış hakkını bir şirkete verdi Tütün inhisar idaresi ecnebi memleketlerdeki —sigara — satışını bir şirkete devretmiştir. Muka- vele — mucibince — şirket bir sene zarfında — Avrupanın altı yerinde fabrika açacak diğer şe- hirlerde de satış şubeleri — tesis edecektir. Aldığımız malümata göre şir- ketin Londradaki şubesini tesis etmiş ve faaliyete başlamıştır. Bu şirket henüz işe başladığını tütün inhisar idaresine miştir. Bildirdiği takdirde inhisar idaresine 500 bin lira teminat verecektir. Şirket bir sene içinde altı yerde fabrika açmadığı veya eksik açtığı takdirde mukavele feshedilecektir Maarif vekili Cemal Hüsnü B. Muallimin mekteplerinden mezun gençleri muvaffakiyetlerinden teb- rik etmiş ve tuttukları mukaddes yolda daha ziyade ilerlemelerini temenni etmiştir, Urfa mebusu Refet B. Muallimler birliği umumi hey- eti reisi Urfa mebusu Refet B. İstanbula gelmiştir. Refet B. İstanbulda muallimler birliğinin vaz'iyeti ile meşgul ol- maktadır. Buz ihtikârı Buzcular fazla para çek- mek içine müşterilere buz kalmadığını söyliyorlar devam eden eden bazı buz bayileri, kendilerine müracaat 'eden müşterilerine buz. kalmadı- ğanı ileri sürmekte ve şayet fazla para verecek olan bulunursa o zaman istenildiği kadar buz ver- mektedirler. Halbuki Karaagaç Talessesesi iki gün evel, gazetelere ği bir ilân ile buz fabrika- çtan fazla buz. imal ettiğini ve buz kalmadıgını iddia eden buzcuların şikâyet edilebile- ceğini — bildiriyordu. Bu ilâne rağmen büz. kalmadığını — ileri süren / bayiler zabıtai belediye memurları / tarafından — şiddetle takip ve ayrıca ihtikâr cürmünden dolayi şehremanetince - takibata tabi tutulacaklardır. Devlet matbaası Matbaada basılan kitaplar Devlet matbaası müdürü Faik Sabri B. bir muharririmize mat- baa işleri hakkında şu - izahatı yis gayesine kadar mat- baamızda bir alfebc, halk için 85 bin ilk ku 60 bin köy kıraatı, 60 bin şehir kıraatı, 25 bin luğatı, 16 bin kramer ve maliye vekâleti hesabına da 7 milyon tek sahifs vatak, 47 bin defter 295 bin karne basılmıştır. Ayrıca 403 bin, lise ve mektep kitabı — basılmıştır. Matbaamızın sermayesi 187 bin lira olduğuna nazaran bu sermaye bir sene zarfında takriben üç defâ devre- dilmiştir. Bir kaç gün evel Tunadan geçen bir Şatla şehrimize 42 alman ta- lebesi Zeldi. Resmimiz bu seyyah talebeyi ceketsiz ve başı açık olarak — Beyoğlundan — geçerken gösteriyor. Sorinlik arayanlar Üç gündenberi İstanbulda şid- detli sıcaklar huküm sürüyor. Sıcaktan bunalan ve vakti müsait olanlar hararetle yanan vücutlarını biraz serinletmek için hep soluğu deniz banyolarında alıyorlar. Ticaret muahedesi Pek yakın bir zamanda intaç ve ikmal edilecek Yeni gümrük tarifesi tatbik edilmeden evel devletlerin hi metimizle ticaret muahedesi aktına teşebbüs — ettikleri — malümdur. Ankarada cereyan eden bu mü- zakereler yakında tamamile intaç edilecek, her devletle ticari mü- Ni esaslara göre . Yeni gümrük tatbiki - vesilesile muahedesinin hariti mevrudatın , yeni zamlar yüzünden bir kat daha — pahalı lacağını ve bu noktai nazardan sermayenin da- ha müşkül şarait altında gelece- ğini iddia edenler aldanıyorlar. Bu hususta kendisiyle görüştü- ğgümüz salâhiyettar bir zat: — Bu kabil iddialar , ale- âde bir propagandadır . Yeni gümrük tarifesi gerçe gümrük zammı itibarile eski tarifelerden farklı ise de muamelâtı. basitleş- tirmek itibarile ticari muamelâtı kolaylaştıracaktır. Bundan başka, memleki izle ticari münasibatta bulunanan her devlet, hükümeti- mizle yeni muahedeler akti suretile ticari münasibatını tanzim ediyor,, Mahzeni evrakta tetkikat Başvekâlet tarafından İstanbul- daki mahzeni evrakta eski hükü- mete ait evrak üzerinde tetkikat yapılmaktadır. tasnif ve tetkikat için An- karadan üç memur gelmiştir. Bu tetkikata milkiye müfetişleri de nezaret edecektir. tetkikat üç ay kadar devam edecektir, ANKARA PALAS (ANKARA ) Bütün odalarda telefon, sı- cak suyu, kaloriferi vardır. Hususi banyolu apartımanlar. Odalrın fiatı: 6-8-10 ve 12 liradır. Amerikan barı, Orkes- tra, erkek ve kadınlara mah- sus perukâr salonu, çamaşır- hane, garaj, tenis, kütüphane, yataklı — vagonlar - şirketinin | men suculardan bir kısmı hem İş buna kaldı Ticaret odası yemekler için bir komisyon toplıyor Amerikada bulunan bir mües- sese beynelmilel bir yemek kitabı çıkracaktır. Amerikan müessesesi bu bu- susta Ticaret odasına da müracaat etmiştir. Amerikan — müessesesi Türk yemekleri hakkında da ma- lümat istemektedir. Yemek kitabında yemaklerin ne bulunacaktır. Ticaret odası Türk yemeklerinin ne suretle pişirildi- ğini bilmediği için bu ciheti Lokantacılar - cemiyetinden - sor- muştur. Ticaret odası bu münasebetle Türk yemekleri hakkında da tet- kıkat yapmagı muvafık bulmuştur. Bunun için oda da bir kamisyon teşkil edilecekti Komisyona âza olarak Cemal ve Alı beyler davet edilmişlerdir. Türk yemekler kamisyonu Ame- rikan müessesesinin suallerine cevap verecektir. Adaya posta ile gönderilen gazete ve kitaplar Buradan Büyük adaya posta vasıtasıle gönderilen gazete ve kitapların sahiplerinin eline geç- mediği Posta ve telgraf idaresine şikâyet edilmektedir. Posta müfettişleri bu hususta tahkikata başlamıştır. Sigara fabrikası Haliçte fabrika için Müsait bir yer aranıyor Tütün inhisar idaresi şehrimizde, yeni bir sigara fabrikası yaptıra- caktı. Fabrikanın Cibali fabrika- sının — yanında — yapılmasından sarfınazar edilmiştir. Yeni sigara fabrikası için Haliçte bir yer aran> maktadır. Bu günkü şerait a- tında Gibali fabrikasının tevsiine imkân görülememektedir. Çünkü fabrikada şimdiye kadar azami tadilât yapılmıştır. Trabzonda telgraf muhaberesi Bir müddetten beri şehrimizden Trabzon ve civarına çekilen tel- graflar techhürle mahalline - vasıl oluyordu. —Aldığımız - malümata Trabzon ve Rizeyle olan eratı düzelmiştir telgraf mul Buzlu sular Bardağı 30 paraya satıla- cak ve Terkos suyu da olmıyacak Ekserisi seyyar olmak üzere bazı su satıcılarının halis menba suyu diye müşteriye terkos suyu sattıkları emanet tarafından an- laşılmıştır. Bir kaç sene evel emanet sucuları yaptıkları ihtikâra meydan - vermemek - için buzlu olarak satılacak suyun bardağın- dan 30 pare almak lâzım gel ğini kararlaştırmıştı . Buna raj terkos suyu hem de bardağını 40 paradan satmaktadırlar. Ema- net halis su yerine terkos suyu satan ve bardağına 30 paradan fazla para alan sucuları şiddetle cezalandıracaktır. “yüzünün perdesi kalkmı de tuy bitti, “karnım zil çalıyor,, “ayaklarıma kara su indi, deriz... Burunla direğin, yüzle perdenin karınla . zilin, dille tüyün, ayakla kara suyun münasebeti nedir? Daha bunun gibi nice nice tabirler. var * kolum, kanadım kırıldı !.. , derler. Sanki insanlar da melekler misilli kanatlıymış gibi.. * Gülmekten kırıldım , deriz.. Düşünün tuhaf bir şey görüyor, | yahut tahaf bir şey' işitiyorsunuz.. Ve başlayorsunuz gülmeğe... Gül | babam gül. Fakat neşenizin en taşkın, — kahkahanızın en bol yerinde “ Çaaaat! , Diye orta- dan — kırlıyorsunuz!... — bana kalırsa “Gülmekten kırıldım, tabiri biç te şen, hiç de hoşa gider bir tabir değil... Kelli felli, iri yarı bir adam gördükmüydü hemen yapıştırırız: — Ense kulak yerinde... Bunu işiten, biz zavallı zayıfla- n enseleri ile kulaklarının yerin- de olmadığını zanneder.. Ele, ayağa, saça, sakala, göze, kaşa, ağıza, buruna ait tabirleri sayacak oldum.. Hesapsız: Burnu sürtülmüş, Alaının damarı patla- miş sakalı ele verdi, — başım kazan gibi oldu, saçımı süpürge yaptım, parmağım ağzımda kaldı, dilim tutuldu, etekleri zil çalıyor, imin suyu aktı, ensemde boza Pişirdiler, koltuklarıma karpuzlar — sığmıyor, başı güğe erdi, taban- larım - patlâdi, başım - döndü, belim büküldü, başımda kavak yelleri esiyor, ağzı kulaklarına varıyor, burnu büyümüş, koltuk- ları kabardı, gözüm dört açıldı, saçları diken diken oldu, etekleri tutuştu, aklım başıma geldi, tırnak- larım dököldü, alnımın kara yazısı, söylese dili aşınmaz ya, gözlerim karardı bir ayağı çukurda, Daha bu kabil yüzlerce tabir var Allah göstermesin bunlardan yal- nız bir tanesi meselâ “ensede boza pişirmek, — tabiri hakiki 3 olarak insanın başına gelirse hali haraptır. Hikmet Feridun Yeni Jack London Danimarka roman muharrirle- rinden M. Kund Anderson, meş- hur romancı Jack Londonü - tak- liten yeni romanlarına mevzu bul- mak için küçük bir - sandal ile Bahri mubiti Atlasiye seyahata akmıştır. * Danimarkak imabüerir Moaai- 'nen namını taşıyan bu sandalına arkadaş olarak iki küçük çocu- gunu almıştır. Muharrir bir sene Bahri muhitte gezdikten sonra yeni romanlarını yazmağa başlır Telgraf adresir “Akşam, istanbul, Telefon : yanı işleri için lti 1636 Telefon * İdare İşleri içini çi TAM4 ABONE ÜCRETLERİ Türkiye için Seneliği 1700 li 900, Üç aylığı 500 kurup. memleketler için » Seneliği: 3000 aylığı 1600; ç aylığı 909 kuruşlu Ceit Öknlerden ame'eliyek ae vemim,