2 Eylül 1929 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

2 Eylül 1929 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Safihe 2 2 Eylül 1929 | Fırka kongreleri Bu günden itibaren içtimaa başlıyor Ü öi el başlıyon. Kongreler eylül sonuna kadar sü- recek ve kâmımu evelde vilâyet fırka kögresi toplanacaktır İstanbul mebuslari " Çarşamba ünden — itibaren — İstanbulun 4 eylül temasa itibaren — halkla başlıyacaklardır. — Mebuslarımızın bu temasları eylül sonunda bite- cektir. Şerefli birtarih (Baş tarafı birinci sahifada) leri zaman kaleden toplar atıl- mağa başlamış fabrikalar düdük- leriyle askeri selâmlamıştır. Şehrin methalinde belediye ve müessasat mümessillerinden müntahap — bir bheyet pür coşuhuruş halkın elleri üzerinde ilerliyen askere “Hoş geldiniz, demiş ve muzika ile istikbal edilen asker sokaklardan | hayat ve varlık yaratan, neşe ve sevinç saçan bir sel gibi geçmiz Damlar, bütün yol üzerleri askerle beraber yörüyen balkla dolmuştu. İleride şerin öbür ucun- da Yunanlıların yapdıkları yangımı tanziren belediye tarafından tertip ve ika ettirilen bir yangın dumanı etrafı sararken asker belediye üne yetişmiş yangın söndürül- müştür. Belediye ve hükümet önlerinde yapılan takı zaferler fevkalâde süslenmiştir. Tam bu sırada elek- tirikler yanmış, bütün şehir, takı zaferler hükümet, — belediyenin cepheleri bir nur tufanı içinde önündeki takızaferin fotoğrafileri nurlar arasında par- layınca alkış ve “ Var ol , sada- ları ayuka çıktı Belediye parkın- da askerlerle öpüşen kucaklaşan halkın coşkunlukları arasında ha- kikaten istidat gününü — heyecan ve neşesine yakın hatta — ondan daha yüksek bir heyecan görü- nüyordu. Belediyede şehre giren tabu- rün kumandanlarına — merasimle şehrin — hediyesi olarak — birer Aaltın saat ve büket takdim edilmiştir. Hediyeleri — beyazlar giyinmiş ve çiçeklere bezenmiş ü küçük kız arasındaki kırmızı giyinmiş bir hanım kız, AFYON | halkının - kurtarıcı ve koruyucu ordumuzun. ve eşsiz arslanlarına minnet ve — şükran hediyelerini sunarız , diye sun- muştur. Ördu namına bölük kumandanı tarafından çok heyecanlı sözlerle mukabele edilmiş ve — sonsuz alkışlar arasında merasimin bi- rinci kısmına nihayet verilmiştir. Gice bütün şehirde taraf taraf, şenlikler yapılmış davul zurnalar- la milli oyunlar oynanılmış halk geç vakitlere kadar eğlenmiştir. Büyük Gazi, Erkânı harbiyei Uumumiye reisine, ve Başvekâletle milli “mücadelenin ilk kurşununu atan memleketimizin yüksek ve kahraman evlâdı mebusumuz Ali beye teşekkür ve hürmet telgraf- ları çekilmiştir. - f A. oğlu Galip Üç gencin kavgası Küçükpazarda oturan Demirci Celâl ile Bayram ve Mustafa isminde üç genç kâvgaya tutuş- muşlardır. - Neticede — Bayramla Mustafa Celâli yaralamışlardır. Beyazıtta yangın Beyazıtta oturan Hızir ağanın evinden yangın çıkmış hemen yetişilerek söndürülmüştür. Harıcıye memurları Hasta arkadaşları| için bir yardım sandığası yaptı Ankara 1 ( Hususi ) — Hariciye |memurları hastalanan . arkadaşla- ve ailelerine ilaç ve doktor Sandığın fahri reisi Hariciye | vekili ve müsteşarıdır. 100 liraya kadar maaş alanlar 75 kuruş ve 100 liradan fazla alanlar her 100 lira için 50 ku- ruş vereceklerdir. | Yumanistanda muvakkat ticaret muahedesi Atina 31 (fos) — Türkiye | Mmaslahatgüzarı bu. gün umuru siyasiye müdürünü riyaret ederek muvakkat bir Hicaret muahedesi akdi için vaki olap teklif hakkın- da müdavelei efkârda bulunmuş- tur. Mükâlemat devam edecektir. Makdonald Cenev- reye gitti | Londra, 31 (ALA) — M. Mak- | donald bugün saat onda ” Cenev- reye gitmiştir. Kendisi Paristeki kısa ikameti esnasında M. Bri- and, Poincare ve Herriyot ile görüşeceğini söylemişti Renin ta in tahliyesi İngilizler 14 eylülde Renin tahliyesine başlıyor Londra 31 (Hususi) — Resmi bir teblige göre ingiliz kıtaatı . 14 eylülde Renin tahliyesine baş- layacaklardır. Tahliye Üüç ay sürecektir. Zonguldak amele birliği deniz işleri reisi Zonguldak, 31 (Hususi) — Amele birliği deniz işleri dernek reisine vilâyetçe işten el çektirilmiş ve Yangın başlangıcı Şehremininde — oturan — Nuri | efedinin evinden dün gece yangın çıkmışsa da hemen — yetişilerek söndürülmüştür. Bir kamyon deki etlerle heraber yandı Dün Samatyada nüfus dairesi önünde bir et kamyonu tutuş- muştur. Kamyon pek az zaman zarfında alevler inde kalmış — ve biraz sonra da içindeki etlerle beraber yanmıştır. Yangın makinenin kondak yap- Ümasınada çıkmıştır. Mebusu karısı zehirlemiş Şamda Meclisi vatani reislerin- den Şam mebusu Fevzilguzzi B. geçenlerde vefat etmiştir. Muma- ileyh; birader zadesi Riza beyi seven zevcesinin zehirlediği Surye gazetelerinde okunmuştur. Yeşilköyde sırkat Yeşilköyde Çerkeziye mahalle- | sinde Saadetlu sokağında oturan | Madam Rozanın evine hırsız gir- miş 100 lira çalarak kaçmıştır. Telefon haberleri Memurlara maaş Ankra 1 (Telefon) — Bugün barem kanunu / tatbik ediliyor. Mubasebeyi — umümiye — müdüri umumisi Faik bey bana dediki — Gelen malümata göre her tarafta Barem kanunü - hazırlık- lan bitmiştir. Vilâyete telgrafla bu hususta malümat verilmiştir. Merkezde yeni / sürette maaş için tediye emirleri kesilmiştir. Vilâyata telgrafla havaleleri gön- | derilmektedir. Bir kaç gün içinde Vilâyet memurları maaşlarını alacaklardır. Türk - İtalyan ticaret muahedesi Ankara 1 ( Teleton ) — Türk- İtalyan murahhaslları bugün saat dörtte toplanacak ve Türk-İtalyan ticaret muahedesinin müzakeratına devam edecekti istasyon caddesinin tevsii Ankara 1 (Telafon) — İstasıyon caddelerinin dar olan kısımının genişletilmesine bugün başlana- caktır. 100 dükkânlı halin inşasına bugün başlanacaktır. Ercüment Ekrem B. Ankarada | Ankara, 1 (Telefon) — Matbuat müdürü umumisi bu sabah Anka- raya geli rt Riding Filistine gönderiliyor. Londra 31 (f0s) — Sabık Hin- distan valü umumisi muavini Lort Riding memuriyeti — mahsusa ile Filistine gidiyor. Lort Riding baş- vekil Mak Donald ile görüş- Müştür. Birecik seylâbı 300 koyun ve bir insan Fratta boğuldu Birecikte —müthiş —bir. hava fırtınasını müteakip fena bir zul- met çökmüş, bardaktan / boşanır- casına şiddetli yağmurlar yağmış- tır. Dehşetli top - tarakalarını an- dıran gök gürültüleri arasında iri taneli dolu düşüyordu. Kasabanın — şimalinde — bağlar yolu üzerinde Kuyucak deresiyle cenupta zeytin - bahçeleri dere- sinden —hücum —eden — seller oralarda otlamakta olan üç yüze yakın koyunu sürükliyerek Furata attı. Bu arada sair hay- vanattan mada kabye ( Birecik'te bir cins kavun ) tarlalarında yarı ölü bir halde 20 kadar yılan lâşesi görülmüştür. Ertesi gün yağmur yağmışsada ayni hasarat olmamıştır. Yalnız sular üzerinde nar, incir gibi muhtelif ağaç göğ- delerile Meydan kapısı sahilinde bir erkek adam naşına - tesadüf | olunmuştur. Furat yine yükselmeğe, renği | değişmeğe başladı. Sellerden, fırtınadan, doludan bağ, zeytin ve fıstıklıkların müte- V essir olduğu söylenmektedir. Kabiye mahvoldu. tarlaları muhak kak Filistinde Kanlı hadiseler ve karışıklık devam ediyor Lendra 31 (Hususi) — Filistinin bir çok yerlerinde Araplarla Ya- hudiler arasında kanlı musademe- ler devam ediyor. Yafada yeni müsademeler olduğundan buraya yeniden bir İngiliz bölüğü sevk olunmuştur. Kudüste — Tevkalade — tedabiri inzibatiye ittihaz — olunduğundan buradaki kanlı hadiselerin sahnesi şimdi şehrin — haricine — intikal etmiştir. | Kudüsün haricindeki — Kartuv karyesine araplar hücum etmişler burasını zaptettikten sonra yak- aışlardır. Bu hadisede bir çok yahudi maktul olmuştur. Diğer Yahudi köylerine de hücumlar vuku bul- muş isede ekserisi püskürtülmüş- tür. Maktüllerin adedi yüzü ve mecruhların miktarı 250 kişiyi İngiltere baş vekili M. makdo- nald Felistin hadisatı hakkında | mütemadiyen Müstemlikât neza- retiyle muhaberede bulunyor ve vukuatı muntazamen takip ediyor. Filistindeki sabık İngiliz komiseri olup şimdi Pragda Çekslovakya reisicumhuruna misafir bulunan sir Herbert Samuel alelâcele Lon- draya davet olunmuştur. Mumaileyhe yeniden — Filistin fevkâlâde komiserliği teklif oluna- cağı diplomatlar mahafilinde zan- nolunuyor. Kudüsün Bab Hamel civarında yeni bir muharebe olmuş ve bu- rada 70 yahudi ve 40 müslüman maktül düşmüştür. Abüle ve Remb. deki yahudi kolonilerine hücum eden bedevi Araplar buralarını yağma etmiş- lerdir. Bu hadisat esnasında bir haylı yahudi maktul olmuştur. tin manda hükümeti Kudüste ilân olunan idarei ürfiyeyi bütün memlekete teşmil etmiştir. Şam müslümanları Filistin müs- lümanlarına besledikleri hissi te- sanüt ve teveccühe alâmet olmak üzere bir gün dükkânlarını açma- mışlar ve çarşıyı kapamışlardır. Küçük bir kızın yaptıkları Tekirdağ 31 ( Hususi ) — İştip muhacirlerinden 13 yaşında bikes bir kızcağızın Kırklareli karyesin- de bikri izale edilmiş. - Bundan üç ay evvel Tekirdağına gelen bu kız, bir eve hizmetçi olarak gir- miştir. Fakat bilâhire bir çok kimselerle temasa başladığından polisin nazarı dikkatini celbet- miştir. Kızın ifadatın Tekir dağında temas ettiği kimseler arasında tanınmış isimler geçmektedir. Tahkikat devam ediyor. Garibi şuki bu kız erkek elbisesile gez- mektedir. 9 azılı şaki yakalandı Rize 1 (Hususi) — Bir sene | evel dokuz azılı şerir hapishane- den kaçmıştı. Bunlar civarda şe- kavet icra ederken yakalanmış- dardır. Hırsızlarla - bunlara yatı lhık edenler 20 kişilik bir kafile halinde İzmir hapishasesine gön- derilmek üzere Karadeniz vapu- runa bindirilmiştir. | Eczacı konqresı Eczacılar meclisi idareye kimleri namzet gösterdi Eezacdar cemiyeyi — kongreti önümüzdeki cuma günü Beyoğlu Halk fırkası merkezinde toplana- caktır. Yeni idare heyeti namzet- leri fırka tarafından tespit edil- miştir. Namzetler şunlardır: Tokat mebusu Hüseyin Hüsnü B. ümümi re meddin Talip B. ikinci reisliğe namzet gösterilmişlerdir. Cemiyeti belediyeden Mahmut Celâl, Meclisi umumi azasından Ferit, Hüseyin Hüsnü, Müeyyet İhsan, Hasan Nafiz, Ali Riza ve Ziya Nuri beylerde azalıklara' 'namzet gösterilmişlerdir. 17 eylülde Ankarada açılacak | T olan tıp kongresinde bir eczayı | tbbiye sergisi de açılacaktır. 'Bu sergiye Avrupa eczayı - tıbbiye, mustahzaratı; teşhir edileceğinden| eczacılarımız da yerli mustahza-| ratımı teşhiri için hazırlıklara baş-| lamışlardır. % İkinci reisliğe namzet gösterilen Nizameddin Talip bey yerli mud tahzarat için bir kitap hazırl maktadır. Bu kitap alâkadarlar meccanen tevzi edilecektir. s kedi eti münakaşası (Baş tarafı birinci sahifede ) feylosof hayvan yalnız otla besle- nir, Bunun eşek, kediden' çok daha temizdir. Sonra yenilecek kadar — bol kediyi nerede bulacaksınız ? Bir, kere kedi eti yenilmeğe başlamılı di mi tanesi 56 liraya çıkar.* Sözün burasına gelince - Celâl B. birdenbire coştu : e — Hem efendim, dedi, kedileri keser keser yersek fıı:k.le halir a ederim söy- leyin, farelerin tahribatına o zaman nasıl mani oluruz?. Her balk kedi eti yenilmeğe başlanırs fareler tabur tabur gelip Santu? beye teşekkür ederler.. a| Şayet koyun, kuzu, tavuk, balık ve saire etlerinden başka bir et yemek lâzımsa eşekler ne günâ duruyor?. Eşek eti yiyelim.. Hiç olmazsa midemize daha temiz bir et girmiş olur. * Celâl Muhtar B. eşek eti yenile mesini canü gönülden tavsi, etmektedir. Esasen üstadın hususta — tecrübesi de — vardır, Malüm ya, vaktile — muktesidi şehirimiz Hilâli ahmerde eşek etinin lezzetini tattır mıştı. Kayserin eniştesi | ZabOİ ĞiRar zarsonluk | etmeğe başladı Sabık alman imperatoru Vilhel- min hemşiresi Viktorya ile evlenen rus serserisi Zubkof bir müddet yaşadığı mükellef hayattan sonra gene eski mesleklerinden birin yani garsonluğa avdet etmişti Zubkof Zevcesine karşı talâk davası da açmıştır. Prensesten beş milyon mark tazminat ister mektedir . Bu parayı alıncaya kadar, Lüksemburgta - garsonlult edecektir. Zubkof alacağı para ile ı.ııyıı. bir birahane açacağını ve buras' idare edeceğini sını kendisinin Hakiniiyeti © Milliye refikimiz tahrir müdür*ü Naşit Hakkı arkadaşımı, zın evelki — gün erkek çoyocuğu dünyaya gelmiştir Nevzadda uzün ömür ve temepfini ederiz. a Şi 4 |