2 Eylül 1929 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

2 Eylül 1929 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

Sabife 1929 Tefrikâ numar Eyili 1920 TARIHTE mmer ” Mütercimi: Napoleon, Mariys diyorum. Fakat biraz sabrediniz Marinin — imperatorla - beraber karargâha gitmesi Varşovada yeı yeni dedikodulara sebebiyet verdi Bonapart ordugâhta Mariye yatak odasının yanında bir oda hazır- lanmasını emretti. Mari, Napolconla kısa süren bususi — mülâkatlarından — başka ekser zamanlarını yalnız başına geçiriyor, kimseyi görmiyordu. Meri kahvaltıya hazırlanmamışsa Napoleona içeriye girmemek için kapısının arkasından bağırır ve kendisine çokolatasını vermek için ancak mini mini tepsinin geçeceği kadar kapıyı aralık bırakırdı. Mari, Napolcon için aradığı ve ilk defa evlendiği zaman Jozefinin gahsında - bulduğunu — zannettiği ideal kadındı. Bonapart , ürkek, çekinğen, iradesiz, ihtirassız, ve münbasıran - kendisine ait kadımı bulmuştu. Mamafi Marinin ordugâhta kab ması uzun sürmedi, —muhasamat başlayınca kontes Varşovaya dön- dü ve Lehistanın akıbetini soran- lara: —Lehistan kurtuldu.. müjdesir verdi. Marinin bu müjdeyi ver- mesi sebepsiz değildi. Napoleon ayrılmadan evvel metresine şu sözleri söylemişti. — Lehler kahraman ve asil bir millettir. Siz Leh kadınları da nazik ve kibarsınızdır. Ergeç Lehistanı kurtaracağım. Sana bunu vadediyorum.Biraz sabrediniz. Siyasi meselelerin halli bir mu- harebeyi kazanmaktan daha güç ve daha girifttir. Mari, Napoleonun “ siyasi me- selelerin * halli bir. muharebeyi kazanmaktan daha güçtür, sözünü sık sık hatırlardı. Çünkü ayni sene zarfında Av- rupa memleketleri Tilsiç te akt- edilen konferansta Napeleon il Rusya çarı arasında taksim edil- zaman zavallı Lehistan um tulmuş, gitmişti. 1877 senesi ilk — baharında Mari Valeviç şatosunun küçük sesinde Meryemin tasviri önünde diz çökerek aşıkını düşmanların kurşun ve güllelerinden siyanet etmesi için Allahtan niyaz ve duada bulunüyordu . Napolconun muzafferiyeti ha- berleri tevali ettikçe — yüzünden sevinç akıyordu. Mari aşıkının hatp meydanla- rında bulunduğu zamanlarda şa- tosundan bir defa müstesna ol- rgeç Lehistanı kurtarı A. Hilâli ağım. Sana bunu vade- dediği halde bu sözünü tutmadı len Leh lejiyonlarına bayrak tev- idi marasiminde bulundu. Çünkü Leh lejyonları kuman- danı Prens Ponyatofski alaylara bayrakları tevdi edilirken asilzade kadınların bayrak direklerine bi- rer çivi çakmalarını istiyordu. Mari — timsali zafer telakki edilen bu çiviyi bayrak direğine çakarken hüngür hüngür ağladı . Leh gönüllü ordusuna kardeşile, kardeşinin —arkadaşları yazılma- mışlar miydi? Kontes harbin fecaatlarına bir- türlü alşamayordu. Harp meydanlarında bol bol akacak bu kanların zavallı vata- nının kurtuluşunu temin edeceğine manmak istiyordu. Aradan bir kaç gün geçip Napoleonun çok sevdi disine takdirle bahsetmiş olduğu Napoleon Şarlın şeref meydanın- da harp edereken can verdiğini haber alınca aşıkıma hararetli bir taziye mektubu yazdı. Fakat Bonapart, harp meydan- larında en yakın dostalarının can vermelerine lâkayt kalarak dehayi askerisinin sevkile daima ileriye atılıyordu. Napolcon Avrupanın dört tara- fında kazandığı büyük zaterlerin fransızlar arasında kendisine te- min etmiş olduğu derin teveccüh ve takdir sayesinde Fransa tah- tında sağlam bir surette yerleş- miş görünüyordu . Bu kanaat sadememleket dahi- linde hüküm sürmiyordu. Tilsiç kasabasında aktedilen konferansta sade Rus çarı Aleksandr değil fakat Prusyanın zeki ve güzel kralıçası Luiz ile beraber Prusya kralı da Napoleona mukavemet göstermeğe kalkışmanın onu tanı mamak demek olduğunu itiraf ediyorlardı Tilsiçte Napoleona verilen ziya- Fette Prusya kralıçası murassa bir. taçla açık renkte bir tuvalet giy- mişti. Napoleon bizzat kralıçayı ziyafet sofrasına götürdü ve yanım- da oturdu. Kraliçe Luiz güzelliğile zekâvet ve dirayetini mezcettiği cihetle bin bir işve ve nazla Napoleonun teveccüh ve iltifatını kazanmağa çalıştı. Çünkü Luiz Prusiyan talih ve mukaddesatı Napoleonun key- fine tabi olduğunu biliyordu. Napoleon ziyafette kralıça Lui- zin göslerdiği sehhar ve sürük- leyici cilveye meftun olarak ay- mak üzre - hiç dışarı çıkmadı. Kontes 3 mayısta yeni teşkil e thirken kendisine Silezyayı ihda etti ve bıı eyaleti Prusi- LAT ""sııı:ın e AD FD LÜKS MECMUR 30 Ağustos Tayyare ve Zafer bayramı şerefine fevkalâde olarak çikti BU SAYIDA Ercüment Ekrem, Âbdülhak Hamit, Yakup Kadri, Falih Rrfkı Burhan Cahit, Aka Gündüz, | | Abidin Daver, Mahmut Yesari, Gelâl Sahir, Hüseyin Rahmi, Mahmut (Sürt Meh'usu) Zeki Mesut, İdris Sahih, Reşat Nuri, Kâzım Nami, Ibrahim Necmi, Server Zıya, Mithat ömer, Şüküfe Nihal Hanım ve Beylerin yazıları Havacılık ve spor | kısmında Bi maruk ayoreli ve dd cıların yazı ve makaleleri. İlâveten Gazi Hz. nin yağlıboya bir portreleri. 100 den fazla resim ve müte- addit renkli tablolar. T ee E l GA Kontes Mari, Naboleonun bu şayanı hayret ulüuvucenabi. öğ- rendiği zaman hüngür hüngür | ağladı. Çünki Napoleon, biaman | .Ğşm.mg.i. esilmeseeliği Si sayi kendisinden — esirgiyor ve Lehistan krallığını ihya edeceği yerde Silezya dukalığı - vücude getiriyordu. Marinin bu hareketten bisset- tği inkisar, nefret ve istikrah okadar derindi ki bir manastıra gekilerek rahibe olmak hususun- daki kararın oldukça tahkiramiz bir telgrafla bildirdi ve şayanı bayret bir hadise olarak şunu kaydedelim câ yakın akraba ve arkadaşlarının harp meydanlarında kalbinde hiç titremeksizin çiğni- yen bu serdar güzel metresinin kendisini terk etmesi ihtimali karşısında derin bir. meyusiyete tutuldu. Hayır Napoleonun bu yeis ve endişesi câli değildi. Bunapart | bir sandaliyenin kenarına ve ba- şını ik eli arasına almış olduğu halde hıçkırarak ağlıyordu. Mari, Napoleanun bu. derin - uztırabını görünce öna acıdı ve Manastıra çekilmedi. (mabadı var ) | silâh | Bunlardan evvel mmtıka kongrası GÜNÜN HABERLERİ Zaferin yıl dönümü münasebetiyle tebrik telgrafları Ktanbal; Helsicumhur. Gazi Müstafi Kamal Hagret'erin: Yüksek dehalarının ve mucize- yaradan isabetli ve kudretli ir: ve idarelerinin - harikanüma - bir yadigârı olan zafer bayramını bü- 'tün silâh arkadaşlarım namına tebrike müsaraal eder, Cumhur riyet ordusunun İâyezal merbu- tiyet ve tazimlerini arzederim efendim. Büyük Prkâ Müşür Fevzi Tetanbul. 3İ/S/T9 Büyük- Brkâlii harbiye reisi müsür Fevzi paşa Hazretlerine Zatı Devletlerinin yüksek ve kiymetli riyasetleri altında bütün arkadaşlarımın - fedakârlık ve kahramanlıkları ile - istihsâl edilen zaferin yıl dönümünde hak- kımıda izhar buyrulan muhabbetkâ- rane hissiyattan dolayı en derin teşekkürlerimi arzeder, bu büyük günde kudretli ordumuzun zabitan ve efradı arkadaşlarıma hürmet ve muhabbetle tebrikâtımın iblâ- ğina - vesateti — devletlerini - rica ederim efendim. Reksi cümhur Gazi M. Kemal * Hariciye vekili şehrimize ge- | |lecek — Hariciye vekili. Tevfik Rüştü B. İsmet Pş. Ha.nin Am- | karaya avdetlerini mütcakip bir müddet istirahat için şehrimize gelecektir. * Gayri mübadiller — Gayri mübadiller cemiyeti heyeti idaresi Salı günü içlima edecek ve riyaset intihabi yapılacaktır. * Adliye kadrosu — İstanbul Adliye kadrosu dün tabliğ edi- miştir. Kadroda tebeddülat yoktur. * Fırka ve Spor klüpleri — CEH. Fırkası sporla esaslı surette alâkadar — olmağa — başlamıştır. Fırka külüplere tahsisat ve yer temini ile de meşgul olacaktır. aktedilecek ve büyük kongrede nizamnamede bazı tadilât yapıla- caktır. Dün kulüpler mıntaka intihabı için namzetlerin isimlerini fırkaya vermişlerdir. Bunlar üzerinde bazı tetkikat yapıldıktan edilecektir. * Maarif kadrosunda tebed- dülât — Maarif kadroları henü: sonra - ilân ikmal edilmedi. Maarif kadrosunda mübim- tebeddülât olduğu söyle- niyor. Türk emlâki Yugoslavyadaki emlâke nasıl kiymet takdir edilecek? Yugoslavyadaki Türk emlâkinin izerine mevzu haciz ref edildiği için mallarına tesahup eylemek maksadile bir çok Türkler, Yugos- lavyaya gitmişlerdi. Hacizleri ref- edilen —yalız — müsakkafat ile “ palaspur , tarlalarıdır. Bu tar- lalar da şehir ve kasabalara merbut oldukları için yugoslavya hükümeti bunlara ait hacri kab dırmıştir. Ancak en mühim Türk emlâki giflikler ve geniş arazidir. Bu arazi, “ agrar , kanununa tabi olduğundan bu kanun kaldırılma- dan evel, emlâk ashabının. çiflik ve arazilerinden istifade etmeles rine imkân yaktur. Ş Büyük emlâk ve arazinin tak- kiymeti ile ashabına iadeleri için muhtelit takdiri kiymet heyet- leri teşkil edilmesi kararlaştınl- mıştı. Bu. heyetlerin ne - süretle teşkili lâzım geldiğine dair Belgrat maslahatgüzarımız ile Yogoslavya hariciye nezareti arasında müza- kere cereyan ediyor. Aldığımız — malümata — göre, * agrar , kanununa tabi çiflik ve Ü arazinin ve doğrudan doğruya | Yugoslavya hükümetinin idaresine intikal eden arazinin iade ve ya bedellerinin sahiplerine tediyesi için dönüm başıma ne miktar para verileceği kararlaştırılmıştır. x Son muvacehe — İrtişa mes- elesine ait tahkikatın son safhası bugün ikmal edilecektir. Maznun ve mevkuf bulunan Nesim Mazlı- yah, Jak Fresko, Leon Fresko Jal Fresko Jak Basat, Lütfi bey- lerin bugün beşinci istintak haki- mi huzaruna celbedilerek duruş- maları yapılacaktır. Bundan sonra Nazım bey kararını yazacaktır. x Bareme göre maaş — Ya- ından itibaren baremin tatbikine başlanıyor. Maliye vekâleti bu hu- susta her şeyi hazırlamıştır. Tediye yeliştirmeyen yerlere teb grafla yetiştirmeleri bildirilmiştir. Tediye emrini yetiştiren her daire yarın maaşları bareme tevfikan dağıtacaktı Arnavutluk konsoloshanesinden: Bugün arnavutluğun yevmi res- misi olmağla şehrimizdeki Arna- vutluk — konsoloshanesinde — saat dörtten yediye kadar bir resmi kabul yapılacaktır. Tarabyada, Tokatliyan otelinde te di ansan. Eletirich Jazz, Tetrika numarası KADIN Muharriri: Zoltan Anıbrus ve mazenin ki, ,billüh tehammül edemez. Tazeye yazık olur. Belli 'ta çocukluğundanberi nazüniam içinde büyümüş. Eski karın ise, zaten çocukluğundanberi meşal kate alışık olduğu için, her feli kete katlandı. Bu biçare dayana- Artık, tecrübeler, uihayete er- Gavltier, heyecanını tutamadı; gözyaşlarını zaptedemedi. Sımı ifşa etti: — Griselidis ! - dedi - Sıhırının mükâfatını toplaman zamanı geldi. Bu dakikadan itibaren, sana her T Eylürt9ze — Mütercimi: (Vâ - Nü ) şeyini iade — ediyorum: B elinden aldığım nimetler, gene se- nindir. Öyren ki, yanımda nışanlım sıfatile oluran bu kız, hakikat halde, nışanlım değildir, kızımdır. | Yani, senden doğan kızımdır. Şunu da öyren: Çocuklarımızdan hiçbiri ölmemiştir. İkisi de berhayattır. Pürsıhhattır. -Buradadır. Haydi, bakalım, onları kucakla, bağrına bas... Geline mahsus yere sen otur! artık ömrümün sonuna ka- dar, benim biricik sevgili karım- sın! Ganltier'nin şatosuna her ayak | basışta yemi bir — hayrete lüşen misafirler, bu sefer, hay- | retlerin n büyüğüne / düştüler. | Griselidis, köylü elbiselerini de- giştirmeden , kocasının - yanına oturdu. Çocuklarını sağına - ve soluna oturttu. Buna rağmen, Gaultier, birden- bire, yaptıgı bu işleri pek eble- hane bulmuştu. Vaziyeti şu süretle izah huzumunu doydu: — Bütün bu yaptıklarım bi tizamdı ve tecrübe içindi. Tabaa- ma göstermek istedim ki, karım, menşeinin aşağı —sınıf ” olmasına rağmen, cidden bürmete lâyık bir kadındır; bana zevce- olabilirdi. Hem, bu süretle, kendim de, kas | fmin kat'i sadakatından — emin | oldüm, Derebeyi, sonra, Griselidis'e döndü: — Sevgili karıcığım! Beni affeti | Bütün bunları, ikimizin saadet ve selâmeti namına yaptım. Korku- yordum: Bir aksilik olacak da işlerimiz bozulacak diye.. Evet, sevgili karıcığım! Sırf bu düşü- celerin sevkile sana bu kadar P ve işkence yaptım: Fakat, kettiği için, sözü tatlıya bağlamak istedi — Anladım efendi Niçin bütün tecrübeleri yaptığınızı anladım. Fazla izahat vererek yorulmamaya hacet yok! Mademki bir çok sözler | daha söyledi ve misaller gösterdi. Gitgide heycanlanıyordu : — Anlaşıldı ya ... Ömrümüz büyük bir kısmını niçin zehir eti ğim anlaşıldı ya... Mütebaki kısınını tahtı temine almak için... İstikbalde gönlüm ferah ve yüreyim rahat yatmak için... Şimdi, artık, sevi- len, ve dünyada herkesten fazla sevilen bir koca olduğuma emi- | Gözlerim yumulu - olarak İlh... nim, karıma itimat ederim. İlh... Griselidis, kocasınm lerinin nihayeti gelmiyeceğini far- İlh... - B < S e L SSD C — eee GG — netice, böyle benim nefime olarak belki, çektiklerimin hepsini unut- tum. Hayatımdan memnunum, Bunun üzerine, Gaultier, heye- can içinde haykırdı: — Dünyama mesut zevci be- nim, Giriselidisi Sana, — bütün can ve gönlümle bağlanacağım: — Ben de sana kul köle ola- cağım, kocacığım. Griselidis, yemekten — sonra, köylü elbiselerini ebediyen sırtın- dan çıkardı; ve gayetle sık olan elbiselerini giyor. Yedi gün yedi gece şenlik yaparak keyif çattılar. (Mabadi var) 9 n