11 Eylül 1929 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

11 Eylül 1929 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

“tedarik etmişlerdir. Son meyva Ankarada umumi İıayal Havalar soğudu, kahve- lere fazla rağbet var Bu sene Ankarada meyve ve sebze pek boldur ve çok sarfediliyor Ankaradan bir manzara: Ankara, 8 (Hususi) — İki gür den beri burada havalar değişti. Yağmurla beraber soğuklar baş- ladı. Pardösüler meydana çıktı. Gazi Hz. İstanbula teşrif ettik- ten sonra Ankara adam akıllı tenhalaşmıştı. Herkes dört gözle büyük Gazinin avdetini beklemek- tedir. Bu yaz Ankarada meyva, sebze bolluğuna diyecek yoktur. Her yerden sebze ve meyva geliyor. Şehirde o nisbette de sarfiyat var. Yangının sebzeci dükkânla- Tni silip — süpürmesi üzerine Sebze ve meyva satanlar Ankara- 'nın mühtelif semtlerine dağılarak kendilerine birer küçük dükkân satışından bunların hepsinin yan- gin zararlarını — telâfi ettikleri muhakkaktır. Son zamanlarda en çok faaliyet gösteren yerler gazino, kahve ve lokantalardır. Bu yakınlarda An- karada lokanta, gazino ve kahve- lerin adedi şayanı dikkat surette arttı. Kahveler bilhassa iş zama- 'nından sonra fevkalâde kalaba- lık olmakta ve sahiplerine istisgar edilmiyecek bir kâr bırakmaktadır. Bütün kahvelerin de ayrı ayrı müşterileri vardır. Meselâ bilardo ve poker meraklıları Karaoğlan çarşısında muayyen bir kaç yere | giderler. Ankaraya bir- iş gelmiş olanların ekserisi Anafar- göver- Eski balık pazarı caddesi talardaki Karaoğlan çarşısındaki kazinolara devam etmektedirler. Ankaranın her köşesinde yeni inşaat göze çarpmaktadır. yeni inşaatta gösterilen sürat şayanı dik- kattir. Bakıyorsunuz yeni bir bi- naya başlamılıyor.. Dört beş gün sonra bina adam akıllı yükselmiş. Geçenlerde yanan yanan yeni barla yeni sinema arsasında faa- liyet başlamıştır. İmar programı burayada teşmil olunmuştur. Gazi hazretlerinin -beykelinin — bulun- duğu meydandan istasyona kadar imtidat eden ve iki tarafında Meclis, Divanı muhasebat, Halk fırkası binaları, Ankara Palas pteli-bulunan caddedeki parmak- hk ve umümi antreler kaldırık- mıştır. Cadde şimdi daha güzel bir şekil almıştır. Hem bu surtte istasyondan çıkanlar Gazi Hz. nin heykelini tamamen görebilecek- lerdir. esut ve İstanbul boğazı dündeki su bendinin tesisatı devam etmektedir. Bu bent mal edildiği zaman civar için pek istifadeli olacaktır. Son zamanlarda mabiyeti anla- şılmayan sari bir hastalık herkesi korkutmuştu. Lâkin — sihhat işleri ile alâkadar müesseselerim teşebbüsü ile bütün endişelerimiz zail oldu. Ankarada bilhassa sih- hat işleri pek iyi gidiyor. 6 ayda 200 bin İira! Sabık Amerika Reisicumhuru gazetecilikte daha çok para kazanıyor Nevyorktan Deyli Ekspres ga- zetesine yazılıyor: M. Kalmi Kuliç altı ay evel Amerika/ riyaseticumhurluğundan çekildiğinden beri muharrirlik ya- piyor. Altı aydanberi — mühtelif mecmualara yazdığı hatıratından 20,000 İngiliz lirası almıştır. Bu para riyaseticumhur tal bir sülüs fazladır. Amerika reisi cumhurunun senevi maaşı 15,000 tından İngiliz lirasıdır. Madam kuliç te boş durmayıp meemualara yazı yazıyor. Şimdiye kadar aldığı ücrrlin yalnız yüzde beş faizi hayatının. bakiyyei detince elbise masarıfına — kâfi gelecektir. Sabik- reisicumbur. ve zevcesi Masachusetts Nothompton isminde küçük bir şehirde asude Sabık Amerikan Reisicumhuru M. Kuliç yaşıyor ve eski komşulariyle sık Sık görüşüyor. a Akşam aa l Filistin arapları Hüsevilerden — silâhların — ve Balfur beyannamesinin geri alınmasını istediler Hayfadan — İn azetelerine > bildiriliyor: Buradaki müslümanlar | tarafından aktolunan muazzam bir mitingte - verilen kararlar üzerine neşrolunan bir beyannamede yar hudilerin silâhtan tecrit edilmesi, listinde bir parlamento teşkili ve Balfour beyannamesinin geri alınması talep olunmuştur. Deyli Meylin Kudüs muhabiri | dahi son vaziyete dair şu malü- matı göndermiştir: On gündenberi bir fırın gibi ateş içinde kaymıyan Filistinde | vaziyet biraz hafifleşmiştir. | Maahaza Huleh gölü civarında | bedevilerin tahaşşüt etmekte ol- | ması endişeleri bais oluyor. Bir iki haftadanberi tatili neş- riyat eden yerli gazeteler yeniden çıkıyor. Yahudi gazeteleri lisanla- Tını tutarak aşırı gitmiyor. Hattâ bunlar bir hayli yahudinin hayatı e Araplar tarafından kur oldugunu kaydediyor. Maahaza her iki irk yeki | şiddetle kin besliyor | Filistindeki İngiliz komisı talebi üzerine müstemlekât naza- reti bir tahkik komisyonu - teşkil ediyor. Bu beyet Eylül zarfında Filistine giderek kanlı hadisatın esbabını derhal tahkik edecektir. komisyonun reisi Singapor mü: temlekesi sabık baş hâkimi Sir Water Shaw olacak ve aza olarak üç muhtelif fırkai siyasiyeye men- intibap olunacaktır. İngilterenin manda iziyetinin, tadili hakkında tet- kikatta bulunmuyacaktır. Müthiş intikam 22 kadın, kendilerini dansa, bırakmıyan kocalarını zehirlediler Macaristanda Çakavert köyünde köy halkından 22 kadın tevkif edilmiştir. Sebebi şudur: Bu 22 kadın uzun hafta çalış- tıkları halde pazar günleri köyde verilen eğlencelere, danslara ko- caları tarafından götürülmemek- tedirler. Bundan muğber olan kadınlar, bütün köy halkının istifade ettiği bu eğlencelere iştirak edebilmek için çare aramağa başlamışlar ve nihayet bir danesinin teklif ettiği fikir kabul olunmuş ve tatbik edilmiştir. Kadınlar hususi bir. eğlence tertip ettiklerini ve kendi arala- rında kırda yemek yiyecekleri söyleyerek kocalarını da kandır- mışlar ve bir pazar sabahı, 22 aile efradı köy cıvarındaki orma- 'na gitmişlerdir. Daha rahat yiyebilmek için çocuklarına ayrı yemek vermişler, kendileri ve erkekler de ayrı ayrı mevkilerde yemeği yemişler- dir- Yemekte mantardan yapılan bir yemek çok beğenilmiş ve ka- dınlar takdir edilmişlerdir. Akşama doğru erkekler bir tuhaflık hissetmişler ve eve avdet için acele etmişlerdir. Evde hepsi hastalanmış, celb- edilen doktor mantarla zehirlen- diklerini söylemiş, yapılan teda- viye rağmen 22 si de ölmüştür. Bu vaka köydeki diğer ailele- n nazarı dikkatini celbetmiştir. Erkeklerin zehirlenmesi, çocuk- larla kadınlara bir şey olmaması şüpheli addedilmiştir. Yapılan tahkikat —kadınların , dansa gidebilmek ve kocalarından intikam almak için zehirli mantar yedirdikleri — anlaşılmıştır . Şimdi 22 kadın hapishanede hiç neda- met göstermeden muhakemelerinin icrasını beklemektedirler. Genç kızlar Genç kızlar için en tehlikeli, en karkunç zaman hangi yaşmış bi- liyor musunuz?. On dokuzuncu yaş... Bunu biz söylemiyoruz, bu hususta uzun uzun tetkikat yapan, bir çok istatistikler neşreden bir Amerikalı kadın iddia ediyor... — Madam Bütler ismini taşıyan b B 6 Tn el Butler 20 sene evvel dul kalan ve hayatını genç kızl: himayeye — hasretmiştir. tecrübeler Bu fubşa yuvarlanmış bir çok kadın- yapmıştır. larla temas etmiş, genç kızların hayatına dair istatistikler topla- mıştır. Madam Butler san zamanlarda yaptığı tetkikata ve topladığı is- tatistiklere istinaden bir eser neşreti Bu kitap Amerikada büyük bir heyecan uyandırmıştır. Madam Butler. eserinde yükar rıda söylediğimiz gibi genç kızlar için en tehlikeli zamanın on dokuzuncu yaş olduğunu iddia | etmektedir. Madam Butlere naza- | ran bu yaştaki genç kızlar ken dilerine yapılan aşıkane tekliflere pek çabük kapılırlar, aşıklarının | hemen her istediğini memnuniyetle yaparlarımış.. Hattâ bu sinde bulunan kızlar aşklarının uğrunda hırsiz, katil, cani, yânkesici bile olmağı göze alırlarmış... Madam Butler bu iddiasım bir çok istatistiklerle teyit etmek- tedir. Amerikah genç — kızları on doküzüncü — yaşın — biraman tehlikelerinden — kurtarmak — için tek bir çare olduğunu söylemek- tedir: | tarafından gelmiş, muhtelif cinslere mektedir. Bunların içinde çok sevi Siyam kedileridir. Pariste bir kedi Bir amerikalı kadının tetkikatı için en teh- likeli yaş 19 uncu yaşmış.. Amerikalı kadın: «Genç kızları bu yaşa gelmeden evel evlendirin» diyor Madam Butler Kızları 19 yaşından evel evlen- dirmekl.. Eğer genç kızlar 19 yaşından evel evlendirilirse koca- ları ile meşgul olacakları için 19 yaşının tehlikelerinden kurtulacak- İzrün Madam - Butler aymı zamanda gayet zengin bir kadın olduğu için kızları on dokuzuna gelme- den evlendirmek için Çok çalıştır- maktadır. Bütlerin topladığı ista- tistiklere nazaran 19 yaşındaki kızların yüzde otuz dokuzu mace- 'Ta hayatına sapmaktadır. Ameri- kalı kadının bu eseri yeni dün- yada büyük dedikoduları mucip olmuştur. sergisi Sergideki kıymetli kedilerden bir kaçı Biz bu meseleyi münakaşa eder- ken Pariste büyük bir kedi sergisi açılmıştır. Sergide dünyanın her mensup yüzlerce kedi teşhir edil- li ve kıymetli olanları vardır. Bazı kedilere 20 bin frank, yeni 1600 lira kıymet biçilmiştir. Kediler arasında en şerefli mevkii ihraz edenler Ankara, Van ve