12 Eylül 1929 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

12 Eylül 1929 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Safihe 2” Sahte prens.. Amerikadaki türk prensi | meger kim imiş? Amerikada Suat Şakir isminde birinin kendisini türk prensi diye takdim ettiğinden ve mali mahafil ile temasa çalıştığından bahset- miştik . İsmi geçen bu sahte | prensin Şakir paşa zade ve geçen- de madam Marnik hadisesi müna- sebetile kendisinden bahsedilen Aliye harımın biraderi olduğu anlaşılmıştır. Suat . Şakir B. ayni bir kıskançlık mes'elesinden do- | layı prenses Şivekâr hanımın kav- | ga ettiği Mm. Saydanın kocasıdır. | Suat B. İstanbulda habasından kalan bütün parayı yedikten sonra parise gitmiş ve orada Mim. Sayda ile tanışmıştır. Madam Sayda Amerikalı bir milyonerin metresi imiş. Amerikan milyonerinin Mm. Saydadatı Jerar- n isminde bir kız çocuğu da | lünyaya gelmiştir. Amerikalı zen- gin bir müddet sonra bir otomo- bil kazası neticesinde vefat etmiş- tir. Milyonerle M. Sayda arasında | mikâh olmadığı için Mm. Sayda milyonerin varisi olmadığı gibi çocuğu da bundan hissedar olma- mıştır. Fakat — milyonerin ailesi Mm. Şaydaya çocuğa bakması için 500 dolar aylık bağlamışlar- dir. Mm. Sayda Pariste bu para ile geçinirken günün birinde önü- | ne Suat Şakir B. çıkmış ve onun- Te evlenmiştir. Suat Şakir L. ayda gelen 500 doları da kâfi bulmamış bundan usanan Mim, Sayda 4-5 ay evvel Amerikaya gitmiştü. Fakat Suat B. de arkasından Amcrikayı boy- lamakta gecikmemiş ve karısıa | zamanda Bir Yunan geazetesi efkârı teskine çalışiyor Atinada Je d'Ate: si yunan gazete- lerinin son günler zarfındaki neş- riyatından bahsederek - bunların dahili politika düşünceleüinden leri geldiğini söyliyor. Mesaje d'Atcn Yunanistanın amniyetinin daha emin ve daha ucuz vasıtalarla temin edilebile- ceği hakkında Venizelosun vuku bulan . beyanatını halırlatıyor. ve telâşa mahal olmadığını söyliyor . | Yunanistan tayyare alıyor Alina, 9 ( Hususi ) — Yunan harbiye nezareti 30 harp tayya- an nim resmi Mesa- vesi satın almak için münakasa T İlk kadın mal müdürü Maliye mektebinin bu seneki nezunlarından muntazam borçlar tetkik memuru Servet H. erkek arkadaşları gibi mal müdürü ta- yini için maliye vekâletine müra- taat etmek üzeredir. Bu suretle | ilk mal müdürü olmak şerefini tlabilecektir. Tabanca kabzası ile.. Kadıköyünde fransız mektebi sademelerinden Serkis ve Nikola arasında kavga çıkmış Nikola labancasının kabzası ile Serkisi haşından yaralamıştır. Lambayı söndürürken bir kaç yerinden yandı.. Hasköyde oturan tütün amele- | sinden İbrahim efendinin evinde dün gece yangın çıkmıştır. İbra- him efendi lambayı söndürürken vücudunun bir kaç yerinden ağır sürette yanmış ve hastaneye kal- dirılmıştir. Akşam [iazıııın hıtahesı Ders senesinin ilk | günü talebeye izah edilecek Ankara, 10 (A A.)— Yeni ders senesinin başlangıcı müna: sebetiyle maarif vekili gönderdiği bir. telgrafta ilk, lise ve muallim — mekteplerinin — birinci ders gününde Gazi hazretlerinin gençliğe olan hitabesinin okun- masını ve bunün talebeye imkân varsa müctemian, yeleri yoksa sınıflarında anlıyabilecekleri lisanla anlatılmasını bildirmiş ve ayrıca ilk mektep muallimlerine de âti- deki tamimi göndermiştir : Arkadaşlı İ sene karşıklda bulacağınız talebe beşinci- sınıfta da olsa dımağının ilk ziyasını cumhuriyetin nurundân almıştır. Bunlar sizin ve bizim yaşımıza geldikleri gün Türkiyenin m zarası tamamen değişmiş bütün mazi bir silik hatıra ve bir tarih olmuştur. Bu nesil kendi arasında kendisinden olmuyanı — görmiye- için en büyük - tarih in müstakbel Türk ğında yaşatarak Ana- doluya geçmeğe karar verdiği gün, Anadoluya ayak bastığı gün, başkumandanlık muharebesi gül cumhuriyetin ilân ve harf inkilâ- binin kabul edildiği günler ola- caktır. Türklerin İstanbula girdiği bü- yük gün de ancak bu tarihte bir mana alabilecektir. Bu neslin akşamları mektebinden dönerek evine gitliği aile, bu günkü Türk âleminin ne felâketler ve ne mah- rumiyetler içinde kurulmuş oldu- ğunu kendisine acı tatlı bir hata ile anlatmaktadır. Sizler de Türk azim ve ener- jisinin 600 sene hakiki istikame- tini niçin ve nasıl kaybettiğini onlara anlıyacakları lisanla anla- tirken daima bu asil cumhuriyet neslinin yaratacağı dünyayı düşü- büyük Gazi erirken gözlerinizi e değil belki his — halinde ettiğinizi harabelerine muhit bir kalan mücadele sağır benliğimizde daima bil de âlemi'ne doğan yeni ve baline dikeceksiniz. Ve yeni Türk dünyasının büyük yara- tıcı Gazimizin ideallerine makes Colacaktır. İlham alacağınız en bü yük kudret başımızda bizi şeref- lendirca, yeni taribimizi yaratan büyük şahsiyetin gençliğe tevdi ettiği aziz emanetin bütün yüksekliğini ve bütün mesuliyetini sizler taşıyorsunuz. Sizler ellişer çocuk okutmuyorsunuz, önünüzde heceliyen cumhuriyetin hür feyzile size mütemadiyen sualler soran bu tertemiz cumburiyet çocukları yarın cihanda asil ırkının iddiala- ranı ispat edecek bütün bir Türk dünyasıdır. Hangi mühteri / sizlerden fazla iftihar ve sitayişe hak kazanır, hangi ızlırap ve mahrumiyet ya- ratmağa çalıştığımız bu. büyük âlemin heyecanı- karşısında din- mez ve teselli bulmaz. İşte o âlem mektebinizin. içinde ve sizin eli- nizdedir. — Vazifenize - başlarken bunları - sizlere hatırlatmağı ve izlerde doğan büyük Türk mede- niyet âlemini selâmlamağı büyük ir şeref bi Telefon haberleri İsmet paşa Hz. tekraı gîlecek | Ankarada Yunanlılara —| verilecek cevabın müzakeresinde bulunacak Ankara 11 (Telefon) — Başve- kil İsmet paşa Hz.. 7,25 posta | trenile Ankaraya geldi. İstasyon- 'da pek samimi surette karşılandı Vaktin erken olmasına rağmen mü- dafaa, maarif, hariciye, adliye , | sıhbiye vekillerile erkâni askeriye diyanet işleri reisi, devair erkâni, | fırka müfettişi Ali Nazmi vali Nevzat beyler, Ankara fırka hey- eti idare azaları ve diger zevat hazır bulunmuşlardır. Tren durunca hariciye - vekili Tevfik Rüştü B. yataklı vagonun arka kapısına ilerlerken düşmüştür. Başvekilimiz, ön kapıdan görü- nerek “Doktor. buradayım!,, de- miştir. İsmet paşa Hz. trenden inerek her kesin elini sıktıktan sonra İzmir mebusu Vasıf beye “Ne © son daha buradamı sın? , dedi. Vasıf bey de “Cumaya gi- diyorum.,, cevabıni verdi. İsmet paşa Hz. istasyon med- halinde polis müfrezesi tarafından selâmlanarak hariciye konağına gitti. Paşa Hz. nin arkasında ser yaveri Atf B. vardı. 4-5 gün sonra — tekrar İstanbula —avdet edecektir. Paşa Hz. nin seyahati yunan- | Llara verilecek cevap ve vatan daşlarımızın — hukukunu — temin için ittihaz edilecek tedabir. ile alâkadardır. Paşa, hariciye vekiline misafir olmuştur. F 'evzi paşa Hz. Konyada erkânıharp paşa Hz f buyurmuşlardır. buraya te, Kitapçılar heyeti ” Ankara 11 ( Hususi ) — Kitap- çılar heyeti Maarif vekilini ziya- retle görüştü. Bugün beşte tekrar wekili ziyaret edecektir. Bir suerti hal bulumacağı ümit ediliyor. Havzada soğuklar Havza 10 ( Hususi ) — Dünden beri kesilmeksizin yağan yağmur- lar havaları birdenbire soğuttu. İki gün evel şiddetli sıcaklardan ceketleri atanlar bugün palto. | fanila giyiyorlar. İki intihar Bir genç kız kendisini Ada yapurundan denize attı 1 — Dün saat 18 de köprüden hareket eden Adavapuru Fener- bahçe önlerine geldiği zaman, | güvertede mahzun ve mütcessir bir halde dolaşan bir genç kız kaldırıp kendisini denize atmıştır. Bunun üzerine derhal lâzım ge- len tedbirler alınmış ölmek iste- yen genç kiz kurtarılmıştır. Ya- “pılan tahkikatta genç kızın Nuriye ismini taşıdığı anlaşılmıştır. Nuriye hanım nişanlısı Burha- Vneddin beyle arası açık olduğu için intibara kalkışmıştır. 2 — Cibali tütün fabrikasında çalışan ameleden Ali elendi aile geçimsizliği — yüzünden — kibrit Çöplerini bir bardak suda eritip içerek intihara teşebbüs etmiştir. Alinin tedavisi yapılarak hasta- haneye kaldırılmıştır. Graf zeplin Balon nisanda kutup seyahatına çıkacak Berlin 10 (Hususi) — Graf zeplin balonu gelecek Nisanda seyahatına çıkacaktır. Balon Norveçte Fransadan ha- reketle kutup havalisini gezdikten sonra Alaska da Fairbanks'ta karaya inecektir. Graf Zeplin bundan sonra tek- rar kutup havalisine gidecek ve bu suretle iki defa kutbu geçmiş olacaktır. Seyahat 18-25 gün devam edecek, balon 15 - 18 bin kilo- metro mesafe katedecektir. Ba- londa 30 mürettebat, 16 âlim, 3 fotoğrafçı bulunacaktır. Heyete Norveçli meşhur seyyah Nansen riyaset edecek Kaçai(çılık Kaçakçıların mühim bir kısmı yakalandı Ankara 10 (Hususi) — Son za- manlarda yapılan tetkikatta ka- çakçılığın en ziyade sıgara kâğıt- larile kibrit, tütün, şeker, rakı, manilatura eşyası ve az miktarda altın para üzerine yapıldığı anla- şılmıştir. Bunun üzerine yapılan müca- delede — kaçakçılığa — teşebbüs edenlerden yüzde altmışı yaka- lanmış ve bunlar adliyeye Ceslim edilmiştir. Kaçakçılığa mani olmak için rüsumat idaresi de çalışmaktadır. Gümrükler idaresini larda sipariş ettiği 10 takip motörü yakında gelecektir. Bun- ların hepsi kaçakçılıkla mücadele husususuna tahsis edilecektir. son zaman- Kenan bey - Ankara, 11 (telefon) — İstan- bul müddei umumisi Kenan beyle görüştüm. “Henüz işlerimi bitir- medim, bugün yarın döneceğim.., dedi. Hayvan kergileri Ankara 11 (Telefon) — Bu sene | aslahı hayvanat encümeni tarafın- dan İstanbul, Bursa, Konya, Ada- na, Diyarbekir ve Lüleburgazda- da hayvan ser; Çindeki rus tebaası Moskova, 10 (ALA) — Hükü- met Çiide otüran'vas tebaasma 100 Bin yen mikdarında nakti yardımda bulunmuştur. Pirede veba Atina 9 (Hususi) — Piredeki filo veba dolayısiyle Specyaya hareket etmiştir. Hükümet vebaya karşı tedabir alıyor. |Cemiyeti Akvamda Cenevre 10 (ALA ) — Sabah celsesinde kont Aponyi Macaris- tanın öteden beri taraftar olduğu tahdidi teslihatı tasvip ettiğini, fakat büyük devletlerin teslihatı tahdit ve tenkis etmedik- lerini gürdüğünden dolayı müte- essir ve müteessif olduğunu beyan etmiştir. Kont Aponyi sulh mua- hedesinin memleketini haksız bir âkibete uğrattığını, hakkın yerini bulmak için Macarların ellerinden gelebilecek her şeyi yapacaklarını ilâve eylemiştir. Paris 10 (AA) — M. Briand bu gece saat22,10 geçe buraya avdet etmiştir. 12 Eylül 1929 Piyanko bugün çekiliyor Tayyare piyankosunun ye- dinci tertip ikinci keşidesi İmelin rüğleden ; “sotun- gha 14 te darülfünun konferans salonunda çekilecel Bu ke- şidenin en büyük ikramiyesi 35,000 liradır. Keşideye yarın sabah ta devam edilecektir. Bir iranlı zevcesini ağır — 2 sürette yaraladı Koca Mustafa paşada oturan İranlı Nail dün gece evin kon- turatımı kaybettiği ” için zevcesi Sabriye hamımı hem döğmüş, hem de kama ile göğsünden ga- yet tehlikeli surette yarahyarak kaçmıştır. — Nail aranılmaktadır. Sabriye hanım hastaneye kaldırıl- maştır. iki rus torpidosu geçti — | Dün gece limanımızdan Kara denize iki rus torpidosu geçmiştir. Bulunan çocuk Kadık jyünde Rızapaşa cadde- sinde dün gece henüz doğmuş bir erkek cocıık bulunmuştur. ' Otomohil kazası Ş Bu sabah Pangaltıda numârası meçhul bir otomobil Sait isminde 18 yaşında bir gence çarparak- mecruhiyetine sebebiyet vermişi Kurşun” hırsizi 4 Beyazıtta oturan Demir Alı is- minde bir sabıkalı dün gece ka- lenderhane medresesi üzerindeki kurşunları çalarken yakalanmıştır. Hâlâ kocakarı ilâcı.. , Eyipte oturan Hayriye hanım dün bir ilâç içmiş ve hamile oldugu için çocuğun düşürmüştür. Tahkikat yapılıyor. Yanlış trene binmi; 32 yaşlarında Yusuf isminde bir adam dün Adapazarına git mek üzere yanlış bir trene bin- miştir. Yusuf ağa neden sonra bindiğ trenin Adapazarına gitmediğini anlayınca kaldırıp kendisini aşa- iıya atmıştır. Neticede Yusuf ağa ağır surette yaralanmıştır. Bugünkü hava Yeşilköy rasat — merkezinden verilen malümata göre bugün sıcaklık artacak, hava bulutsuz açık- olarak geçecektir. Rüzgâr cenup istikametinden esecektir. Dünkü azami hararet 23 dere- ceydi. Gece hararet Tİ dereceye düşmüştür. Bu sabah hararet 22 dereceye çıkmıştır. 11 Eyli Altıni BT7, Dahilt istikraz Dök Düyunü müvahhide aras İngilir Urası - Rümeli tahrilatı aa Esham ç barıkası AnsAntı öi l4 4 .i | Trancay aei Blektril S Çek Fiatları Lendra — Bzerine 18095 Farik trar, Hülşedk Ş Amsterdam £ Solya