12 Eylül 1929 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

12 Eylül 1929 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

Amerikadaki müsabakada hakem heyeti çocukların hepsini birinci olarak kabul etti Müsabakaya iştirak eden çocuklardan Ağustosun son haftası Amerikada Braytonda bir güzel çocuk müsabakası yapılmıştır. Müsabakaya 200 kadar çocuk iştirak etmiştir. Bunlarda cehre güzelliğinden ziyade sihhal ve neşe aranmıştı kısmı Hakem heyetine bir çok doktorlar dahil bulunuyordu. Çocuklardan ekserisi o kadar sihhatli ve keyifli idi ki heyet içlerinden yalnız birinci intihap edememiş hepisini birinci olarak kabul etmişt Çocukları mektebe| Serin havalarda ne giyelim? göndermeli mi ? | Ha böçük Ullağu el a | İk T emaslanla el llli ışka — çocuklardan — yaramazlık | ögrenmek tehlikesi v. 5. gibi ba- | hanelerle — çocuklarını ” mektebe başlatınak vaktini tehire meyyal anneler pek çoktur. Sıhbi bir arızası olmayan, tabü vücut ve zekâda bir çocuğun altı yaşından itibaren mektebe gönderilmesinde hiç bir mahzur yoktur. cuğun, hususile tek evlât vaz'iyetinde — bulunan — çocuğun, mektepten — edebileceği — istilade büyüktür. Evde kalıp ta vara yoğa az edilen, kendisine biç bir rey ve teşebbüs hakkı tanınma- yan aile muhitinde, yani büyükler arasında, onların ef'al ve ahvalini temsile uğraşarak yorulmaktansa her şeyi çocuk ihtiyaç ve kabil yeti derpiş edilerek tertip edilmiş, bütün teferruatı çocuk zihniyetine uydurulmuş bir. çocuklar alemi olan mektepte seve, eğlene, ted. ricen bir çok faideli bilgiler top- lamak çocuğun maddi ve manevi inkişafı naktai nazarından mürac- cahtır. Bir çocuğun mektepten edeceği istifade ilim sahasına münhasır kalını Tab'an — çekingen ise t hayatına, serkeş ve şi- marık ise itaat ve inzibata alışır; korkak ise kendi vesaitine istinat lüzümu onu cesur kılar; hodbin ise başkalarını da hesaba katmak, herkesle hoş geçinmek ihtiyacını anlar; ebeveynin yanlış bir şefkat telakkisile mazur gördükleri nice kusurların — başkaları tarafından ayni müsamahaya nail olmadığını bissederek nefsini zaptu ıslaha çalışır; kendinin sair çocuklardan farklı olmadığını ve akramı meya- nında temeyyüz için fazla çalış- mak zaruretini idrak ederek hırs ve rekabetin manasını öğreni Vakıa mektepte bazı teri çocuklarla tanışmak mahzuru mü- l him ise de bilâhara her sınıf ve seciyede adamlarla karşılaşacak olan çocuğun bazı hakikatları Lâcivert gabardinin bir türlü modası geçmez. mutena kostüm koleksiyonlarında oldukça bir mevki işgal ettiği görülür. Bu sene bu ahi aşınaya daha fazla rağbet gösterilec benziyor. Son bahar modelleri meyanında lâcivert ve koyu yeşil gabardin manto ve kostümler çok teşhir edilmiş ve sipariş olunmuştur. Resmimizde görülen kostü nler- vaktile öğre yasta - tatbikat ek ve küçük mik- rmek — süretile hayat mücadelesine hazırlanması | kendi hakkında hayırlı olduğu gibi Her sene en | | den soldaki lâcivert gabardinden olup manlonun önü - iki taraftan plise arkası da tam ortada gizli bir pli ile süslenmiştir, eteğin de iki yanlarında enl kolsuz, —kısa — jaketin etekleri ve fistanın - etej renkte kürk ile süslenmişti m yaka ve kollarındaki tertibalı çok zariftir ilik 'evde esaslı terbiye alan çocuk için mektep arkadaşlarından sui misal almak tehlikesi pek varit değildir. | kaç devletin inhisarından çıkarak Cemiyeti akvamın ıslahı - ingiliz ve amerikan müzakeratı - Rusyada neler oluyo Haftanın en mühim ha Cemiyeti akvam meeli kereleri ve bilhassa İngiltere baş vekili M. Makdonald ve diger ikleri nutuklardır. kvamın esas teşkilâti büyük meclisi olduğu halde şim- diye kadar bu meclis ihmal edil- miş ve merkezi sikleti Cemiyeti akvamın alelâde meclisine bırakal- miş bulunüydrdu. Bundan dolayı alelâde meclisin devrei içtimaiyesi altmışa yaklaşdığı halde büyük meclisin ancak onuncu devrei içtimaiyesinde bulunuyoruz. Meclisi kebire ait olması lâzım gelen bir çok vazifeler ve salâhi- tler alelâde meclise bırakılmıştır. k meclisin bütün dünyanın parlamentosu hükmünde - olması icap eylediği halde ehemmiyeti kalmamıştı. Bundan başka Cemiyeti akvamın kanunu esasisi makamında bulu- nan misak, harbi umumiyi müte- akip, gayet karışık ve emniyetsiz bir havada yapılmış olduğundan sulhü kat'i surette temin edecek yerde bir çok yerlerde harbe cevaz veren sarih ve kaçamaklı bir hayli ahkâmı ihtiva ediyor. Velhasıl Cemiyeti akvam âdeta modası geçmiş ve ehemmiyetsiz beynelmilel bir şek- almıştır. Hattâ Cemiyeti akvama dahil devletlerden bir haylisi bu müesseseye karşı nakdi taahkütlerinin bile ika etmiyorlar. Daba garibi var: Cemiyeti ak- vamın bütçesi bu müesseseye şimdiye kadar bir lira taahhüdü- nü ifa etmiyen bir devletin mü- messili tarafından ihzar ve tan- zim olunuyor. Lâhey konferansında — harbin mirası olan en pürüzlü meseleler hallolunduktan sonra Avrupa el- kârı umumiyesinde Cemiyeti ak- vama karşı büyük ümitler peyda olmuştur. Renin tahliyesinden son- raki bu havalinin kontrol vazifesi Cemiyeti akvama bırakılı idan bu müesseseye sulhun muhafaza- sından başka sulh muahedelerinin tatbiki işi de Cemiyeti akvama bırakılmıştır. Cemiyeti akvamın ıslahı Her devletten — evel İngiltere enin ehemmiyetini takdir. len Cemiyeti akvamın tekilâtının ıslahı ve büyük meclise hukuk ve salâhiyetinin iade ve teminine yak oluştur. Bun- dan başka İngiltere misakın har- be açık kapı bırakan ve cevaz veren maddelerinin esaslı bir su- rette tadilini teklif etmiştir. Lâhey konferansında teşebbüs İngiliz — murahhaslarında — kaldığı gibi Cemiyeti akvamda en mü- him teklifler İngiliz amele hükü- metinden geliyor. Bunlardan birin- cisi Cemiyeti akvamın islahidır. Şimdiye kadar bütün - salâhiyet- lerin Cemiyeti akvamın alelâde meelisinde olmasından bu beynel- milel müessese bir kaç devleti muazzamanın elinde kalmış idi. Şimdi teklif olunan ıslahatla büyük meclis hakimiyetini istirdat edeceğinden Cemiyeti akvam bir beynelmilel bir şekil alacaktır. Misakının tadiliyle de harbi sureti mutlakada meneden Kelleg mi- sakiyle telif edilmiş olacaktır. Cemiyeti akvamın — bugünkü şeklini muhafaza eylemesinde ba- z devletlerin menafii hususiyesi alâkadar — oldugundan — tasavvur edilen ıslahat ve tadilât şiddetli mücadelelere vesile olacaktır. Terki teslihat müzakerati Cemiyeti akvam büyük meelisinde İngiltere başvekili umumi - terki teslihata başlangıç olmak üzere teslihati bahriyenin tahdidi esas- larını tayin için İngiltere ile Ame- rika arasında cereyan eden mü- zakeratın müsait bir safhaya gir- miş olduğunu ve Cemiyeti akva- Tn şimdiki devresinin hitamından Bu haber gerek sulhü müsa- takviyesi gerek umumi yeni ceryanlarını gö itibariyle gayet mübimdi Sulhü tehdi eden en bi müstakbel tehlike Amerika - İn- giltere rakabeti bahriyesi idi. Bunun halledilmesiyle bu tehlike zail olacaktır. Diğer taraftan İngiliz siyasetinin merkezi sikleti Paristen Vaşingtona intikal “ede- ceğinden bundan sonraki cihan meselelerinde İngilizçe konuşar bu iki devleti muazzamayı müttel göreceğiz. Maahaza bu işlerin pek çabuk olup biteceğini pek beklememelidir. Mr. Makdonaldın fazla nikbinlik göstermiş olması ihtimal haricin- de değildir. Çünkü gerek Ame- rika reisicumburu gerek hariciye nazırı çok ihtiyatkâr davranıyor- lar. Bunlar. dahili cereyanlara ehemmiyet veriyorlar. Mrr. Stimson İngiliz - Amerikan itilâfı bahrisinin kusulü için daha pekçok müşkülât iktiham etmek mecburiyetinde olduğunu söyle- miştir. Amerikada büyük donan- ma taraftarı olanlar elân çok nüfuzludurlar. Rusyada neler oluyor? Rusyanın dahili siyasetinde hayli zamandanberi bir kararsızlık var- dır. Daha Leninin son günlerinde Komünist fırkası arasına girmiş olan tefrikanın bir türlü önü alın- mamıştır. - Fırka dahilinde siyasi ve iktisadi ve hattâ şahsi mese- lelerden dolayı mütemadiyen jhli- lâf çıkıyor. Evvelâ fırkanın sağ cenahında sonradân sol cenahında muhale- fet başlamıştı. Vaziyete hâkim olan Stalin, Traçki ve Zinavizef gibi muhalefet rüesasını Mosko- vadan uzaklaştırmak süretiyle tef- rikanin önünü almak istenilmiş idi. Lâkin iş bununla kalmamış ve beş senelik iktisadi plân mesele- sinde yeniden fırkada ihtilâf çık- mıştır. Bu defa da Buharin ve Tamski gibi maruf simalar fırka- dan ihraç edilmiştir. Son haberlere göre bu ihtilâflar Moskovadaki — fırka — merkezine münhasır kalmayıp fırka şubele- rine de sirayet etmiştir. Ezcümle Leningart şubesi bütün erkâniyle muhalefete geçmiştir. Rusya dahil- lindeki bu tefcikalar tabii harice de tesir etmiştir. Hattâ bundan dolayı Çin gittikçe muhalefetini arttırıyor.