12 Eylül 1929 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

12 Eylül 1929 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

12 Eylül 1929 Beni, Güyan müstemlekesinde hidematı. şakkaya mahküm ettiren vak'a nasıl oldu Ş K (Baş terafı birinci sahifada ) tramvayla Şehzade beşıma çıktık. Ben, biraz da orada, Ferah tiyat- rosunun karşısında berber Lofçalı İsmail Hakkı efendinin dükkânım- da olurdum. Bir ahbabı görmek üzere Fatih parkıma gittim. Y: zım saat bekledim, ahbabım gel- medi. Gece, Müdüriyeti umumiye- | de nöbete' idim. Kalktım, tekrar tramvaya binerek Ayasofyaya ka- dar geldi bakayım Alemdar sineması önünde müthiş bir kalahahk var. Hem merak, bem de vazife hissi, derhal tram- vaydan atladım, kalabal koştum. Halk heyecan ” içinde birikmiş, mühür bir hadiseyi seyr- ediyordu. Halkın bu derece telâş ve heyecanını mucip olan hudise şu idi: Yeci, sekiz kadar zenci fransız askeri, zilzurna sarkoş, bellerinden | kasaturaları çekmişler, kudurmuş gibi etrafa saldırıyorlar. Oesnada, Gülhane parkı - tarafından gelen bir fayton içinde iki türk hammı varmış. Zenciler, bu arabayı dur- durtarak, içinde bulunan türk kanımlarına hakaretc başlarlar . Hakaret, tecavüz şeklini alır Tam © sırada, — milli hamiyet galeyana gelerek, zenci askerin bu tecavüzlerine mümanaat etmek isteyen cessur bir türk neferini süngü ile yaraladılar. Sinema ittisalinde dükkânında şerbetçilik eden şıracı bir arnavut işe mü- dahale etti. Onu da *yaraladılar , ve yaptıkları cinayetten ürkerek parka doğru kaçmaya başladılar. Bu hadise karşısında ne yapa- cağamı şaşırdım. Evvelâ, hakikat bu ya, üzerler .. gitmeye cesa- ret edemedir.. Çünki yalnızdım. Vakaya müdahale etsem, zenci neferler bana da saldıracaklardı. Fakat, vazife hissi ile, peşlerini bırakmadım. Arkalarından koşa- tak takibe başladım. Halk cad- deye birikmiş, galeyan fevkalâde idi. Halkı dağıtmak için, o zaman Ayasofya camiiini muhafaza eden kataattanı bir bölük asker, binbaşı Hamdi beyin kumandası “ezddeye geliiş, halkı gçalışıyordu. Ayni zamanda - bir miktar feansız askeri de geldi. Banlar, — vakanın müsel biplerini tevkif edecek yerde, #ucmdar sineması karşısında Sihhat yurdu- ma girdiler, hep birden dama çıktılar ve cadde Üüzerinde birik- miş olan halkın üstüne ateş et- meye - başladılar. Bu. hal, halkın No: AMERİKALI Vallerin Aşkı Muharriri: Konrul Berkaritshy Matereimiz (VANöN Babası ispanyol, anası kırmızı derili bir vahşi kadın olan Pa. kita isimli bir yetim kız, kendi. sini büyüten missionerin evinden koçarak, vatanı aslisine, yani, Panama kanalının cenubundaki, Cungul denen ormanlara avdet ediyor. - Missionerin zengin evinden onca daha pek kaymetli olan kulübeye döndü. Bir ilk bahar günü, Pakita'nın vücudunda yepyeni hisler uyan- daha arttırdı. Herkes haykırıyor. bağırıyordu. Beni, resmi elbisemle sokak ortasında görenler: Memur efendi, ne yorsun, Devlet sana ancak bu- günler için maaş veriyor. Ne du- ruyorsun, katilleri tutsana !... diye bağırıyordu. ., Bu sözler izzeti nefsime dokun- du. Arkamdaki elbisenin temsil ettiği mukaddes mesleğin, böyle sokak ortasında, bütün milletin gözü önünde âciz kalması, muhak- kar olması çok gücüme gi Parka doğru kaçmakta olan zenci neferlerin — arkasından — koştum. dürü Onlar, ellerinde kasaturalar, hâlâ | Arkaların- diye ba- etrafa - saldırıyorlardı. dan yetiştim, * Dur 1 , gırdim. ( Arkası yarın V Mekteplerde yeniden şubeler açılıyor. Geçen sene mektepler baştan başa dolmuş, her sınıfa istiabın- dan fazla talebe almıştı. Tedrisat itibarile bir sınıfta fazla talebe bulunmasının bir çok mahzurları vardır. Maarif vekâleti, bu sene bir smıfa S0 kişiden fazla talebe alınmamasını iştir. Bu sene mekteplere, geçen senelere kıyas kabul etmiyecek kadar fazla talep olacağı tahmin edildiğinden şeh- rimizdeki lise ve orta mektep- MAF Â T S c 5 Kaza ve nakliyat sigorta tarifeleri Sigorta tarifelerini tetkik eden komisyon mesaisine devam etm: tedir. Umum ticaret işleri mü rü Naki B. de komisyonun mesa- isile alâkadar olmaktadır. komis- yon kaza ve nakliyat tarilelerini tetkikle meşğul olmaktadır. Morgun nakli Soğükçeşmedeki morg idare: nin başka bir semte nakledilece- ğini yazmıştık. Müessesenir dız civarında bir yere nakli nülmüşse de Adliye ve Polis mer- kezlerine yakın bir semte nakli daha muvafık görülmüştür. Ye- ni bina İstanbul semtinde bulu- nacaktır. Tütüncülük hakkında malümat Tütün inhisar idaresi çifçilere tütüncülük hakkında — neşriyatta bulunmaga karar vermiştir. Inhisar idaresi bu neşriyata — yakında başlayacakt başladı. Artı Aşk baharı gelmişti. Pakita'nın oturduğu kulübeden bir vil uzakta, iki erkek kardeş otururdu. Bunların da kanı, Paki- ta'nıni ki gibi ispanyol ve kırmızı- derili kanlarile karışıktı. Birinci birader, ikinciden bir yaş büyüktü. Ve, adı, Radrigo idi. küçüğünün adı ise, Karlas'tu. Bunlar, ayni ana ve babanın V evlâdı olmakla beraber kat'iyen birbirlerine benzemezlerdi. Babaları, onlar henüz pek kü- çükken ölmüştü. Hemşireleri d çoktandır, — Cungullarda — yemiş toplıyarak ve av avlıyarak, hay larını kazanmak yaşına gelmişler- i. Bu sebepledir ki, iki birade- rin kendi. kazançları kendilerine ait kalıyordu. Mamafih, ihtiyar analarına ve kardeşlerine de pa- zardan kumaş filân getirmek su- büyümüştü. | Muhtar paşa davasının ” esasını Pmnesaisii Adlı]e vekili Adliye vekili Mahmut Esat bey gelecek hafta içinde mukarrer seyahatine çıkacaktır. Vekil bey evvelâ Orta Anmadolu, sonra Trakya mahkemelerini gezecektir. Bu teftişi müteakip İzmire gide- rek çiftliğinde bir müddet istira- hat edecektir. * Ekmek iyi su ile pişirile- | cek — Şehremaneti ekmeklerin | fena — sularla yapıldığını / nazarı dikkate alarak devaire bir tamim göndermiştir. Bu tamime göre | Terkos ve Elmalı sularının bulun- duğü yerlerde fırınlar bu suları | kollanacaklardır. * Gümrük memurları arasında tebeddülât yok — Gümrük erkân ve memurini arasında bazı tebed- dülât icra editdiği yazılmışsa da memurlir arasında hiç bir tahav vülât mevzwubahs değildir. * Polislere maaş veriliyor — | Barem — kanununun muhase- | dolayı polis müdiriyeti besi kadrolarının tanzimi gecik- mişti. Kadrolar dün ikmal edilmi ve polisler dünden itibaren maaş- darını almağa başlamışlardır. * Ferit B. bugün gidiyor — | Londra sefiri Ferit B. in bugün Londraya hareketi | muhtemeldir. * Rüsumat U. müdürü geldi — İhsan Rifat B. 1 teşrini evvelden itibaren meri olacak yeni gümrük tarifesi tatbikatına nezaret ede- seketir. * İzmirde Dank hastalığı — İzmirin Aransor mekiinden Bahri- babaya kadar olan kısmında Dank hastalığı bulunduğunu İzmir ga- zeteleri yazıyorlar. * Fuat B. imam Yahya bi metine girmişi — Muhtelit mü badele komisyonu sabık müşavi ri olup bir refiki ile ahiren uzun | bir seyahate çıktığı yazılan Fuat B. in imam Yahya nezdinde yük- sek bir vazife kabul ettiği riva- yet edilmektedir. . * Divanı Âti — Divanı Âli geçen günkü içtimanda Mahmut tetkik ederek bazı noksanların ikmali ve asliye mahkemesi ka- rarı aslisinin celbi için gelecek Çumartesiye talik edilmiştir. Esas davaya geçilbiği cihetle Divanı Âlinin Eylül nihayetine kadar bitireceği — anlaşılmak- tedir. * Yunan gazeteleri mennedile- cek — Yunanistanın gazeteleri- mizi müsadere suretile yaplıkları muameleye mukabil Yunan gazte- lerinin ithalinin meni düşünül- tektedir. retile yardımdan geri durmazlardı. Tuttukları papağanları, minimini maymunları, kakaduları, kafeslere; ve topladıkları yemişleri sepetlere koyarlar; — sırtlarına — yüklenirler; şehrin çarşısma götürerek, bah- riyelilere ve diger seyyahlara sa- tarlardı. Kanalı geçerken dürüp da yolcularını sahile indiren va- Purlar, onlara, epice müşteri te- min ediyordu. İki kardeş içinde, — Rodrigo, | hem ava, hem de ticarete daha istidatlı idi. Karlos, bazan, hattâ, müşteri beklemeksizin, eve dönerdi. Ku- fübenin önüne oturarak, şarkı söylerdi. Yahut da, yakaladığı maymunlarla oynardı. Rodrigo ise, çarşıda, akşamın | geç vaktine kadar kalırdı. Pazar | yerine ilk gelen daima o olurdu. Son giden de v... | kurtarmağa muvaffak olan Zabitai olunacak sokak ve caddelerin isim- dan tayin edilmiş ve dairelere teblig aBı, BEBE DANİYELS in temsil etmekte olduğu ATLATMA YARISİ Pek heyecanlı filimini seyretmek üzere her kcı MELEK SINEMAS Şitap etmeli. n yek yakıda İzmirde Milli KLARA BOV: Bu akşam ALHAMRAda arzı endam edecektir. Teşekkür Geçen Salı günü Büyükdere de Piyasa caddesinde kazâen denize düşen yegenim Necdetin hayatını ik fedakârlıkla ve elbisesile birlikte denize atılmak suretile belediye memurlarından 704 No li M. Tahir beye teşekkürat ve minnettarlığımı iblağını eylerim efendim. Tüccardan Hü alenen Eşya arayanlara fırsat! Önümüzeki cuma günü sa- bah saat 10 dan itibaren Nişantaşı tramvay caddesinde Sürenyan apartımanı 4 numa- rada bulunan eşya müzayede ile satılacaktır. Bu eşya ara- sında Li keniz salo takımı, halılar, yemek odası, piyanolar, ve saire vardır. Eyi eşya ah mak ve fırsattan istifade et- mek istiyenlere tavsiye ederiz. Tamir edilecek sokaklar Bu seneki şehir bütçesinde so- kak ve caddelerin tamiri için pek 'az tahsisat ayrıldığını yazmıştık. Bu tahsısatın azlığına rağmen inşa leri emanet heyeti fenniyesi tarafın- edilmişti. Bu sokak ve caddeler- den bir kısınının hâlâ yapılmadığı anlaşılmıştır. Şehremaneti, beledi- yelere yaptığı tebligat “üzerine mevsim ge için bu seneki programının ikmalini ve teşrinievel sonuna kadar sokak inşaat ve tamiratının tamamlanmasını bi dirmişti. Vakit küresi me zaman yerine konacak? Her gün öğle vaktini bildirmek üzere Galata kulesine bir vakit küresi kanması - kararlaştırılmıştı. Ba küreyi yerine koymak için kulede bazı tesisat yapmak lâzım geldiğinden emanet heyeti fenniyesi bir proje hazırlamıştır. Bu hafta e tertibat ikmal c ü Her müşterinin — hareketli dikkatli dikkatli gözden geçi onlarla konuşur, münakaşaya tu- kuşür, pazarlığa girişir; ve, malını satmadan, yakalarını bırakmazdı . Karlos'un müşterilere karşı v amelesi ise, büsbütün başkaydı Kuşun yahut maymunun - fiatini, sordukları zaman - söyler ; sonra , alsalar da, almasalar da, onca müsavimiş gibi başını öte yana çevirir ve lâkayt bir tavır takınırdı. Çarşıdla hindistan cevizi, mango, papağan, maymun, kuru et, taze | balık satan esnaf, onların bu ha- line bakar da, başlarını iki yana sallıyaraktan: Tuhaf şeyl - derlerdi - işte ikisi de ayni ana ve babanın amma, zerre kadar birbir- lerine benzemiyorlar. | Havalar iyileştiği zaman ise, Karlos, bütün gününü cungul: | vE ağaçlara dair hikâ; l Katüphanı Çarşamba akşamı ALHMKRA SiNEMASININ tekrar küşadı münasebetile KLARA BOVun temsili güzini KIZIL SAÇLAR nam mühteşm filim irae olu- nacaktır. Maestro Lemiş tahti idaresinde senfonik orkestra. Eskişebirie unada: gösterilecektir. MAJİK SİNEMASI Salonun tekrar açılacağı ta- rihi ve 1929-30 mevsimin mul- teşem proğramını pek yakında size bildirecektir. iLÂN İstanbul Tramvay Şirketi bilet- çilik vezaifesi için talip aramak- tadır. Bu vazifeye talip olanlar Cuma ve Pazar günlerinden mada her gün sabahleyin saat 9 ile 12 ara- sında ve akşamları saat 15 ile 18 arasında Galatada Hayneman ha- nında Şirketin Hareket kalemine t edebilirler. Biletçi olmak isteyenler atideki şartları haiz bulunmalıdırlar: 1— Türkiye tabaasından mak. 2 — Yaşı yirmiden fazla ve 40 dan aşağı bulunmak. 3 — Askerlik vesikası yolunda olmak. 4 — Yeni harfler ile okuyup yazabilmek ve hesaptan imtihan verebilmek. 5S — Hizmete girmezden evvel Ubbi müayene neticesinde sıhbatte bulunduğu tebeyyün eylemek. Bu Glint pök yakında müracı KLARA BOV : Bu akşam ALHAMRA da ara emlam edecektir. Dr. Cevat N. Zekâi Rarazı akliyo mütehassıslar Devat N. Zekdi bey terakkiyatı hazirai ve takip etmek vzn dünkü ekspres trenile Avrupaya mül eihen hareket etmiştir. Dr. Temiyeyi tetkit larda — geçirir, - çarşınm - semtine dahi ugramazdı. Maymunları; pa- paganları uputur; bir yanda, bir gölgelikte uzanarak uyur yahut hayale dalardı. Bununla berabeeeer... Rodirgo- nun bütün iyi huylarına ve herkes, Karlos'u, ağabeysinden ziyade severdi. Hattâ, öz armeler bile... Delikanlının tatlı ve ahenktar sesi, sanki, rahunun derinliklerin- den çıkar ve karşısındakinin ru- hunun derinliklerine kadar işlerdi. Karlos, kuşlara, maymunlara reler uydu- rup anlatmağı severdi. Sanki on- ların dilinden anlardı. Çocuklar olsun, büyükler ol- sun, Karlos'a çarşıda rastladılar mu, sorarlardı. “Cungullardan ne | (Mabadi var)