15 Eylül 1929 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

15 Eylül 1929 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Sahife 6 Safihe 2 l Günün meseleleri Amma da yaptın ha... İhtisas — kelimesi düşmiyor, lâkin ihtisasın mânası hâlâ — anlıyamadık. — Bazı - işlerde ihtisasın lüzumunu şiddetle kanliz: Askerlik, doktorluk gibi. Fakat, son asır medeniyetinin — ihtisas | namını verdiği bir çok ilim ve #en şubeleri var ki, onlarda her- kes kendisini az çok behre sahibi addedebiliyor. Meselâ ticaret gibi. Biraz parası olan her adam tica- rete atılmakta mahzur görmiyor. Biraz sıkışınca iflâs ediyor, kaba- hati memleketin iktisadiyatında, hükümetin idaresizliğinde arıyor. Şehircilik, belediyecilik de böy- | le.. Avrupada mühendisliğin en- var var, Bizde her mühendis, ken- disinde bir şebir plânı yapmak salâhiyetini görür. Dün Cümhuri- yet gazetesinde Ziya bey namın- in (Şehremaneti iş) Falih Rıfkı beye | verdiği cevabı okuduk da aklımıza | geldi. Bu zat Almanyanın en meş- bur şehir mütahassıslarından, ve Ankara plânını yapan mimar M. Yansen ile kendini bir tutuyor, onun fikirlerini tenkit ediyor. Bu- na Falih Rıfkı bey cevap vermiş, İstanbulun şebir işlerini tenkit etmiş. Vay efendim vay.Sen misin söze karışan... Şehir işlerinde kendini allâme farzeden bu zata Falih bey ce- vap versin. Biz bu münakaşaya karışacak değiliz. Yalmız bir zih- niyet meselesini burada tetkik | etmek istiyoruz. | Evvelâ belediye mütahassısı, şehir mühendisi olmak için sadece mühendis diplomasına malik ol- mak kâfi değil. Bu cilik belli başlı bir M. Yanseni beyenmiyen bu zata beyan edelim ki, Alman müta- bassısı ile bir saat kadar şehir “işleri hakkında konuşsa, onun fikirlerini kavrayamaz. Âlmin ilk merhalesi kendi aczi- mizi, cehlimizi bilmektir. İstan- bula bakan bir adam, bu zavallı şehirde, hakiki şehircilik bilgi: yapılmış bir şey görebilir mi ? Büyük masraflar, binihaye zah- metlerle,şehkâr bir eser gibi tanzim edilen, yani Şehremaneti, fen mü- dürlüğünün son eseri olan Taksim meydanı hakkında M. Yansen: «Dünyanın en çirkin meydam vücude getiriliyor, demiştir. Ziya beyin bundan haberi var mi? İkinci mesele: Ziya bey diyor | ki Çmeslekten - olmiyan - insanlar ilim — işlerine ne ağzımızdan karışıyorlı | İlk defa vakı oluyor ki bir fen fadamı (yahut kendisine o rütbe- yi veren bir adam) bir. gazeteci- den, bir mebustan, ve Devletin imet merkezini imar edecek ıd.ııı Meclisi riyasetine tayin etti- ği bir zattan tenkit - salâhiyetini —. almak istiyor. — - A efendim, İstanbulun manza- sını gerüp fikir beyan etmek için “mutlaka Mühendis mektebi - âli- sinden diplema mı almak lâzım? Pis sokakları, lüzumsüz caddeleri, rkin meydanları, — yahut - güzel | ulvarları, zarif âbideleri muazzdm | köprüleri tenkit veya takdir etmek | için mühendis olmak elzem midir? | Filân sanatkâr iyi resim yapıyor, | falan usta fena divarcıdır, şu kadın güzeldir, bu adam çirkindir | Güzel | diyebilmek Sat olmak — lâzım * değilse — zati | âlilerine“siz son asır şehircilik 5 ilminden anlamazsınız, anlıyamaz- ek için de, yedinizde lomanın bir misline zaruni değildir. Yan- “gin arsalarına bakıp da “burası harabedir,, , Karaköy meydanının — için — nasıl Çinde harp — Rus askeri bir çin şehrini ışgal etti Londra 15 (A.A) — Daily Mailin Mukden muhabirinden gelen bir telgrafnamede “Progranizya,, dan hareket eden bin kişilik bir Sov- yet müfrezesinin demiryol hattı boyunca 5 mil ilerliyerek “Sang- ging, şehrini işgal ettiği ve bu- rada iki saat kaldıktan ve hali dte bulunan Çinliler ile tüfek ve mitralyöz ateşi teati ettikten iği bil- sonra eski mevzüne, çel diriyor. Ayni gazetenin “Şanghay,, dan aldığı malümata göre Mançulinin Ruslar tarafından bombardımanı devam ediyor. İki tarafın zayiatı Fındık piyasası Trabzon 13 (Hususi) — Fı ğın üçte ikisi satıldı. Fiat yül liyor. İç fındık 136, kabuklu 65 kuruştur. Dahilden çok miktarda buğday geliyor. | Konservatuvar heyeti geliyor Trabzon 13 (Hususi) — Kon- servatuvar heyeti bugün İstanbula hareket ediyor. Of felâketzedeleri Trabzon 13 (Hususi) — Of felâketzedelerinin Maçkada iskân- Tarına başlandı. Trabzon mebusları Trabzon 13 (Hasusi) — Mebus- darımız toplanarak halkla temâs etmektedir. Halk fırkası kongre- leri içtimalarına başladı. Musiki muallim mektebi Ankara, 14 (Hususi) — Cebe- cide yapıllmakta olan musiki mı allim mektebinin inşaalı bitli Yeni devre senesi tedrisatı bu binada icra edilecektir. Selânikte zelzele Atina, 13 ( fos) — Selânikten gelen haberlere göre şehri mez- kürde şiddetli bir hareketi arz olmuştur. Bu ane kadar mühim hasarat bildirilmemiştir. Yunan hariciye nazırının seyahatı - Atina 13 (fos) — Cenevreden Atina gazetelerine - bildirildiğine göre M. Mihalakopolusun İngiliz hariciye —nazırile mülâkatı uzun müddet sürmüş ve 'I 'ürk - yunan meseleleri etrafında cereyan et- miştir. hâline bakıp “burası bir maktel- dir, , ıssız ve metruk arsalar ara- sında açılan geniş caddeleri gö- rüp “bunlar israftır, , demek için birde mühendis mektebinde mi okuyalım? Zati âlilerile, şehir mimarı M, Yansen arasında, bir münakaşe olunca, lütfen müsade buyurunuz da, fikir ve kalem erbabı hakiki ilim vefen erbabının safında bu- lunsunlar! Terakki evvelâ kusur- larımızı görmekle başlar. Şehircilik ilmi bizim belediye memurların- dan daha çok, hem de pek çok | mamlanması Telefon haherleri Yunanistana veri- lecek nota Ankara 14 (Telefon) — Buraya gelen mühtelit mübadele komis- yonunda baş murahhasımız Tevfik Kâmil bey bugün Hariciye müs- teşarı ve Hariciye vakâleti ikim şube müdürü ile birlikte Yunan hlara verilecek cevabımızı tetkik edecektir. Cevabımızin yarına kadar ta- muhtemeldir. Yarın vekiller heyyeti içtima ederek cevabi notayı bir defa gözden ge- çirecektir. Münhal mebusluklar Uç mebusluğa namzet tekarrür etmiş gibidir Ankara 13 ( Telefon) — Mün- hal üç mebusluğa bu ay zarfında namzetler gösterilecektir. Nam- zetlerin mütekait erkândan iki zat ile sabık İstanbul valisi Mit hat bey” oldukları söyleniyor. Diğer iki münhal mebusluğa meclis açıldıktan sonra gösterilecektir. Meclisin — resmen muttali olduğu münhal mebusluk | S tir. Divanı âli bugün taolanıyor Ankara, 14 (Telefon) — Divânı | âli bugün Eskişehirde toplanarak | Mahmut Muhlar. paşa dayasını tetkik edecektir | Tıp kongresi —— Ankara 14 (Telefon) — Bir çok ecza müesseseleri ilâçlarımı, müs- tahzaratı tıbbiye sergisinde teşhir - için Ankaraya getirmişler ve fırka Bti ünlenana' yerleştemeğe başlamışlardır. Tıp kongresi mec- lis salonunda akdedilecektir. Mu- rahhaslardan bazıları bugünkü trenle gelmişlerdir. Bir kısmı da yarın gelecektir. Voyvo! Dün bu yüzden gene bir kavga oldu Ayasofyada oturan Aziz efendi dün Mahmutpaşadan — geçerken, Ramazan isminde bir adamın ar- kasından: — Voyyo! Diye bağırmıştır. Buna kızan Aziz efendi Ramaznı fena halde dövmüştü. Kardeş l(_avğasi 15 yaşında bir genç hemşi-, resini ağır surette yaraladı Dün Kumkapıda kanlı bir vaka olmuş 15 yaşında birgenç, kız kardeşini ağır surette yaralamıştır. Kumkapıda oturan kunduracı Yusuf dün bir meseleden dolayı kardeşi Mahmure- hanımla kav- gaya tutuşmuştur. Yusuf cebinden — kunduracı biçağını çıkarmış ve Mahmure hanımı dört yerinden ağır surette yaralamıştır. Yusuf, kardeşi kanler içinde yere Yığılmca şaşırarak kaçmak istemiş, lâkin zabıtaca yakalan- mıştır. uzaktır. Son asır tababet ilmi nazarında çıkıkçılıkla doktorluğun farkı ne ise, son asır şehircilik ilmi nazarında M. Yansen — ile bizim farkımız odur. Bizzat ne | güzel bir kelâmı kibar bulmuşsu- | nuz: “Bizde bilen susar, bilmiyen söyler,, diyorsunuz. Sussana a be- yim, sussanal,. x | Bir tıp âlimi şehrimizde Teşrihi marazi ülemasından ve Cenevre — universitesi — profesörü Dr. Askanazy refikasile birlikte bugün şehrimize gelecektir. Âlemşumül bir şöhrete malik olan Dr. Askanazy İstanbulda on gün kadar kalacak ve bir konfe- rans verecekti karşı cümhuriyet Yeni şimendüferler hattının küşat resmi Ankara, 13 ( ALA. ) — Fevzi paşa - Malatya hattının biten 143 kilemetrelik kısmı, Ayintap, Ce- beli bereket valileri ve cenup hududu — kumandan ve mevki kumandanları, belediye - reisleri, grup — müessisleri, büyük halk kütlesi huzurile 9 eylülde Gök- başında merasimle riyasete me- mur Ayintap valisi Talât beyin nutkunu! müteakip açılmıştır. Talât bey nutkunda bilhassa demiştir ki: Asırlardan beri ne 'bitmiş ne de başlamış bir teşeb- büse, tesadüf edilmiyen ana vatanın bu güzel parçasında şimdi toprak- larımızın - rengini, çehresini ve hayatı umumiye seyrini değiştiren şu raylar ne kadar derin mânalara tercüman oluyor. Bunlar cümhuriyet rejimini eski idarelerden ayıran en küvvetli olan eski idarelere aldığı vergileri birer servet ve relah vasıtası bi- rer umran adidesi olarak hâkke- diyor. İsmet paşa hükümetinin salsiz bir enerji ile takip et şimendüler siyasetinin eseri olan bu hat, nesillerden beri sürüp gelen açlığın, sefaletin vatanın | ufkunda braktırdığı kara bulutları dağıtan vehalkı servetini temsil etti ği refaha saadete kavuşturmak siyasi iktisadi kudreti vahdeti korumak atılan ilâhi hamlelerin ese- ridir. Bu hat milli dehanın yegâne ve en yüksek rumuzu Reisicumhur Gazi Mustafa Kemal Hazretli demir iradelerinin büyük bir münr tesemidir. İngiltere - Rusya Moskova, 13 (AA.) — Tas ajansı bildiriyor. Sovyetler İngiltere ile Rusya arasında cereyan edecek mükâlemelede takip olunacak usul ve şekil hakkında tetkikatta bu- * dunmak üzre bir mümessil gön- dermeleri için İngiltere hükümeti tarafından vakı olan daveti kabul Denize düştü.. Dün akşam Şahin isminde bir çocuk köprünün adalar iskelesinden denize düşmüş ve derhal yetişile- | rek kurtarılmıştır. | Komşular bağırınca.. Dün gece Saraçhane başında mukim mobilyeci Muhtar efeni Küçük Haydar girmiştir. Haydar bazı eşyayı çalarak — kaçarken komşuların feryadı üzerine çaldığı | eşyayı terkle firar etmişt Terzi ile kunduracı.. Kumkapıda terzi Osman ile kunduracı Serkis dün bir teneke su yüzünden kavgaya tutuşmuş- lardır. Serkis Osmanı başından cerhetmiştir. Muallim mektebi müdürlüğü Ankara orta muallim mektebi e İstanbul ilk muallim | nut B. tayin edilmiştir İstanbul erkek muallim mekte- bi müdürlüğüne maarif müfet lerinden Saffet B. tayin edilmiştir. Saffet B. iki günden beri vazife- Fevzi Pş.- Malatya| Korobof'un olup karargâhı Habarovski'de- dir. Jeneral Anuvriefin kumandası altında olup karargâhi Habaro- vskide bulunan Amur fırkası ve karargâhı Jeneral Nikitanın tnda bulunan yedinci fırka bu kolorduya dahbildir. 've Spaskideki tayyare orduya merbuttur. Bu kıtaatın boyuna — tal kumandan Jeneral Blüher Baltık eyaletindeki alman zadegânından olup Petresburgda harbiye mek- tebi zem dahil olmuştu. desinde Galibin ret eden Zeki ile Mehmet. ları tütsüledikten sonra - birbirl rile kavgaya tutuşmuşlardır. gibi ezerim be... miş sürette yaralamıştır efendinin evinden düm gece yangın çıkmış ve biraz sonra söndürül- Müştür. gece Büyükdere açıklarında Yunan bandıralı Aleksandır. vapuru. ile Türk bandıralı Tavil zade vapuru müsademe vapura - Tavil iskele baş omurğasına bindirmak suretile mühim bir rahne açmıştır. mübadele * komisyonundaki baş murahhasımız dün Ankaraya gil Aesiye kadar kadar kat'iyet kes- bederek kurye vasıtasile gönde- rilecektir. muhtelit komisyon heyeti miyesi toplanarak son Ver: Tunacaktır. sine başlamiştır. Sovyet ?.eierherlığı (Baş terafı birinci sahifada ) istihkâm kıtaatı ve zehirli gaz teşkilâtı bunun içindedir. On dokuzuncu kolordu Jeneral kumandası — altında Viladivostokta — olup kumandası al- Yirmi dokuzuncu süvari livası loları bu ümlesi Çin hududu olunmuştur. Baş talebesinden iken Bolşevi- Yaşı kırktır. «Ben adamı pastırma gibi ezerim!..» Bakırköyde Cumhuriyet cadde- gazinosunda iş- ala Neticede Mehmet Âli: — Ulan ben insanı pastırma Diyerek Zekinin üzerine çullan- ve zavallıyı - başından ağır Gedikpaşada yangın Gedikpaşada — oturan — Kapik *& Vapur müsademesi — Evvelki Yunan vapurunun etmişlerdir. zade * Cevabi notamız — Muhtelit Tevfik Kâmil B. iştir. Yunanis- verilecek cevabımız. pazar- Tevfik Kâmil B. in avdetinde nota üzerine müzakeratta bu- 14 Eylül 1929 Altını — 883 Dahili Tetikraz, &6, Düyünü müvahhide | aa | sso ihas n 0 3850 Tahvilât Anadalu O)y 45 ı eei Anadeki tü | Tünel ole 5 | p, | Bade Süde | Çek Fiatları Salie yataas ç | n Sllyek Çi Ş Aransa Karke e Ten B İ Gntso Oüra 4 b Tenka güA | D Viraa —0 |