21 Eylül 1929 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

21 Eylül 1929 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Sahife 6 Safihe 2 21 Eylöl 1929 Ticaret mektebi Şehbenderlik şubesine ehemmiyet veriliyor Haric vekâleti ticaret mek - tebi Şehbenderlik şubesile alâka- dar olmaktadır. Vekâlet mektebi şehbenderlik şubesinin ders prog- ramlarını istemiştir Hariciye vekâletinde ders prog- ramlarımı tetkik için bir komisyon teşkil edilecektir. Yunanistanda haydutlar kalan kayın pederini kurtarmak için istenilen fidyei necatı vermek- 'ten istinkâf etmiş, bunun Üzerine Hacigokisin ailesi hükümete mi racaatle istenilen parayı tesviye etmesini hükümetten talep etmiştir. Hükümet bu talebi reddetmekle beraber dahiliye mazırı, umum jandarma kumandanına Tırhalaya giderek bütün o havalideki asker ve janderma kuvetlerile bölüğünün ve Atinadan gönde' len imdat kuvvetlerini alarak eş- kiyanın takibine memur etmiştir. Fakat ne eşkıya yakalamak, me de esirleri kurtarmak - kabil olmamıştır. Daha doğrusu yuna- mistan bökümeti yedi şakinin hak-| kından gelmekten âciz kalmış- | tır. Eşkıya esirlerin ailelerilerile te- masa gelerek - istedikleri fidyei mecatı aldıktan sonra bunları ser- | best bırakmış ve kollarını sallaya | sallaya — müfrezelerin arasından geçerek kaçmışlardır. Bu şekavet T dığını gösteriyor. Kendisini medeni | 've muntazam teşkilâtlı bir hükü- met olarak göstermeğe - çalışan Yunanistan için bu badise bütün T iyetin huzurunda ya- müthiş bir sille teşkil eder. | / Fındık piyasası (Baş tarafı birinci sahifade ) gerekse Marsilya ve Hamburgta ehemmiyetle karşılanmıştır. Ham- bürg ticaret odası — Trabzon ticaret odasının u — kararına itiraz etmiştir. Hamburgta fındık ithalâtile alâkadar — müesseseler Gireson tacirlerine alivre satışlar için avans vermişlerdir. Hamburg odası bu noktadan Trabzon, Gire- son ticaret odalarile ihtilâf halin- dedi Bu mesele İktisat vekâletine de aksetmiştir . — Vekâlet , — alivre satışların hükümsüz addi h sunda taamül olup olmadığını İstanbul odasından sormuştur. iki arkadaşa teşekkür Gazetemizin 12 inci senei dev- riyesi münasebetile pek samimi surette tebrikâtta bulunan Cumi- huriyet ve Köroğlu refiklerimize bilhassa teşekkür ederiz. Bir kalit davası Dün öğleden sonra ağır ceza mahkemesi oldukça feci bir cina- yet davasını muhakemeye başla- mıştır. Vak'a bundan iki ay evvel Çatalcaya tabi İnceköyde cereyan etmiştir. Mehmet ve Arnavut Süleyman namında iki çoban Nuri isminde bir. köylüyü sekiz yerinden bıçak ve tabanca ile katletmişlerdi . Mahkeme - bazı şahitleri dinlemiş ve başka şal lerin celbine karar vermiştir. e ç | Sanın - büyük (Baş tarafı birinci sahifede) —| 20 sene evele avdet Kadın kiyafetleri etekler uzayacak! Londra 19 ( ALA.) — Daily Mailin Paris muhabirine nazaran Cihan- modasını tayin eden Fran- kadın — terzileri etekliklerin biçimini bütün bütün değiştirmeğe ve 30 sene evvel- kâ modaya avdetle eteklikleri hemen hermen ayaklara kadar uzatmağa ve dekolteyi tamamen orladan kaldırmağa karar vermiş- lerdir. lar arasında hararetli ve heycanlı münakaşata — sebep olmaktadır. İngilterede müthiş yağmurlar Londra 19 (ALA) — İngilte- renin bir çok tarafında dünden beri tufanasa yağmurlar yağmakta olduğundan kuraklık tehlikesi zail olmuştur. yıldırım çarpma- sından ölmi Cemiyeti akvamda Londra 19 (A.A) — Cenev- reden bildirildiğine göre Cemiyeti akvamın üçüncü komisyonu harici İsgmannağaayn bükümelere yapılacak nakdi muavenetin şek- Tni tespit etmiş ve henüz proje halinde bulunan ” beynelmilel mu- ahedenin ikmalini gelecek seneye bırakmağa karar vermiştir. Sırp - Bulgar müzakeresi Safya, 19 (ALA) — Yuyoslarya zefiri bugün başvekil ile gayet mühim bir mülâkatta bulunmuştur. Bu mülâkat, geçenlerde hudut meseleleri hakkında iki memleket arasında teati edilen notalar yimfıda ceveyan etmilir. £ Yakında Bulgar ve Yugoslav murahhas heyetleri Pirotta ikinci defa olarak toplanacak ve hudut münakalâtı iki tarafındaki mese- lelerini halletmek için müzakeratta Bir memur vagonlar ara- sında kalarak parçalardı Dün Haydarpaşa şimendâfer istasyonunda feci bir kaza olmuş, at memuru vefat etmiş- Rüsumat muhafaza memurla- ruldan, Haydarpaşa mıntahası mü- fettişi Şevki efendi dün saat 15 te Haydarpaşa — şimenöler — istasyo - 'nunda iki vagon arasında abdest bozarken lokomotif hareket et- miştir. İki vagon bu ani hareket üze- rine biribirlerine yaklaşmışlar ve zavallı Şevki efendi. vagonların tamponları arasında kalı Taz- | yik neticesinde göğsünün kemik- leri kırılan Şevki efendi kaldırıl dığı hastanede derhal - vefatet- miştir. Kaza hakkında zabıta ve adliye tahkikatını tamik etmek- | tedir. | Hareket gazetesi davacı | Dün üçüncü ceca mahkemesi Hareket gazetesinin muhakemesine devam etmiş ve bazı şahitlerin celbi için muhakemeyi 14 teşrini- evvele talik etmiştir. irej ikâmilen diğişecek,| Tıp kongresi Gazi Hz. ile meclis e çekilen telgraflar | Ankara, 19 ( milli p kogresi sebetile sıhhat ve içtimai muave- net vekili doktor Refik bey tara- fından - Reisicümhur hazretlerine şu telgrafı çekmiştir: Yalovada Reisicumhur Gazi Hazretlerine Himayei fahimanelerinde bulun- LA) — Üşüncü içtimar müna- makla mübahi üçüncü milli tıp kongresi bugün inikat ve kongre heyeti umumiyesi Türklüğün ha- yat ve kuvvet menbar büyük reh- berini selâmlamağa bendenizi me- mur etti. Cumhuriyet idaresinin yüksek feyizleriyle tekâmül yolunda | yürüyen Türk tababetinin inkişafı hususunda aziz halâskârın ibraz eylediği çok yüksek himaye ve teveccühleriyle — mütehassis ve minnettar kogre azasının payansız dazim ve hürmet hislerini kabul bayurmanızı — istirham — eylerim efendim. Könere ktor Refik Bu telgrafa şu cevap verilmiştir: Ankarada tıp kongresi reisi doktor Refik beyfendiye Kongrenin — mühterem azasına teşekküratımın iblâğına tavassut buyrulmasını rica eder, kongreye meşkür “mesaisinde mufakıyetler temenni ederim efendim. Roisiesmbür Gazı Mustafa Kemat Büyük millet meelisi reisi Kâzım paşa Hz. ne de kongrenin hürmet- leri arzedilmiş ve fahri azalığa intihap kararı bildirilmiştir. üzun paşa Hz. iltifatkâr bir telgrafla teşekkür etmişlerdi Sövyet sihhiye - komiserliğinin kongreyi selâmlıyan telgrafına da cevap verilmiştir. Rusyaya kaçarken.. Üç haydut kardeş yakalandı Rize 19 (Hususi) şakilerinden olan üç kardeşler yapılan takibattan kurtulmak için Rusyaya kaçmak üzere gizlice buraya gelmişlerdir. Hadise haber| alınmış ve şakiler yakalanmışlardır. Filistin mandası İngiliz gazeteleri bundan vaz geçilmesini istiyor Paris 19 (Hususi) — Filistin hadisatı bütün arap memleketle- rinde büyük bir tesir husule ge- tirmiştir. Cezairden başka — Fasta araplar — toplanarak - İn; musevileri himaye etmesir detle protesto etmişler ve binlerce imzalı bir protestoname kaleme almışlardır. Kudüsten gelen haberlere göre bugünkü sükünzahiri ve muvak- kattir. Yakında yeni hadiseler vuku bulması muhtemeldir. Londra 16 (Hususi) — İngiliz matbuatının bir kısmı neşrettikleri makalelerde İngilterenin Filistin siyasetini — tenkit — etmekte Ofun azılı da burada her dakika mühim ha- | diseler baş göstererek İngiliz mufuz ve haysiyetini tehlikeye koyması — mühtemel — olduğunu söylemektedirler. Bir kasım gaze- teler Filistin mandasının terkedil- mesini talep ediyorlar, Rusyaa vaziyet * Hükümet şiddetli tedbirler ittihaz ediyor Berlin 19 (Hususi) — Bolşevik fırkası reisleri arasındaki ihtilâf şiddetlenmiştir. İhtilaf merkezden komitelere kadar sirayet etmiştir. Bundan cesaret alan bugünkü idare aleyhtz s: başlamışlardır . şiddetli tedbirler ittihaz et Şimdiye kadar yetmişi mü viz kimse tevkif edilmiştir. süratle muhakeme edileceklerdir. | Berli , 19 — Rus hariciye ko- |(miseri in hastalığı devam edi- in vazifesinden çekil- mesi ve yerine Berlin sefirinin tayin edilmesi muhtemeldir. Berlin sefa- retine de hariciye komiserliğini idare eden Litvinof tayin edile- | cektir. 19 (Hususi) — İspan- yanın Sevil şehri ile cenubi Ame- rika arasında balon vasıtasile se- ferler yapılacaktır. İlk seferin Graf zeplin / balonu / tarafından Dün — matbaamıza bir mektep talebesi geldi. Tees- sürünün sebebini sorduk. Otur- du ve derdini anlatlı: *—İsmim Şefik. Balatta oturu- yorum. Askeri sanayi mektebine kayıt ve kabul olunan 83 kişi iki defa muvaffak meyanında imtihana girdim — ve oldum. | Mektebe girmek için bütün şera- | iti haiz olduğum halde, ahiren: «Ankaradan telgraf geldi, âlmı- yacağız!, diyerek benimle bera- | ber kubul edilmiş olan bütün ta- lebelerle birlikte hepsimizi kapı dışarı ettiler. Sokakta kaldık. Şimdi ne yapacağız ? Eğer, bilâhara böyle bir muamteleye maruz. kalacağı- mızı bilseydik, başka bir mektebe girmeğe teşebbüs ederdik. Artık başka mektebe girmek imkânı da kalmadı. Bütün mektepler, alacağı tale- beyi aşağı yukarı tespit etmişler- dir. Bizim halimiz ne olacak ?,, Vapurdan rıhtıma.. | Hisarda bulunan Ordu vapuru | amelesinden Mehmet Ali dün vapurun — güvertesinden — rıhtıma düşerek ehemmiyetli surette ya- ralanmıştır. Türkiye - iran bankası | Türkiye - İran bankasının tas-, fiye muamelesine bir senedenberi devam olunmaktadır. Tasfiye me- murları her içtima ettikleri zaman bankamın eski idare meclisi aza- larından izahahat almağa karar vermektedirler. Fakat işin garil azalarının - kimlerden duğu malüm değildir. Elde — bulunan kayitlerde m adreslere edilmektedir. lare meclisi ibaret ol- bazı | tesadüf Fakat bu azalar banka'ile alâkadar olmadıklarını söyliyorlar. Tasfiye — muamelesinin ikmali için idare meclisi azalarının ki lerden ibaret olduğunu anlamak henüz mümkün olamamıştır. - GÜNÜN HABERLERİ * Veremli ineklerin imhası — Veremli ineklerin imhasına devam edilmektedir. Şimdiye kadar 150 veremli inek imha olunmuştur. * Leh zabitleri geliyor — Bugün şehrimize , Daçya vapuru ile Lehli zabitler gelecektir. * Adliye vekili — Adliye ve- kili Mahmut Esat B. dün öğledem sonra adliyeye gelmiştir. Vekil B. müfettişler dairesinde geç vakta kadar meşgul olmuştur. Mahmut Esat B. Dolmabahçe sarayına da giderek Reisicümhur Hz. tarafından kabul - büyürül- muştur. * Yalova ormanlarının islahes- Orman müdiriyeti umumiyesi şuba müdürlerinden Mithat B. Yalova ormanlarının ıslahına memur edil- iştir. * Sofya sefirimiz — Mezunen Avrupada bulunmakta olan Sof- ya sefirimiz Hüsrev bey dün şeh- rimize gelmiş ve Dolmabaliçe sarayına — azimetle — Reisicümhur Hz. ne arzı tazimat eylemiştir. * Nafia vekili —Yalı i- den Nafia vekili Recep B. | etmiştir. Önümüzdeki| hafta içinde idare memurlarına kolaylık olmak üzere idareye ait bütün kanunları, nizamnâmeleri, — talimtnameleri, tamimleri havi cebe girebilecek kıt'ada bir idare rehberi bastıra- caktır. * Kaza tahkikatı — Kumka- pıda geçen gün vukubulan tren kazası etrafındaki tahkikata de- | yam edilmektedir. Mamafih hattın kapalı olduğu hakkındaki işaretin verilmiş “ bulunduğu — ve — bunu makinistin görmediği tespit edil- miştir. * Ankarada bora Dün öğleden sonra şiddetli bir böra olmuş, yağmur bulutlarını dağıt- mıştır. : * Hariciye vekilini ziyaretler — — Rus, İtalyan - sefirlerile — Alman maslahatgüzarı hariciye vekil ayrı ayrı ziyaretle görümüşlerdir.. * Günde 250 ton buz istihsal edilecek — Şehremaneti gelecek ( | sene buz ihtiyacını tâmamen temim etmek için şimdiden teşebbüsatta bulunmaktadır. Önümüzdeki se yalnız Kadıköyünde 50 tonluk bir fabrika yapılacaktır. Buz ihtiyacı gittikçe her sene | arlmakta olduğundan birkaç sene sonra İstanbulun günde 250 ton buza — ihtiyacı olacağı tahmin olunmaktadı ç yangın Dün bir bisküvi fabrikası yandı 1 — Yeşilköyde Dibek soka- ğında oluran arabacı Toderinin evinden yangın çıkmış, derhal yetişilerek söndürülmüştür. 2—Dün akşam Cibalide kebapçı Rasimin ânından yangın çık- mış, hemen söndürülmüştür. 3 — Gece saat 24te Tahta Kalede Sami ve Fehmi beylerin 2, 4, 6 numaralı bisküvi fabrikasından yangın çıkmış, ateş yetişen itfaiye tarafından söndü- rülmüştür. 4 el silâh - Kasımpaşada — oturan Sırri ve Hamit —dün — yankesici — Tatar Ramazan ile kavgaya tutuşmuş- lardır. Neticede Sırrı ile Hamit Ramazanın üstüne dört el silâh atı Sırrı ile Hamit yakalanmıştır.