26 Eylül 1929 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

26 Eylül 1929 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

ün akşa ma kadar Dolmubahçe yında meşgul olmuşlardır. Başvekil İsmet Pş. Hz. dün | saroya — giderek Gazi Hz. ne mülüki olmuşlar ve — akşam üstü avdet etmişlerdir. Reisicumhur Hz dün İsmet Pş. Ha te birlikte Yalovaya teşrif edeceklerdi - Hava mü sait olmadığı için hareketle Fini tehir bayurmaşlardır Evkaf nasıl ısfah sdilecek ? ( Baş tarafı birinci sahifade ) tön yeni bir şekil tayin etmiştir. Raporda mütevellilerin bakları mazan dikkate ahnmmış, mütevellilerin müracaatları komisyona bildiril iştir. Mamafih — bunlar — esaslı biç bir fikir söylememişlerdir. Raporda her vakfın hükmü bir şahsiyeti olduğu anlatılmakta ve bu şahsiyetir vezaili tasrih edik mektedir. Vakıfların mahkemece tescili - hakkında da — maddeler vardır. Rapordan çıkan mana şur | dur: Evkaf yeni kanunu medeniye mutabik. bir. kisveye girecek, v şekilde idare edilecektir. Eski teamül ve kanunlar ortadan kal- kacaktır. Rapor bugünkü komisyöndan sonra şurayı devlete gidecek, oradan meclise gönderilecektir. Raporda — bristiyan — valıfları hakkında kat'i bir şekil yoktur. | Bu mesele ileride düşünülecektir. İslâm vakıflarımı tamiri, bu hayrattaki memur maaşlarının ve- rilmesi geçen sene kabul edilen bir kanunla maliye vekâletine devredilmişti. Şimdiki halde bu şekil devam ediyor. Bunlara verilen para senede 6-7 yüz bin lira tutmakta, bu para Sonra evkaf bütçesinden mahsup edilmektedir. Ticaret odalarını teftiş İktisat vekâleti umumi müfettişi Şakir B. Bursadan şehrimize gel- miştir. Şakir B. bir kaç gün sonra Trakyaya gidecektir. Mumaileyh Trakyada gayrifaal bir vaziyette balunan ticaret odalarını teftiş edecektir. Teftiş neticesinde bazı odalar ilga edilecekti mahküm edilen 25 komünist Urfa, Elâziz ve- Diyar- bekir Hapisanelerine tevzi edil- mişlerdir. Bugünkü hava Yeşilköy rasat — merkezinden veriler malümata- göre Bugünkü hava ekseriyetle bulütlü olacaktır. Rüzgâr şimal ve şark- arasından esecektir. Sicaklikta bir tebeddül olmuyacaktır. | Dün en fazla: sıcaklik 15 dere- ceydi. Gece 10' olmuştur. B sar bah hararet 15 ti Bu sabali Karademizin şark kısıtına, Sürmene, Rizeye gene bol yağmurlar yağmıştır. Bir Çin edibinin konferansı Türk ocağından: Şarkta tetki- katta- bulunmak üzere şehrimizi ziyaret edem Çin üdebasından ve Sorbon darülfünunu profesörlerin- den M Şeng Çeng eylülün 271 Cuma günü saat üçte Çim kadin- ları ve Çin inkılâbı hakkında ocakta bir konferans verecekler- dir.l konferansa herkes gelebilir. Lisan kursları | Maarif cemiyeti ingilizçe için bir sada Türk maarif temiyeli tara- fından açılacak ollur. lisam kurse larmin birincisi - teşrinievelin bi- rinci sah günü Ankarada açılacak- kurs - ingilizcedir. Bu iden bir çok - talij 25 kişiden fazla kayde- dilmiştir. Tgilizceden sonra diğer kurslar D açılacaktır. İkitci kurs almancaya mahsus olacaktır. Kurs cemiyetin Arfartalar caddesindeki merke- zinde auçılacaktır. Maarif cemiyeti ileride bu lisam kurslarım birl. tirerek bir lisan mektebi. kali koymak niyetindedir. Bursada kızıl: aşısı Bursa 24 (Hususi) — Kızıl aşmı tatbikatı bütün sıhhiye teş- kilâtınm iştirakile devam etmek- tedir. Şimdiye kadar bütün vilâ- yette on beş bim çocuğa aşı tatbik edilmiştir. Bu miktar 25-30 bine ibtâğ edilecel Bursadaki Amerikan mektebi Bursa, 24 ( Hususü ) — Evelki | sene hükümetçe seddedilen Ame- rikan mektebinin müdiresi mis Cılsur, 32 senelik faaliyetten son- | ra, mektebin tekrar açılmasından ümidi keserek Amerikaya gitti Mektep elyevm ikametgâh halini y Kim vurdu? Altındiş Hamdiyi üç yerinden vurdular. Sabıkalılardan Altındiş Hamdi- in dün gece Unkapanında kanlar inde yatmakta olduğu görülmüş- tür. Yapılan muayenesinde Altın- diş Hamdinin üç yerinden yaralı olduğu anlaşılmıştır. |/ Altındiş kendisinin kimin tara- fından vurulduğunu hatırlamamak- tadır. Vak'anın başka şahidi de olmadığı için hadise pek karan- hk kalmıştır. ; Vazifelerini suüstimal etmekle maznun | Kemalpaşa — kazası malmüdürü Yahya — Hadi efendi: ile emlâki milliye memuru Ziyar ve sandik emini: Müstafa, | talisildür Tevfik — efendilerim ve | satiş komisyomu âzasından Dik Nazım; Belediye âzasından Osman Beylerim İzmir Ağırceza. mahke- mesinde muhakemelerine- devam edilmiştir. Müzayede komisyonu âzası müzayedeye: çıkarılmış olan malları ucuz fiatle- Kendileri satın | alnakla: maznundurlar: Son: muhakeme celsesinde müd. deiumumi, iddianamesini serd. için evraki mütalâaya: istemiş ve mu- | kakeme başkar güne kalmıştır. Eskişehirde büyük bir hapisane yapılacak İstanbul hapisanesi harap bir bina: olduğundam hükümetçe Ye- dikulede yeni bir hapisane inşa- sına: karar verilmiş ve hattâ: yeni binanın arsa ve bazı malzemesi de satın alınmıştır. Bu bapisane- nin inşasından sarfınazar edilmiş tir. Bünün - yerine - 1,500,000 lira sarfile- Eskişehirde son sistem bir hapisane inşa edilecek ve bu , bina 400 mahkümu istiap ede- | celelir. Bir mlhayıîknmi:wıu azaları muhakeme edil Bir rehber ve yeni tarifenin tatbikatı için nizamname | hazırlandı Ankara 25 (Hususi) — Güm müdürlüğü gümrük muamelâtı umumiyesinin tatbikine ait bir rehber hazırlamaktadır. Bu rehberin üzerinde uzun müd- detlem beri tetkikat yapılmakta- dır. Rehberde mühinr maddeler mevcuttur. rük umumi | Gümrük memurlar, muamelât esmasında bu — rehberden çok Üistifade edecekler ve her haugi bir müşkilâtı kolaylıkla hallede - bileceklerdir. Yakında tatbikine olan yeni gümrük tatbikatına ükler başlanacak tarife kanu- mmun ait yeni ni- zamname gi dürlüğünce ikmal edil zamnamede 200 madde vardır. Trabzon valisi Rizede Rize, 24 ( Hususi) — Fırka müfettişi Şevket bey ve Trabzon valisi buraya geldiler. Rusyada bir tren kazası Moskova: 24 ÇALA)— TPas ajansı bildiviyor : Moskovudan gelen bir tren “Viatka, yakınında yoldan çıkmıştır. 45 telef ve 36 yaralı vardır. Cemiyeti akvam Tahdidi teslihat meselesi hakkımda müzakere Cenevre 24 (ALA) — Akvam cemiyeti büyük meclisinde İngiliz murahhası Lort Cecit hükümetinin tahdidi teslihat için en tesirli çüre olmak üzere harp levazımı- nın umümi surette tahdidini mu- vafık gördüğünü ve bu bususta elinden gelen her şeyi yapacağını | söylemiştir. | - Framsız mahafili Akvam cemiyeti büyük meclisinin onuncu içtima- inin en çok müvaffakıyet elde edilmiş olan bir içtima olduğu mütalâasında bulunmakta, istihsal edilen ve bilhassa Amerikamın La Hey divamına iştirakisi müm- kün kılan protokoln ve hakeme müracaat usulünün kabulü sure- ide tecelli eden neticelere dik- celbetmektedir. Emnü selâmet sahasında elde edilen neticeler de ihmal edilecek kadar az ve ebemmiyetsiz değildir , Tecavüze uğrayan - develetlere mali* yardım meselesinde de hayli terakkiyat temin edilmiştir. Bu hal yardım meselesinin gelecek içtimada kat'i surette halledilece- ğinin ümit etmeğe müsaittir. Sofyada gizli cemiyet keştebildi — Sefya, 24 (AA) — “Komünist gençlik, namında girli bir cemi- yetin mevcudiyetinden — şüpheye düşen zabıta taharriyata girişmiş ve neticede Vitoş dağında fesat tertibatile meşgul bir komünist | çetesi cürmü meşhut halinde ya- kalanmıştır. Bekçiyi yaralayan kurşun hırsızı Vedat isminde bir sabıkalı Vefâ- da ekmekçi Ahmet paşa medre- sesi üstündeki kurşunları çalar- ken mahalle bekçisi tarafından yakalanmıştır . Ahmet karakola | götürülürken yolda bekçiyi sol böğründen bıçakla yaralamıştır, Yarası ağır olan bekçi hastaneye aakledilmiş ve Vedat tekrar yaka: ki almanlar arasında | bulunmasını istemiş olması ihti- malini tabiatile ortadan kaldırdı- | işleri görülmüştür. Tanmıştır. Yeni itilâflar — İngilizlerle müzakereler Berlin 24 (Hususij — Ingiltere ile Almanya arasında bir itilâf | teminine çalışmak üzere bir cemi- yet teşkkül etmiştir. Alman âza arasında eski: başvekil Virt ve | Kuno gibi Lamnmış zevat vardır. İngiliz âza arasında da eski na- zırlardan bir çoğu ve Hindistan valisi lard Riding vardır. Ti taraf arasında şimdidem temaslar hususi mahiyette müzakereler başlamıştır. Fransa - Almanya münasehatı Paris, 25 (ALA.) — M. Poimka- re Ekodö Pari gazetesine gön- | derdiği bir mektuplta 1923 ve 1928 'senelerinde nezdine kabul ettiği M. Rechbergin Fransa ile Almanya arasında bir yaklaşma temini meselesine dair umumi mütalâalar beyan etmiş olduğunu ve kendisinin mumaileyhe verdiği cevapta bu gibi meselelerin hu- susi fertler arasınna değil, fakat hükümetler arasında tetkik edil- mesi lüzümu bildirildiğini tasrih etmektedir. M. Poinkare doğrudan doğruya vaki olan bu ziyaretin ve bu mü- lâkatın mebus M. Raynaud'an M. Rechberg nezdinde — tavassutta Garip bir tecavüz Bir kadın bir memurun başımı yardı Dün işme gitmek üzere Aya- sofyadan geçen adliye memurla- 'alk bey garip bir teca- vüze uğramıştır. Faik bey Yerebatan sarayı önünden geçerken Nefise hanım isminde bir kadır yanına yaklaş- ve biç bir şey” söylemedem deki taşı kaldırıp Faik beyin başına atınıştır. Başından yaralanan Faik bey bu garip tecavüz karşısında ne yapacağımı şaşırmıştır. Biraz sonra vaka mahalline gelen zabıta me- murları Nefise hammı derdest etmişlerdir.. Anbara düştü Lamartin vapuruna kömür yük- lemekle meşgül olan liman ame- lesinden Ali dün muvazenesini kaybederek — anbarlardan birine düşmüştur. Ağır yarakı bulunan Ali hastaneye kaldırılmıştır. Tekerlekler altında Tramvaydan atlamak / istiyen bir çocuk öldü 13 yaşında koça isminde bir çocuk —dün ” Beyoğlunda — istiklâl caddesinde yürüyen bir tramvaya | atlamak istemiş ve muvazenesini | kaybederek yere düşmüştür. —— | ukut meticesinde Koço arka- dan gelen başka bir tramvayın altında kalmış, sağ bacağı kesil- miştir. Hastaneye kaldırılan biçare genç biraz sonra vefat etmiştir. Mafül gazilerin Bir içtimar Malülgaziler cemiyeti fevkalâde bir içtima akdetmiştir. Bu içtimada Malâl gaziler pazarındaki tasfiye Diğer taraftan alâkadar kimse- ler tasfiye işleri hakkında ticarel müdiriyetine şikâyette bulunmuş- | lardır. Ticaret müdiriyeti müra- caatları tetkik etmektedir. İ Bo Fevzi Paşa Hz. Bir müddettenberi / teftiş seyz batinde bulunan Erkâm harbiyei umumiye reisi müşir Fevzi paşa Hz. Ankaraya avdet etmiştir. * Kaza yok — Evelki gece Edirne - İstanbul marşandizi Ka- bakça ile Sinekli arasında iken bir vagonun tekerleği kırılmıştır. Bu yüzden bir kaza vuku bulduğu şayi olmuşsada hat komiserliği böyle bir kazadan malümatı ol- madiğını Beyan etmiştir. * Kasımın muhakemesi — Ca- suslukla mazıma Kasımın muha- kemesine dün devam edilmiş ve Küdafzatta bulunmuştur. Muha- keme kararım Başka - bir. gün tebliğ edecekti * Maçka - Beşiktaş hattı yas pılamıyor — Beşiktan Maçkaya kadar bir tramvay hattr inşası tekarrür etmişti. Fakat burada | yapılacak istimlâkler için emane- | tim tahsisatı mevent olmadığından şimdilk bu hattam sarfınazar edilmiştir. ç * Dayinler " Vekâleti — Epi zamandanberi münkaf olam Türk damler vekâleti için hükümeti- miz, Paris sefiri Fetbi, müskirat inbisar müdürü umumisi Zekâi ve maliye müsteşarı Ali Rıza beyleri namzet göstermiştir. İnti- hap , teşrini evvelin dördünde Şehremaneti ve milli bankalar lleri tarafındam şehrimiz- de icrz edilecektir. * Kadıköyde tayyare neydznî yapılacak — Tayyare cemiyeti | tarafından — İstanbul, İzmir ve Bursada birer tayyare klübü açır lacaktır. | İstanbulda tesis edilecek tay- | yare moydanı hakkındaki tetkikat hitam bulmuş Kadıköyde Moda civarında Yoğurtçu meydam tay- yare meydanı olarak intihap edik miştir. Bu meydan sahile mücavir olduğundan deniz tayyarelerinin hareketine de müsait görülmüştür. * Gaşri mübadiller — Gayzi mübadiller cemiyeti idare heyeti, dün içtima etmiş, teyziatm tesrik ve vaz'iyet edilem emlâk kiralarır v tahsili etrafında — müzakerede bulunmaştur. Tevziatın arazi sahibi gayri mübadillere de teşmili için hükü- metçe cemiyete resmi iş'ar vaki olmamıştır. Bu hususta bugünlerdi bir heyetin İsmet Pş. Hz.ni ziyaret Anadela IL Anadole 1i Tünet 095 Tasmcey Elektrik Çek Fiatları tenira — üzere Farle Nüytek Amsterdna Safya Bükseş