26 Eylül 1929 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

26 Eylül 1929 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

Çocukların yanında kavga etmeyiniz Tamdığım genç bir kadın, vali- #esinin inzivasından bahsediyordu. Niçin beraber oturmadıklarını sor- düm. “Elinde değil, annemin evinde rahat edemiyorum, dedi, ve izah etti: “Ebeveynim karde- şime ve bana çok iyi baktılar ve bizim için böyük mabrumiyetlere katlandılar. Buna rağmen biz hiç mesut olamadık. Sebebi de büyük- lerin daima kavga etmesi, evin içinde Mmütemadi bir havası esmesi idi. Bu geçimsizliklerin asabın üze- rindeki tesiratım tarif edemem. Bazca büyükder banşır, ber şey unutulur, biz hâlâ iki kardeş teati edilen sitem ve tehditlerin yadile titrer ve ağlardık. Leyli mektebe gitiğimiz zaman adeta sürekli bir kâbustan kurtulı çil reni; sades alkk; Büyülük b kadir sene geçti. Ayreev sahibi oldum., Ne zaman annemin evine git- e0i ” n çünükek. iotbkabür tazeler . Hele sofrak kabil değil içime sinerek yemek yiye- Di İ bi a ae bekliyen bir üzüntü ve heyecan var.,, Genç kadına hak verdim. Hin iancakanm beşükk biç İ rumuz var. Bir zamanlar çocuk 'elmimndi ae bi bemile geei larımızın hissiyatına riayeti ihmal dargınlık ediyoruz. Küçük yaşta iken en ufak hadisatı nası iğimizi, Takaydane - söylemiş bir — sözün ruhumuzda ne şiddetli fırtınalar yarattığını hatırlasak yavrularım- zın kabili içtinap sebeplerle üzü- lüp ezilmelerine ve binnetice aile ocağından soğumalarına — meydan vermezkik. Elma yemekleri Sufle — Furuna dayanıklı bir kap içine iki üç kat soyulmuş ve dilinmiş elma dizerek üstüne | bolca toz şekeri serpmeli. Bir tencerede bir çay kaşığı tereya- ğanı eritip bir buçuk çorba ka- Şığı un ile iyice ezmeli, ve mü- temadiyen karıştırarak yarım ba dak sıcak süt ilâve etmeli, bir kaç damla vanilya esansı katıla- rak gayet düzgün bir merhem haline gelinceye kadar karıştır- malı, Biraz soguyunca üç yumurta sarısı ile üç Ççorba kaşığı toz şekerini de tedricen — katarak karıştırmalı. Nihayet gayet koyu bir. köpük — halinde ilmüş yumurta aklarını da ilâve edip hafifçe karıştırarak evvelâ hazı lanan elmaların üstüne dökm ve mutedil bir fırında 25 dakika pişirmeli.! Sandviç — İnce kesilmiş ve kenarları alınmış ekmek dilimleri arasına rendelenmiş elma ve toz şekeri, pek az da tarçın koyarak ikişer ikişer - kapanıp - bastırılan Eneate edir ehi Sinema artisti Frans Lee yazın nebat | köklerinden elbise ile geziyor Va YA aB Frans Lee'nin yazlık kıyateti Bütün dünya kadınları içinde yazın en sade kıyaletle gezen sinema arlisti Frans Lee'dir. Frans Lee yazın elbise yerine hususi bir nebatım köklerini kullanır. Holivut sokaklarnda bu Mamafih şurasını da söyliyelim ki gündüzleri kayafetle gezer stüdyolar — arasında bu kıyafetle dolaşan sanatkâr akşam olunca en ağır tuvaletler giy- mektedir. Kadın tuvaletlerinde inkılâp Tuvaletler yavaş yavaş uzun etek modasına doğru gidiyor Daha bir kaç ay eveline kadar, büyük vaideler ve kaynalalar da dahil olduğu halde hepimiz kısa- cık etekli mektep çocakları kı- yafetine üzenirken, bir iki aya kadar gene |hep birden geçen asır markizlerinin bütün ihtişamını benimseyerek boylu boslu hanım- dar folacağız. Tarzı ” telebbüsteki bu ani tebeddül tabiatile bazı- larımıza biraz garip gölecektir. Bu gün resmini dercettigimiz modeller bir nevi istihale Edevresi kıyafeti hizmetini görecek şekildedir. Elbise — hututunda tebeddül saçların tarzı tanzimine de tesir edecektir. Bu hesapça aylardan beri tesadüf ettiğimiz, saçları şapkadan ense ve omuzlara doğru taşmış ve darmadağınık bir manzara arzederek dolaşan ha- aımlar kârlı çıktı demektir. Yeni modalar eskilerden pek $ istimaline — lüzum vaki —olan limlerini yumurt tırarak yağda kızartmalı bolca toz şekeri ve döğülmüş ceviz serpmeli. Sıcak kompot. — Ufacık elma- ları şekerli suda pişirip kompot yaptıktan sonra meyvaları çıkanıp Üstüne dar sevinse ve aile bütçesini ida- re eden her kim ise 'ne kadar derin derin düşür idir iraz daha kaynatarak koyulaştırmalı. Elmaları sıcak bir tabak içine ehram şeklinde dize- vek şurup ile sulamalı ve üstüne iki çorba kaşığı rom (rhum) ser- perek bir kibrit çakmalı ve alev içinde sofraya getirmeli. Gümri k resminden kazanmak için | getirtilen fazla mallar - Son | piyasa haberleri Cihan iktisadiyatında Türkiye hakkında bahisler devam ediyor. Bazı İngiliz gazeteleri Anadolunun ahvali iktisadiyesiyle fazla alâl dar oluyor. Bu gazeteler Türki- yenin iktisadi hattı hareketinden “şikâyet ediyor. İngiliz sermayesile inşa olunan İzmir - Aydın demir Oyolunun altı aylık - bilâncosunun neşri, gazetelerin bu yoldaki neş- riyatına vesile olmuştur. Bu gaze- telerden Deyli telegraf diyor ki “Türk hükümeti uzun müza- | kerattan sonra dayinleriyle uyuştu, | fakat bununla mesele bitmedi. İzmir - Aydın kumpanyası 1927 ilâfnamesiyle kararlaştı tarifenin me müsaade edilmediğin- | den şikâyet ediyor. 30 Hazirana | kadar devam eden altı aylık müddetin bilânçosu zaiftir. Yolcu ve paket nakliyatı tenezzül etmiş- tir. Lâkin eşya nakliyatı fazlasile diğer açığı kapatmıştır. Geçen iki sene zarfında hasatların olmaması sahilden dahile ve ak- sine olan nakliyata tesir etme- miştir. "T is , de diyor ki: * Bu senenin ilk altı ayının hasılâtının 1928 senesi son altı ayı hasılâ- tından pek az farklı olması, Ana- dolunun 1928 senesindeki kurak- ticesidir. altı ayın yokü ve paket hasılâtının az olmasında Türk kambiyosuna da tesiri ol- muştur. İngiliz lirası son zam: larda 1000 kuruştan aşağı düş- memiştir. Harptenberi Türk İirasının bu kadar düştüğü yoktur. , istanbulda buhran tehlikesi varmış Almanlar İstanbulda bir ikti- sadi buhran tehlikesi karşısında bulunulduğunu - iddia ediyorlar. < Berliner Tageblat , “Faddes fazla ithalât,, ve “Kredi fiktanı, ibi serlavhalar altında diyor ki “Teşrinievelin — birinde — yeni gümrük tarifesi tatbik edileceğin- den hadden fazla mal geı.nhm-î' İs- tanbulun iktisadi hayatı için bir felâket olmak tehlikesini göster- ğe başlamıştır. tiyatkâr bir kaç büyük ticaret müessesesi ithalât hususunda va- olmadığından —ahva- işafına — intizaren — fazla a bulunmaktan — sarfı na- zar eyledikleri halde diğer ti carethanelerin — ekserisi, — kendi kudreti / maliyelerini aşacak bir surette siparişler vermişlerdir. Eski stokların elden çıkarılması pek bati gitmektedir. Çünkü pe- rakendeciler esasli ve müessir surette fiat indirmekten çekin- miyorlar. Bir çok toptancılar yeni ithalât eşyasının gümrüğünü vere- cek vaziyette bulunmuyor. En teh- likeli vaziyette manifatura tica- reti bulunuyor. Zatcn bu şubei ticaret çoktan beri sıkmtıda olup mühim bazı maruf müesseselerin iflâsile büsbütün sarsılmış idi. Yeni ta- rifenin tarihi ilânı olan Nisandan Ağustosa kadar geçen müddet zarfında gümrük anbarlarında ve antrepolarda yerleştirilen malların kıymeti seksen milyon türk lirası olup bunun ancak 20 milyonluk kısmı gümrüklenmiştir. Kalan alt- mış milyon liralığı fena vaziyette- r, fatura kıymeti üze- yorlar isede bu para gümrük ve diğer rüsumu bile kapatmıyor. Şimdi bu parayı da bulmak | müşkülleşmiş olduğundan vadesi | gelmekte olan bonoların nasıl | tediye olunacağı hiç anlaşılmaz | bir şey olmuştur. Çünkü ortada | para müzayakası olduğundan diğer süretlerle kredi. bulmak gayri mümkün değilsede çok müşküldür. Mevcut mal, hattâ en ihtiyat- kârane tahminlere göre, memle- ketin iki buçuk senelik istihlâk miktarna muadil olduğundan güm- rüklendiketn sonra derhal sarfo- Tunağı beklenmektedir. Depolar- daki eşyayı masrafın ve faizlerin ağır olması — hasebile — malı muhafaza — edebilecek — kuvvetli (firma)lar pek azdır. Her ne kadar bankalara muzaheret tavsiye edi miş isede tüccarm taahhüdatının çok olmasından — dolayı böyle muavenete imkân görülniyor. Binacnaleyh — önümüzdeki ay- larda mühim tezekzülâta intizar olunmalıdır. Mal gönderen Avru- palı müesseseler daha ziyade ziyan görmemek için henüz güm- rüklenmiyen eşyayı kendi hesap- larına menşelerine iade edecek olur ise çok ihtiyatkâr hareket etmiş olurlar. , İktisadi - vaziyetimizin - hariı nasıl tefsir - ve telekki edildi birer misal olmak üzere yukarır daki malümatı iktibas bu neşri- yat içinde doğru olmayan nok- talar bulunmakla beraber tüc- carm gümrük resminden kazan- mak emelile kudretleri fevkinde mal — getirimelerinin - memleket hesabına bir ziyan olduğu ve iktisadi vaziyeti iskâl ettiği şüp- hesizdir. Son piyasa haberleri Londrada bububat satışları: — Amerikada — buğday — piyasası gevşek olduğundan Baltık borsa- sı bundan mütcessir olarak 2 pens inmiş ise de sonradan Avustralya, Arjantin ve Amerika dan mahsulün gayri müsait oldu- ğuna dair baberler geldiğinden te piyasa eski — halini bulduktan başka birar yükselmiştir. Eylülün on sekizinde Eylül teslimi salışı 48 Tira 52 şilin 7 pens iken ondokuzunda 52 şilin D1 pens olmuştur. Teşrinievel satişı 52 Ş. 612 P. iken 52 Ş. 1 P. ve teşrinisani satışı 52 Ş. 6 P. iken $2Ş. 7 P. ve kânunusani satışı 53 Ş. 4 P. iken 53 Ş. 5 P. olmuştur. Londra deri piyasası: — Kafa- sız deriler - öküz ve dana deri- leri libre başına birinci 7,7/8 ve ikinci 7 pens, inek 7,1/2 ve 6,3/4 3,7/8 ,5/8 Sulh kongresi Atinadan Deyli Telgraf gaze- tesine - bildiri Cenevredeki merkezi sulh idaresinden alınan bir telgrafnameye göre beynel- milel sulh kongresi Atinada top- Tanacak ve teşrinievelin altısından onuna kadar müzakerede buluna- | caktır. Kongreye muhtelif memleket- lere mensup 100 mümessil iştirak edecektir. Kongrede münakaşa edilecek başlıca mevzular harbin aleyhinde milletlerin bir konfede- rasyon tesisidir. Kellog misakının Cemiyeti ak- m misakına tevfiki için beyneb fapılması dahi .. Kongre son celsesini Delfi de aktedecektir , NE LA ERRELİ