29 Eylül 1929 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

29 Eylül 1929 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

Sahife 5 —— Motosikletli kıtalar | Süratle hareket eden kıtalar teşkili çok eskidir. Eski zaman- larda yalnız at üzerinde temin | edilen bu sürat ihtiyacı, son harp- lerde iki tekerlekli vasıtalar, yani bisiklet ve motosikletli kıtalar teşkili suretile tehvin olunmak- tadı: | Hai bunların faydalı | olduğunu isbat etti. Fazla gü tülü | ve geniş olan - 6'onobiller il n dar yollarda ve gürültüsüzce hareket edebilen bisikletliler iyi işler görebiliyorlar. Harpten sonra orduların hepsi süvarilerini azalttı, fakat bunun yerine yeni bir. kıt'a koymadı. Motör üzerinde giden teşkiller ancak husüsi / vazifelere tahsis edilebilecek kadar mahdut kala- cek'arından, her balde yrdu süratle bir taraftan diğerine asker gön- derilecek yeni teşkiller yapmak isteyecek ve bunlar da iki tekerlek üzerinde giden sınıflar olacaktır. Bazı ordularda şimdiden bi letli teşkiller yani takım, bi ve taburlar vücuda gelmişti yalnız italyanların yaptığı gibi bu silâhtan alaylar teşkil etmek ne dereceye kadar muvafktır biline- mez. Çünkü insan adalesinin kuvve- tile sevk olunan bu. vesaiti nal liye bilâ inkıta istihdam olunamaz ve bizzarur. büyük bir cüzütam olan alay da faaliyetten hariç tutulmuş olur. Keşif, tarassut, yanların setri, geniş sahaların muhafazası, dü; man yan ve gerilerine karşı ta- arruz, baskın, mühim noktaların süratle işgal ve muhafazası gibi vazifeler için çok işe yarayan bu kıt'alar, fena arazide ve fena ahvali havaiyede hareketten sakıt olabilirler. Bizim fikrimizce bu teşkillerin işler görmesi şarta bağlıdır. menaleyh, her kıtayı her iste- kumandan için büyük cüzütamlar Şayanı arzu olamaz. Fakat ufak İhassa — motosiklet rı yarınki harplerde çok işe yarayacaklardır. Gençlik ve spor teşkillerimizde bu noktayı daima göz önünde bulundurmalıyız. Çin ordusu Rus ve Çin münasebatının bo- zulması dolayısile çinlilerin Muk- den ve havalisinde - topladıkları ordu mıktarı kızıl ordunun resmi gazetesine göre şöyledir: Ordu mevcudu 300,000 kişidir. Kıtaat 50 piyade ve 45 süvari livasından müteşekkildir. 400 ma- kineli tüfek, 440 bomba, 400 hafif sahra topuna maliktir. Bu ordu diğer çin ordularına nisbeten daha iyi teçhiz edildiği halde, fenni vesaiti pek azdır. Takriben 40-45 kadar kabili istifade tayyaresi vardır, bunlar da eski (Breget) ve (Kodran) sistemindedirler. En kuvvetli harp cüzütamı üçer alaylı piyade ve süvari livalarıdır. Her alayda 6 tüfekli bir M. t bölüğü ile 4 - 6 toplu bir bomba Bu teşkilât çok yenidir bu sene zarfında tatbik olun- maktadır. Piyade livalarının kad- zosu 5600 süvari İivalarınınki 2400 kişidir. Mamafih zabit azlı- ğından ve elbise bulunmamasından ekseriya mevcutlar bu miktardan azdır. Topça — alaylara — ayrılmıştır. Fakat bu silâhın ehemmiyeti ve dahili iftiraklar dolayısile topçu kuvvetlerinin — ekseriya — itimada Şayan olmaması yüzünden toplu olarak başkumandanlığın emrinde Ağır mitral);oze bi tecrübeleri iyi : Tanka karşı Tanklara kaşı müessir bir mü- dafaa silâlbı bulunmuş ve son İngiliz. manevrelerinde — tecrübe edilmiştir. Tanklar gayet kalın zırhlı ve ağır olup önüne rast gelen bütün mukavemetleri kır- maktadır. Tanka karşı olur olmaz topların | tesiri yoktur. » Tankın mucii Tecek başka lerdir. istikbal harpleri İstikbalin harpleri nasıl olacak, bu muharebelerde ne gibi silâh- [ lar — kullanılacak?.. Her büyük | muharebe ortaya ' yeni bir silâh çıkarmıştır. Umumi harpte, o zamana kadar | istimal edilmemiş olan tayyare, İ tahtelbahir ve tank gibi yeni silâhlar kullanıldı. Acaba bundan sonraki muharebelerde nasıl bir silâh kullanılacak? Bir alman mecmuası bu hususta tetkikat yapmış ve bu. tetkik | neticesinde istikbal muharebele- | rinde en büyük rolü zehirli gazların oynayacağına kani olmuş- tur. Son zamanlarda yüz binle bulunur. - Yalnız vazifeler — aldıkça batarya terfik olunur. Ordudaki silâhların cinsi çok hususi ikişer livalar birer karışıktır. - Rus, — japon, alman, ingiliz, fransız silâh ve topları yardır. enziyen bu silâhın neticeler verdi gayet uzun namlulu ağır mitralyöz gibi bir şey olup tank gibi müteselsil zincirli teker- lek üzerindedir. Bu silâh her hangi tank ve zırhli. otomobilin en kalın zırhla- rını parçalıyor, Tekerlekleri müte- ari bile tankları takip ede- biliyor. Salisburi ovasında yapılan manevrelerde bu - silâhın gayet müessir olduğu anlı böyle olacakmış insanı bir kaç saniyede öldürecek pek tesirli gazlar keşfedilmiştir Harp başlar başlamaz tayyareler düşman — memleketler / üzerinde uçarak bu gazları bırakacak, bü- tün bir şehir halkı az zamanda ölecektir. Bunun için istikbalde harp teh- Ö şür cler n Haa * maske takarak bununla ge- zecekleri muhakkaktır. Mamafih bu maskenin içine nüfuz edecek derecede tesirli gazlar da keşfedildiği, fakat şim- | dilik gizli tutulduğu iddia olunu- yor. Bu şayia tahakuk ederse istikbalin muharebeleri pek müt- zam değildir. ve hemen herkes kendi iaşesini kendi temin eder. Ordu en ziyade yanaşık nizam talimi yapar, dağınık nizamda da eski hat usulünü tatbik eder. M. $. sil zincirli olduğundan en arızalı | İzmirin zengin bir kazası Ödemiş yalnız incirden senede bir buçuk milyon lira kazanır Üdemişte fütünler kurutulurken Ödemiş 24 (Hususi) — Öde- miş İzmirin en zengin kazalarından idir. 3,850 kilometre murabbat genişliğinde ve 216,887 dönüm araziye maliktir. 80,000 küsur nüfusu vardır. Kazamızın başlıca mahsulü tütün, üzüm, zeytin, pa- tatates ve incirdir. Ödemişin 1928 senesindeki — başlıca — istihsalâtı şudur: Buğday 4,000,000, arpa 6,000,000, çavdar 250,000, bakla 1,000,000, nohut 3,000, mercimek 3,200, fa- sülye 30,000, börülce 40,000, kumdarı 1,000,000, patates 1,500,000, susam 250,000, mısır 2,500,000, soğan 1,000,000, pa- muk koza 18,000, keten 2,700, kenevir 60,000, afyon 3,000, kes- tane 1,000,000, zeytin 2,000,000, yaş üzüm 1,500,000, kuru üzüm 400,000, incir 3,200,000 kilo. Görüliyorki ödemiş mahsulât ve hububat anbarıdır. İkliminin müsait ve halkının çalışkan olma- sı bu kazamızı diğer kazalar arasında yükselmiştir. 927 ve 928 senelerinde - tütü- nün fazla Para ettiğini bilen, bilmiyen; bakkalı, memuru - tütün ekmiş ve bu yüzden bu mah- sulün nefaseti kalmıyarak fiyatlara baş döndürücü bir sukutla düş- | müştür. Bu seneler zarfıda tü- tünün okkasının on kuruşa kadar satıldığını söylersem hakikatı iti- raf etmiş olurum. Hamdolsun bu sene tütün ehilleri eline geçmiş ve cidden nefis bir halde kıyyesi 100 kuruştan 200 kuruşa kadar incir mah- sulü pek meşhurdur. Bu mahsulün Ödemişe senevi bir buçuk, iki milyon lira kadar varidat getirmekte olduğunu arz- edersem okuyucularımız. hayrette kalmasınlar, Yalnız bu sene yağı yağmurlar bu mahsulü yüzde elli nisbetinde mahvetmiştir. PATATES — Ödemiş mahsulü patates çok meşhurdur. Her sene İzmire vasi mikyasta ihracat ya- pılmakta ve patates ziraatı her sene çoğalmaktadır. ZEYTİN — Kemale geldikten sonra biç bir masrafı ihtiyar ettirmiyen bu mahsul garbi Ana- dolunun pek mühim bir varida- tını temin etmektedir. Bu meyanda Ödemiş de bundan senevi 200 bin lira kadar bir varidata sahip olmaktadır. ÜZÜM — Bu mahsulün kuru- sundan ziyade tazesi rağbet gör- mekte ve her sene İzmire mühim miktarda ihracat yapılmaktadır. Bu mahsulde fayda gören halk bağcılığa ehemmiyet vermektedir. Afyon ziraatının faydasını anlı- Ödemişte bir sokak yan rençber yavaş, yavaş afyoncu- lağa başlamıştır. Hububat ziraatı da ilerlemektedir. Ödemiş sebze ve meyva hususunda da - birinci ihraz etmekte ve her sene Im e elma, ceviz, yaş üzüm, kiraz, ay- va, kestane sevketmektedir. Ressam oğlu Şeker kamışı Bu sene bir mütehassıs celbedilecek Ankara 26 |Hususi) — İktisat vekâleti. yaptığı uzun - tetkikat neticesinde — memlekette — fazla miktarda ve fenni bir surette şeker — kamışı — yetiştirileceğini anlamıştır. Bu hususta — gayet mühim bazı esaslar hazırlan- maktadır. Gayet iyi şeker kamışi yetiştiren Adana ve havalisinde mahsul bu sene ıslah edilecektir. Hükümet — bu havaliye gayet fazla ehemmiyet vermektedir. Bu sene Avrupadan bir şeker kamışı mütehassısı celbedilecektir. Bu mütehassıs bilhassa Adana vilâ- yeti — ve havalisinde — tetkikat yapacaktır. Mütehassısın - verdiği raporlar üzerine derhal - faaliyete g cektir. Mütehassıs Fransadan ge- tirilecektir Kurutular / bataklık Konyada vilâyet hususi idaresi namma / kurutulmuş olan Sakya- dapuya raptı te- bir kaç bin dönüm miktarında ve bedeli de bir kaç yüz bin lira raddesindedir. Ara> ziden alınacak bedelin evvelce vaki olan teklif veçhile fakir ço- cukların talim ve terbiyelerine tahsis edilmesi muhtemeldir.