29 Eylül 1929 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 7

29 Eylül 1929 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 7

29 Eylül 1929 H Macaristandaki müthiş tarikat Şimdiye kadar öldürülen kocaların yekünu üç yüzü geçiyor Kocalarını öldürmeleri için kadınlara zehir tedarik eden ebe kadın zabıtaca tevkif edilirken intihar etti Macaristanın " Nagyreve ismim deki köyünde bir çok kadınları kocalarını - öldürmek — cür tevkif edildiğini - yazmıştık. Bu mesele hakkında yapılan tahkikat © yalnız Macaristanda değil bütün dünyada büyük bir heyecan uyan- ıran neticeler vermiştir. Adliye — tahkikatından anlaşı- — dığına göre bu köyde kadınların £ kocalarını öldürmeleri yeni bir şey değildir, senelerden beri de- | vam etmektedir. Öldürülen zavallı kocaların yeküma üç yüzü geçiy Bunların içinde genç, ihtiyar, sağ- lam, hasta bir çok kimseler var- dır. Kocalarını öldüren kadınlar aralarında âdeta bir tarikat tesis etmişlerdir. Bunlar biribirlerinin sırlarına vakıf oldukları halde kimseye hiç bir ifşaatta bulunma- mışlardır. Kocaları öldürmek nasıl baştamış? Bu göyde kocaları ” öldürmek 1870 senesinde başlamıştır. Oza- manlar köy halkından kocası pek ihtiyar ve hastalıklı olan bir ka- dın kocasına bakmaktan; usan- miş Ve zevcinin vücudunu orta- dan kaldırmak için bir çare düşünmeğe başlamıştır. Kadın bir çok düşündükten sonra nihayet Şu çareyi bulmuştur: Bir gün — kocasını —muayene etmek üzere getirdiği! doktorun verdiği ilâca zehir — kanıştırmış, bunu içen adamcağız ölmüştür. Herif esasen ihtiyar ve hasta olduğundan kendisini tedavi eden doktor. hiç şeyden — şüphe etmiyerek ölünün cesedinin defni için rapor vermiştir. Bu suretle kocasını ortadan kaldıran ve nis- | beten genç olan kadın başka bir erkekle evlenmiştir. İkinci vak'a Aradan bir müddet geçi bu kadının pek aziz bir ahbabı bir gün gelerek kendisine il kocasından şikâyetler etmiştir. Kadın bütün gün bu ihtiyar hastaya bakmakla vakıt geçirdiğini 've çektiği işkenceleri birer birer anlatmış, sonunda: — Sen bu belâdan kurtuldu- ğun için bahtiyarsın, Allah bana da © günleri göstersin... demiştir. Katil kadın arkadaşının teessürü karşısında dayanamayarak sırrını ö sana Kocalarını zehirleyen kadınlardan bir grup anlatmış ve arkadaşını da kendi gibi hareket —etmesini tavsiye etmiştir. Kadın kısa bir tereddüt- ten sonra bu fikri kabul etmiş, o da ayni süretle kocasını öl- r çoğalıyor onra bu iki kadına üçüncü, dördüncü, beşir etmiş, bu suretle kocaları öldürmek âdet hükmüne girmiştir. Bu iş umumi harbe kadar bu süretle devam etmiştir” Harbi umumiden sonra kadın- lar sade ihtiyar ve hasta kocala- rını değil, gençleri de öldürmeğe başlamışlardır. Ebenin meşum re Bu bususta de bir ebe pek meşum bir rol oyna- mıştır. Ebe, — kocasından ” veya segilisinden kurtulmak istiyen ka- dinlara — tesirli zehirler tedarik etmiştir. Bu zehirler “iki kısımdı. Birinci kısım az zamanda tesir ediyordu ve fiatı 200 - 300 penzo idi. İkinci kısm tesiri daha yavaş olup 4-5 kental una satılıyordu Ölenler hep garip bir “mide hastalığına,, tutularak vefat edi- yordu. Köyün morg memuru alel- âde bir rençber olduğundan - sık sık vükü bulan - bü. ölümlerden şüphe etmemiş ve her birine bir sebebi tabil bulmuştur. Bu adam esrarengiz mide has- talığından vefat eden erkeklerin elliye baliğ olmasına rağmen şüp- helenmemiştir. Fazekas Ebe Fazekas kocasıyla arabada Imzasız mektup Fakat bu köyün civarındaki Szolmok kasabası mahkemesi re- isine gelen imzasız bir mektup hükümeti ikaz eylemiştir. Bu mektupta 68 yaşından Fazekas isminde bir ebe kadın, — köyün kadınlarına kocalarım ” öldürmek için —arsenik — satmakla — ittiham olunuyardu. Ebe kadın derhal tevkif olun- etmek için saliverilmiştir. Ebe köyüne döner dönmez evvelce zehir sattığı kadınları birer birer ziyaret ederek ihtarda bulunmu; tur. Ebenin harekâtı memuri mahsusa tarafından takip edi yordu. itirat ediyorlar Ebenin - gizli - gizli görü, elli kadın kendisiyle birlikte tev- kif olunmuştur. Mevkufların çoğu cinayetlerini itiraf eylemişlerdir. Bunlardan biri kocasının başka bir kadın - sevdiğinden intikam almak istediğini ve diğer biri de harpte gözü kör olarak alil kalan kocasından kurtulmak istediğini itiraf. eylemiştir. Üçüncü bir kadın — kocasım komşuları çağınp akşam eğlen- | celeri yapmağa razı olmadığına kazarak öldürdüğünü söylemiştir. Ebe kadın ikinci defa tevkif olnur iken yanında — sakladığı bir miktar zehiri içerek intihar etmiştir. | muş ve sonradan harekâtıni takip, Sahite T Sayfiyeler tenhalaştı L Ayan köşkü,, erkânı da birer ikişer dağılıyor Celâl Muhtar bey harp senelerinde tamam 178 eşekhk kestirip etini yedirmiş Havaların de- ğişmesi / üzerine bir kaç günden beri sayfiyelerden şehre doğru um- umi birakın baş- Tamıştır. Yağmur- lar ve mevsimsiz soğukları geçici farzederek tekrar alık havalara in- tizar edenler , termometronun /dokuzdere ceye indiğini gö- rünce daha fazla sabretmekten vaz geçerek — şehre inmeğe başlamışlardır. Boğazın yukarı tarafındaki otel- ler kâmilen - boşalmıştır. geçirmek üzere buralarda ev tut- muş olanlar da sobaya ihtiyaç gösteren havalara daha fazla mu- kavemet edemiyerek sayfiyelerini birakmışlardır. Adalarda nisbeten daha fazla kalabalık vardır. Fakat burada da cteller pek tenhalaşmıştır. Bunun üzerine otelciler, aralarında reka- bete başlamışlardır. Evelce günde 8 lira verilen bir ötelde fiat 4 Tiraya inmiş Adaların tenhalaştığı, en kala- bahk olan ve sabahları sekizde Adadan kalkan vapurla, akşam- ları Köprüden 6 postasını yapan vapurdan belli oluyor. Bu iki va- purda eskiden oturacak yer bu- Tunmazken şimdi “ayan köşki bile tenhadır. Ayan köşkü bu — vapurlarda kaptan mevkiinin altındaki kama- ranın ismidir. Burada adanın en eski sakinleri oturur. Köşkün rei doktor ve imüktesit Celâl Muh- tar beydir. Cemiyeti belediyi azasından Avni, kasaplar şirke- inden Ahmet beyler ve bir kaç zat bu köşkün erkânın- dandır. Ayan . ki ü 'en mühim meseleleri Celâl Muh- tar beye sorulur, kendisi sorulan suallere hoş cevaplar verir. Büyükada Yazı | | vapurunun “ Ayan köşkü Son günler zarfında bu ki cereyan eden en mühim müba- hasa kedi ve eşek etine dairdir. Celâl Muhtar bey eşek etini mü- defaa etmekte devam ediyor. Muktesit doktor bu müdafaa nasında bir itirafta bulunmuştur Mütareke senelerinde, damat Ferit hükümeti zamanında maliye müfettişleri iahmer hesabatını teftiş ederken her şeyi yolunda bulmuş, yalmız. dört eşeğin ne: olduğunu — anlayamamıştı. " Celâl Muhtar bey sorulan suale karşt bu eşekleri kestirip etlerini ye- dirdiğini söylemişti. Eşek eti yenir mi, yenmez mi meselesi — konuşülürken — Celâl Muhtar bey bu vak'ayı hatırlamış ve yedirdiği eşeklerin miktarı 4 değil 178 olduğunu itiraf etmiştir. Celâl Muhtar bey her han; bir suretle sakatlanan eşekl kestirerek — etlerini — tuzlattığını , bunları tedricen anbarda iah- mer anbarlarında verilen kebap- ları lezzetle yemiş olan ve orada hazır. bulunan bir kaç kişiyi hiç te memnun etmemiştir. seneler geçtiği halde, sini bozmuştur!.. Havaların soğuması ayan köşkü erkânını da yavaş yavaş dağılıyor. İspanya diktatörü çekiliyor mu ? İspanya — dikta- törü Primo di Ri- veranın siyasi ha- yaltan çekileceğine | dair — son — günler | zarfında bazı rivar yetler deveran et | mektedir. Ceneral — Primo © di Rivera şimdiki halde iki kızı ile birlikte Santander şelirinde bulunmakta, ve — istirahat —eb mektedir. Ceneral kendisi ile görüşenlere çok yorulduğunu ve is- tirahate — ihtiyacı olduğunu — söyle- mekle beraber si- yasi hayattan çeki- imada mıştır. Ceneral Ti panyol kadımı ile evlenecekti. Son za- manlarda bu izdi- vaçtan vaz geçmiş- tin