6 Ekim 1929 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

6 Ekim 1929 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

Sahife S İngiliz ordu Traktör taratından İngilterede ordu vesait ve esli- hasının motörle teçhizine memur - | olan Liva - Ceneral Pek- İngili ordusu topçu. mecmuasında bu hususa fdair uzun bir mekale ve bir haylı resim neşretmiştir. Ceneralın fikrine göre motörl vesait başlıca dört kısma ayrılı 1—Muharebe arabaları (Tanklar). | 2 — Zırhlı ve piyade veya topçu kıtalarını taşımaya mahsus vesaiti nakliye, 3 — Zarhlı topçu - traktörleri 4 — Zırhlı cadde otomobilleri. | Tekmil bu vesaiti nakliyede tekerlek | yerine tırlllı zencir. kullanılması tekarrür etmiştir. İngliz ordusunun en esashı zırhlı hi olan — Medyon - Vikkers tankları 1918 senesinde 500 lometre katetmekle — zencirlerini | eskittikleri halde yeni islâhat sa- yesinde bir zencir şimdi ( 1500 ) kilometre yola dayanmaktadır. Yalmız sür'atın fazlalığı bu müd- deti azaltmaktadır. Keza son zamanlarda ağır Vik- kers tanklarına hava ile soğuyz motürler konması bunların sıkletini 3-4 ton azaltmıştır. Çünkü su ile soğuyan motör,radyatörü ve tefer- rüatı gibi bir haylı makine aksamı taşıyor ve dolayısile hacimlerinin büyümesinden kendi sıkletlerinin de tezayüdüne sebep oluyor. Hava ile soğuyan — motörler tatbiki sayesinde aynı büyüklük- teki ingiliz - tankları fransızların- kinden çok hafif ve sürekli bir hale gelmişlerdir. Ağır tanklar için harbiye neza- retinin koyduğu / şeraiti fer şunlar imiş. Mümkün olduğu kadar| ASKERİ BAHİSLER su motörlü vesaitini çoğaltıyor çekilen bir top Son sistem bir tank fazla zırh sihanı 320 kilometrelik cevelan sahası saatte 32 kilo- metre sürat, 47 mil da bir top ve 3 ağır makineli tüfek, Ceneral bunlardan yalnız zirh meselesine itiraz ediyor, haddin- den fazla kalın zirhin — tankları ağırlaştırdığını - ve yavaşlattığını ileri sürüyor. Topların cerrine mahsus olan havi bulunan traktörlere de İngiliz ordusunca chemmiyeti mahsusa atfedilmektedir. 9 uncu sahra topçu livasının bunlarla teç- bizine başlanmıştır. Yalnız tecrü- beler bunların ” sahra topundan ziyade ağır topçuya muvafık gek diğini' gösteri M Ş. İtalyada tayyare taşıyan bir tahtelbahır yapıldı Tayyare taşıyan bir İtalyanın Trant şehrinde tayyare | taşıyan ilk tahtelbahir kızaktan denire indirilmiştir.Ufak ve fakat çok seri olan deniz tayyaresi, kanatları kapanmış bir halde kıç taraftaki bir hangar içerisinde bu- lunmaktadır. Büyük su tazyiklerine * mukavemet edebilmek için bu egi dülaklan — güyet kalın * İngiliz tahtetbahırı çelik lavhalardan yapılmıştır. Tahtelbahir icabında 39 saniye zarfında dalabilecek surette inşa edilmiştir. Hacmi 1500 t. — su sürati 19 kilmetredir 6 torpido kovanı ve bordasında cem- ân 14 torpido ayrıca 20 Mayinda taşıyabilecektir. bulunmaktadır. indeki efradı muhafaza | Askeri muzikalar | Askerimüzikalar orduların belli başlı levazımından maduttur. As- kere yürüyüşlerde refakat eden istirahat zamanlarında efradı din- lendiren askeri — muzikaların halk ve bilhassa gençlik üzerinde bü- yük tesiri vardır. Muzıka sesi her kesi harekete getirir, her keste bir heyecan uyandırır. İyi bir bando muzika, orkestradan çok güzeldir. Son seneler zarfında ordumuz, cumhuriyet hükümetinin himme- tile, her hususta Avrupa ordula- rına tefevvük edebilecek bir mer- tebeye vasıl - olmuştur. Fakat askeri muzikalar henüz — arzu et- tiğimiz mükemmeliyetten uzaktır. Meselâ harbiye mektebi talebesi yekpare bir kıta gibi geçerken önde giden muzikanın ahengi arasında bazı falsolar kulağı tır- malayor. Bilhassa musiki ile bir parça ülfeti olanlar üzerinde bu iyi bir tesir yapmıyor. Askeri muzikaları yeni musiki aletleri ile teçhiz ederek zen; iyi vetiştirmek, bilhassa ekzersi lere çok ehemmiyet vermek | zımdır. Muzikalarımız arzu edilen mü- | kemmeliyet derecesine vasıl ol duktan sonra resmi günlerde meydanlarda halka konserler ver- melidir. aai Askeri haberler Polonya — Varşova müstah- kem mevki erkânı harbiyesinde büyük rütbeli bir memur casusluk töhmetile tahtı tevkife alınmıştır. Lemberg'deki (Arma) fabrikası hükümet siparişatında bir hayli dolandırıcılık yaptığından müdür Meksika — Deyli ekspres'in verdiği malümata nazaran son on iki sene zarfında ihtilâller dola- yisile Meksikada ölen insanların | mecmuu 1,200,000 kişidir. İhtilâl Meksika — ordusunu da — berbat etmiştir. Kayseride tifo Herkese mecburi olarak aşı yapılıyor İki üç aydanberi Kayseri'de devam eden Kara humma hasta- fığı son günlerde fazlalaşmıştır. Kayseri sıhhat ve içtimai muavenet — müdürlüğü bu teh- için şiddetli tedbirler ittihaz et- miş. Mecburi olarak bütün me- Murine tifo aşısı yapılmıştır. Bundan b:şkıy Tatnl ” elllan dört sıhhiye memuru da şehir halkına aşı yapmağa memur edi- miştir. Mersinde bir katil Mersin istasyonunda Bahçe ma: hallesi ahalisinden Yunusoğlu | ile Tarsoslu ateşçi Ali arasıııdu lıkla Yunus oğlu Saidin gözi yurmuştur. Saidin almış olduğu yara tehlikeli olduğundan derhal memleket hastanesine - gönderil- miştir. Sait dört saat sonra nezfi iğiden vefat etmiştir. Kati derdest edilerek hapıshaneye sevk olunmuştur. Edirnede bir. şerir yakayı ele verdi Edirnede bir çok cinayetlerin olan Arnavut Rüstem nan daki şerif Susuz nahiyesi civarın- da jandarma tarafından derdest edilmiştir. leştirmek ve muzikacı efradı daha| ve fen müdürü derdest edilmiştir. | fikeli hastalığın önüne geçmek | Memleket mektupları Konyada belediye işleri ihmal edilmeğe başlandı Muallim mektebindeki kurslar bitti, iş bankası şubesi açıldı Yukarıda muallim mektebinin 9: mektep müdür ve muallimli bu sene muallimler kursuna, devam edenler Konya, 30 ( Hususi mizde havalar serinledi, bir haf- tadanberi kısa fasılalarla yağıyor. Bu yağış çayırlar son bahar buğdayları isede hasat işlerini sekteye uğrat- maktadır. Bir çok yerlerde ,buğ- daylarda — çürüme — emmareleri başlamıştır. Hele nohut büyük tehlikelere — maruzdur. “Düğen altına konulmak mecburiyeti. ol- duğundan yağmuru yiyen nohut danelerinin - küflenmesi — ihtimali yardır Mektepler açıldı İlk mektepler açıldı, ortamek- tepler ikmal ve dühul imti- hanlarile — meşguldurlar. nievvelin ilk haftasında sata başlanacağından bazırlık ya- piliyor . Bu sene tatil zamanında Konya muallim mektebinde — muallimler için bir kurs açılmıştı. Bu kursa bir çok muallim muavini devam etmiş, bunların pilmiştir. — Ekseri olmuştur. Köy muallimi ve allim muavini yetiştirmek açılan kurs ta iyi neticeler ver- mişti, Bu sene tatil mevsimini geçir- mek üzere buraya gelen İstanbul muallim mektebi talebesinden bir kısmı da avdet etmiştir. Belediye - işleri Konya belediye işlerinde son senelerde bir parçe ihmal vardır. Şehirdeki 4 hamamda kâfi dere- cede nezafete ilina edilmiyor. Tanzifat işlari de fenadır. Çar- şılarda sokaklarda süpürüntülere tesadüf ediliyor. Sokakları süpü- ren tanzifat amelesi toz, toprağın herkesin ağzına, burnuna girmesine) sebep olmaktadır. Otomobiller alınamamıştır. intizam altına oförler dar sokak- | — Şehri- | larda alabildiğine gidiyorlar. Bu yüzden kazalar çoğalıyor. n bu işlerle ve şehrin temizliği ile alâkadar olması ve daha - fazla faaliyet göstermesi Tâzımdır. iş bankası şubesi Dün İş bankasının ikonya şube- sinin küşat resmi yapıldı. Vali, halk fırkası müfettişi ve kütahya mebusları ;ehnınııd: mevcut ba- nka müdürl gol / müteber tüccarlarımız davet Avrupada tahsıl Maarif vekılelı lise mezun- ları hakkında henüz tetkikatını bitirmedi Ankara 2 (Hususi) — Bu sene Avrupaya - tahsile gönderilecek lise mezunları kakkında maarif vekâletince yapılmakta olan tet- kikat liseler idarelerinden henüz bir kısmının raporları gelmemesi dolayısile ikmal edilememiştir. tarih, coğrafya lerle terbiyei bedı 'niye zümresinden Avrupaya gön- derilecek talebe içi müsabaka Ayrıca maarif vekâleti tarafın- dan diğer vekâletler hesabına da talebe gönderilmesi takarrür et- miş olduğu Nafıa vekâleti hesabına iki efendi sulama ve kurutma iki efendi de yol ve köprü mühendisliği için gönderi- lecektir. Harita dairesi de fenni mesaha için Avrupaya üç efendi gönde- recektir. Zonguldak maden şirketi hesabına da bir efendiye Avrupada maden mühendisliği tahsil etfiri- lecektir. Bunlar arasında henüz |üsabaka imtihanları yapılmamıştır.