9 Ekim 1929 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

9 Ekim 1929 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Salihe 2 9 Teşrinieyel 1929 Mübadele işleri Gayri mübadillere ne zaman tevziat yapılacak? Mühtelit mübadele komisyonu bugün içtima ederek bitarafların mühtirası hakkında müzakeratta bulunacaktır. Gayri — mübadillerin vaziyetine gelince, maliye vekili bu hususta gu beyanatta bulunmuştur. — İstanbulda takdiri kıymet işlerile - iştigal —eden komisyon işlerinin yüzde seksenini bitirdik- ten sonra tevziata - başlanacaktır. Bu tevziat her halde bu kış ortasında yapılmış olacak ve arazi sahibi gayri mübadillere de teşmil edilecekti Takdiri kaymet komisyonu reisi Faik Nüzhet bey komisyonun neticelendirdiği şimdiye — kadar işler hakkında şu — İstanbul tal misyonu vuku bulan / müracaatla- rın onda dokuzünü intaç etmiştir. Yalnız şayanı teessüf olan cihet, bir kısım gayri mübadillerin bu Kadar ihtarlara rağmen ,henüz müracaat etmemiş olmalarıdır. Adalardaki müracaatların maat- teessüf ancak cüz'i bir kısmı şa- yanı kabul görülmüş ve kısmı amı tasarruflarının tevsiki nok- aj nazarından şayanı kabul bu- Tunmamıştır. Giritte tapu usulü —mücsses olmadığı için oradaki Türk emva- Tinin tasarrufu — lâyikile tevsik edilememektedir. Komisyon —bu bapta tevessül edilmesi icap eden tedbirleri esha- bina telkin etmişsede bir taraftan Girt gayri mübadillerinin fakir- liği ve diğer taraftan mübalâtsız- dıkları dolayısile bu cihet akim kalmaktadır. imdiye kadar (255) müracaat vaki olmuştur. Bunlardan esbabı kamıniyeye mebni iptal edilenler tasarruflarını tevsik edemiyenler ve ya sair süretlerle ilişikli olan- dar çıkarılırsa müamelesi tamam olan (150) dosyanın takdiri kıymeti yapılmıştır. Yunanistanda çalışan “—muhtelit takdiri kıymet heyetlerinin tak- diratı bunun haricinde olup bun- darın miktarı epicedir . Yunanlıların iddialarına cevap Bitaraf azanın muhtırası üzeri- heyeti - murahhasamızın - ce- hazırlanmıştır. Bu cevapta Yunanistandaki türk emlâkinin Şimdiye kadar ne gibi beha- melerle iade edilmedikleri saraha- ten gösteriliyor. Bilhassa, iade edilmesi lâzım gelenler arasında 88 parça emlâkin iade edilme- mesi üzerine muhtelif tarihlerde yapılan teşebbüslerin nasıl aka- mete uğradığı gösterilmektedir Malül gaziler pazarı Malül gaziler pazarının ve tasfiye muamelesi bu hafta içinde bite- cektir. Komisyon satılan şyanın bedelini Ziraat bankasına teslim etmektedir. Para kanun mucibince Malül gazilere tevzi edilecektir. Malül gaziler pazarı evelce Zi- raat bankasından 35 bin lira borç almıştı. - Pazar bedelinden bu parayı ö Bütün vatandaşlık haklarından istifade eden, gayrı müslim türk- leri, hakiki türk yapmaya çalışır- lerinin başına bir “Veledi. ediyoruz. Biz “Ahmedin oğlu...,, onlar niçin “Veledi Kosti,,? | de bahri teslihatın tenkisi hakkında İngiltere - Amerika | Vaşingtonda bir itilâf zemini bulundu Vaşington , 7 ( Hususi ) -— M Makdonald ve Amerika Reisicum: huru M. Huver pazar gününü M. Hu- verin villasında geçirmişlerdir. Bura- da ceeryan eden müzakerat neticesin- itilaf etmişlerdir. Bu husustaki konferans kânunusanide Londrada toplanacaktır. Bu konferansa İn-” giltere, Amerika, Fransa, Japonya ye İtalya davet edilecektir. M. Makdonald bugün, Vaşing- tona geldi, öğleden sonra kon- grede bir nutuk iral edecektir. Waşhington 7 (A.A) —M. Mak- donald ile M. Huvver Reisicum- hurun sayfiyesinden saat 10,5 da dönmüşlerdir. Biraz sonra şu terek / beyanname - neşredilmişti Milletlerimiz — arasında — ihtilâf çıkmasına sebep alabilecek bi meseleleri bariz bir samimiyetle tetkik ettik. Bu sahada memnur yeti mücip terakkiler elde edi miştir. Mükâlemeler devam etmek- tedir. Dikkatsizlik.. 6 yaşında bir çocuk 4 yaşındaki arkadaşını yaraladı | Dün - dikkatsizlik yüzünden 6 yaşında bir çocuk tabanca ile 4 yaşındaki arkadaşını yaralamıştır. Sirkecide Seraceddin isminde bir çocuk evde bulduğu tabancayı karıştırırken silâh ateş almıştır. Çıkan mermi Seraced- dinin karşısında duran dört yaşında Süleymana isabet etmişti. Süleyman başından ehemmiyetli sürelte yaralamış, hastaneye kal- dırılmıştır. Dayinler vekâleti Dayinler vekâleti için Fethi beyin mamzet gösterildiği haberi tekzip edilmiştir. Söylendi göre müskirat inhisarı müdürü Zekâi bey dayinler vekili, maliye müsteşarı Ali Rıza bey komiser intihap edilecektir. Dayinler ve- kilinin maaşı 200, komiserin 150 İngiliz lirasıdır. Komiser daimi sürette Pariste ikamet mecburiye- indedir. Dayinler vekili, içtima | zamanları bulunacakt Bakkallar koapratifi Bakkallar tarafından teşkil edi- len kooperatif ay yete — başlayacaktır, bir konserve, kası açacaktır.” Bundan başka bir de margarin fabrikası açılacaktır. Bunun için sonundu. faali- Kooperatif bir makarna fabri- İsviçreli bir grup kooperatife mü- racaat etmiştir. Telefon haberleri Mühim bir teblıg İdarei hususiye ve belediye memurlarına maaşlarından başka para verilmiyecek Ankara 8 (Telefon) — Maaşa- tın tevzü kanunu meriyet mevki- ine geçmek üzeredir. Bu kanundan istifade edecek olan vilâyet ve belediyem emurlarnıa ihtisas, ko- misyon ücreti, makam tahsisatı, tahsisatı maktua, hakkı huzur namları ile idarci hususiye ve belediye bütçelerinden hiç bir nam ile para verilmemesi vilâ- yata bildirilmiştir Arazı tdhrırı Maliye vekâleti bu sene bazı tecrübeler yapacak Ankara 8 (Telefon) — Bu sene Maliye vekâleti tecrübe için bazı yerlerde seri surette arazı tahriri tecrübeleri yapacaktır. Tecrübe tahriri 34lden sonra tahrir edilmiş yerlerde yapılacaktır. Zeytinlikler, bağlar, sebze bah- çeleri, meyva bahçeler, ormanlar, çayılar, mer'alar, sazlıklar gibi sınıflara ayrılacaktır. Arazi sınıflara ayrıldıktan son- ra dönüm ve arsalara metro ilibarile kaymet takdir edilecek- tir. Her köy için bir mikyası kıymet cedveli yapılacaktır. Tas- nif ve tahrir muameleleri köy heyyeti ihtiyariyeleri ile maliyenin bir “memuru - tarafından yapıla- caktır. * Cedvellerden - biri maliye me- | muruna - verilecek, digeri de kö- yün camiine talik olunacaktır. Alâkadarlar 15 gün Ankara 8 | Telefon|) — Bütçe encümeninde müzakere edilecek bir lâyıhaya göre tahlisiye mem- urları muvazenci umumiyeye tabi memurlar gibi tekaül nispet ve muamelesine tabi tutulacaklardır. Ankara postası Ankara 8 ( Telefon ) — Posta treni bugün 2 saat teehhürle gel- izmirde n satışı: İzmir, 7 (A.A.) — Çekoslo- vakya ile ticaret muahedesinin temdidinden sonra mezkür bükü öötü Telekeri WRayei” edeceği tütün bir milyon kiloyu tecavüz edecektir. izmirde yangın mahallerinin inşası için müracaat İzmir 7 (ALA,) — Bir ecnebi şirket on senede — mukassiten ödemek üzre inşaata talip ok- muştur. Bu müracaat tetkik edil- mektedir. Yeni patrik Sen sinot meclisi dün Fener- deki patrikane binasında toplan- miş ve evelâ patriklik için 3 gamzet ayırmıştır. Bilâhare — kliseye — inilmiş ve orada intihap yapılmıştır. İntihap neticesinde 17 rey ile Tarabyada oturan Terkos metrobolidi. Fot- yos efendi patrikliğe — intihap idilmiştir. kilisede yapılan dini me-, rasimden sonra patrik yoka - mki salona çıkarılmış, burada Rusyada Hükümet aleyhinde bir suikast keşfedildi Moskova 7 (Hususi) — zabıta ( Ceka ) Ajderhan şehrin- de hükümet aleyhinde bir sui kast ve ihtilâl bareketi keş- fetmiş, bu işte alâkadar olanların hepsini — yakalamıştır. - Zabitanın tahkikatma göre bu işin başında peskopos bulunmaktadır. Sui kasli tertip edenler komü- nist fırkasındaki ihtilâftan istifa- | de etmek istemişler ” fırkadan çıkarılanları aralarına almak iste- mişlerdir. Çin ile olan ihtilâf ta bir fırsat vermiştir. Tayyareciliğe teşvik Londra, 7 ( A-A.) — Britanya adalarında yirmi bafta devam eden havaf devir yapan meş- hur tayyareci sir Allam Cobhamın | yarın Londraya avdeti beklen- | mektedir. Kendisi bu seyahalı bir taraftan ehalinin tayyareciliğe gösterdi; alâka ve devamı artırmak ve di- ğer taraftan mümkün olduğu kadar bir çok İngiliz şehirlerinde birer | karargâhin — tesisini - temin için yapmıştır. Karakolun camlarını kırdı ve bir polisi yaraladı... Dün Balatta bir zabıta memu- runun yaralanması ile neticelenen kanlı bir hadise olmuştur. Trab- zonlu Şevki isminde bir adam | dün Balat polis karakolu önünde zabıta memurlarından Emin efen- di ile bir mescleden dolayı dil kavgasına başlamışlardır. Bu esnada Şevkinin , Refik isminde bir arkadaşı vaka ma- halline gelmiş ve karakol önünde avazı çıktığı kadar bağırıp çağır- mağa başlamıştır. Refik bununla da kalmıyarak koyu bir küfürden sonra karakolun — camlarım — kir- mağa başlamıştır. Bundan sonra yakalanacağı anlayan Refik belinden büyük bir bıçak çıkararak: — Yanıma yaklaşanı yakarım . Diye bağırmış ve kaçmağa baş- lamıştır. Lâkin zabıta memurları bu adamı — yakalamak için peşine düşmüştür. Uzan bir takipten sonra Refik metruk bir. bahçede, bir. ağacın üne çıkmış, Refiği yakalamak isteyen polis Nuri efendi ağacın cüretkâr altında geldiği zaman mütecaviz | adam yukarıdan — Çıkma yakarım. Çalışkan polis memuru tehdide rağmen yükarı çıkmıştır. Lâkin bu esnada Refik, Nuri efen- dinin üzerine atılarak polis me- murunu bıçakla çiki yerinden ya- ralamıştır. Bundan sonra ağaçtan Satlayan Refik firar etmiştir. Za- bıta bu zorlü adamı arıyor. Büyük bir demirle.. Beşiktaşta oturan Haydar (: mıştır: minde bir gençle Abdullah isminde | bir kahveci dün kavga etmi Neticede Haydar büyük bir der parçası — ile Abdullah efendiyi başından ağır surette yaralamıştır. Abdullah — hastaneye — kaldırıl- patrik koltuğuna oturtularak teb- | muştır. Carih Haydar kaçarkea fik merasimi yapılmıştır. | İ yakalanmıştır. ee D Süt mü, su mü belli değil ( Baş tarafı birinci sahifade ) Böyle — tereyağı alınmış — sütler ne çocuklara, ne de hastalara |gıda olamaz. Bu vaziyet karşır sında Şehremaneti tere yağı nol” san olan sütler hakkında Sıhhiy? vekâletinin noktai nazarını sormuş s.mı.,e vekâletinden emanete cavap gelmiştir. Bu cevaba göre hifzissihha / kanunu Mecli- sinin bu seneki devrei içtimaiyes sinde behemhal müzakere edile- cektir. Kanun mevadı gıdaiye hakkında her türlü ahkâmı ihtiva ediyor. Vekâlet bu kanunun çık- masına intizar edilmesini tavsiye etmektedir. Galatasaray atletleri perşembe günü gidiyor , Galatasaray atletleri Perşembö günü Ankaraya hareket edecek- lerdir. Ankara mıntakasının tertip ettiği büyük atletik müsabakalara iştirak edecek olan galatasaraylılar — yüksek - atlayıcı Haydar müstesna en kuvetli ta- kımlariyle Ankarada Galatasarayı temsil edeceklerdir. 1926 senesinde Galatasaray Ankarada muhafız gücü atletlerile karşılaşmış Gücün 66 sayısına mukabil 68 sayı ile galip gelmiş- ti. Bu münasebetle yapılacak mü- sabakalar son üç sene zarfında her iki tarafın atletik sporlarda ne kadar ileri gittigini de göstes recektir. Galatasarayı 100. m. da Senih, Mehmet Ali Enis 200 m. da Semih Mehmet Ali, 400 m. da Besi İhsan 800 m. da Besim Hikmet 1500 de Hikmet. Uzun atlamada Saffet Şinasi , yüksek atlamada, Münir disk, ve gülle atmada Mümtaz temsil edecektir. 47<100 bayrakta Semih, Şinasi, Enis, Memet Ali, 4X400 de ise Mehmet Ali, Şinasf, İhsan, Besim koşacaklardır. Ö. Besim »Bugünkü hava Yeşilköy — rasat verilen — malümata hava ekseriyetle açık, kasmen bus latlu geçecektir. Rüzgâr şimal ve şark arasından esecektir. Sıcaklıkta düne nazaran bir tebeddül olmıyacaktır. — Dünktü azami sıcaklık 20 dereceydi. Gece hararet 10, sabahleyin 16 olmuştur. Trakya ve garbi Anadoluda hava açık geçecektir. Karadeniz mıntakasında rüzgâr cenup istikas metinden esmektedir. Tramvaydan düştü Bulgaristan — muhacirlerinden Mustafa isminde bir adam Çapada tramvaydan düşmüşt Mustafa, başından ayaklarından merkezinden igöre bugün t HACI YAKUP ZADE VE ŞERİKİ VAPUR ACENTALIĞINDAN KARADENİZ sür'at POSTASI GERZE ei? teşrinievel Perşenbe aa Simesi aaf YU Bti n Samsun, Ordu, Gireson, Vaküıkebir, Trabzon, Rix Haa Ö * ve avdet ede Talsilât için Sirkecide Küçük kır zade hanındaki acentasına mik racnat “Telefon: İs. 3110 Taüccarana teshilât gösterilir.