4 Kasım 1929 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

4 Kasım 1929 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

Teşrinisani 1929 Sahife 3 Ce serera | Kenar mahallelerde otomobilin manası İstanbulda öyle mahalleler var ki buralara ancak günde bir, haf- tada bir, hattâ ve hattâ ayda bir otomobil girer.. Hem de bir gir- dimiydi pir girer, bütün mahalle- yi velveleye verir, hadiseler ya- par, heyecanlar tevlit eder, gü rültüler cıkarır... Geçen gün Aksaray cıvarında akrabalardan birine yatıya — git- tim... Gece yarısı... Müthiş çığ- lıklarla gözlerim açıldı.. Dışarıda kıyametler kopuyordu... Feryatlar, bağırmalar, çağırmalar, ağlamalar.. Pencereye - koştum.. İki saat evel kapkaranlık olan dar sokak gündüz gibi aydınlanmıştı.. Kar- şıki evin - önünde otomo- bil — dürüyor , n mahalle halkı ellerinde idare lambaları, sırtlarında gecelik, ayaklarında terlik, takunya dışarı fırlamışlar Pençereler açılmış, namaz bezli meseleyi sorup soruşturdum.. — Komşunun dama mobille gelmiş!. —E ne çıkar bundan?, Dediler.. eve oto- — Oğlan bir kazaya mı uğradı da böyle otomobille geldi diye meraka düşmüşlar. Halbuki bir parça sarhoşmuş... Kenar mahallelerde hep böyle- dir. Maazallah damat bey yahut mahtum bey ve yahut gelin hanım Tet e e evine gelmesin... Hemen büyi — Aman bizim çocuğu vurdu- larmı? diye düşüp — bayılır ... Hanımın : —Ay evladım altında mı kaldı? Diye - fenalığı - tutar .. peder: hanım: iramvaylar Büyük — İşte çapkınlığın sonu budur.. Diye bin bir mütalaa yürütür tahminler yapar... Yani bu mahal- lelere otomobille gelmek hiç tekin değildir. Hele bilhassa gece olursa.. Sanki damat beyin, mahtum be- yin, gelin hanımın, kerime hanı- min otomobil altında kalmadan, tramvay altında ezilmeden, kavga edip vurulmadan, yolda üzerine fenalık gelip düşerek bayılmadan etomobile binmesinin imkânı yokmuş.. Bu mahallelerde otomabil, oto- mobil, değildir de sediye gibi hastalık, ölüm kaza belâ anında kullanılan bir şeydir. Hikmet Feridun AKŞAM İDARERANE — acimuslük sokağı Telgraf adresi: *Akşam, Telefon : yazı işleri. için isti 1686 stanbul, Telefon * dare işleri için . 34 “ABONE ÜCRETLERI Türkiye içini Seneliği 1700 li aylığı 908, ç aylığı 500 kuruş. Cenebi memleketler için; Seneliği 3000; alt ağlığı 1600; üç aylığı 900 kuruşt Gaselemle üknlarien mer'aliyek Ka etmez. Kütüpaneler — 120 kı’ilı.'ıipı.medelziî kitaplar tetkik edilecek Maarif vekâleti —şehrimizdeki kütüpanelerin — tevhidine karar vermiştir. Şerimizde 120 yi müte- caviz kütüpane vardır . Bu kütüpanelerin ekserisinden istifade edilemediği anlaşılmak- tadır. Mevcut kütüphaneler ehem- miyetlerine göre ikiye ayrılmak tadır. Bir kısım kütüphenelerden yalnız tarih ve edebiyat tetkikatı yapanlar istifade etmektedir. Halkın istifade ettiği kütüpa- neler Fatihteki Millet kütüpane- sile Beyazıttaki umumi kütüpa- nedir. Bu kütüpanelerde bir sınıf halkın — istifade ettiği kitaplar vardır. Maarif vekâleti mevcut kitap- lardan hangilerinden istifade edi- leceğini anlamak için bir komis- yon teşkil ettirecektir. Komisyon işe yaramayan kitapları bir depoya doldıracak, içlerinde istifade edi- lecek kitaplar bir kütüpaneye toplanacaktır. | Kütüphanelerin tevhidinden sonra ndaki talebe yurdu. Fındık piyasası Son günlerde fındık yükselmeğe başlamıştır. Trabzonda 63 - 65 kuruş olan kabuklu fındığın olkası 72-73 kuruşa yükselmiştir. Fiatların B0 « 85 kuruşu bulacağı kuvvetle tah- min edilmektedi. Mezbaha Şehremini dün hesap encümenine izahat verdi fiatları Cemiyeti belediye hesabatı tet- kik encümeni, emanetin ve Kara jağaç mülesseselerinin geçen seneye | ait kati hesap kaporusu hazırla- | mağa devam ediyor. Mezbahanın bir senelik varidat ve masrafı hakkında dün sabah şehremini Muhiddin B. encümen izahat vermiştir. Bu izahat, enci men azasını bir çok noktalarda bazı Halk şarkıları Nev York — Taymis gazetesi konservatuvarımız — hakkında bir. makale yazmıştır. Gazete konser- vatuvarın şark vilâyetlerinde halk şarkılarını topladığından bahset- mekte, türkiyede halk müsikisine verilen ehemmiyeti takdir etmek- tedir. — Bu kalabalık nedir acabağ, — (Akşam) n küçük - ilânları ile iş bulanlar!.. Dilenciler Emanet dilenci toplayan memurların adetii çoğaltıyor Dilenciler son günlerde gene çoğaldı. Her köşe başında kadın, erkek eli, ayağı sağlam dilenen- lere tesadüf ediliyolr. Şehrema- polis dilencilere esaslı su: Tette mücadele etmekle beraber bunların önlerini alamıyor. Şehremaneti, dilencilerin takibi tavzif etiği memurların ade- çoğaltacaktır. Malül dilencilerden Darülaczeye sevkedilenlerden müesseseyi terk edenler mahkemeye verilecektir. Dilencilerden - taşralı ve sıkhati yerinde olanlardan tenbihata rağ- men dilencilik yapanlar İstanbul- dan memleketlerine gönderilecek- lerdir. Çürük yumurtalı pasta ve pandispanyalar Piyasada — yumurta edilen mevattan bazılarının çürük yumurtadan yapıldığı anlaşılmıştır. Çürük yumurtadan imâl edilen maddeler halkın midesini bozuyor. Emanet, halkın midesini boz- mamak için yumurtadan yapılacak, pasta, çörek, pandispanya, ma- karna gibi şeylerin imalinden evel terkibinin belediye tarafından mü- Srakabesini usul ittihaz edecek ve çürük, bozuk yamrtalı mevaddın satışını menedecektir. beyin dayinler vekâletine geleceği tahakkuk ediyor. Zekâi beyin namzetliği hakkında maliye ve- kâletinden baş vekâlete tezkere yazılmıştır. Tam teşekküllü nahiyeler Konya vilâyeti dahilinde evelce mevcut olan nahiyelere ilâveten tam tekilâtlı -yirmi üç n daha teşkil olunmuştur. Bunlar- dan ikisi merkez kazada ikisi Akşehirde, biri Kadın kanı k: zasında, biri Seydişehirde, biri Sultaniyede, biri 'Karamanda, ikisi Bozkırda, biri İllende, biri Ha- dımda, biri de Canbeylide ola- caktır. Bu teşkilât dolayıs ile Canbeyli kazasının Ponak nahiyesi Akşehir kazasına ve Konya merke: ,Mürsel efendi nahiyesi Canbeyliye ogürdelen nahiyesi Reşadiyeye nakledilmişti izmirden mubayaa Oolunan İzmir gazeteleri müskirat inhi- sar idaresinin İzmirden 3 bin kilo üzüm aldığını - yazmışlardı. Müskirat idaresinden verilen ma- lümata göre idare İzmirden 35 bin kilo üzüm mubaya atmiştir. Kimsesiz çocuklar ne ya İstanbulda yer- siz yurtsuz dola- şan bir çok ço- cuklar vardır. bilhassa son za- manlarda perişam bir halde bulu- nan bü zavallı- ların yekünu git- tikçe ziyadeleş- mektedir. Kimsesiz çocuk- lar bütün gün- & lerini orada burada geçirmekte, gece rast gı 500 kuruşluklar Yeni tekaüt kanu- nu çıkmadan tev- ziat yapılamıyor Muhassesatı zatiye idaresi bir kaç sene evvel mütekait ve dul- lardan yüz kuruşa kadar maaş alanların 10 seneliğini tesviye etmişti. O zaman bütçeye kâfi derecede tahsisat konmadığı için 500 kuruşa kadar maaş alanların 10 senelikleri verilmer Muhassesatı zatiye idaresi bu kısım — maaş sahiplerinin — 10 senelik —maaşlarını birden - ver- mek için hazırlıklarını yapmıştır. Ancak bu sene B. M meclisinde müzakere — edilecek —olan yeni tekaöt kanunu — mütekait - ve dulların — vaziyetlerini yeni — bi şekle tabi tutacağından yeni ka: 'nun çıkmadan evvel 500 kuruşa kadar maaş alacaklar hakkında hiç bir muamele yapılamıyacaktır. Daimt bir resim serğisi yapılacak Genç ressamlar cemiyeti şehri- mizde bir resim galerisi tesisine çalışmaktadır. Genç ressamlar bu galerinin yapılması için şehrema- netinin müavenetini arzu etmek- tedirler. Bu hususta ressamlarımız Ema- net nezdinde teşebbüsatta buluna- caklardır. — Yapılacak — galerinin Beyoğlunda olması münasip gö- rülmektedir. - Galeri — daimi bir resim sergisi olacaktır. Emanetin bu hususta müavenette - buluna- cağını ümit ederi, Likör fabrikası Temel atma resmi pek yakında yapılacak Müskirat inhisar idaresi Fran sadan likör mutahassısı getiri- miştir. M. Benzi buradaki tetkis katını - bitirmiş, dün — Avrupaya gitmiştir. | ÜM. Benz Avrupada likör fabri- kasına ait malzeme mubayaa ede- cek, tekrar buraya avdet edecek- tir. İnhisar idaresi fabrikayı Şişli arında açacaktır. Likör fabrika- sının temel atma merasimi bir kaç gün sonra olacaktır. Fabrika ilk baharda faaliyete başlıyacaktik. Şarap mütahassısı M. Emil Lüfar muhtalif. üzüm nümüneleri üzerinde — tecrübeler yapmaktadır. Bu tecrübeler bir iki ay daha devam edecektir. M. Lüfar memleketimizde eski- den yapılan misket şaraplarını tekrar ihya edecektir. Şarap fabrikasının nerede ya- pılacağı henüz tayin edilmemiştir. piyor bir yerde uyumakta- girlar. Yersiz çocuklar iin bir yürt açılmışsa da bu biç bir netice vermemiştir. Bu mesele gelen bir iştir. aha ziyade ehemmiyetle takip olunması lâzım Üdemişte cümhuriyet bayramı ödemiş 29 (Hususi) — Cumhu- iyet bevramının yıl dönümünü demiş pe' muhteşem bir şekilde tesit etti. Evler, dükkânlar ve mağazalar daha sabahtan donan- mış her yer, her taraf süslenmişt Her kes yeni elbiselerini geymiş birbirlerini tebrik ediyorlardı. Saat dokuzda merasimin baş- dığını ihtar eden bir top atıldı. Bütün halk hükümet konağı önüne toplanmış mektep - talebeleri de birer. birer gelmeğe başlamıştı. Bu sırada muzika gelmiş ve bir kıtai askeriye ile bir jandarmı müfrezesi de ahzı mevki eylemişti. İkinci top atılınca kaymakamlık makamında toplanan zevat aşağı indiler. Kaymakam Recai bey tarafın- dan bir hitabede bulunuldu. ve bu suretle cumhuriyetin mana ve maksadından fezailinden , bahse- ildi. Halk, askerler, mektep talebeleri ve cemiyetlerin süsle- dikleri otomobillerden müteşekkil alay böylece belediye önüne geldi. Burada da belediye — reisimiz doktor Mustafa bey tarafından muhteşem bir nutuk irad edildi Bundan sonra alay kışlaya gili orada da bayram tebrik edildikten sonra askeri doktoru Ali bey tarafından bir hitabeyi müteakip alay türkocağı önünde dağıldı. Gece fener — alayları - tertip edilmiş, belediye e havai fişekler yakılmış, müteaddit ve muhtelif Eğlenceler icra kılınmı halk böylece gece yarılarına ka- dar izharı şadimani eğlendi. Rizede sıhhi mücadele Rize 28 ( Hususi) — Maçkada bulunmakta olan jandarma mek- 'tebi buraya nakledilmiştir: Bura- daki orta mektebi bitirerek her sene hayata atılan gencler istik- ballerini memuriyete hasrederek hepsi birer memuriyete sülük etmektedir. Halbuki bu memleketin yetiştir- di çok zengin ve müteşebil tüccarlar - vardir ki Samsun ve İstanbul piyasalarında ve bilhassa denizcilik işlerinde muhim birerer mevku tüccari sahibidirler. Memu- riyet zihniyetini artık bir tarafa brakmak lâzımdır. Buranın icti: hayatında bir canlılık tesi sinema faaliyeti başlamıştır. Memleketin vaziyeti sihhiyesini nazari dikkata alan vekâlet bu- raya mahsus olan (Ankilostom nekator) hastalığı ile mücadele için gönderdiği mutahassıs dok- ınâ hastalık sahalarını dolaşmak- tadır. Beş aydanberi munhal bulunan sihhiye müdiriyetine henüz kimse tayin edilmedi. Bel: z edilen doktor da henüz gelmedi. Bura muhiti rutubetli olduğu sahil kısımlarda verem has- 1 fazla tahribat — yapıyor (hiğrometre ) burada 85 ile 90 derede arasında tahavvul eder. Frengi hastalığı mahduttur. Sa- bik sihhiye müdürü Kâzım bey ki (şimdi Gureba hastanesinde açılan frengi kursuna devam ediyor ) zamanı — memuriyetinde bilhassa frengi mücadelesinde çok kiymetli hizmeti görülmüştür. Katranlatılan caddeler Şehremaneti, dünden itibaren Babiâli ” caddesinin taşların ara- sına katran dökerek katranlatma- başlamıştır. Katranlanan cad- rde yazın toz ve kışın çamur olmayacaktır. Şehremaneti, Babıâli ve Ankara caddelerinden sonra diğer işlek caddeleri de yavaş yavaş katran- | latacaktır. 4