12 Kasım 1929 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

12 Kasım 1929 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Sahife 2 12 Teşrinisani 1929 Asri ahırlara ihtiyaç var (Baş tarafı birinci sahifada ) liyor. İneklere verilen gıda hem az, hem de fenadır. Ahırların yeni tarzda inşası ve tadili üzerine süt işi yüzde seksen nispetinde - halledilecektir. Yeni talimatname istihsalât şartlarını da ıslah edecektir. Bu sene tüberkülin aşısını tat- bik eden iktisat vekâleti memur- ları ineklerde verem tahribatını azaltmak için her şeyden evvel ahır meselesini halletmek zaruri olduğu kanaatını izhar etmişt Bu zevat inek ahırlarının sıhhi ve fenni şeraiti hakkında kanun lâyıkasının tanzim edilme- sini vekâlete teklif edeceklerdir Devlet bankası teşkili ( Baş tarafı birinci sahifede ) arasında sıkı bir ticari münasebet mevcut olduğunu, Türk parasının istikrarı bu münascebeti daha ziyade inkişaf ettireceğini söyle- miştir. Devlet bankasına' İtalyan ser- mayesinin — iştirakine — gelince, Ankaradan — alınan — husüsi bir telgraf bu haberi tel Bu telgrafnamede deniliyor ki: Ankara 10 — Kont “Volpi. nin Ankaradaki temaslarından sonra devlet bankası meselesi daha kat't bir. sajhaya - girmiştir. Devlet bankasına şu veya bu bankanın para koyarak iştiraki mezuubahs değildir. Bankanın sermayesini teşkil edecek meblüğ kükümetçe temin edilmiştir. Ecnebilerden bankanın tekniği ve paramızın — istikrarı — mesele- lerinde istifade edilecektir. Baş- vekil paşa hazretlerinin de nu- tuklarında kaydettikleri veçkile devlet bankasına ait kanun lâyi- hasının bu sene zarfında meclise verilmesi kat'idir. Diger taraftan devlet bankası sermayesine iştirak edeceği nilen Banka Komerçiyalenin di- rektörünün uzun bir mezuniyet müddetini bitiriyerek acele İs- tanbula gelmesi şayanı dikkat gö- rülüyor. Banka - direktörü, kont Volpi ile birlikte İtalyaya avdet edecektir. Dün gecekı yangın Üçü kısmen ikisi tamanen | - beş dükkân yandı Dün gece sabaha karşı Mercan yokuşunda bir yangın çıkmış beş dükkân yanmıştır. Yangın evvelâ Mercanda — Şerifpaşa — hanında sandalyeci Kemal beyin dükkâ- mından başlamışv e bitişik elbiseci dükkânına sirayet etmiştir. Epi süren yangın neticesinde sandalyeci Kemal beyin dükkânı ile yanındaki (elbiseci “dükkânı eşyası ile birlikte tamamen yan- mıştır. Bunların yanındaki aynacı İsak elbiseci " Leon, - ipekçi İbrahim efendilerin dükkânları da kısmen yanmıştır. kandilli bu rutul gülünç - | açılmıştır. bir | Selâm verirken, Babıâli usulü kanızı yerlere kadar indirmiyin! Şapkayı baştan iki üç santim kaldırmak kâlidir. Aksi takdirde, | | leye yakalanır; hem de, Sanat erbabının fikir seviyesi yükseltilecek Ankara, 10 (Hususi) — Ankara ticaret mektebinde muhtelif sanat erbabına mahsus bedava dersler Bu kurslar, şehrimizde günden e çoğalan küçük - sanatkâr, tacirlerin ve memurların mesai | tarzlarını yenileştirmek maksadile açılmıştır. Kurslar fiki - kısımdır: dersler terzi, ekmekçi, kunduracı, saraç, marangoz, doğramacı gibi küçük sanatkârlara mahsustur. Bu kurslar, cuma günleri - öğleden sonra saat 13,30 dan 17,30 a kadar devam edecek, türkçe he- sap, muhasebe dereleri verilecektir. İkinci dersler satıcı, küçük ta- cirler, sanat ve licaret memurları için akşamları verilecektir. Bu kurslar cuma günleri öğle- den sonra saat 13,30 a kadar, cu- martesi, pazarlesi, sah günleri saat 19--21 e kadar verilecek ve türkçe, hesap, resim, hendese, ticcari muhaberat, — muhasebe, coğrafya gösterilecektir. Hayvan hastaliklarına karşı Bulgaristanla itilâf Ankara, 11 (Hususi) — Bulgar- larla komşu olmak dolaysile Bal- kanlardaki sâri hayvan hastalık- Jarına karşı müşterek mesai takibi karalaştırılmıştır. Bulgarlarla aramızda imza edilen ticaret mukavelenamesinde buna dair bazı kaytlar vardır. Bulgaris- tan hükümeti ile aramızda baytari bir itilafname aktedilmesi takar- rür etmiştir . Bulgaristan hükümeti - tarafın- dan yapılan bir müracaatta bu bay- tari itilâfnamenin aktine Bulgaris- tan hükümetinin amade olduğu ve türk murahhaslarının sofyayaya iza- mını temenni edilmiştir. Yakında icap eden murahhaslar - intihap edilerek Sofyaya göndrilecektir. İktiset vekâletinde yeni tayinler Ankara 10 (Hususi) — Evelce Birinci iktisat — vekâleti ziraat umumi | müdür muavınliğine tayin edilen V zil z Teylik Bi şanidi Alman- yada tetkik ve tetebbuda bulu- nuyor. İbrahim Tevfik B. 15 güne | kadar avdet edecegini bildirmiştir. Almanyada tetkik ve tetebbuda bulunan İzmir sabık ziraat mek- tebi müdürü Muhiddin B. önü- müzdeki hafta içinde Ankaraya dönecektir. Muhiddin B. iktisat vekâleti şubelerinden birine müdür tayin edilecektir. Ahimesut dispansi Ankara, 10 ( Hususi) — Ahi mesut nümune köyünde inşaatı ikmal edilmek üzere bulunan dis- panser binasının kaloriler elektrik ve zil tesisatı da ikmal edilecektir. temenna yapar gibi, şap- betli havalarda her olursunuz! Bulganslaııda tetkikat ya- pan Haydar beyin raporu Ankara 10 (Hususi) — Geçen ağustosta — tetkikatta bulunmak üzere Bulgaristana gitmiş olan talim ve terbiye heyeti — azasından Haydar beyden vekâlete bir çok mühim — raporlar — gelmiştir. Bu raporlardan — bilhassa biri çok kıymetli tetebbulara istinat ediyor. Bu rapor bulgar tiyatrosu hak- kındadır. Raporda Bulgar tiyatı sunun menşei, tekâmülü, geçirdiği safhalar ve tiyatronun hükümet tarafından himaye edilmesi, Sof- yaya bir buçuk milyon Türk sından fazla masrafla büyi tiyatro vücude gelirildi; hyor. Rapor maarif — vekili Cemal Hüsnü / bey tarafından — tetkik Bu kazalarde 4 kişi ağır surette yaralandı 1 — Şoför Kâmilin idaresindeki 1798 numaralı — otomobil di Galatada, bir makarna fabrika- sında sandık eminliği eden Niko- laki efendiye çarparak ağır surette mecruhiyetine sebebiyet vermiştir. 2 — Yani isminde bir çocuk dün Arnavutköyünden geçerken mechul bir otomobilin sademesine uğrayak ağır surette yaralanmıştır. 3 — 1482 numaralı otomobil köprüden — geçerken Seyrisefain hademesinden Akif ağaya çarp- mıştir. 4 — Aksarayda oluran berber Nazmi efendi dün henüz numarası anlaşılmayan bir otomobilin sade- mesine uğramış, şoför vakadan Socra. kaçmağık, | Nazk efetili ağır yaralanımıştı 5 sırkat Türaii; Miç7 " Abmel efendinin dükkânına hırsız gi çekmecesini — kırarak epi para aşırmıştır. 2 — Galatada Yağkapanında kahveci İsmailin odasına Nuri ve Ali isminde iki sabıkalı girerek öteberi aşırmıştır. 3 — Eyipte —oturan — şekerci Mustafa efendinin evine Reşit namında biri girmiş bazı eşya çalmıştır. 4 — Kumkapıda terzi Mehmet efendinin evinden 400 lirahk mü- | cevher aşırmıştır. Mehmet' efen- dinin şüphesi Altın ismindeki hiz- metçidedir. Altının, mücevherleri / toplayıp Aşığına kaçtığı zan 5 — Büyükderede Yervant is- minde bir adam sebzeci Kostan- tin - efendinin —dül eşya çalmıştır. Vahşet! Hemşehrisini temel çivisi ile 10 yerinden yaraladı ve kaçtı.. Dün köprünün Haliç iskelesine bağlı olan bir mavnada kanlı bir vaka olmuştur. Mavna tayfasından Rizeli Hü- seyni uyurken 'gene Rizeli Gafur ucu sivri büyük bir temel civisi ile 16 yerinden yaralamıştır. Hüseynin hayatı tehlikededir. Vakanın sebebi henüz tamamile anlaşılamamıştır. Gafur kaçmıştır. sinemasını Bedava dersler | Bulgar tiyatrosu | Zevce ile metres Süreyya bir vaka oldu Dün gece Kadıköyünde Süreyya paşa sinemasında garip bir vaka olmuşur. Kadıköy oivarında oturan Os- man bey isminde bir zat zevcesi ile birlikte kalkmış sincmaya git- miştir. Karı kaca bir yer bulup oturmuşlar, lâkin bir az Sonra Osman bey ne görsün? İlerideki Sırada metresi oturmyor mu? Metres. hanım kaşla, gözle, ağızla — Osman — beye — işaret etmeğe başlamıştır, Osman bey, zevcesi yanında olduğu için gene kaşlagözlemetresine sarkıntılığına nihayet vermesi için işaret etmiştir. . Metres hanım buna — kulak asmaksızın — sarkıntılıklarına — de- vam edince Osman bey fena halde sinirlenmiş, kalkıp metre- sine temiz bir dayak atmıştır. Bittabi bunun üzerine dehşetli bir rezalet kopmuş sinema bir müddet karışmıştır Kanla neticelenen bir alacak meselesi Yeni postahane arkasında otu- ran arabacı Osman dün gece bir para meselesinden dolayı çalgıcı Ali ile kavga etmiştir. Neticede İ Osman, Aliyi bacağından cerhet- miştir. Mecruh hastaneye kaldırıl- mıştır. Vakadan sonra firar eden Osman aranılmaktadır. Sınıfını geçemiyen bir genç intihara kalkıştı Nureddin efendi. isminde bir genç dün GÜ gram tentürdiyot içerek intihara teşebbüs etmiştir. Nureddin efendi müdavatı ya- pilarak / hastaneye kaldırılmıştır. Bu gencin intihar etmek ister sine sebep sınıfını geçememesidir. 55 Jira nası! ayaklandı ? Balıkçı Yordanın garsonlarından matmazel Dikrohi dün Aksaray- dan geçerken yanma dört meç- hul şahıs yaklaşmıştır. Bu adam- lar matmazelin çantasını kaptık- ları gibi kaçmışlardır. Çantada 55 lira varmış |.. imanyada iki tren kazası Altona 10 (A.A) — Bir loko- matif yolda çalışmakta olan bir amele grubuna çarpmıştır. Dört telef, altı yaralı vardır. Dessav, 10 (A A.) — Dessav istasyonunda — vukua gelen — bir tren kazası dört kişinin ölümüne ve altı kişinin ağır surette y: ralanmasına sebebiyet vefr Çarpan trenin makinisti kazayı har etmiştir. İtalya veliahtının izdivaç tarihi Brüksel, 10 (A.A.) — Prenses Mari Joze ile prens Umberto nun izdivaçları tarihi 8 k.sani 1930 olarak tespit edilmiştir. Futbol maçından dönerken.. Kassel, 10 (A.A.) — Bir futbol maçından - dönerken 21 arabal bir tramvay yoldan çıkmıştır mecruh vardır . Onunun — yarası ağırdır . Bir hokey maçı Zürih 10 (A.LA) — Hokey ma- çında Fransa ile İsviçre takımı” berabere kalmışlardır. da garip| îTa;ryare piyankosu çekiliyor Tayyare piyankosunun dördün- cü keşidesi bugün öğleden sonra darülfünun konferans salonunda yapılacaktır. Bu keşidenin en büyük ikramiyesi 45,000 liradır. Bundan maada 20,000, 15000, 12,000, 10,000 İiralık dört ikra- miye ve 10,000 liralık ayrı bir mükâfat vardır. * Dünyanın en iyi suyu — Alemdağında bulunan Taşdelen suyu Sıhhiye idaresi tarafından tahlil ettirilmiştir. Bu tahlil rapor» dünyanın en suyu olduğu anlaşılmıştır. Bu su- yun sıhhi bir şekilde tevzüni te- büyük bir depo inşası * Maarif müfettişlerinin tetkik seyahali — Maarif — vekâleti üç maarif müfettişini tevsü malümat ve tetkikat için Avrupaya gön- dermeğe karar — vermiştir . Bu müfettişler Almanya, İsviçre ve Fransaya gideceklerdir . Gidecek olan müfettişler şanlardır. Hasan Ali, Reşat Şemseddin ve Tevfik beyler . Bu müfettişler Avrupada 6 ay ve ya bir sene kalacaktır. | * Teceddüdatımız filme çel lecek — Memleketimizin muh- telif teceddüdatını sinemaya çek- mek için vaki olfa talep, üzerine alâkadar vekillikler mürahhaslar yından mürekkep olarak teşekkül eden komisyon bugün tekrar top- danacaktır. Bu içtimada vekillik- lerden ihzari mahiyette olmak ü “edilen - proğramlar lecektir. * Hayat pahalılığı — Ticaret odası Teşrinievel ayına ait hayat pabaklığı cetvelini neşretmiştir. Bu cetvele nazaran hayat harbi umuminin bidayeti olan 1914 sene- sinde 100 addedilecek olursa eçen ay buna nazaran 1400 defa daha - pahalılaşmıştır. — Halbuki Eylül ayında bu miktar 100 € Unazaran 1412 idi. İstatistik bize hayatın -İstanbulda muntazaman ucuzlamakta olduğunu göstermek- |terdir. | * Atina elçimiz — Mozuniyeti hitama ermek üzere bulunan Atina elçisi Enis bey, Atinaya avdet etmek üzere iki güne kadar An- karadan müfarakat edecektir. * Kırklareli'nin kurtuluş bay- |ram — Kırklareli'nin kurtuluş günü binlerce halkın emsalsiz ratile tes'it edilmiş. nutuk- ylenmiştir. Bugünün şerefine taklar kurulmuş, fener. alayları ip edilmiştir. Ahali büyük sürur içindedir. 11 Teşrinisani 1929 ll 49750 İngilir lrası Esham İş bankanı Anndol şimendiferi Tramvay yirketi Terkos Balya () Simento Tahvilât Anadeli Ofa 15 Anadolu İf Aradol ll Tünel Of0 > Tramvay Elektrik Çek Fiatları Üzerime Londra Varis n D Nüsane Amsterdam () Sünreş Cencvre Beri Viyana #a Yanlarında n çakamlar münmele görmeyen eski fiyetleri gösterir, 10350 Heei GS les &, 2525 30 zağas